Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2012, 20:56   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
?

Het Spaanse vorstendom heeft daar niet veel mee te maken. Niets eigenlijk. De Katharen waren vooral actief in Frankrijk en Noord-Italië; niet in Spanje.

De vervolging van en moordpartijen op de Katharen gebeurden in rechtstreekse opdracht van verschillende opeenvolgende pausen, waarvan Innocentius III de eerste was en Gregorius IX de laatste.
Daar gaan we weer... Pak het eerste niet, dan halen we maar weer heel dat santekraam van de vooroordelen boven.

Bij mijn weten ging mijn opmerking over de Spaanse koloniale politiek in de Amerika's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:00   #42
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Als katholiek kan ik het maar als een goede zaak zien dat de verstrengeling uit bepaalde tijden voorbij is. Dus, wat wilt u nu eigenlijk zeggen?
Dat de verstrengeling nog steeds bestaat
Jullie zijn gewoon ongeneeslijk proseliet en machtsgeil

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 21:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:02   #43
Graham C.
Provinciaal Statenlid
 
Graham C.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaan we weer... Pak het eerste niet, dan halen we maar weer heel dat santekraam van de vooroordelen boven.

Bij mijn weten ging mijn opmerking over de Spaanse koloniale politiek in de Amerika's.
Ehm nee... Het bericht van mij waarop je reageerde ging over de uitroeiing van de Katharen. Kijk maar: http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=27
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:06   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Ehm nee... Het bericht van mij waarop je reageerde ging over de uitroeiing van de Katharen.
Inderdaad, u hebt gelijk. Al ging het ook daar veel meer om een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de Franse koningen. Het is zelfs zo dat de koninklijke inquisitie voor de paus veel te hard van stapel liep.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:08   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat de verstrengeling nog steeds bestaat
Jullie zijn gewoon ongeneeslijk proseliet en machtsgeil
Weet u eigenlijk wel wat u wil?

Uw vorig bericht stelde nog het omgekeerde, nl. "Dat is nu afgelopen". En schijnbaar is het nu toch niet afgelopen.

Of hoe u zich in discussie voortdurend als een windhaan gedraagd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:13   #46
Graham C.
Provinciaal Statenlid
 
Graham C.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, u hebt gelijk. Al ging het ook daar veel meer om een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de Franse koningen. Het is zelfs zo dat de koninklijke inquisitie voor de paus veel te hard van stapel liep.
Pardon? Het waren de Franse koningen die door de pausen overtuigd moesten worden om hun steun te verlenen aan deze moordpartijen of er aan deel te nemen. De godsdienstkwestie werd op een bepaald ogenblik wel naar de achtergrond geduwd om voorrang te geven aan jarenlange conflicten tussen de Franse koning en de weerspannige adel van het zuiden, maar de aanleidingen voor de verschillende moordpartijen op de Katharen zijn wel degelijk te wijten aan de pausen.

Laatst gewijzigd door Graham C. : 23 december 2012 om 21:14.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:17   #47
Frailty
Partijlid
 
Frailty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 279
Standaard Katholieke en facisten één strijd....

Spain's stolen children is a harrowing story of Catholicism and Fascism working in partnership to commit what must rate up with some of the worst crimes ever committed. Parents or the mother alone deemed morally unacceptable by the Catholics and or against Franco's politics were told the child they had just given birth to had died. The baby was then stolen and sold to a family acceptable to the Catholics and politically acceptable.

http://antitheist-atheist.blogspot.b...magdalene.html


Is er ook niet iets gelijkaardigs gebeurt bij dat ander Spaans sprekend katholiek volk in Zuid-Amerika? Vermoorden van politieke tegenstanders en die hun kinderen weg geven voor adoptie.
Frailty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:17   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Pardon? Het waren de Franse koningen die door de pausen overtuigd moesten worden om hun steun te verlenen aan deze moordpartijen of er aan deel te nemen. De godsdienstkwestie werd op een bepaald ogenblik wel naar de achtergrond geduwd om voorrang te geven aan jarenlange conflicten tussen de Franse koning en de weerspannige adel van het zuiden, maar de aanleidingen voor de verschillende moordpartijen op de Katharen zijn wel degelijk te wijten aan de pausen.
Wat beweert u nu? Dat er "moordpartijen" al aan de gang waren door geestelijken en dat de Franse koning werd verzocht zijn steun daarbij aan te bieden?

U moet toch eens de geschiedenis van naderbij bekijken, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:21   #49
Frailty
Partijlid
 
Frailty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 279
Standaard

"ARREST THE POPE AND TAX RELIGION"


"The Case of the Pope" delivers a devastating indictment of the way the Vatican has run a secret legal system that shields paedophile priests from criminal trial around the world. Is the Pope morally or legally responsible for the negligence that has allowed so many terrible crimes to go unpunished? And, should he and his seat of power, the Holy See, continue to enjoy an immunity that places them above the law? Geoffrey Robertson QC, a distinguished human rights lawyer and judge, evinces a deep respect for the good works of Catholics and their church. But, he argues, unless Pope Benedict XVI can divest himself of the beguilements of statehood and devotion to obsolescent canon law, the Vatican will remain a serious enemy to the advance of human rights.

http://www.antitheists.co.uk/antithe...t-the-pope.php

Ze mogen hem wat mij betreft gewoon ophangen.
Frailty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:21   #50
Graham C.
Provinciaal Statenlid
 
Graham C.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat beweert u nu? Dat er "moordpartijen" al aan de gang waren door geestelijken en dat de Franse koning werd verzocht zijn steun daarbij aan te bieden?

U moet toch eens de geschiedenis van naderbij bekijken, hoor.
Het was paus Innocentius III die een leger op de been bracht voor zijn eerste kruistocht naar Zuid-Frankrijk. De toenmalige koning gaf zijn getrouwen toestemming om daar aan deel te nemen, maar hield zich zelf op de achtergrond. Of er in dat leger geestelijken zaten, weet ik niet. Ik veronderstel van wel.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:28   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Het was paus Innocentius III die een leger op de been bracht voor zijn eerste kruistocht naar Zuid-Frankrijk. De toenmalige koning gaf zijn getrouwen toestemming om daar aan deel te nemen, maar hield zich zelf op de achtergrond. Of er in dat leger geestelijken zaten, weet ik niet. Ik veronderstel van wel.
De aanloop is toch wel heel wat complexer dan u hier met uw wikipedia-kennis tracht te schetsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:34   #52
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, u hebt gelijk. Al ging het ook daar veel meer om een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de Franse koningen. Het is zelfs zo dat de koninklijke inquisitie voor de paus veel te hard van stapel liep.
Wat ligt ge nu waar aan uw kruis te krabben ??? Waar ge geen barst van af weet moet je je kop houden of zit je toevallig op de loonlijst van die bende ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:35   #53
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De aanloop is toch wel heel wat complexer dan u hier met uw wikipedia-kennis tracht te schetsen.
En dat ga jij nu eens vertellen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 21:51   #54
Graham C.
Provinciaal Statenlid
 
Graham C.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De aanloop is toch wel heel wat complexer dan u hier met uw wikipedia-kennis tracht te schetsen.
Dat lijkt verdacht veel op een autoriteitsdrogreden. Maar goed, ik ben dan ook geen geschiedkundige. Ik ben me ervan bewust dat Wikipedia slechts een zeer oppervlakkige bron vormt, maar voor een discussie op een internetforum lijkt ze me wel te voldoen. In ieder geval kan de rol, de invloed en vooral de immense morele verantwoordelijkheid van het katholicisme toch niet ontkend worden in al de aangehaalde zaken en daar ging het eigenlijk om.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:01   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Dat lijkt verdacht veel op een autoriteitsdrogreden. Maar goed, ik ben dan ook geen geschiedkundige. Ik ben me ervan bewust dat Wikipedia slechts een zeer oppervlakkige bron vormt, maar voor een discussie op een internetforum lijkt ze me wel te voldoen. In ieder geval kan de rol, de invloed en vooral de immense morele verantwoordelijkheid van het katholicisme toch niet ontkend worden in al de aangehaalde zaken en daar ging het eigenlijk om.
Ook dat is slechts een oordeel dat gebaseerd is op een bijzonder fragmentarische kijk op heel die geschiedenis. Ik raad u aan eens op zoek te gaan naar de aanloop tot de kruistocht. En ook eens uit te stippen hoe men in de middeleeuwen dacht over afwijkende godsdienstige opvattingen, in de eerste plaats bij de wereldlijke machthebbers van toen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:05   #56
Graham C.
Provinciaal Statenlid
 
Graham C.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2010
Berichten: 666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook dat is slechts een oordeel dat gebaseerd is op een bijzonder fragmentarische kijk op heel die geschiedenis. Ik raad u aan eens op zoek te gaan naar de aanloop tot de kruistocht. En ook eens uit te stippen hoe men in de middeleeuwen dacht over afwijkende godsdienstige opvattingen, in de eerste plaats bij de wereldlijke machthebbers van toen.
Als ik eens veel tijd en zin heb, zal ik dat ongetwijfeld doen. In het kader van deze discussie is het niet echt relevant. Ik heb willen aantonen dat morele waarden en stellingen van de leider van een organisatie die zo veel bloed aan de handen heeft, met een korreltje zout mag genomen worden.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:19   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Als ik eens veel tijd en zin heb, zal ik dat ongetwijfeld doen. In het kader van deze discussie is het niet echt relevant. Ik heb willen aantonen dat morele waarden en stellingen van de leider van een organisatie die zo veel bloed aan de handen heeft, met een korreltje zout mag genomen worden.
U toont evenwel niets aan. Daarenboven bestaat er niet zoiets als overgeërfde schuld. De katholieken van nu hoeven zich niet schuldig te voelen voor fouten van individuen of groepen uit het verleden. Of wentelt u zich ook nog altijd in het stof omdat een of andere voorvader iets fout deed in het verleden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:51   #58
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U toont evenwel niets aan. Daarenboven bestaat er niet zoiets als overgeërfde schuld.
Ha nee ? En dat gezeur over de erfzonde dan ?
Citaat:
De katholieken van nu hoeven zich niet schuldig te voelen voor fouten van individuen of groepen uit het verleden. Of wentelt u zich ook nog altijd in het stof omdat een of andere voorvader iets fout deed in het verleden?
Daar zijn vooral de christenen goed in.

En morgen krijg je een stukje geschiedenisles over daden van de bende van het vaticaan tegenover de ' bons hommes ' en de ' bonnes femmes '. Kan je dan voorlezen in de nachtmis.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:56   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ha nee ? En dat gezeur over de erfzonde dan ?
U eerst informeren, dan pas komen aanzetten met iets wat u echt begrijpt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 23:16   #60
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U eerst informeren, dan pas komen aanzetten met iets wat u echt begrijpt.
Ieder keer als je blok zit hebben anderen het niet begrepen.
Prachtig esquiveren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be