Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2003, 16:18   #41
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Is de Italiaanse staat dan een "artificiële" staat?
Geen idee, maar sommigen in het noorden willen zich afscheuren van zuid-Italië.
Natuurlijk is de Italiaanse staat een artificiële staat: de staat is op artificiële wijze gevormd (ergens in de 19de eeuw, ik meen dat ene Gibaldi of zoiets daarmee te maken had) en nog steeds voelt een deel van de Italianen zich geen Italiaan. Hetzelfde geldt voor Griekenland trouwens.
U bedoelt waarschijnlijk Giuseppe Garibaldi, aanvoerder van de Roodhemden, die oa het koninkrijk Sicilië-Napels in handen van de Italiaanse éénheidsvoorstanders deed vallen, de stroming van voornamelijk de Piëmontese premier Cavour en zijn koning Victor-Emmanuel.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 16:22   #42
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
U bedoelt waarschijnlijk Giuseppe Garibaldi, aanvoerder van de Roodhemden, die oa het koninkrijk Sicilië-Napels in handen van de Italiaanse éénheidsvoorstanders deed vallen, de stroming van voornamelijk de Piëmontese premier Cavour.
Ja, die bedoel ik. En had-ie geen 1000 soldaten of zo? Zou het kunnen dat Cavour daarna premier werd van Italië?
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 16:23   #43
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Is de Italiaanse staat dan een "artificiële" staat?
Geen idee, maar sommigen in het noorden willen zich afscheuren van zuid-Italië.
Het is niet zo omdat alle mensen dezelfde taal spreken dat deze staten geen artificiële staten zouden zijn, maar er is geen reden tot ontbinding van die staten zolang de mensen dat niet willen.
Griekenland, Italië en Duitsland zijn typische voorbeelden van door politieke beslissingen uiteengerukte naties, die door een eenheidsstreven van het volk terug bijeen werden gebracht in de 19e eeuw. In Italië werd het de "rissorgimiento" genoemd, in Griekenland "enosis"... en had het een brede publieke basis, die tegen de wil van de gevestigde machten in een staat wilden vestigen die hun gehele natie omvatte.
België is het tegenovergestelde: Een door een politieke beslissing ontstane staat die een natie uiteen rukte tegen de volkswil in.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 16:38   #44
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Griekenland, Italië en Duitsland zijn typische voorbeelden van door politieke beslissingen uiteengerukte naties
Dit is dikke zever: de eerste maal dat er van een Griekse staat sprake was was tussen 1900 en 1910, daarvoor heeft er nooit zoiets bestaan (Geschiedenis les 2de middelbaar?). Voor Italië geldt juist hetzelfde. Duitsland, dat ligt anders: Duitlsand werd eerstééngemaakt rond 800 door Karel de Grote, waarna het later terug uiteenspatte. Op het eind van de 19de eeuw werd Duitsland opnieuw eengemaakt door Bismarck. Daarenboven heeft Oostenrijk zich nooit willen aansluiten bij het duitsland van Bismarck, alhoewel het dat onde Karel de Grote wel was (vraag maar eens aan een Oostenrijker of hij zich Duits voelt).

Citaat:
In Italië werd het de "rissorgimiento" genoemd, in Griekenland "enosis"... en had het een brede publieke basis, die tegen de wil van de gevestigde machten in een staat wilden vestigen die hun gehele natie omvatte.
Zoals ik al eerder aanhaalde werd Italië ééngemaakt door de machtszucht van Cavour, in Duitsland was dit Bismarck. De bevolking had er helemaal niets in te zeggen. In Italië onderdrukte Cavour de bevolking daarentegen met geweld.


Citaat:
België is het tegenovergestelde: Een door een politieke beslissing ontstane staat die een natie uiteen rukte tegen de volkswil in.
Vraag eens aan enkele Belgen of ze zich Belg voelen of niet, doet hetzelfde in Duitsland en u zal zien dat er meer Belgen zich Belg voelen dan Duitsers zich Duits voelen.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 17:07   #45
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Vraag eens aan enkele Belgen of ze zich Belg voelen of niet, doet hetzelfde in Duitsland en u zal zien dat er meer Belgen zich Belg voelen dan Duitsers zich Duits voelen.
Ja en vraag vervolgens aan enkele Vlamingen of ze zich Belg voelen en trek dan u besluit! Bij ons op school hebben ze ooit eens navraag gedaan of we ons Vlaming, Belg of Europeaan voelden. Weet u wat het resultaat was? Bijna iedereen voelde zich Vlaming en als tweede pas Belg of Europeaan!! Als u dan bedenkt dat de toekomst door de jeugd bepaald wordt kunt u daar u conclusie wel uit trekken zeker!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 18:07   #46
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Vraag eens aan enkele Belgen of ze zich Belg voelen of niet, doet hetzelfde in Duitsland en u zal zien dat er meer Belgen zich Belg voelen dan Duitsers zich Duits voelen.
Ik durf de weddenschap wel aan dat dit niet zo is! Ik weet zeker dat veel meer Duitsers zich Duitser voelen dan Belgen zich Belg.

Overigens zou ik ook wel eens willen weten waar die 30% vandaan komt. Is er al eens een referendum over gehouden misschien?
Ik weet wel dat ik enkele maanden geleden een peiling heb gezien uit een krant (stond op een internetpagina, maar ik weet helaas niet meer waar, ik kan me de staafdiagrammen en de cijfers nog wel herinneren) van midden jaren negentig, waarin aan Vlamingen, Walen en Brusselaars was gevraagd wat ze liever wilde: onafhankelijkheid, een federale of een unitaire staat België. Een derde van de Vlamingen wilde onafhankelijkheid, een of twee procent was voor een unitaire staat, de rest voor een federale. De cijfers van Wallonië en Brussel kan ik me niet zo goed meer herinneren, ik weet alleen dat het relatief hoge percentage voor onafhankelijkheid in Wallonië (10% ofzo, aangezien ik toen nog niks wist van een anti-Belgische beweging daar) en voor een unitaire staat in Brussel (15% of iets dergelijks) mij nog opvielen.

Sinds Superstaaf mij naar het adres vroeg zet ik alle interessante pagina's bij Favorieten, want ik baal ervan dat ik niet meer weet waar ik het gezien heb. Of er recente cijfers zijn weet ik ook niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 18:54   #47
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."

De Standaard

Ik heb er nog ergens... maar waar

Ha de ISPO enquete, uitgevoerd door de VLAAMSE regering.

97 procent voelde zich Belg. 90 procent voelde zich Vlaming.
3 Procent enkel Vlaming. 10 procent enkel Belg.
87 procent voelde zich Belg en Vlaming.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 19:05   #48
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Het blijkt dus dat de meeste mensen zich Vlaming én Belg voelen. Dus niet énkel Belg, zoals "Moi" wilde laten verstaan.

Trouwens, met zo'n UCL-onderzoek kan je �*lles "bewijzen". Welke vragen zijn er aan de mensen gesteld? Waren ze representatief voor de Vlaamse bevolking? Enz enz... Er zijn 13 onderzoeken in een dozijn, elk met andere uitkomsten. Dus...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 19:14   #49
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Neen, elk met dezelfde uitkomsten! Er is geen enkele enquete die aantoont dat de Vlamingen onafhankelijkheid willen! Geen enkele!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 19:14   #50
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ja, er zijn mensen die zich Belg en Vlaming voelen.
Zelfs ik voel me bij momenten zelfs een beetje Vlaming.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 20:13   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Dit is dikke zever: de eerste maal dat er van een Griekse staat sprake was was tussen 1900 en 1910, daarvoor heeft er nooit zoiets bestaan (Geschiedenis les 2de middelbaar?). Voor Italië geldt juist hetzelfde. Duitsland, dat ligt anders: Duitlsand werd eerstééngemaakt rond 800 door Karel de Grote, waarna het later terug uiteenspatte. Op het eind van de 19de eeuw werd Duitsland opnieuw eengemaakt door Bismarck. Daarenboven heeft Oostenrijk zich nooit willen aansluiten bij het duitsland van Bismarck, alhoewel het dat onde Karel de Grote wel was (vraag maar eens aan een Oostenrijker of hij zich Duits voelt).
Er valt hierbij veel aan te merken!

Laat ik met de laatste lijnen van uw bericht beginnen. Zo weet u te zeggen dat Oostenrijk nooit heeft willen aansluiten bij het Duitsland van Bismarck. Wel, vooreerst klopt dat niet en is de verwoording trouwens niet juist. Geen enkele Duitse staat sloot immers aan bij het "Duitsland van Bismarck": de reeds bestaande Duitse Bond werd immers hechter gemaakt en de vele grensbeperkingen die voordien bestonden (die handel als verkeer tussen de Duitse staten sterk bemoeilijkten) werden afgeschaft. Dit alles gebeurde onder de energieke leiding van Bismarck, zonder dat de andere Duitse staten zomaar van de kaart werden geveegd. Tevens werd de Duitse keizer in zijn gezag hersteld en kreeg veel meer macht.

In die eenheidsbeweging die toen niet alleen op politiek vlak aan de gang was maar ook zeer sterk was onder de Duitstalige studenten in alle Duitse vorstendommen (inclusief Oostenrijk), kwam ook het Oostenrijkse Rijk terecht. In het begin leek het erop dat de Oostenrijkse keizer het voortouw daairn zou nemen en de Pruisische macht zou voorbijsteken. Maar uiteindelijk keerde de Oostenrijkse keizer zich ertegen, niettegenstaande het toenmalig protest onder de Duitstalige intelligentsia en studenten in het Oostenrijkse rijk. In de toenmalige literatuur spreekt men dan ook over de Kleinduitse oplossing (dus een hereniging van alle Duitstaligen zonder die uit het Oostenrijkse Rijk) tegenover de Grootduitse oplossing die toen werd nagestreefd.

En ja, uit de 19e eeuwse literatuur blijkt heel duidelijk dat de Oostenrijker zich Duitser voelde. Het is een belangrijke fout om de eenwording van Duitsland voor te stellen door een tweeledigheid: Duitsland aan de ene kant en Oostenrijk aan de andere kant. Zo was het echter niet. Er was een hele reeks kleine en grote Duitse vorstendommen waarin overal de Grootduitse Beweging wortel schoot. In het geheel waren er twee grote spelers: Pruisen en het Oostenrijkse Rijk. Dat de Grootduitse oplossing er niet is gekomen is te weten aan de overwegingen van de Oostenrijkse keizer, niet echter aan de toenmalige gangtrekkers van de Duitse Beweging.

Ook getuigt het van een verkeerd inschattingsvermogen over de geschiedenis wanneer u stelt dat "Duitsland" onder Karel de Grote één was. Er bestond toen geen Duitsland, zo simpel is het. Het Rijk van Karel de Grote strekte zich trouwens uit over een groot deel van Europa waar nu Frankrijk, Italië, België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië... liggen. Van enige volkskundig eenheid was er in het Rijk van Karel de Grote geen sprake.

De eerste Griekse staat ontstond na de opstand van 1821 (bijna honderd jaar vroeger dan u schrijft).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2003, 21:07   #52
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder aanhaalde werd Italië ééngemaakt door de machtszucht van Cavour, in Duitsland was dit Bismarck.
In de boekhandel ligt er nu 'n boek over 14-18. De schrijver is erg positief over Bismarck. Hij schrijft dat, indien de opvolgers van Bismark dezelfde politiek gevoerd hadden, de eerste wereldoorlog niet zou zijn uitgebroken.

Citaat:
Vraag eens aan enkele Belgen of ze zich Belg voelen of niet, doet hetzelfde in Duitsland en u zal zien dat er meer Belgen zich Belg voelen dan Duitsers zich Duits voelen.
Ik chat geregeld met iemand uit Duitsland. Hij zei me dat de inwoners van Beieren inderdaad spreken over onafhankelijkheid. De rest van Duitsland kan hun vreemd accent en dialect moeilijk verstaan en vindt hen te conservatief. Maar de andere länder (of hoe noemt dat) willen geen onafhankelijkheid. Of toch niet in die mate.

In dat boek stond trouwens dat de Duitsers vinden dat ze 'n wereldmacht zouden moeten zijn.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 07:09   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik chat geregeld met iemand uit Duitsland. Hij zei me dat de inwoners van Beieren inderdaad spreken over onafhankelijkheid. De rest van Duitsland kan hun vreemd accent en dialect moeilijk verstaan en vindt hen te conservatief. Maar de andere länder (of hoe noemt dat) willen geen onafhankelijkheid. Of toch niet in die mate.
In Beieren bestaat er een sterke regionale identiteit, maar die vertaalt zich echt niet in een of ander onafhankelijkheidsstreven. Politiek is dat al heel duidelijk: de enige Beierse onafhankelijkheidspartij, Bayernpartei, haalt nauwelijks 1,5% van de stemmen tijdens de laatste verkiezingen. Totaal verwaarloosbaar, dunkt me. En dan moet men weten dat de partij al onmiddellijk na WO II werd gesticht en deel nam aan de verkiezingen.

En wat de tongval betreft, voor de meeste Noord-Duitsers is het Saksisch Duits dialect al evenmin moeilijk verstaanbaar als het Beiers Duits. Ondanks alle regionale verschillen twijfelt de overgrote meerderheid van de Duitsers niet aan de eenheid van het Duitse volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 12:49   #54
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Jan van den Berghe
Laat ik met de laatste lijnen van uw bericht beginnen. Zo weet u te zeggen dat Oostenrijk nooit heeft willen aansluiten bij het Duitsland van Bismarck. Wel, vooreerst klopt dat niet en is de verwoording trouwens niet juist. Geen enkele Duitse staat sloot immers aan bij het "Duitsland van Bismarck": de reeds bestaande Duitse Bond werd immers hechter gemaakt en de vele grensbeperkingen die voordien bestonden (die handel als verkeer tussen de Duitse staten sterk bemoeilijkten) werden afgeschaft. Dit alles gebeurde onder de energieke leiding van Bismarck, zonder dat de andere Duitse staten zomaar van de kaart werden geveegd. Tevens werd de Duitse keizer in zijn gezag hersteld en kreeg veel meer macht.

In die eenheidsbeweging die toen niet alleen op politiek vlak aan de gang was maar ook zeer sterk was onder de Duitstalige studenten in alle Duitse vorstendommen (inclusief Oostenrijk), kwam ook het Oostenrijkse Rijk terecht. In het begin leek het erop dat de Oostenrijkse keizer het voortouw daairn zou nemen en de Pruisische macht zou voorbijsteken. Maar uiteindelijk keerde de Oostenrijkse keizer zich ertegen, niettegenstaande het toenmalig protest onder de Duitstalige intelligentsia en studenten in het Oostenrijkse rijk. In de toenmalige literatuur spreekt men dan ook over de Kleinduitse oplossing (dus een hereniging van alle Duitstaligen zonder die uit het Oostenrijkse Rijk) tegenover de Grootduitse oplossing die toen werd nagestreefd.
De Oostenrijkse keizer wou niet mee doen, omdat hij vond dat de Pruisen teveel macht kregen.

[En ja, uit de 19e eeuwse literatuur blijkt heel duidelijk dat de Oostenrijker zich Duitser voelde.]
Net zoals uit bepaalde literatuur zou moeten blijken dat Nederlandstalige Belgen zich Vlaming voelen.

Het is niet omdat Jan schrijft dat Piet zich zo voelt, dat Piet zich ook daadwerkelijk zo voelt. De enige die zich zo voelt is Jan.
Citaat:
Het is een belangrijke fout om de eenwording van Duitsland voor te stellen door een tweeledigheid: Duitsland aan de ene kant en Oostenrijk aan de andere kant. Zo was het echter niet. Er was een hele reeks kleine en grote Duitse vorstendommen waarin overal de Grootduitse Beweging wortel schoot. In het geheel waren er twee grote spelers: Pruisen en het Oostenrijkse Rijk. Dat de Grootduitse oplossing er niet is gekomen is te weten aan de overwegingen van de Oostenrijkse keizer, niet echter aan de toenmalige gangtrekkers van de Duitse Beweging.
Er iwas weldegelijk een tweeledigheid: niet Duitsland en Oostenrijk, maar Oostenrijk en Pruisen, die elk het gezag wilde over alle Duitssprekenden. Daar Bismarck Pruisisch gezind was, trok Oostenrijk zich finaal terug.

Citaat:
Ook getuigt het van een verkeerd inschattingsvermogen over de geschiedenis wanneer u stelt dat "Duitsland" onder Karel de Grote één was. Er bestond toen geen Duitsland, zo simpel is het. Het Rijk van Karel de Grote strekte zich trouwens uit over een groot deel van Europa waar nu Frankrijk, Italië, België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië... liggen. Van enige volkskundig eenheid was er in het Rijk van Karel de Grote geen sprake.
Het gebied dat Karel de Grote beheerste was groter als Duitsland en het heette inderdad niet Duitsland. Toch waren alle Duitssprekenden opgenomen in dit gebied. Nadat Karel de Grote gestorven was kreeg één van zijn zonen (Lodewijk de Duitser) het gebied dat vandaag bekend staat onder de naam Duitsland. Toch is dat gebied uiteengevallen. Er bestond nog wel een bond (zoals je zelf aanhaalt), eerst het Heilig Roomse rijk, daarna de Duitse bond, met een keizer maar die had geen enkele macht. eigenlijk was het een lappendeken van onafhankelijke staatjes

Citaat:
De eerste Griekse staat ontstond na de opstand van 1821 (bijna honderd jaar vroeger dan u schrijft).
Dat is waar (sorry voor mijn vergissing), maar toch was dat Griekenland ook een artificiële staat.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 14:39   #55
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
"Uit onderzoeken sinds 1975 blijkt volgens Lieven Dewinter (UCL) een gestage toename van de identificatie van de Vlaming met België. Sinds 1986 wordt de gehechtheid aan Vlaamse Gewest zelfs voorbijgestoken door een identificatie met België. In 1999 identificeerde zich 56,9 procent in de eerste plaats met België, 27,3 procent met het Vlaamse Gewest, 13,5 procent met de gemeente en 2,1 procent met de provincie. Het Belgisch beslissingniveau wordt als het meest geschikt bevonden voor de beleidsdomeinen gerecht, werkloosheid, pensioenen, ziekenzorg en veiligheid. Vlaanderen komt enkel als eerste uit de bus voor onderwijs, Europa voor milieu en onderzoek."

De Standaard
Daar heb je ze weer!! DE meest fameuze enquete ooit! Waar tussen haakjes geen van de hier aanwezigen aan heeft meegedaan en niemand meer tekst en uitleg bij kan geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Neen, elk met dezelfde uitkomsten! Er is geen enkele enquete die aantoont dat de Vlamingen onafhankelijkheid willen! Geen enkele!
Is hier al ooit een enquete naar gehouden? En zo nee, vraag je dan eens af waarom niet ... .
Trouwens er is ook geen enquete die aantoont dat de `Belgen`in een Unitaire staat willen leven en toch beweert u en BUB dat ze dat wel willen.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 16:28   #56
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Beieren bestaat er een sterke regionale identiteit, maar die vertaalt zich echt niet in een of ander onafhankelijkheidsstreven. Politiek is dat al heel duidelijk: de enige Beierse onafhankelijkheidspartij, Bayernpartei, haalt nauwelijks 1,5% van de stemmen tijdens de laatste verkiezingen. Totaal verwaarloosbaar, dunkt me. En dan moet men weten dat de partij al onmiddellijk na WO II werd gesticht en deel nam aan de verkiezingen.
Daarbij is het wel interessant te melden dat deze partij bij de Bondsdagverkiezingen in 1949 21% van de stemmen en 17 zetels behaalde. In de jaren vijftig was het nog de derde partij van Beieren, maar in de jaren zestig verdween ze uit de Beierse Landsdag ( www.election.de ).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 11:40   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Daarbij is het wel interessant te melden dat deze partij bij de Bondsdagverkiezingen in 1949 21% van de stemmen en 17 zetels behaalde. In de jaren vijftig was het nog de derde partij van Beieren, maar in de jaren zestig verdween ze uit de Beierse Landsdag ( www.election.de ).
Alleen was het toen zo dat de partij in die tijd nog geen uitgesproken onafhankelijkheidspartij was, maar slechts een regionale partij. Sedert het programma werd verhard, is het kiezersaantal in grote mate gedaald (bij eerdere verkiezingen haalde men zelfs geen 1% meer). Beieren staan blijkbaar niet aan te dringen op onafhankelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 11:43   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Dat is waar (sorry voor mijn vergissing), maar toch was dat Griekenland ook een artificiële staat.
Waarom zou Griekenland een "artificiële" staat zijn? Omdat die nooit eerder in de geschiedenis bestond? Dan gooit u weer "artificieel" en "historisch" door elkaar.

Een staat waarbij de landsgrenzen samenvallen met het volk is juist geen artificiële staat, ongeacht of de staat eerder in de geschiedenis heeft bestaan of niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 11:48   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Het gebied dat Karel de Grote beheerste was groter als Duitsland en het heette inderdad niet Duitsland. Toch waren alle Duitssprekenden opgenomen in dit gebied. Nadat Karel de Grote gestorven was kreeg één van zijn zonen (Lodewijk de Duitser) het gebied dat vandaag bekend staat onder de naam Duitsland. Toch is dat gebied uiteengevallen. Er bestond nog wel een bond (zoals je zelf aanhaalt), eerst het Heilig Roomse rijk, daarna de Duitse bond, met een keizer maar die had geen enkele macht. eigenlijk was het een lappendeken van onafhankelijke staatjes.
Niet juist.

Het gebied waarover Lodewijk de Duitser heerste was veel groter dan het huidige Duitsland (en de eigenlijke naam dateert van later, daar men onder Lodewijk nog sprak over Oost-Francië naast West-Francië, het latere Frankrijk). Immers, de westelijke grenzen van zijn rijk kwamen tot aan de Rhône en in onze streken tot aan de Schelde.

Na de Karolingers verbrokkelt zowel Oost- als West-Francië. Maar in tegenstelling tot in Oost-Francië, slagen de latere Capetingers in West-Francië erin heel langzaam aan hun kroondomein en macht uit te breiden. In Duitsland lukte die beweging in zekere mate (onder bijvoorbeeld de Hohenstaufen), maar later gaat het weer neerwaarts.

In de Duitse Bond waren niet alle Duitssprekende gebieden. Zo waren delen van Oost- en West-Pruisen niet in de Duitse Bond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 11:53   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Er iwas weldegelijk een tweeledigheid: niet Duitsland en Oostenrijk, maar Oostenrijk en Pruisen, die elk het gezag wilde over alle Duitssprekenden. Daar Bismarck Pruisisch gezind was, trok Oostenrijk zich finaal terug.
Natuurlijk. Maar de houding van de Oostenrijkse keizer (beter dan "Oostenrijk" daar de Grootduitse Beweging ook onder de Duitssprekenden van het Oostenrijkse Rijk wortel had geschoten), is niet te verklaren door de Pruisische gezindheid van Bismarck. Bismarck was immers een Pruis. De Oostenrijkse keizer wilde gewoon niet dat hij zou moeten heersen over een staat waar hij slechts een symbolische macht had (naast natuurlijk zijn eigen kroondomein, de eigenlijke Oostenrijkse erfgebieden, waar hij absolute macht had) en waar hij misschien wel eens de duimen zou moeten leggen voor de Pruisische macht.

Niet iedereen dacht er zo over. De Beierse koning, die heel nauw verbonden met de Oostenrijkse dynastie en er al eeuwen goede banden mee had (door allerlei huwelijken), koos verbazend genoeg partij voor Bismarck en niet voor de politieke keuze van de Oostenrijkse keizer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be