Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2004, 15:10   #561
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Zo is het, stukken beter zonder die Nederlanders en hun verwaande streken...
als jij dat lul noemt, dat staat je vrij...
niets verbind ons met Nederland, zelfs de taal niet, want zij hebben hun eigen brabbeltaaltje
U spreekt echt met de vrijheid van iemand die er geen iota van begrijpt. Denkt u echt dat 'de Nederlander de Vlaming misprijst'? Dat zij 'hun eigen brabbeltaaltje hebben' (maar u voelt zich wel Luikenaar annex Limburger, begrijpe wie kan)? Heeft u eigenlijk ooit wel 's een Nederlander van dichtbij gezien? Bent u er ooit geweest?... Enfin, dit is echt wel de achterlijkste (excusez le mot) vorm van hollanderhaat die ik ooit gezien heb. Proficiat!
Het is nu precies omdat ik er heel wat mee te maken gehad heb dat ik ze tamelijk goed ken. Ze komen hier in Limburg het schoon weer maken met de centen die ze niet aan hun eigen belastingen willen betalen. Ze komen hier kasten van villa's neerpoten en verstoren hier de immobiliënmarkt en betalen nauwelijks gemeentebelastingen. Dan gaan ze hun geld in Maastricht en Eindhoven uitgeven. Een verwaand volkje dat hier het leven komt verstoren.
De eigen Nederlands Limburgers die zijn ietwat beter, omdat ze ondanks tegenwerking van Den Haag toch nog wat Limburger zijn. Het zijn die van over de rivieren die hier de boel komen verpesten. Voor de Hollanders de luxe en voor de Belgen de benen. Dat is Benelux.
De Eurregio Maas-Rijn is al iets beter. Belgisch en Nederlands Limburgers, Rijnlanders uit Duitsland en Luikenaars. Dat kan er door maar de rest zijn verwaande nesten.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 15:21   #562
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66

Zo is het, stukken beter zonder die Nederlanders en hun verwaande streken...
als jij dat lul noemt, dat staat je vrij...
niets verbind ons met Nederland, zelfs de taal niet, want zij hebben hun eigen brabbeltaaltje
Jij weet blijkbaar niet dat Vlaanderen beter was met de Hollanders dan na 1830!

Je moet dringend eens het werk van historicus Slosse (1850-1930) Lezen.
Hij heeft rond 1870 honderden mensen geïnterviewd die toen 60-70-80-100 jaar waren. Dus mensen die het aan de lijve kunnen weten!
Zij bevestigen dat Vlamingen NIET wilden afscheuren van Nederland. Vlaanderen werd rijkelijk behandeld door Nederland, omdat ze goed wisten welke kwaliteiten Vlaanderen in huis had! Dat was een mix van Nederlands verkoopstalent met Vlaamse breins!

Als Vlaanderen bij Nederland was gebleven, was Nederland en Vlaanderen niet wat het nu is! Dan waren we het aller machtigste land van de wereld! Er was van de VS als wereldmacht zelfs geen sprake geweest.
Daarom hebben de fransen en de Engelsen kost wat kost Vlaanderen en Wallonië (Tegen de wil van het Volk) samengevoegd, om de macht van Nederland -Vlaanderen te breken.

Eerst heeft Frankrijk ism de kerk beginnen investeren na 1830 in Wallonië om Vlaanderen financieel afhankelijk te maken van Wallonië. Want toen waren er ook vele verzetshaarden tegen de Belgische revolutie! Vooral in West-Vlaanderen waren die hevig.
(vandaar dat de eerste industrie in België vooral in Wallonië was). Zo kon Wallonië Vlaanderen chanteren.. En dat deden ze (Zie maar naar de uitspraken van Rogiers).

Tuurlijk hebben privé investeerders vlug ingezien dat de Waalse mentaliteit niet de meest interessante was om bedrijven te laten functioneren. Vandaar dat ze na WO I meer en meer naar Noord Frankrijk en Vlaanderen zijn verhuisd.
Een mooi verhaaltje, maar het klopt van geen kanten. Een Vlaming heeft geen, maar dan helemaal geen affiniteit met de Hollander. De Brabander en de Antwerpenaar een ietsiebitsie met Noord-Brabant. Limburg is steeds meer verbonden geweest met Luik op een paar Brabantse enclaves te na genomen.
Het kan wel zijn dat in de jaren 1930 ergens iemand zo'n verhaaltje als jij aanhaalt geschreven heeft. De Kempen is altijd te min geweest voor zowel Nederland als Brabant. Haspengouw was altijd aangewezen op Luik.
Voor dat er kolen gevonden werden bestonden de Kempen zelfs niet voor Nederland. Als je echt een referendum zou houden in wat jij Vlaanderen noemt, dan zou er geen al te grote meerderheid zich met Nederland willen verbonden zien. Zeker weten.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 16:55   #563
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Het is nu precies omdat ik er heel wat mee te maken gehad heb dat ik ze tamelijk goed ken.
In welke omstandigheden?... Toch niet in onderstaande?

Citaat:
Ze komen hier in Limburg het schoon weer maken met de centen die ze niet aan hun eigen belastingen willen betalen. Ze komen hier kasten van villa's neerpoten en verstoren hier de immobiliënmarkt en betalen nauwelijks gemeentebelastingen. Dan gaan ze hun geld in Maastricht en Eindhoven uitgeven. Een verwaand volkje dat hier het leven komt verstoren.
Aha, die Nederlanders ken je dus... Alsof die omhooggevallen belastingsvluchtelingen representatief zijn. Houdt u ook elke sjoemelende autohandelaar uit Charleroi voor 'de Waal', of elke zwartwerkende loodgieter-met-een-dikke-villa uit Deurne-Zuid voor 'de Vlaming'?

De eigen Nederlands Limburgers die zijn ietwat beter, omdat ze ondanks tegenwerking van Den Haag toch nog wat Limburger zijn. Het zijn die van over de rivieren die hier de boel komen verpesten. Voor de Hollanders de luxe en voor de Belgen de benen. Dat is Benelux.[/quote]

Heeft u ook andere argumenten dan slogans? U gaat er ongetwijfeld ook van uit dat elke Duitser een mini-Hitler is, elke Spanjaard een fanatieke groot-inquisiteur, elke Belg een pedofiel,...?

Citaat:
De Eurregio Maas-Rijn is al iets beter. Belgisch en Nederlands Limburgers, Rijnlanders uit Duitsland en Luikenaars. Dat kan er door maar de rest zijn verwaande nesten.
De domheid zegeviert... Arm Limburg... (als ik even cynisch-ironisch mag doen)
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 18:40   #564
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Een Vlaming heeft geen, maar dan helemaal geen affiniteit met de Hollander. Als je echt een referendum zou houden in wat jij Vlaanderen noemt, dan zou er geen al te grote meerderheid zich met Nederland willen verbonden zien. Zeker weten.
Ik voel mij alleszins meer verbonden met de Nederlanders dan met de Walen, al was het alleen maar dat we dezelfde taal hebben. Een deel van mijn familie is zelfs Nederlander, dus er zijn meer Vlamingen die affiniteit hebben met de Nederlanders dan jij denkt, en dat referendum? Laat maar komen Grietje
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 01:55   #565
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Limburgers meer verbonden met de Luikenaars? En Voeren dan? En Happart? Quatorze juillet wordt gevierd in Luik! Zonder de Waalse oververtegenwoordiging in de politieke instellingen, in de administratie (ambassades, de Post, de nmbs ), zonder de afdracht van 10.000.000.000 euro van VL naar Wallonië, hadden de Franstaligen al lang voor Frankrijk gekozen. Walen zijn Belg omdat het hun goed uitkomt, ja! VL bij NL en W bij FR, zo eenvoudig is dat.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 08:53   #566
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke

Jij weet blijkbaar niet dat Vlaanderen beter was met de Hollanders dan na 1830!

Je moet dringend eens het werk van historicus Slosse (1850-1930) Lezen.
Hij heeft rond 1870 honderden mensen geïnterviewd die toen 60-70-80-100 jaar waren. Dus mensen die het aan de lijve kunnen weten!
Zij bevestigen dat Vlamingen NIET wilden afscheuren van Nederland. Vlaanderen werd rijkelijk behandeld door Nederland, omdat ze goed wisten welke kwaliteiten Vlaanderen in huis had! Dat was een mix van Nederlands verkoopstalent met Vlaamse breins!

Als Vlaanderen bij Nederland was gebleven, was Nederland en Vlaanderen niet wat het nu is! Dan waren we het aller machtigste land van de wereld! Er was van de VS als wereldmacht zelfs geen sprake geweest.
Daarom hebben de fransen en de Engelsen kost wat kost Vlaanderen en Wallonië (Tegen de wil van het Volk) samengevoegd, om de macht van Nederland -Vlaanderen te breken.

Eerst heeft Frankrijk ism de kerk beginnen investeren na 1830 in Wallonië om Vlaanderen financieel afhankelijk te maken van Wallonië. Want toen waren er ook vele verzetshaarden tegen de Belgische revolutie! Vooral in West-Vlaanderen waren die hevig.
(vandaar dat de eerste industrie in België vooral in Wallonië was). Zo kon Wallonië Vlaanderen chanteren.. En dat deden ze (Zie maar naar de uitspraken van Rogiers).

Tuurlijk hebben privé investeerders vlug ingezien dat de Waalse mentaliteit niet de meest interessante was om bedrijven te laten functioneren. Vandaar dat ze na WO I meer en meer naar Noord Frankrijk en Vlaanderen zijn verhuisd.
Een mooi verhaaltje, maar het klopt van geen kanten. Een Vlaming heeft geen, maar dan helemaal geen affiniteit met de Hollander. De Brabander en de Antwerpenaar een ietsiebitsie met Noord-Brabant. Limburg is steeds meer verbonden geweest met Luik op een paar Brabantse enclaves te na genomen.
Het kan wel zijn dat in de jaren 1930 ergens iemand zo'n verhaaltje als jij aanhaalt geschreven heeft. De Kempen is altijd te min geweest voor zowel Nederland als Brabant. Haspengouw was altijd aangewezen op Luik.
Voor dat er kolen gevonden werden bestonden de Kempen zelfs niet voor Nederland. Als je echt een referendum zou houden in wat jij Vlaanderen noemt, dan zou er geen al te grote meerderheid zich met Nederland willen verbonden zien. Zeker weten.

Het klopt langs geen kanten?? u hebt niet eens dat werk gelezen van Slosse! De bewering dat Vlaanderen niet wilde losscheuren van Nederland wordt door de meeste historischi nu bevestigt.

Nu een referendum aanhalen heeft geen zin, Omdat we de impact op nu niet kennen als Vlaanderen zou gebleven zijn bij Nederland.
Ik heb het over de bevestiging dat Vlaanderen voor 1830 WEL (en dat wordt bevestigd door Rogiers mede stichter van België en super Vlaminghater) wilde blijven bij Nederland.
Dat wordt nog meer bevestigd door de honderden getuigenissen die neer geschreven werden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 10:05   #567
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

OK, jullie keuze. De mijne is anders. Er zullen altijd wel boeken geschreven worden voor het ene of het andere en naargelang de ene of de andere heeft men gelijk of ongelijk.

Voor de rest, "business as usual".
Ik ga mijn tijd niet langer "versch****n.
Triomfeer maar omdat ik het opgeef. Ik heb beters te doen.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 10:17   #568
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
OK, jullie keuze. De mijne is anders. Er zullen altijd wel boeken geschreven worden voor het ene of het andere en naargelang de ene of de andere heeft men gelijk of ongelijk.

Voor de rest, "business as usual".
Ik ga mijn tijd niet langer "versch****n.
Triomfeer maar omdat ik het opgeef. Ik heb beters te doen.

psst, niet altijd zomaar de schoolboekskes van in het lager geloven
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 17:23   #569
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

De bekende SF schrijver Poul Anderson schreef eens een verhalenbundel
met als titel ..ik liet hem achter in Damascus.. waarin hij alternatieve werelden behandelde in de veronderstelling dat bepaalde historische gebeurtenissen zich niet of anders zouden hebben voorgedaan.
Denkend aan "De stomme van Portici" maakte ik toen de bedenking dat indien de belgische omwenteling niet zou plaatsgehad hebben de kans groot is dat er ook geen 1ste wereldoorlog geweest zou zijn.

Diegenen die Wallonië nu beslist uit een Laaglandse Republiek zouden willen weren moeten wel bedenken dat zonder een "Stomme van Portici"
er waarschijnlijk ook nooit van een "Waals Volk" sprake geweest zou zijn en dezen dus gewoon deel zouden uitmaken van die welvarende staat in het westen van het rijk.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 18:26   #570
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Dat is inderdaad een fascinerend gedachtenexperiment, maar ik vrees dat dergelijke 'counterfactual history' te complex is om echt een duidelijk beeld te krijgen. Ik heb trouwens ook al 's een boek gelezen -de auteur en de titel ben ik even kwijt- waarin de eerste wereldoorlog (en dus ook de wereldgeschiedenis) door één gewaagd offensief een volledig andere loop krijgt.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 21:04   #571
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De bekende SF schrijver Poul Anderson schreef eens een verhalenbundel
met als titel ..ik liet hem achter in Damascus.. waarin hij alternatieve werelden behandelde in de veronderstelling dat bepaalde historische gebeurtenissen zich niet of anders zouden hebben voorgedaan.
Denkend aan "De stomme van Portici" maakte ik toen de bedenking dat indien de belgische omwenteling niet zou plaatsgehad hebben de kans groot is dat er ook geen 1ste wereldoorlog geweest zou zijn.
Hoe ziet u dat? Waarom zou het voortbestaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de Eerste Wereldoorlog belet hebben?

Een uitstekend volume van counterfactual histories is overigens Niall Ferguson's "Virtual History", maar er zijn heel veel zo'n voorbeelden van leuke en minder leuke denkoefeningen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 10:02   #572
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Ik snap het ook niet ze.
We waren vroeger bij holland, we wouden er zo snel mogelijk van af. We zijn er dan vanaf en nu willen we er terug bij? Zijn de flaminganten nu conservatief of progressief?

En daarbij, veel flaminganten vinden de belgische vlag oerlelijk. Ze weigeren er mee te zwaaien. Al eens goed de hollandse vlag bekeken?
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 10:04   #573
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Ik snap het ook niet ze.
We waren vroeger bij holland, we wouden er zo snel mogelijk van af. We zijn er dan vanaf en nu willen we er terug bij? Zijn de flaminganten nu conservatief of progressief?

En daarbij, veel flaminganten vinden de belgische vlag oerlelijk. Ze weigeren er mee te zwaaien. Al eens goed de hollandse vlag bekeken?
yo, Vlaanderen wilde NIET afscheuren van Nedereland!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 10:07   #574
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Ik snap het ook niet ze.
We waren vroeger bij holland, we wouden er zo snel mogelijk van af. We zijn er dan vanaf en nu willen we er terug bij? Zijn de flaminganten nu conservatief of progressief?

En daarbij, veel flaminganten vinden de belgische vlag oerlelijk. Ze weigeren er mee te zwaaien. Al eens goed de hollandse vlag bekeken?
de Nederlandse vlag is toch prachtig!
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 10:09   #575
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Heeft er al eens iemand het oordeel van de Hollanders gevraagd ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 10:47   #576
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Heeft er al eens iemand het oordeel van de Hollanders gevraagd ?
wat de mening nu is kan je niks van uit maken, Omdat de situatie volledig anders is dan als Vlaanderen en Nederland zou samen gebleven zijn.

Buiten de holland/belgie moppen denk ik dat de verhoudingen goed zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 14:43   #577
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Sorry 2 x
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 14:44   #578
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Kijk mensen, vanmorgen op de radio hoorde ik een correspondent die voor ons kommentaren levert en van Hollandse origine het hebben over "Chch�*sssszzzssch en Auwliiiie", daar waar het gewoon gas en olie zou moeten zijn. Ik begrijp die mensen van de VRT niet dat ze voor alles en nog wat Nederlanders als correspondent nemen. Veel senioren verstaan dat brabbeltaaltje gewoon niet waar allerlei bijklanken de boel bederven, waar veel klinkers opgevreten worden en medeklinkers vermassacreerd.
Wel vergeef mij, maar dan heb ik liever het zangerig Limburgs hoor, al het misschien niet zo algemeen Nedserlands.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 14:44   #579
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Heeft er al eens iemand het oordeel van de Hollanders gevraagd ?
wat de mening nu is kan je niks van uit maken, Omdat de situatie volledig anders is dan als Vlaanderen en Nederland zou samen gebleven zijn.

Buiten de holland/belgie moppen denk ik dat de verhoudingen goed zijn.
Ja, denk u, maar hebt u het hen ook al gevraagd?
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 17:10   #580
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Kijk mensen, vanmorgen op de radio hoorde ik een correspondent die voor ons kommentaren levert en van Hollandse origine het hebben over "Chch�*sssszzzssch en Auwliiiie", daar waar het gewoon gas en olie zou moeten zijn. Ik begrijp die mensen van de VRT niet dat ze voor alles en nog wat Nederlanders als correspondent nemen. Veel senioren verstaan dat brabbeltaaltje gewoon niet waar allerlei bijklanken de boel bederven, waar veel klinkers opgevreten worden en medeklinkers vermassacreerd.
De NOS gebruikt soms ook Vlaamse correspondenten en hun accent zal voor een Groninger ook wel even wennen zijn. Ik hoor echter niemand klagen. Het is gewoon een kwestie van efficiëntië: in plaats van én een Vlaming én een Nederlander naar dezelfde uithoek van de wereld te sturen, stuur je een van beide en laat je hem of haar voor beide publieke omroepen werken.
Citaat:
Wel vergeef mij, maar dan heb ik liever het zangerig Limburgs hoor, al het misschien niet zo algemeen Nedserlands.
Oh, maar er werken ook Limburgers bij de Nederlandse televisie hoor. Alleen spreken die vaak gewoon Algemeen Nederlands. Mooi voorbeeld is de acteur en programmamaker Huub Stapel, die men in Vlaanderen misschien nog van Windkracht 10 kent. Spreekt perfect Nederlands, maar komt uit Limburg (geboren in Tegelen, bij Venlo) en kan ook onvervalst Limburgs.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be