Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart Pater Versteylen wordt algemeen gezien als de grondlegger van de groene beweging in ons land. Dat leidde in de jaren '70 tot de oprichting van 'Anders Gaan Leven', oftewel AGALEV (nu de partij Groen!). Hijzelf en de andere oprichters bekritiseerden later de partij als zou deze teveel linkse elementen hebben aangetrokken/toegelaten. Vandaag is hij 77 jaar en nog steeds actief in een nieuwe politieke (groene) werkgroep. Een levende legende.

 
 
Discussietools
Oud 7 maart 2005, 10:13   #1
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard Hoe is het eigenlijk allemaal kunnen verkeren met Agalev?

Allereerst even vermelden dat de agalev-ideologie destijds zeer revolutionair was ten tijde van haar oprichting en dat, sinds uw buitenwerking, we maar een pover afkooksel hebben gezien (om nog niet te spreken van totale verloochening) van haar grondbeginselen.

Dan vraag ik mij toch wel af hoe 'ze' (mieke vogels, Jos gijsels, e.a.) erin geslaagd zijn u enerzijds zo effectief buiten spel te zetten, maar ook nog eens erin slagen te verkopen aan hun achterban dat het net u is die niet meer past in Agalev/groen!. Dat u te extreem bent, dat u out-of-date bent betreffende uw opvattingen, hoewel u niemand minder dan de oprichter was van de partij!

Een verkettering die zo ver is gegaan dat er geen enkele groen! afgevaardigde te vinden is die naast u wilt zitten in één of ander programma.

Ik vind dat u recht van antwoord heeft op deze reeks gebeurtenissen. Mijn concrete vraag is dus: "Hoe is het zo ver kunnen komen?"

M.v.g
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 7 maart 2005, 15:59   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Ik weet niet of het zo revolutionair was hoor. Eerder behoudsgezind maar dan niet in de negatieve betekenis die men nu meestal aan behoudsgezind geeft.

Misschien dat Versteylen het zelf beter kan omschrijven.
In den beginne dacht ik dat zijn beweging kan omschreven worden als :

- Behoudsgezind (behouden wat goed is - in de natuur enzo)
- ethisch eerder conservatief
- niet koningsgezind
- directe democratie gunstig gezind
- eerder Vlaamsgezind

Zo heb ik het tenminste leren kennen in de echte begintijd...

Merk een aantal gelijkenissen op met een partij die later ontstaan is op ongeveer 1 km afstand in de andere buurt van een park op de schijnbaar vruchtbare grens tussen Deurne en Borgerhout...
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 7 maart 2005, 22:03   #3
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Is het niet zo dat het goed mis is beginnen gaan op het moment dat het rotatieprincipe voor de mandaten afgevoerd werd? Heeft de toenmalige leiding (Geyssels, Vogels, Aelvoet, enz.) wat te graag aan hun zetel vastgehouden?
Rene Artois is offline  
Oud 11 maart 2005, 02:56   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Jezus zelf heeft ook volgens mij nooit de bedoeling gehad om een godsdienst op te richten. Toch in ieder geval niet dat volgelingen kruistochten ea gingen organiseren.
Je begint met een project
t is gelijk een kind
op zeker ogenblik begint het zijn eigen leven te leiden
en moet je het los laten

in t begin kan dat pijnlijk zijn
maar tijd heelt wonden

En toch leef je erin voort
want het is en blijft je kind
tot ver over je eigen dood
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be