Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor het Uplace project
Ja 22 32,35%
Neen 41 60,29%
Weet het niet 5 7,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2011, 16:52   #41
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.826
Standaard

Iedere politicus van enig niveau,en zeker diegene uit een van dezelfde partijen komt als in de Vlaamse meederheid ,zou beter zwijgen nu...

Ikzelf ben tegen het verknallen van industriegrond tot een overdekte babyboomer-wandelzone,met onderbetaalde- en waanzinnig flexibele "werkgelegenheid" ,maar aan de andere kant kan ik me de frustratie van de ceo van Uplace ook heel goed voorstellen...

De man dacht alles volgens het boekje,volgens de procedures,en volgens de blijkbaar benodigde tijd te hebben gedaan...

En nu,nu de echte kosten zouden beginnen,nu de eerste aannemers bij wijze van spreken op de werf zouden beginnen verschijnen...nu zijn ze daar "plotseling",de burgemeesters en schepenen van het omliggende....

Moet ik nu begrijpen dat er een volstrekte ontkoppeling is tussen politici op Vlaams- en op gemeentelijk niveau?

Wat moeten andere ondernemers die iets "groots" plannen daarover beginnen denken?

Het is al het eerste dossier niet meer

Laatst gewijzigd door kelt : 25 november 2011 om 16:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 17:22   #42
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Zijn kritische punt is eigenlijk dat hij geen informatie heeft over hoe ze potentiële verkeersproblemen zullen aanpakken. Vermits Uplace er zelf ook baat bij heeft dat het makkelijk bereikbaar is, zullen ze daar wel wat aan proberen doen. Tzal inderdaad niet makkelijk zijn om er iets aan te doen. Maar op voorhand gaan claimen dat het onmogelijk is om er iets aan te doen, zonder informatie erover te hebben, dat vind ik te vergaand.

Wat uiteindelijk het enige is wat mensen doen. Speculatie en bangmakerij zonder informatie.
Dit zegt uplace zelf:
Citaat:
Daarom helpen we om – eindelijk – het bestaande fileprobleem aan te pakken. Omdat de mobiliteitscapaciteit van de regio vandaag niet voldoende is om het Uplace project te ontwikkelen is er al enkele jaren hard gewerkt om die capaciteit morgen klaar te hebben. De Vlaamse overheid investeert daarvoor samen met Uplace voor 60 miljoen euro in de verbetering van de mobiliteit voor de hele regio. Uplace draagt daarvan zelf 12,9 miljoen euro
bij. Dat betekent dat er voor het eerst sinds 1973, de datum dat er voor het eerst een auto over de Ring reed, wordt geïnvesteerd in de verbreding van die Ring, in een nieuwe op- en afrit, een vrije bus- en trambaan, een nieuw station op 200 meter van de site en een pak tunnels en bruggen.
Knap dat Uplace al weet dat die verbreding er zowiezo komt, en zelfs af zal zijn voor de grote opening van dit megalomaan project. En vooral dankzij hen! Terwijl de discussie daarop al vele vele vele jaren gevoerd wordt (er is dan ook al vele vele jaren een verkeersinfarct in de regio), en nog steeds gediscutieerd wordt over cruciale punten en er bij mijn weten pas een beslissing genomen wordt in 2012. Maar hé, Uplace heeft dat gelukkig al voor ons opgelost. Met 12,5 miljoen euro (laatste cijfers die ik las waren 500 miljoen, maar soit).
Een busbaan op de woluwelaan, waardoor het bumper-aan-bumper rijden over 1 rijstrook wordt ipv over 2? Mooi toch.

Speculatie en angstzaaierij? Nee, bezorgdheid om de effecten over mijn leefomgeving (en dat is de regio Machelen). En het democratisch debat is niet afgerond, zoals Uplace te pas en te onpas placht te declareren,maar woedt nog volop. Ook in de buurt.
En verder, als Uplace toch zo sterk in zijn schoenen staat, dan kunnen ze er niets op tegen hebben om dat mobiliteitsdossier openbaar te maken. Verbazend hoe weinig je er van terugvindt.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 18:16   #43
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
dan kan je me gerust een studie aanreiken waaruit blijkt dat leefbaarheid alleen en uitsluitend bepaald wordt door misdaad
Dit is toch een grap, he?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 18:16   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Toch even de illusie doorprikken dat initiatieven zoals Uplace de (netto) werkgelegenheid zouden doen toenemen.
Lol: welke idioten zeggen dat misschien?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 18:18   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Klein burgerlijk 'onder de kerktoren' boe-verandering 'het is groot dus slecht' vlaanderen.

Zie in dit topic een typisch voorbeeld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 18:42   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik ben voor. Gewoon omdat ik niet houd van kleine zelfstandigen.
Het gaat niet om kleine zelfstandigen. Wel over wie denkt veertien uur per dag in een winkel te willen overleven voor een appel en een ei.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 20:00   #47
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Het citaat dat de mentaliteit van mensen als Bart Verhaeghe definieert:

"Ik heb alle democratische regels gevolgd, en ik krijg nog mijn goesting niet."
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 00:27   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht

Waarom zou dat? Ge kunt het stadscentrum toch gewoon omvormen tot woonwijk? Tis misschien wel een aanpassing om een straat om te vormen van winkelstraat tot woonwijk. Maar onmogelijk is het niet. Tis niet alsof er een natuurwet is waardoor de winkelstraat in Vilvoorde enkel winkels kan bevatten. De straten die er parallel mee lopen bevatten trouwens enkel woningen.
Je zou dat kunnen met heel veel centen. Maar wie wil nu in een centrum wonen waar geen centrum meer is?

Nee, een stad haalt zijn troeven uit architecturale zaken en een leuk liefst wat mondain centrum waar van alles en nog wat te zien en te beleven is.

Zou jij een reis plannen naar een stad waar niks meer is?

Ik dacht het niet.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 00:45   #49
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lol: welke idioten zeggen dat misschien?
ik meen mij een interventie op het journaal te herinneren waarbij één van de initiatiefnemers trots verkondigde dat Uplace x aantal banen zou creeëren. Ik wou gewoon even melden dat dat niet pakt.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 07:01   #50
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lol: welke idioten zeggen dat misschien?
Als minder en slechter betaalde tewerkstelling het gevolg is van Uplace dan ben ik ook vierkant tegen. De groter wordende ongelijkheid maakt me bang. Trickle down en trickle up gebeuren gelijktijdig of gebeuren niet. Wat ben ik er mee als een boek 2 euro goedkoper is als er weer een dopper bij komt ? Weinig kans dat die dopper de ingenieur is die we zo nodig hebben.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 12:07   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ik meen mij een interventie op het journaal te herinneren waarbij één van de initiatiefnemers trots verkondigde dat Uplace x aantal banen zou creeëren. Ik wou gewoon even melden dat dat niet pakt.
En daar heb je volledig gelijk in.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 12:08   #52
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als minder en slechter betaalde tewerkstelling het gevolg is van Uplace dan ben ik ook vierkant tegen. De groter wordende ongelijkheid maakt me bang. Trickle down en trickle up gebeuren gelijktijdig of gebeuren niet. Wat ben ik er mee als een boek 2 euro goedkoper is als er weer een dopper bij komt ? Weinig kans dat die dopper de ingenieur is die we zo nodig hebben.
Dus jij vindt meer welvaart slecht?

Jezus, wat is dat hier toch met mensen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 12:28   #53
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dus jij vindt meer welvaart slecht?

Jezus, wat is dat hier toch met mensen.
Ik begin me toch serieus af te vragen wat jij welvaart noemt.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 26 november 2011 om 12:29.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 18:35   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik begin me toch serieus af te vragen wat jij welvaart noemt.
Wat mensen als meer welvaart beschouwen.

En dat wil jij tegenhouden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2011, 20:47   #55
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat mensen als meer welvaart beschouwen.

En dat wil jij tegenhouden.
Ik wil helemaal geen welvaart tegenhouden. Zoals ik het zie en aanvoel leidt jouw visie daar naartoe. Maar ik denk niet (meer ) dat je van kwade wil bent en daarom probeer ik die te begrijpen. Het helpt het niet echt dat je amper probeert jezelf te verklaren. Leg het mij maar uit hoe Uplace meer welvaart creëert.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 22:58   #56
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik begin me toch serieus af te vragen wat jij welvaart noemt.
(ik ben geen expert, maar ik denk dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_economics)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 23:44   #57
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Iedere politicus van enig niveau,en zeker diegene uit een van dezelfde partijen komt als in de Vlaamse meederheid ,zou beter zwijgen nu...

Ikzelf ben tegen het verknallen van industriegrond tot een overdekte babyboomer-wandelzone,met onderbetaalde- en waanzinnig flexibele "werkgelegenheid" ,maar aan de andere kant kan ik me de frustratie van de ceo van Uplace ook heel goed voorstellen...

De man dacht alles volgens het boekje,volgens de procedures,en volgens de blijkbaar benodigde tijd te hebben gedaan...

En nu,nu de echte kosten zouden beginnen,nu de eerste aannemers bij wijze van spreken op de werf zouden beginnen verschijnen...nu zijn ze daar "plotseling",de burgemeesters en schepenen van het omliggende....

Moet ik nu begrijpen dat er een volstrekte ontkoppeling is tussen politici op Vlaams- en op gemeentelijk niveau?

Wat moeten andere ondernemers die iets "groots" plannen daarover beginnen denken?

Het is al het eerste dossier niet meer
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 07:34   #58
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(ik ben geen expert, maar ik denk dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_economics)
Ik ben die Pareto laatst nog tegen gekomen in een boek. Meerdere Pareto vergelijkingen kunnen kloppen en sommige daarvan kompleet onleefbaar zijn voor het grootste deel van de bevolking. Een samenleving waarin iedereen evenveel heeft is Pareto optimaal maar een samenleving waarin één persoon de helft van alles heeft evengoed. Alle grote economen hebben zich er zich al over gebogen maar niemand komt eruit. Er zijn teveel gegevens voor handen en elke analyse loopt mank en is subjectief.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 08:06   #59
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(ik ben geen expert, maar ik denk dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_economics)
Ik ben die Pareto laatst nog tegen gekomen in een boek. Meerdere Pareto vergelijkingen kunnen kloppen en sommige daarvan kompleet onleefbaar zijn voor het grootste deel van de bevolking. Een samenleving waarin iedereen evenveel heeft is Pareto optimaal maar een samenleving waarin één persoon de helft van alles heeft evengoed. Alle grote economen hebben zich er zich al over gebogen maar niemand komt eruit. Er zijn teveel gegevens voor handen en elke analyse loopt mank en is subjectief.


Volgens mij gaat Adrian er van uit dat de prijzen van producten lager zijn in zo'n groot winkelgebied doordat de concurrentie er sterker is wat dus meer welvaart brengt voor mensen die dingen kunnen kopen. Dat zou de minder werkgelegenheid en slechtere arbeidsvoorwaarden compenseren. Ik betwijfel of die prijzen echt lager zijn.
Dan is er het hele bouw project met geld van investeerders. Dat komt de economie en werkgelegenheid ten goede. Maar dat is weeral vooral grote bedrijven met werknemers. Zelfstandigen lenen ook om hun zaken in stadskernen te renoveren en die renovatie gebeurd door meerdere kleine bedrijfjes of zelfstandigen. Het kapitaal zal in het tweede geval wat minder opbrengen omdat er minder risico is. Dat laatste kan men misschien nog berekenen. Ik weet niet of er daar degelijke studies over bestaan.
Het valt volgens mij niet objectief uit te maken op welke manier men het meeste welvaart creëert. Ik denk dat een mix van beide het wenselijkst is. Bij teveel grote of te grote projecten krijgen we problemen met werkgelegenheid, bij te weinig krijgen de mensen met de laagste inkomens het het moeilijkst hoewel ik dat laatste betwijfel want goedkopere winkelketens vind men evengoed in winkelstraten.
Maar als ik onderstaande link bezie zou er dus voor Uplace nog makkelijk plaats zijn (is wel van Uplace zelf afkomstig)

https://files.me.com/fullstopcc/fecxjc
(30 minuten om te editten waren om)

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 28 november 2011 om 08:19.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 11:27   #60
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je zou dat kunnen met heel veel centen. Maar wie wil nu in een centrum wonen waar geen centrum meer is?

Nee, een stad haalt zijn troeven uit architecturale zaken en een leuk liefst wat mondain centrum waar van alles en nog wat te zien en te beleven is.

Zou jij een reis plannen naar een stad waar niks meer is?

Ik dacht het niet.
Ik denk sowieso niet dat veel mensen een reis plannen naar Vilvoorde of Machelen.

In plaats van een stadscentrum wordt het dan gewoon een woonwijk. In plaats van de H&M komt er dan gewoon een woonhuis. Das toch niet erg, das toch geen achteruitgang. Zeker als ge weet dat er in de plaats 2km verderop een veel grotere H&M komt.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be