Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 september 2019, 16:22   #341
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Het imperium met zijn 800+ militaire basissen in het buitenland bedoel ik. Niet China dus met zijn hoogstens een handvol. Noem de dingen gewoon bij hun naam. Als ze ooit hun imperium verliezen gaan ze erover stoefen terwijl ze nu het bestaan ervan zouden ontkennen omdat het beter uitkomt bevrijder dan bezetter genoemd te worden.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 16:27   #342
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Strikt genoemen voldoet China meer aan de definitie van een imperium. Het bezet gebieden zoals Tibet en maakt aanspraken op andere gebieden zoals Taiwan en de hele Zuidchinese zee.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 16:37   #343
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het Imperium Wat een dramatische vertolking toch van deze gefrustreerden.

Dus Reagan was een gefrustreerde dramaqueen toen hij de Sovjet-Unie "the evil empire" noemde?
Oekraiense nationalisten noemen Rusland "het imperium" dus ook gefrustreerde drama queens?

Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2019 om 16:39.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 16:38   #344
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
waarom kiest gij eigenlijk in dit conflict de kant van de sterke, en zijt ge tegen de zwakke?
De VS zijn de sterktste besteden meer aan hun leger dan de rest van de wereld samen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 16:44   #345
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
waarom kiest gij eigenlijk in dit conflict de kant van de sterke, en zijt ge tegen de zwakke?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Strikt genoemen voldoet China meer aan de definitie van een imperium. Het bezet gebieden zoals Tibet en maakt aanspraken op andere gebieden zoals Taiwan en de hele Zuidchinese zee.
Tibet maakt al eeuwen deel uit van China. Taiwan noemt zichzelf "de republiek China" en de Zuidchinese zee heeft haar naam niet gestolen.

Maar China bouwt geen militaire basissen over heel de wereld, bemoeit zich ook niet over heel de wereld, valt geen landen aan over heel de wereld, is dus geen echt imperium zoals de VS en voor hen het Britse imperium, waarvan Hong Kong een rechtstreeks gevolg is. Voor de Britten was Hong Kong een Chinees vissersdorp...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 17:31   #346
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus Reagan was een gefrustreerde dramaqueen toen hij de Sovjet-Unie "the evil empire" noemde?
Oekraiense nationalisten noemen Rusland "het imperium" dus ook gefrustreerde drama queens?
Natuurlijk was dat een belachelijke uitspraak van Reagan.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 17:34   #347
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Tibet maakt al eeuwen deel uit van China. Taiwan noemt zichzelf "de republiek China" en de Zuidchinese zee heeft haar naam niet gestolen.

Maar China bouwt geen militaire basissen over heel de wereld, bemoeit zich ook niet over heel de wereld, valt geen landen aan over heel de wereld, is dus geen echt imperium zoals de VS en voor hen het Britse imperium, waarvan Hong Kong een rechtstreeks gevolg is. Voor de Britten was Hong Kong een Chinees vissersdorp...
Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn dat China zich niet bemoeit. Zonder bemoeienissen van Beijing zou Mugabe niet hebben moeten oprotten. Niet dat Mugabe meteen een groot verlies was.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 17:36   #348
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
de Zuidchinese zee heeft haar naam niet gestolen.
Volgens die redenering zou de Golf van Mexico aan Mexico alleen moeten toehoren.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 17:48   #349
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat de Hong Kong protesten gekaapt zijn door het imperium, dat van geen onderhandelde oplossing wil weten maar de protesten wil gebruiken in haar economische oorlog tegen china, wordt met de dag duidelijker. Maar wat meer verbaasd is dat Washington weinig doet om zijn meddling en onruststokerij in China te verbergen. Het laten poseren van een leider van de Hong Kong kleuren revolutie garde met leider van de vanuit Washington gedirigeerde White Helmet gas media productie maatschappij laat niet veel heel van het spontane lokale protest van de Hongkongers imago dat men poogt te verkopen in de media.

Jammer voor het imperium laat China zich niet verleiden tot een Tienanmen bloedige repressie. Intendeeñ zien ze veel meer betogers geweld door de vingers dan men in het westen zou doen vooraleer over te gaan tot ingrijpend staatsgeweld.

Maar blijkbaar is deze vorm van protest geen veroordeling waard. Zouden de Gele hesjes nu ook gesofisticeerde gasmaskers aan het kopen zijn en molotovs aan het maken zijn of plannen om Charles de Gaulle een paar dagen te blokkeren?
De gele hesjes krijgen nauwelijks steun, de protesten in Hong Kong wel.
Om nog te zwijgen over de Catalanen die al jaren in de gevangenis zitten.
Dubbele standaard, uiteraard.
Interessant is de reactie van China, ze houden de boot af. En waarom niet ook? Hoe langer de protesten duren, hoe langer de Hong Kong ers er last van zullen hebben, hoe meer economische schade Hong Kong zal oplopen. (hoe meer bedrijven ook naar mainland China zullen verhuizen). Hoe sterker het verzet BINNEN Hong Kong zal worden tegen die demonstranten.
Als die studenten niet naar de les gaan vergooien ze vooral hun eigen toekomst.
Misschien hebben ze iets van "laat ze maar doen". Of misschien hopen ze wel dat de demonstranten iets echt dom zullen gaan doen, zodat bvb. een politieagent overlijdt, of gebouwen beginnen in brand steken. Dan hebben ze een veel sterker mandaat, en kunnen ze rekenen op meer begrip, om hard op te treden.
Ondertussen wordt alles goed in het oog gehouden. Iedereen die een aandeel heeft in die onlusten zal ten gepaste tijde wel de gevolgen dragen. Er wordt nu ook onuitwisbare inkt gespuid, en camera's hebben alles in de gaten, het wordt steeds moeilijker anoniem te blijven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 03:24   #350
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Volgens die redenering zou de Golf van Mexico aan Mexico alleen moeten toehoren.
Correct gesteld. Het beperkt en eenzijdig denken was en is doorheen de geschiedenis een grove aanval tegen individualisme en logisch denken. Naar mijn indruk grotendeels te wijten aan persoonlijke onzekerheid.
Zich verschuilen achter het kuddedenken van een bende commies of pure haat van het heroplevend McCarthyism van destijds (met alle tussenstadia) maakt niet uit, 't is tenenkrullend idioot.

Ik vind dit artikel een interessante benadering, neergeschreven door "William H. Overholt, author of "The Rise of China" and "China's Crisis of Success,"
(Honkers resident gedurende een tijdspanne van 18 y.)
"
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 04:22   #351
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De gele hesjes krijgen nauwelijks steun, de protesten in Hong Kong wel.
Om nog te zwijgen over de Catalanen die al jaren in de gevangenis zitten.
Dubbele standaard, uiteraard.
Interessant is de reactie van China, ze houden de boot af. En waarom niet ook? Hoe langer de protesten duren, hoe langer de Hong Kong ers er last van zullen hebben, hoe meer economische schade Hong Kong zal oplopen. (hoe meer bedrijven ook naar mainland China zullen verhuizen). Hoe sterker het verzet BINNEN Hong Kong zal worden tegen die demonstranten.
Als die studenten niet naar de les gaan vergooien ze vooral hun eigen toekomst.
Misschien hebben ze iets van "laat ze maar doen". Of misschien hopen ze wel dat de demonstranten iets echt dom zullen gaan doen, zodat bvb. een politieagent overlijdt, of gebouwen beginnen in brand steken. Dan hebben ze een veel sterker mandaat, en kunnen ze rekenen op meer begrip, om hard op te treden.
Ondertussen wordt alles goed in het oog gehouden. Iedereen die een aandeel heeft in die onlusten zal ten gepaste tijde wel de gevolgen dragen. Er wordt nu ook onuitwisbare inkt gespuid, en camera's hebben alles in de gaten, het wordt steeds moeilijker anoniem te blijven.
Gele hesjes en Hong Kong manifestaties hebben absoluut niets met elkaar gemeen. Gele hesjes draait om sociale verbetering of simpeler gezegd centen. Hong Kong draait om democratie. Dat gij een stijve krijgt van een Big Brother maatschappij op zijn Chinees verwondert me niet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 04:27   #352
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Gele hesjes en Hong Kong manifestaties hebben absoluut niets met elkaar gemeen. Gele hesjes draait om sociale verbetering of simpeler gezegd centen. Hong Kong draait om democratie. Dat gij een stijve krijgt van een Big Brother maatschappij op zijn Chinees verwondert me niet.
Oops
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 04:36   #353
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Hongkongers verdienen iets van 6 keer het Chinese gemiddelde. Dat is de elephant in the room, niet 'democratie'.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 04:42   #354
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Hongkongers verdienen iets van 6 keer het Chinese gemiddelde. Dat is de elephant in the room, niet 'democratie'.
Interessante opmerking.
Net zo leerrijk als een net geverfde muur zien drogen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 05:35   #355
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Interessante opmerking.
Net zo leerrijk als een net geverfde muur zien drogen.
Aan het decoreren?

De door de meddling machine genaamd National Endowment For Democracy gesponsorde 'Chinazi' betoging lijkt me nog iets voor u.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 06:24   #356
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aan het decoreren?
De door de meddling machine genaamd National Endowment For Democracy gesponsorde 'Chinazi' betoging lijkt me nog iets voor u.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:14   #357
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn dat China zich niet bemoeit. Zonder bemoeienissen van Beijing zou Mugabe niet hebben moeten oprotten. Niet dat Mugabe meteen een groot verlies was.
Ok, de laatste jaren beginnen ze zich wat te moeien in Afrika, gewoon omdat het daar soms echt de spuigaten uitloopt en ze er veel in geïnvesteerd hebben.
Maar bvb. het feit dat de weduwe van Mugabe de macht niet kon overnemen vind ik positief, en wordt gesteund door de brede maatschappij en zelfs de regeringspartij.
Anders dan de Amerikanen die rebellenbewegingen oprichten of financieren, landen binnenvallen, economische sancties opleggen, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:25   #358
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Gele hesjes en Hong Kong manifestaties hebben absoluut niets met elkaar gemeen. Gele hesjes draait om sociale verbetering of simpeler gezegd centen. Hong Kong draait om democratie. Dat gij een stijve krijgt van een Big Brother maatschappij op zijn Chinees verwondert me niet.
Geen stijve, maar ik zie er wel de voordelen van in, zeker in situaties als deze.

Indië is een democratie, net als Pakistan, daar worden de mensenrechten op veel grotere schaal geschonden dan in China, idem dito de Filipijnen. Men stemt er voor hindoe en moslim extremisten met alle problemen van dien. Hetzelfde zie je in Maleisië en Indonesië.
Moest het systeem in China vallen zoals in de Sovjet-Unie, denk ik dat er chaos zal uitbreken, en een einde aan de ongekende economische groei.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:29   #359
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Hongkongers verdienen iets van 6 keer het Chinese gemiddelde. Dat is de elephant in the room, niet 'democratie'.
Binnen een paar decennia wordt Hong Kong gewoon China, dat is zo vastgelegd in het akkoord tussen het VK en China. Dus deze protesten zijn nutteloos.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 16:15   #360
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Binnen een paar decennia wordt Hong Kong gewoon China, dat is zo vastgelegd in het akkoord tussen het VK en China. Dus deze protesten zijn nutteloos.
Binnen 28 jaar kan ook veel in China veranderen. Ook Chinezen worden mondiger, reizen veel en zijn meer onderhevig aan Westerse invloed. Nu proberen ze gewoon aan HK zaken op te dringen die ze utopisch slechts in 28 jaar kunnen doen. Ik zou opletten met uitspraken te doen over zaken die nog bijna 3 decennia in de toekomst liggen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be