Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2013, 13:24   #41
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Misschien vergeet je dat 'weldra' alles via een betaalterminal zal verlopen, het wordt dan ruilen door input van een getal op je GSM. Gaat dan de regering mij zeggen hoeveel ik wil geven voor jouw diensten? Tegen dan zullen we de staat wat geld geven, ze hoeven ons niet eens te belasten aangezien het toch allemaal maar getallen in een computer zijn. Beetje vooruitziendheid kan nooit geen kwaad.
Ik geef zondag gelijk.

Wat computergetallen als geld... het overgrote deel van de wereldbevolking slikt dat nooit tenzij ze er toe gedwongen worden.

In het westen is het bewustzijn van wat geld echt is erg klein maar gelukkig is dat nog niet wereldwijd het geval. Kijk maar naar India bvb waar hoe hard de regering ook probeert mensen aan te moedigen om de fiat munten ipv goud als store of value te gebruiken dit een overweldigende mislukking is.

Dus geen top down systemen mbt geld wat mij betreft. Laat de vrije markt maar bepalen wat er als geld aanvaard wordt.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 13:30   #42
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Misschien vergeet je dat 'weldra' alles via een betaalterminal zal verlopen, het wordt dan ruilen door input van een getal op je GSM. Gaat dan de regering mij zeggen hoeveel ik wil geven voor jouw diensten? Tegen dan zullen we de staat wat geld geven, ze hoeven ons niet eens te belasten aangezien het toch allemaal maar getallen in een computer zijn. Beetje vooruitziendheid kan nooit geen kwaad.
Zeer geachte heer dubbelrijwiel,

Ik zal uw Brave New World-voorspelling zeer serieus nemen, en eigenlijk bén ik allang voor zulke scenario's beducht. Juist daarom waarschuw ik ervoor.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 13:46   #43
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Zeer geachte heer dubbelrijwiel,

Ik zal uw Brave New World-voorspelling zeer serieus nemen, en eigenlijk bén ik allang voor zulke scenario's beducht. Juist daarom waarschuw ik ervoor.
Het is inderdaad raadzaam om alert te blijven, zeker voor allerhande rationaliseringen die niet laten vermoeden dat gebruik van het gezonde verstand nog een optie is, volledig mee eens. Aan oplossingen ontbreekt het niet, dat weet iedereen die lezen kan.

Besluitvormingstheorie

In ons pleidooi verwijzen we met regelmaat naar het element van beperkte of begrensde rationaliteit, dit wil zeggen dat het besluitvormingsproces een bepaalde dynamiek vertoont waarbij niet altijd alle opties in overweging genomen worden. In deze context formuleerde Herbert Simon een aantal axioma’s ter beschrijving van deze besluitvormingstheorie, deze axioma’s of proposities zijn:

1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
2. de alternatieven die hij kent kan hij niet alle simultaan vergelijken
3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal de mens niet het optimale alternatief kiezen
4. de mens beschikt over een set routineacties
5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel beschouwd
7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Eenvoudig gesteld, naargelang doelstelling en/of mindset worden routineacties gangbaar die na verloop van tijd onhoudbaar kunnen worden, hierdoor wordt innovatie noodzakelijk maar biedt geen garantie op succes aangezien het beproefde overtuigingen onder druk zet. Een monetaire reset mag ons dan wel soelaas bieden maar dat verstoort het routinedenken, een proces dat mag rekenen op nogal wat verzet, twijfel en/of onbegrip. Het alternatief krijgt door deze tumult niet voldoende doorgang tot het collectieve bewustzijn waardoor het routinedenken van kracht blijft, net zoals de maatschappelijke spanning opgedreven wordt. Het wordt kunst om dit bijzondere transformatieproces in goede banen te leiden, volwassen bespreekbaarheid is een eerste stap.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 13:54   #44
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik geef zondag gelijk. Wat computergetallen als geld... het overgrote deel van de wereldbevolking slikt dat nooit tenzij ze er toe gedwongen worden. In het westen is het bewustzijn van wat geld echt is erg klein maar gelukkig is dat nog niet wereldwijd het geval. Kijk maar naar India bvb waar hoe hard de regering ook probeert mensen aan te moedigen om de fiat munten ipv goud als store of value te gebruiken dit een overweldigende mislukking is. Dus geen top down systemen mbt geld wat mij betreft. Laat de vrije markt maar bepalen wat er als geld aanvaard wordt.
Zoals je terecht stelt, het bewustzijn is enorm klein. Er gebeuren blijkbaar nog andere dingen waarvan we ons niet bewust zijn. Het is goed om eerst te begrijpen waarop je reageert, vandaag is dat duidelijk op een pathologische toestand waardoor - zoals zo vaak - ook het noodzakelijk gezonde overboord wordt gekieperd.

Citaat:
Hoge vs lage prijsconditie

Het onderzoek speelde zich namelijk af in twee omstandigheden, een hoge prijsconditie en een lage prijsconditie. In de hoge prijsconditie was het inkomen van de proefpersonen 50 procent hoger dan in de lage prijsconditie, terwijl ook de prijzen van de artikelen in de catalogus die ze naderhand konden kopen verhoogd waren met 50 procent. De koopkracht was dus in beide condities hetzelfde, maar het absolute inkomen was in de hoge prijsconditie 50 procent hoger dan in de lage prijsconditie. Tijdens het onderzoek werd er een functionele MRI scan (fMRI) gemaakt van de hersenen van de deelnemers. Dan wordt, met behulp van een computer, de hersenactiviteit zichtbaar gemaakt tijdens het uitvoeren van verschillende taken.

Hoger inkomen

Deze hersenscans lieten zien dat de ventromediale prefrontale hersenschors (dit is een gebied aan de voorkant in de hersenen) extra geactiveerd werd bij een hoger absoluut inkomen. De ventromediale prefrontale hersenschors is een hersengebied dat normaal gesproken geactiveerd raakt als je een beloning verwacht of als je daadwerkelijk een beloning krijgt. Het gebied is ook betrokken bij beslissingen van de waardebepaling van goederen. Hogere absolute bedragen stimuleren dit belonings/beoordelingsgebied in de hersenen sterker dan lagere absolute bedragen.

Makkelijk om de tuin te leiden

Ten aanzien van geld lijkt het doorsnee brein deze concrete manier van denken dus zelfs op volwassen leeftijd niet te ontstijgen en is menigeen makkelijk om de tuin te leiden wanneer het financiële zaken betreft. Het bewijs daarvan hebben we de laatste tijd natuurlijk op allerlei mogelijke manieren mogen aanschouwen.

http://managementscope.nl/opinie/geld-bonus-beloning

Laatst gewijzigd door tandem : 11 november 2013 om 13:55.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 16:04   #45
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
De enige houdbare maatstaf voor alles wat geruild kan worden, en zeker dus ook voor het ruilmiddel bij uitstek: geld, is de vrije markt. Alle andere maatstaven moeten met geweld worden opgelegd. ("De namaker wordt met dwangarbeid bestraft"). Een wereldvaluta creëren is niets anders dan de weg in nog grotere verknechting van de massa's.
U hebt blijkbaar niet begrepen wat ik bedoel .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 17:58   #46
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
U hebt blijkbaar niet begrepen wat ik bedoel .
Als er iets duidelijk is, dan is het dat.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 23:06   #47
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Als er iets duidelijk is, dan is het dat.
Waarvoor mijn dank . Maar dan begrijp ik Uw antwoord niet .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 06:32   #48
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Waarvoor mijn dank . Maar dan begrijp ik Uw antwoord niet .
Het idee van een uniforme eenheidsmunt sluit aan bij het werk van systeemwetenschappers, blijven vasthouden aan verschillende munten schept onnodig complexiteit en dat is koren op de molen voor malafide praktijken waarover we zeggen er zo tegen te zijn. Het combineren van een eenheidsmunt met de traditionele valuta is een tussenstap in het mondialiseringsproces, angst om alweer bedrogen te worden laat niet toe om de visie te verruimen en te zien waar het nu echt om gaat. Ter indicatie ...

Citaat:
Iedere nieuw gevormde sociaal-culturele organisatie omvat en integreert de vroegere vormen en transformeert deze gedeeltelijk. Dit leidt tot een nieuw en hoger systeemniveau waarbinnen de eerdere systemen functionele subsystemen vormen. De totstandkoming van hogere ‘suprasystemen’ ten gevolge van de integratie van voorheen relatief autonome systemen (die voortaan als subsystemen fungeren) is in de systeemtheorie een bekend begrip. Zulke suprasystemen ontstaan als gevolg van het creëren van ‘hypercycli’ waarin de subsystemen in elkaar grijpen onder invloed van cycli die elkaar wederkerig katalyseren : de zogeheten ‘kruiskatalytische cycli’. Hierdoor worden de subsystemen in toenemende mate afhankelijk van elkaar, terwijl het suprasysteem dat ze gezamenlijk vormen zijn structuur en autonomie verwerft.

De met de Nobelprijs voor natuurkunde onderscheiden fysicus Manfred Eigen heeft aangetoond dat de vorming van suprasystemen onder invloed van auto- en kruiskatalytische cycli de grondslag vormt van de evolutie van alle levensvormen op aarde. In de rijke moleculaire ‘soep’ der oeroceanen werden kruiskatalytische cycli door de natuur verkozen boven andere vormen van samenhang, omdat ze in een turbulente omgeving stabieler waren dan ieder ander moleculaire organisatievorm. De fysisch chemicus en expert in thermodynamica Ilya Prigogine werd onderscheiden met de Nobelprijs nadat hij de wijze waarop kruiskatalytische systemen tot de evolutie van complexe systemen leiden had uitgewerkt.

http://www.chaospunt.org/?page_id=1352
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:25   #49
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het idee van een uniforme eenheidsmunt sluit aan bij het werk van systeemwetenschappers, blijven vasthouden aan verschillende munten schept onnodig complexiteit en dat is koren op de molen voor malafide praktijken waarover we zeggen er zo tegen te zijn. Het combineren van een eenheidsmunt met de traditionele valuta is een tussenstap in het mondialiseringsproces, angst om alweer bedrogen te worden laat niet toe om de visie te verruimen en te zien waar het nu echt om gaat. Ter indicatie ...
Verschillende munten laten burgers toe om hun vertrouwen in slecht beheerde munten op te zeggen. Ik vind dat veel belangrijker dan de 'onnodige complexiteit'.

Systeemwetenschappers gaan waarschijnlijk uit van een goed beheerde munt. De realiteit ziet er echter steevast anders uit.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:45   #50
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Verschillende munten laten burgers toe om hun vertrouwen in slecht beheerde munten op te zeggen. Ik vind dat veel belangrijker dan de 'onnodige complexiteit'. Systeemwetenschappers gaan waarschijnlijk uit van een goed beheerde munt. De realiteit ziet er echter steevast anders uit.
Dat is inderdaad belangrijker maar dat heeft met de mentaliteit van mensen te maken, evolutionair bekeken is de terugkeer naar verschillende munten als regressie te beschouwen, enigszins begrijpelijk als reactie op deze pathologische toestanden maar niet echt wat je visieverruimend zou kunnen noemen. Wat misschien nog niet zo duidelijk is, is dat ook het dogma 'geld=schuld' doorbroken wordt, het verhaal stopt niet bij de eenvoudige invoering van een eenheidsmunt, dat is maar faciliterend stapje in dit proces. Systeemwetenschappers hebben het inderdaad over heel wat anders, die hebben er al over nagedacht en dat kan niet gezegd worden van mensen die nu nog bezig zijn met goudklompjes te versassen, dat is waar.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 19:17   #51
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Dat is inderdaad belangrijker maar dat heeft met de mentaliteit van mensen te maken, evolutionair bekeken is de terugkeer naar verschillende munten als regressie te beschouwen, enigszins begrijpelijk als reactie op deze pathologische toestanden maar niet echt wat je visieverruimend zou kunnen noemen. Wat misschien nog niet zo duidelijk is, is dat ook het dogma 'geld=schuld' doorbroken wordt, het verhaal stopt niet bij de eenvoudige invoering van een eenheidsmunt, dat is maar faciliterend stapje in dit proces. Systeemwetenschappers hebben het inderdaad over heel wat anders, die hebben er al over nagedacht en dat kan niet gezegd worden van mensen die nu nog bezig zijn met goudklompjes te versassen, dat is waar.

Ik denk dat we best vertrekken vanuit de realiteit eerder dan een academische droomwereld. En de realiteit is dat als een munt niet door een commodity gebackt wordt de kans op fraude ermee quasi 100% is.

Als die munt dan nog niet eens concurrentie van andere munten ondervindt is het hek helemaal van de dam.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 06:27   #52
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik denk dat we best vertrekken vanuit de realiteit eerder dan een academische droomwereld. En de realiteit is dat als een munt niet door een commodity gebackt wordt de kans op fraude ermee quasi 100% is. Als die munt dan nog niet eens concurrentie van andere munten ondervindt is het hek helemaal van de dam.
Je zegt hier een aantal belangrijke dingen die we ook anders kunnen verwoorden

Heden

(1) de mensheid moet beschermd worden tegen zichzelf (ic egoïsme en hebzucht)
(2) als het monopoly (2) is dan stimuleren we fraude (ic hedendaagse realiteit)
(3) een eenheidsmunt binnen monopoly (2) wordt een ramp (ic hek van de dam)

Volgens deze systeemconfiguratie deel ik je mening ten volle, dit is ook de reden waarom we over een tragische absurditeit kunnen spreken en dat is werkelijk geen grap. Deze pathologische toestand ('economische' crisis) is wat heel de wereld aanbelangt maar zullen we niet oplossen binnen hetzelfde 'bezoedelde' denken. Op dat moment hebben we maatschappelijk iets anders nodig, een hernieuwde doelstelling zoals we begrijpen met de term 'sociaal duurzame economie' (cfr sustainocratie (3)). Hetzelfde idee krijgt vanuit het hernieuwe denkkader een andere invulling

Toekomst

(1) een eenheidsmunt binnen sustainocratie (3) biedt meer transparantie
(2) sustainocratie (3) overstijgt egoïsme en hebzucht (annex fraude)
(3) sustainocratie (3) gaat uit van co-creatie (versus concurrentie)

Anders gezegd, de hedendaagse realiteit zit bol van de vastgeroeste economische platitudes die door 'het systeem' (monopoly) gecreëerd werden, dit kan je makkelijk doorzien door het op een wetenschappelijke manier (cfr academische droomwereld) te benaderen. En dan komt de tragische absurditeit, wetenschappelijk is er geen probleem en houden we ons bezig met zaken waarvoor oplossingen gewoon op de tafel liggen, letterlijk. Het probleem zit dus in het dogmatische denken, en dat is wat we de 'robottheorie' noemen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 20:24   #53
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
(1) een eenheidsmunt binnen sustainocratie (3) biedt meer transparantie
(2) sustainocratie (3) overstijgt egoïsme en hebzucht (annex fraude)
(3) sustainocratie (3) gaat uit van co-creatie (versus concurrentie)
(1) bied vooral nog veel meer mogelijkheden tot manipulatie en eerlijk gezegd zie ik het transparantievoordeel dat u zo hoog aanschrijft maar als iets marginaals. Ten andere waarom dan geen herinvoeren van een internationale commodity backed standaard? En transparant én veel moeilijker te manipuleren...
(2) en (3) vind ik een extreem negatieve visie. Ik denk dat het net in het algemeen belang is dat er concurrentie is én dat ieder zijn eigenbelang nastreeft. Eerder dan iedereen in een soort van commune te dwingen ga ik uit van het individu, en dat individu wil ik zoveel mogelijk vrijheid geven.

Co-creatie enz. allemaal goed en wel maar op mij komt het over als de 'zoveelste wereldverbeteraar die wel eens even zal beslissen wat iedereen moet doen om zijn utopisch plan uit te voeren'. Geef mij maar individuele vrijheid...
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 06:56   #54
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
(1) bied vooral nog veel meer mogelijkheden tot manipulatie en eerlijk gezegd zie ik het transparantievoordeel dat u zo hoog aanschrijft maar als iets marginaals.
Niet oneens, als egoïsme (cfr geldgewin, bezitsdrang, manipulatie) het motto is dan zullen we nooit zicht krijgen op het transparantievoordeel. Uit ervaring weet ik dat elk fraudeur kikt op chaos, differentiatie en complexiteit, het is de perfecte voedingsbodem om mensen in verwarring te brengen en dan z’n slag te slaan om het gulzige ego te voeden. De instandhouding van valutaoorlogen is daar een perfect voorbeeld van, op z’n minst neemt een eenheidsmunt dit soort oorlogen weg en worden diverse rapporteringen makkelijker. Het zijn kleine stapjes in een proces dat finaal heel andere dingen zal laten zien, in de eerste plaats een denkoefening maar die wel (in het beste geval) tot bewustwording leidt van hoe dramatisch deze crisis in feite wel is.
Citaat:
Ten andere waarom dan geen herinvoeren van een internationale commodity backed standaard? En transparant én veel moeilijker te manipuleren...
Uiteindelijk komt elk systeem in aanmerking, het systeem is niet het probleem maar wel de graad van volwassenheid van diegenen die het systeem gebruiken (nu vooral misbruiken en naar hun hand zetten). Door deze manipulatie ontstaat de neiging dat iedereen hetzelfde gedrag begint te vertonen, misschien eerder uit noodzaak dan dat het strookt met de eigen normen en waarden. De economische crisis is ahw een strijd tegen onszelf en/of tegen onvolwassenheid (egoïsme en tribalisme) en dat vormt een ernstige beperking voor onze individuele vrijheid of deze groei naar volwassenheid. Het is dan ook raadzaam om de mens en zijn ontwikkelingspotentieel centraal te stellen, dit kan eenvoudig benoemd worden.
  1. Egocentrisme (monopoly, robottheorie)
  2. Etnocentrisme (monopoly, robottheorie)
  3. Wereldcentrisme (sustainocratie, co-creatietheorie)
Citaat:
(2) en (3) vind ik een extreem negatieve visie. Ik denk dat het net in het algemeen belang is dat er concurrentie is én dat ieder zijn eigenbelang nastreeft. Eerder dan iedereen in een soort van commune te dwingen ga ik uit van het individu, en dat individu wil ik zoveel mogelijk vrijheid geven.
Geen probleem met gezonde concurrentie (=co-creatie), het is totaal iets anders wanneer dat z’n pathologische vorm aanneemt (=crisis). Het is perfect vergelijkbaar met het spel monopoly, je hebt er altijd bij die je afleiden en ondertussen met hun handen in de kas van de bank zitten. Onze groei naar individuele vrijheid staat altijd centraal binnen sustainocratie, dat is de gedeelde doelstelling rekeninghoudend met de biotoop (aarde) waarin we leven.
Citaat:
Co-creatie enz. allemaal goed en wel maar op mij komt het over als de 'zoveelste wereldverbeteraar die wel eens even zal beslissen wat iedereen moet doen om zijn utopisch plan uit te voeren'. Geef mij maar individuele vrijheid...
Bij individuele vrijheid maak je zelf de keuze in wat voor wereld je wil leven. Vandaag weten we dat bv miljoenen mensen langer en harder moeten werken om redenen die geen economische rechtsgeldigheid kennen, hoe moeten we die ‘individuele vrijheid’ dan interpreteren? Tussen een hemels paradijs (utopie) en een dictatuur is mi nog wel een verschil, is dit alles te herleiden naar het element van beperkte of begrensde rationaliteit zoals Herbert Simon dat zo mooi formuleerde? Aangehecht even een generaliserende oriëntatie opgemaakt waar het globaal een beetje over gaat.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  beeld-001.png‎
Bekeken: 72
Grootte:  45,3 KB
ID: 92030  

tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 21:36   #55
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Maniulatie is enkel mogelijk wanneer ze als maatstaf een variabele en eveneens manipuleerbare mund neemt , zoals de uds nu .

Wanneer je een vaste maatstaf neemt met vb de naam wereldmunt , , een vaste eenheidswaarde met een pebaalde startdata , dan hoef je naderhand de USD niet meer aan te halen om de stabiliteit en waarde van de € weer te geven.

wanneer men kan stellen vb 1/ 1/ 2013 is 1 € 1.25 WM
Dabn kan men berekenen aan de hand van parameters en indexen dat vb 6 maand later de € 1.20 was zonder de USD te gebruiken .

Men kan de Uds op de zelfde manier berekenen , maar een gemanipuleerde usd of wat VS goed of slechtnieuws show maakt geen valse invloed op de waarde van de €, nu wel .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 10:04   #56
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Maniulatie is enkel mogelijk wanneer ze als maatstaf een variabele en eveneens manipuleerbare mund neemt , zoals de uds nu .

Wanneer je een vaste maatstaf neemt met vb de naam wereldmunt , , een vaste eenheidswaarde met een pebaalde startdata , dan hoef je naderhand de USD niet meer aan te halen om de stabiliteit en waarde van de € weer te geven.

wanneer men kan stellen vb 1/ 1/ 2013 is 1 € 1.25 WM
Dabn kan men berekenen aan de hand van parameters en indexen dat vb 6 maand later de € 1.20 was zonder de USD te gebruiken .

Men kan de Uds op de zelfde manier berekenen , maar een gemanipuleerde usd of wat VS goed of slechtnieuws show maakt geen valse invloed op de waarde van de €, nu wel .
Zoiets, met een eenheidsmunt zou je bv deze post niet meer plaatsen omwille van 'irrelevant'. We zouden een schatting kunnen maken van hoeveel tijd besteed wordt aan die verschillende munten en die tijd anders (zinvoller) gaan benutten.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 22:22   #57
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zoiets, met een eenheidsmunt zou je bv deze post niet meer plaatsen omwille van 'irrelevant'. We zouden een schatting kunnen maken van hoeveel tijd besteed wordt aan die verschillende munten en die tijd anders (zinvoller) gaan benutten.
Zoiets . en rating bureau's hoeven geen afspraakje meer te maken om een bepaalde koers op te krieken of omlaag te duwen met wat wilde verhalen en leugens.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 08:16   #58
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Zoiets . en rating bureau's hoeven geen afspraakje meer te maken om een bepaalde koers op te krieken of omlaag te duwen met wat wilde verhalen en leugens.
Zo is dat, onze realiteit zal er totaal anders gaan uitzien. Het zal dan snel duidelijk worden hoe weinig we eigenlijk van economie kennen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 22:56   #59
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zo is dat, onze realiteit zal er totaal anders gaan uitzien. Het zal dan snel duidelijk worden hoe weinig we eigenlijk van economie kennen.
Jammer genoeg wordt de kennis van economie niet afgespiegeld op de kennis van economie, maar op het beheren van gokken en verhaaltjes om te beinvloeden, manipulatie van cijfers en prognoses.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 07:04   #60
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Jammer genoeg wordt de kennis van economie niet afgespiegeld op de kennis van economie, maar op het beheren van gokken en verhaaltjes om te beinvloeden, manipulatie van cijfers en prognoses.
Ja, dat klopt, net omwille van deze pathologie zijn er steeds meer mensen die zich hiervan dissociëren. Dit is het positieve effect van de 'economische' crisis waardoor de maatschappij transformeert naar een systeem dat vertaald wordt als 'sociaal duurzame economie' (cfr sustainocratie). Grosso modo heb je dan twee bewegingen binnen hetzelfde proces, (1) de indirecte weg en (2) de directe weg. Het is een woelige periode in onze menselijke geschiedenis aangezien verschillende gedragsmodi (denken en handelen) zich tegelijkertijd manifesteren, het wordt kunst om dit transformatieproces in goede banen te leiden. Blijven vasthouden aan het oude paradigma (cfr gokspelletjes...) is nefast voor een vloeiende omschakeling, deze bewegingen in een beeld ...
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door tandem : 20 november 2013 om 07:05.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be