Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2020, 08:12   #261
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het was, met andere woorden, allemaal niet zo ongenuanceerd pro afscheiding van Spanje als u en uw gelijkgezinden het maar al te graag willen voorstellen. Wees daar maar zeker van.
Het is niet omdat men wijst op de grote lijnen dat men blind is voor nuances en die ontkent....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 09:21   #262
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

1) Ik heb geen behoefte aan dat soort oubollige 'vieringen' van gebeurtenissen van eeuwen geleden. Maar nu dat u het toch aanhaalt: het verschil tussen de Belgische opstand en deze ontketend door Willem van Oranje tegen Filips II is zeer groot: de Belgische opstand lukte, en deze van Willem van Oranje mislukte. Want hij moest gaat lopen naar het Noorden en werd daar vermoord ook nog.

2) En wat Els Witte betreft: ze heeft gelijk in de zin dat men maar een referendum moet organiseren waarvan boven sprake. Ik heb dit ook al een paar keren gesteld. Een bindend referendum: stemt men voor onafhankelijkheid, dan moet men hierover onderhandelingen beginnen. Stemt een meerderheid voor behoud van België, dan stoppen we heel dat communautair gedoe voor een behoorlijk aantal jaren in de frigo. Zo simpel is het.
1) Het is hoe dan ook zo dat 'het Noorden' erin geslaagd is uit de klauwen van 'Spanje' te geraken. Misschien kunt u beter stellen dat de opstand van Willem van Oranje slechts ten dele slaagde. Gezien de Belgische opstand leidde tot de creatie van een staat die zelfs na 6 'hervormingen' nog altijd niet naar behoren functioneert, kunt u misschien beter stellen dat de Belgische opstand eveneens slechts ten dele slaagde.


Allebei 'fifty-fifty', OK?


2) U zult er 'onze' huidige vaderlandse machthebbers toch eerst van moeten weten te overtuigen dat ze het invoeren van het 'bindend referendum' als wettelijk en wettig politiek beleidsinstrument niet langer mogen tegenwerken.

De kans dat uw pleidooi(en) pro 'directe democratie' in dovemansoren zal (/zullen) vallen, is - gelukkig? helaas? - niet gering (en dat is een kanjer van een eufemisme).


In dezen kunt u evenwel op mijn steun rekenen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 10:13   #263
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Het is hoe dan ook zo dat 'het Noorden' erin geslaagd is uit de klauwen van 'Spanje' te geraken. Misschien kunt u beter stellen dat de opstand van Willem van Oranje slechts ten dele slaagde. Gezien de Belgische opstand leidde tot de creatie van een staat die zelfs na 6 'hervormingen' nog altijd niet naar behoren functioneert, kunt u misschien beter stellen dat de Belgische opstand eveneens slechts ten dele slaagde.


Allebei 'fifty-fifty', OK?


2) U zult er 'onze' huidige vaderlandse machthebbers toch eerst van moeten weten te overtuigen dat ze het invoeren van het 'bindend referendum' als wettelijk en wettig politiek beleidsinstrument niet langer mogen tegenwerken.

De kans dat uw pleidooi(en) pro 'directe democratie' in dovemansoren zal (/zullen) vallen, is - gelukkig? helaas? - niet gering (en dat is een kanjer van een eufemisme).


In dezen kunt u evenwel op mijn steun rekenen.
Het door u uitvoerig geciteerde artikel uit Knack heeft in ieder geval minstens de grote verdienste dat het overduidelijk de vinger legt op de zweer die verantwoordelijk was voor het oproer van 1830, namelijk het heimelijk gestook van Frankrijk en de fanatieke "Vive la république, vive la France!!!"-schreeuwers uit Wallonië, verwende Brusselse francofiele bourgeoisie-jongeren en (hier en daar) enkele even francofiele meelopers uit Vlaanderen (o.m. De Potter). De bedoeling was duidelijk: een van de dromen van Napoleon verwezenlijken, met name in de Zuidelijke Nederlanden een pro-Frans bastion te vestigen en er "un prolongement de la France" van te maken. Dit plan, vooral door de druk vanuit de U.K., is toen slechts gedeeltelijk geslaagd. Maar de fanatieke drang om zoveel mogelijk te verfransen is wel gebleven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 12:29   #264
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Lowie Depotter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het door u uitvoerig geciteerde artikel uit Knack heeft in ieder geval minstens de grote verdienste dat het overduidelijk de vinger legt op de zweer die verantwoordelijk was voor het oproer van 1830, namelijk het heimelijk gestook van Frankrijk en de fanatieke "Vive la république, vive la France!!!"-schreeuwers uit Wallonië, verwende Brusselse francofiele bourgeoisie-jongeren en (hier en daar) enkele even francofiele meelopers uit Vlaanderen (o.m. De Potter). De bedoeling was duidelijk: een van de dromen van Napoleon verwezenlijken, met name in de Zuidelijke Nederlanden een pro-Frans bastion te vestigen en er "un prolongement de la France" van te maken. Dit plan, vooral door de druk vanuit de U.K., is toen slechts gedeeltelijk geslaagd. Maar de fanatieke drang om zoveel mogelijk te verfransen is wel gebleven.
Ik zou mij toch wat meer moeten verdiepen in de toch wel interessante figuur van Lowie Depotter om dat te kunnen bijtreden. En daarom wil ik hem voorlopig het voordeel van de twijfel wil geven.
Op een gegeven moment moest hij, eens de held van de revolutie, vluchten voor het Belgische regime, dat vooral onder zijn impuls uiteindelijk aan de macht kwam.
Maar toen hij in 1839 de balans van dat regime opmaakte moest hij vastsstellen dat we beter terug herenigd werden met het noorden. Die man moet zeer ontgoocheld en verbitterd zijn geweest, want wat hij zag ontstaan, was niet bepaald wat hij wou.

Hij was van adel en was dus sowieso Franstalig, maar was hij ook francofiel ? Hoe stond hij tegenover de taalpolitiek van Willem I.

Hij was links, antiklerikaal, republikeins en... de eerste Belgische konfederalist.

Maar wilde hij werkelijk van belziek "un prolongement de la France" maken?

Was het niet zo dat hij, die het volgende schreef, vocht voor demokratische hervormingen, maar liefst binnen die Herenigde Nederlanden ?
En toen hij helaas inzag dat dit laatste onmogelijk zou zijn, de onafhankelijkheid verkoos, maar niet vanuit een nationalistisch Belgicisme ? :

"Dat wij ons los moeten wrikken van de Hollandse overheersing is duidelijk. Uiteraard staan wij - de Belgische opstandelingen - open voor dialoog, maar zolang Willem niet wijzer wil worden kunnen wij niets met hem beginnen. Daarom stel ik voor dat zowel de liberalen als de katholieken zich in het Zuiden verenigen. Eén groot monsterverbond. Aanvankelijk was ik regeringsgezind, maar nu Willem seniel begint te worden, ben ik er klaar mee. Een aristocratische gek, die koste wat kost zijn plannen wil doorvoeren. Wij laten ons niet afschepen met nep-verkiezingen of wat baantjes in Den Haag. Als er een revolutie komt, dan sta ik als eerste in Brussel. Liberalen en Katholieken, verenigt u! "
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 12:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 12:47   #265
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zodat Walekoppen haar kunnen verfransen ??
Precies ! Had oostelijk Limburg on 1839 bij belziek gebleven is de kans groot de Maastricht hetzelfde lot zou ondergaan zijn dan de Voerstreek, of veel erger nog, de Platdietse streek.
Wat een geluk toch voor ons Nederlandstaligen dat Maastricht in veilige handen is terechtgekomen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 12:58   #266
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
...het verschil tussen de Belgische opstand en deze ontketend door Willem van Oranje tegen Filips II is zeer groot: de Belgische opstand lukte, en deze van Willem van Oranje mislukte. Want hij moest gaat lopen naar het Noorden en werd daar vermoord ook nog.
Bij het vergelijken van revoluties vind ik het eindresultaat veel minder relevant dan het doel en de dynamiek die die revoluties karakteriseert, hoe die ontstaan, en hoe die in hun verloop evolueren.
De mechanisme die daarbij een rol spelen heeft Els Witte bijzonder goed belicht bij de gevalstudie van de Belgische revolutie.
Het resultaat is dikwijls een dubbeltje op zijn kant, en hangt af van externe faktoren, en bij de Belgische revolutie was dat laatste het leger van Lowie Philippe.

Bovendien is dat oordeel over het lukken van die Belgische revolutie een subjektieve appreciatie.
Volgens de revolutionair par excellence Depotter was die namelijk totaal mislukt.
Ge moet dat veel genuanceerder zien: Revoluties zijn geen voetbalmatchen waarbij alleen telt wat op het scorebord staat !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 13:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 13:01   #267
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En wat Els Witte betreft : ze heeft gelijk in de zin dat men maar een referendum moet organiseren waarvan boven sprake. Ik heb dit ook al een paar keren gesteld. Een bindend referendum: stemt men voor onafhankelijkheid, dan moet men hierover onderhandelingen beginnen. Stemt een meerderheid voor behoud van België, dan stoppen we heel dat communautair gedoe voor een behoorlijk aantal jaren in de frigo. Zo simpel is het.
Ik vrees dat ik dan samen met u dezelfde kontrastem ga moeten uitbrengen, tenminste als dat referendum heden ten dage plaatsvind, maar een duidelijk anders geïnspireerde tegenstem uiteraard:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 13:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 13:13   #268
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik zou mij toch wat meer moeten verdiepen in de toch wel interessante figuur van Lowie Depotter om dat te kunnen bijtreden. En daarom wil ik hem voorlopig het voordeel van de twijfel wil geven.
Op een gegeven moment moest hij, eens de held van de revolutie, vluchten voor het Belgische regime, dat vooral onder zijn impuls uiteindelijk aan de macht kwam.
Maar toen hij in 1839 de balans van dat regime opmaakte moest hij vastsstellen dat we beter terug herenigd werden met het noorden. Die man moet zeer ontgoocheld en verbitterd zijn geweest, want wat hij zag ontstaan, was niet bepaald wat hij wou.


Hij was van adel en was dus sowieso Franstalig, maar was hij ook francofiel ? Hoe stond hij tegenover de taalpolitiek van Willem I.

Hij was links, antiklerikaal, republikeins en... de eerste Belgische konfederalist.

Maar wilde hij werkelijk van belziek "un prolongement de la France" maken?

Was het niet zo dat hij, die het volgende schreef, vocht voor demokratische hervormingen, maar liefst binnen die Herenigde Nederlanden ?
En toen hij helaas inzag dat dit laatste onmogelijk zou zijn, de onafhankelijkheid verkoos, maar niet vanuit een nationalistisch Belgicisme ? :

"Dat wij ons los moeten wrikken van de Hollandse overheersing is duidelijk. Uiteraard staan wij - de Belgische opstandelingen - open voor dialoog, maar zolang Willem niet wijzer wil worden kunnen wij niets met hem beginnen. Daarom stel ik voor dat zowel de liberalen als de katholieken zich in het Zuiden verenigen. Eén groot monsterverbond. Aanvankelijk was ik regeringsgezind, maar nu Willem seniel begint te worden, ben ik er klaar mee. Een aristocratische gek, die koste wat kost zijn plannen wil doorvoeren. Wij laten ons niet afschepen met nep-verkiezingen of wat baantjes in Den Haag. Als er een revolutie komt, dan sta ik als eerste in Brussel. Liberalen en Katholieken, verenigt u! "
De Potter was vooral een onnozele hals. Wat voor een zulthoofd moet je niet zijn om eerst ten tijde van de Verenigde Nederlanden een Frans geïnspireerde revolutie te prediken, de afscheuring te steunen om daarna te verklaren dat je bereid bent om blootsvoets naar Canossa te gaan ?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 13:33   #269
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Nogmaals Depotter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Potter was vooral een onnozele hals. Wat voor een zulthoofd moet je niet zijn om eerst ten tijde van de Verenigde Nederlanden een Frans geïnspireerde revolutie te prediken, de afscheuring te steunen om daarna te verklaren dat je bereid bent om blootsvoets naar Canossa te gaan ?
En toch was De Potter was geen "kazakdraaier" zoals het Oosten beweert. Ik vind hem integendeel net iemand die beginselvast en konsekwent met zijn ideeën beslist wat er gedaan moet in een zich wijzigende kontekst en daarom de soepelheid heeft om zijn taktiek en strategie aan te passen, maar steeds met de verwezenlijking van hetzelfde doel voor ogen.
De hervormingen die hij wilde kon hij niet realiseren in het VKN, en dus was hij voor onafhankelijkheid. Maar in dat onafhankelijke België kon hij ook zijn gewenste hervormingen nog minder gerealiseerd krijgen.
In 1839 was Nederland een konstitutionele monarchie geworden die dichter bij zijn doelstellingen aanleunde. Uiteraard bekloeg hij dan de afscheuring.

Ik kan daar begrip voor opbrengen voor iemand die de fokus legt op de verwezenlijking van hervormingen, en voor wie de herengingsgedachte op zich van minder belang is.
Wij bekijken dat NU natuurlijk anders en vanuit de herenigingsgedachte als Grootnederlanders. Maar nu hebben we de hervormingen waar hij zelfs nog maar van kon dromen, en waar wij natuurlijk ook voorstander van zijn.
Alleen stellen wij per saldo vast dat fatalerwijs de eenheid der Nederanden verloren gegaan is.
Ons eindoordeel over de Potter is dan ook negatief, ook het mijne. Maar het is natuurlijk wel gemakkelijk om dat achteraf te maken.

Bovendien vind ik dat hij respekt afdwingt omdat elk opportunisme hem vreemd was, en als iemand van de adel diezelfde adel afzweerde uit demokratische principes.

Willem I had beter wat naar hem geluisterd en hem gerekupereerd. En als dusdanig maakte hij dezelfde fout als Jozef II, nu we toch bezig zijn met revoluties te vergelijken.

Maar goed, Kunt ge me een link plaatsen naar zijn ideeën ? Dat van Canossa....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 13:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 16:08   #270
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Depotter en François Claes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het door u uitvoerig geciteerde artikel uit Knack heeft in ieder geval minstens de grote verdienste dat het overduidelijk de vinger legt op de zweer die verantwoordelijk was voor het oproer van 1830, namelijk het heimelijk gestook van Frankrijk en de fanatieke "Vive la république, vive la France!!!"-schreeuwers uit Wallonië, verwende Brusselse francofiele bourgeoisie-jongeren en (hier en daar) enkele even francofiele meelopers uit Vlaanderen (o.m. De Potter). De bedoeling was duidelijk: een van de dromen van Napoleon verwezenlijken, met name in de Zuidelijke Nederlanden een pro-Frans bastion te vestigen en er "un prolongement de la France" van te maken. Dit plan, vooral door de druk vanuit de U.K., is toen slechts gedeeltelijk geslaagd. Maar de fanatieke drang om zoveel mogelijk te verfransen is wel gebleven.
Nogmaals, De Potter mag niet op dezelfde rattachistische hoop gegooid worden met Alexander Gendebien en Charles Rogier.

Anderzijds werden politieke aktivisten als Depotter en François Claes voor het hof van assisen ten tijde van het VKN toch wel verdedigd door Gendebien.

Een François Claes... die ondanks zijn protest tegen Willem I toch in 1830 toch werd verkozen als orangistisch gemeenteraadslid te Gent.

Om maar te zeggen dat men niet genuanceerd genoeg kan denken.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 16:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 20:47   #271
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben daar tegenstander van. Verlatinge mag er voor mijn part bijkomen als feestdag, maar 11 juli mag nooit afgeschaft worden. Ge onderschat het belang daarvan. In 1298 werd Vlaanderen overrompeld door Frankrijk; het graafschap werd opgeheven, de graaf gevangen genomen, en Vlaanderen werd rechtstreeks door de Franse kroon bestuurd. Hadden de Vlamingen in 1302 niet gewonnen, dan zou die toestand zo gebleven zijn en dan zou in grote lijnen de Schelde de Franse grens gevormd hebben.
Meer nog, de volgende dominosteen die zou gevallen zijn, in de eeuwenlange Franse expansiezucht, zou Brabant geweest zijn.
Een jaar later wonnen en Vlamingen de slag bij Arke en in 1304 eindigde de slag bij de Pevelenberg onduidelijk, maar waarbij de Fransen wonnen op punten.
Maar de schrik zat er nog goed in bij de Fransen na de smadelijke nederlaag in 1302. Zonder die overwinning hadden de Vlamingen bij te vredesbesprekingen in 1305 te Athis-sur-Orge niet kunnen bekomen dat
Vlaanderen als vorstendom werd hersteld met erkenning van de graaf als hoogste gezag, en Vlaanderen kon zijn relatief "zelfstandige" koers verderzetten.

Het blijvende belang tot op heden van de Guldensporenslag is dat zonder die overwinning Vlaanderen bij Frankrijk bleef. Onze moedertaal zou sinds eeuwen het Frans zijn geweest, althans de uwe als Vlaanderaar.
Zo bekeken was die overwinning even belangrijk als de overwinning te Waterloo, al stond daar nog meer op het spel.
Ik moet u toch wel uitnodigen om uw mening te herzien, Quercus....
11juli? Viering? De grootste volksverlakkerij. Had niets te maken met taal of met de ontvoogding van het Vlaams. De Graaf van Vlaanderen, Gwijde van Dampierre, kon niet eens fatsoenlijk Vlaams praten. Al die lui van adel praatten toen Frans.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 20:51   #272
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hoe Het Ooosten iemand woorden in de mond legt om die nadien te bestrtijden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Had niets te maken met taal of met de ontvoogding van het Vlaams. De Graaf van Vlaanderen, Gwijde van Dampierre, kon niet eens fatsoenlijk Vlaams praten. Al die lui van adel praatten toen Frans.
En dan? Beweer ik het tegendeel ? Heb ik beweerd dat het een taalstrijd was ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2020 om 20:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 21:02   #273
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dan? Beweer ik het tegendeel ?

11 juli wordt gevierd omdat toen de Franse koning werd verslagen door een legertje poorters uit de Vlaanders en enkele bondgenoten. En men heeft er dan de connotatie aan gegeven hier bij ons dat het ging om de ontvoogding van het Vlaams en de Vlaamse cultuur tegenover de Franse. Maar historisch ging het daar helemaal niet over. Het ging gewoon om centen, om de economie. Historisch is heel dat guldensporen gedoe een grote volksverlakkerij. Men maakt de mensen voortdurend van alles wijs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2020 om 21:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 21:29   #274
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En men heeft er dan de connotatie aan gegeven hier bij ons dat het ging om de ontvoogding van het Vlaams en de Vlaamse cultuur tegenover de Franse. Maar historisch ging het daar helemaal niet over. Het ging gewoon om centen, om de economie. Historisch is heel dat guldensporen gedoe een grote volksverlakkerij. Men maakt de mensen voortdurend van alles wijs.
Is dat nu weer een bewering over wat anderen zouden beweren.
Wie is die men ? En waar en wanneer maakte "men" die konnotatie ?
Ik ben benieuw om een link te zien naar de staving van uw bewering ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 21:34   #275
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Is dat nu weer een bewering over wat anderen zouden beweren.
Wie is die men ? En waar en wanneer maakte "men" die konnotatie ?
Ik ben benieuw om een link te zien naar de staving van uw bewering ?
Op 11 juli 1302 nam een Vlaams leger dat vrijwel volledig bestond uit ambachtslieden en boeren het op tegen het complete Franse ridderleger. De slag is de geschiedenisboeken ingegaan als de Guldensporenslag. De slag staat voor veel Vlamingen symbool voor de Vlaamse emancipatiestrijd. Vanaf eind negentiende eeuw worden in Vlaanderen op verschillende plekken 11 juli-vieringen gehouden. In 1973 werd de dag uitgeroepen tot Feestdag van Vlaanderen.
(Historiek)


Allemaal heel mooi. Alleen dekt de vlag de lading niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2020 om 21:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2020, 21:58   #276
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De slag staat voor veel Vlamingen symbool voor de Vlaamse emancipatiestrijd..../..
Allemaal heel mooi. Alleen dekt de vlag de lading niet.
Het was dus geen emancipatiestrijd ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 00:07   #277
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In die tijd bestond dat niet, emancipatiestrijd.

Het waren gevechten tussen heren, graven, koningen en baronnen, om land, rijkdom en macht.

Taal was even irrelevant als de kleur van de onderbroek van de strijdende partijen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 06:34   #278
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In die tijd bestond dat niet, emancipatiestrijd.

Het waren gevechten tussen heren, graven, koningen en baronnen, om land, rijkdom en macht.

Taal was even irrelevant als de kleur van de onderbroek van de strijdende partijen.

Ook ik had graag toen geleefd, al was het maar om daar hier & nu mee te kunnen stoefen.

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 07:48   #279
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Typisch Belgicisme ook. De menselijkheid van personen uit vorige eeuwen geringschatten. Daarom dat ons land zo leeg van ziel is en wss zulke hoge zelfmoordcijfers kent (hoger dan zelfs Japan, steek niet boven het grasveld uit is een Belgisch devies waarnaar men leeft).

Emancipatie van burgers en koopmannen en wat lokale adel tegenover Franse ridders heb je ook en vroeger verschilde het Nederlands evenzeer van het Frans.

Men denkt intellectueel te zijn en soms lijk je maar de nuchtere persoon (valse nuchterheid), maar is de waarheid echt de meest logische.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 april 2020 om 08:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2020, 08:07   #280
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het was dus geen emancipatiestrijd ?

Natuurlijk niet. Het ging om centen. Zelfs het Nederlandse 'Historiek' beaamt dit in zoveel woorden:


"Toen Frankrijk en Engeland in oorlog waren, koos graaf Gwijde van Dampierre de kant van Engeland en zegde hij die feodale band op. Hij deed dit in 1297 nadat de Engelsen gedreigd hadden de wolstapel te verplaatsen van Brugge naar Dordrecht."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2020 om 08:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be