Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari Louis Ide, °03-07-1973, Roeselare, is in de eerste plaats arts-klinisch bioloog met bijzondere interesse in de microbiologie en daarnaast ook geaggregeerde in de geneeskunde. Hij is lid van het VGV. Als vrijwilliger-politicus is hij algemeen ondervoorzitter N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 12:22   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uw vervlaamsingsstrijd heeft hier niks mee te maken, dit is puur pragmatisme.
datzelfde argument werd destijds ook gebruikt tegen de vervlaamsing: 'frans is nu eenmaal de wereldtaal'.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 9 januari 2007, 12:58   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
datzelfde argument werd destijds ook gebruikt tegen de vervlaamsing: 'frans is nu eenmaal de wereldtaal'.
Het verschil is dat nu dit niet wordt opgedrongen door een elite, maar dat het vaak de keuze is van de student zelf, die zijn arbeidskansen internationaal wilt verbeteren door bvb het polytechnische engels onder de knie te hebben.

Ikzelf heb daarom gekozen voor een engelstalige opleiding.
Tavek is offline  
Oud 9 januari 2007, 13:05   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het verschil is dat nu dit niet wordt opgedrongen door een elite, maar dat het vaak de keuze is van de student zelf, die zijn arbeidskansen internationaal wilt verbeteren door bvb het polytechnische engels onder de knie te hebben.

Ikzelf heb daarom gekozen voor een engelstalige opleiding.
ah, u noemt bedrijfsleiders, ceo's, topmanagers geen elite? We worden evengoed gedwongen door het systeem, wie geen engels gebruikt valt uit de boot. Dus evengoed opgedrongen. Net als destijds: wie geen Frans leerde viel uit de boot, ook opgedrongen door een maatschappelijk systeem.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 9 januari 2007, 15:36   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ah, u noemt bedrijfsleiders, ceo's, topmanagers geen elite?
Neen, want meestal zijn dit zelf afgestudeerden en weten ze VEEL beter als de kiezer wat er kan verwachten/moet verwacht worden van een pas afgestudeerde student. Die elite waar u het over heeft ken ik niet. Mijn baas is bvb ook een gewone student geweest. Niks elitairs aan.

Citaat:
We worden evengoed gedwongen door het systeem, wie geen engels gebruikt valt uit de boot. Dus evengoed opgedrongen. Net als destijds: wie geen Frans leerde viel uit de boot, ook opgedrongen door een maatschappelijk systeem.
Zodra je een bedrijf hebt dat iet of wat internationaal bezig is, wil je communicatie in het Engels. Dit is zowat de standaard geworden. Dat maakt het leven simpeler, en het werk efficienter. En daar draait het om. Vasthouden aan idiote taalreflexen omwille van een ideologie kost veel geld.
Tavek is offline  
Oud 9 januari 2007, 17:00   #25
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Om het wel eens terug naar de gezondheidszorg te brengen: taal is de hoeksteen van een goede gezondheidszorg, het is de basis van een goede arts-patiënt relatie. Ik schreef er een paar weken een persbericht over die refereerde naar een Amerikaanse studie. Met andere woorden ook hier is het belangrijk dat de boodschapper en de zender op elkaar zijn afgestemt. Maar dit sluit niet uit dat je meerdere talen beheerst. Al de medische vakliteratuur is in het Engels... Dus als je wilt bij blijven... Vroeger was die trouwens in het Duits...
Louis Ide is offline  
Oud 10 januari 2007, 13:45   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, want meestal zijn dit zelf afgestudeerden en weten ze VEEL beter als de kiezer wat er kan verwachten/moet verwacht worden van een pas afgestudeerde student. Die elite waar u het over heeft ken ik niet. Mijn baas is bvb ook een gewone student geweest. Niks elitairs aan.
wat ze zijn geweest interesseert mij niet, wat ze nu zijn is belangrijk. Elite is elite. En deze elite legt de verengelsing op.

Citaat:
Zodra je een bedrijf hebt dat iet of wat internationaal bezig is, wil je communicatie in het Engels.
En ooit was dat: zodra je een bedrijf hebt dat iet of wat internationaal bezig is, wil je communicatie in het Frans.

Citaat:
Dit is zowat de standaard geworden. Dat maakt het leven simpeler, en het werk efficienter. En daar draait het om. Vasthouden aan idiote taalreflexen omwille van een ideologie kost veel geld
Net dezelfde zever zeiden ze destijds ook over het Frans. Toen kwam de vernederlandsing en het heeft ons geen windeieren gelegd, de geschiedenis haalt jouw argumentatie dus onderuit.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 10 januari 2007 om 13:47.
Pelgrim is offline  
Oud 10 januari 2007, 13:46   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Om het wel eens terug naar de gezondheidszorg te brengen: taal is de hoeksteen van een goede gezondheidszorg, het is de basis van een goede arts-patiënt relatie. Ik schreef er een paar weken een persbericht over die refereerde naar een Amerikaanse studie. Met andere woorden ook hier is het belangrijk dat de boodschapper en de zender op elkaar zijn afgestemt. Maar dit sluit niet uit dat je meerdere talen beheerst. Al de medische vakliteratuur is in het Engels... Dus als je wilt bij blijven... Vroeger was die trouwens in het Duits...

en hoe zit het met een student geneeskunde die geen talenknobbel heeft, en/of geen tijd en/of geen geld om cursussen Engels te volgen?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 11 januari 2007, 08:49   #28
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
en hoe zit het met een student geneeskunde die geen talenknobbel heeft, en/of geen tijd en/of geen geld om cursussen Engels te volgen?
Ik heb zelf avondlessen Engels moeten volgen, stomweg om de vakliteratuur te kunnen lezen die ik voor mijn eindwerk nodig had (dat had met computers te maken). Tijd die ik uiteraard beter aan mijn studies zelf had besteed. Van geneesheren hoor ik dat hun vakliteratuur praktisch uitsluitend in het Engels geschreven wordt. Ik begrijp de vraag dan ook niet zo goed. In die zin was de afschaffing van de keuzevrijheid destijds een wraakroepende blunder van de "Guimardstraat" die al wie in hun net studeerde op achterstand heeft geplaatst (en de Walen op voorsprong, natuurlijk). Het Engels is de facto de lingua franca geworden in de wetenschap en in de internationale betrekkingen, en we moeten voorlopig roeien met de riemen die we hebben.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het feit dat het Engels de lingua franca geworden is niet zo een goeie zaak. Naar mijn gevoel zou enkel een neutrale taal (Esperanto, in Finland spreekt men van Latijn) in de eindtermen opgenomen mogen worden, met een optionele en volledig vrije keuze voor gelijk welke andere taal. En wonder boven wonder, zelfs de franstalige professor François Grin komt tot hetzelfde besluit in zijn rapport "Lénseignement des langues étrangères comme politique publique": http://cisad.adc.education.fr/hcee/d...pport_Grin.pdf

In dat 127 bladzijden dik rapport geeft hij bovendien aan hoe een volk bevoordeeld wordt als het zijn eigen taal overal kan gebruiken. Terwijl onze eerste ministers (in Noord én Zuid) het Nederlands zelfs in ons "eigen" Europa in schandaaldossiers zoals het merkenburo en de etikettering en straks zelfs als werktaal stoemelings "vergeten", zal Chirac dat wel nalaten: die verlaat ostentatief een kongres waar een Fransman Engels spreekt. Dit soort problemen is de deur uit als een niet aan een bepaald volk gebonden taal de status van lingua franca krijgt.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 11 januari 2007, 13:24   #29
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Uiteindelijk is het Engels in de vakliteratuur van de geneeskunde een jargon Engels. Ik vermoed niet dat er veel artsen zijn die er problemen mee hebben.
Louis Ide is offline  
Oud 11 januari 2007, 15:28   #30
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
en hoe zit het met een student geneeskunde die geen talenknobbel heeft, en/of geen tijd en/of geen geld om cursussen Engels te volgen?
Negentig procent van de medische vakliteratuur is in het Engels. Als je dat niet kan lezen heb je als arts sowieso een probleem, ook nadat je afgestudeerd bent. Je kan je trouwens de vraag stellen of je wel in staat bent een loodzware artsenstudie te voltooien als je geen eenvoudige leestaal als het Engels kan leren (wat overigens op de middelbare school wordt aangeleerd)?

Dat zie ik overigens ook bij mijn opleiding geschiedenis hoor: Een groot deel van de historisch-sociologische literatuur verschijnt in het Duits, Engels of Frans, als geschiedkundige is een zekere kennis van die drie talen nu eenmaal een noodzaak. De universiteit geeft trouwens basiscursussen Duits of Frans aan wie er nood aan heeft.

Ik ben het ermee eens dat het Nederlands de enige aanvaardbare onderwijstaal is in Vlaanderen, dat is inderdaad de logica zelve. Maar ik vind niet dat je in de 21e eeuw zou mogen afstuderen met een universitair diploma zonder kennis van Frans, Engels en een minimum aan Duits.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 11 januari 2007 om 15:30.
zorroaster is offline  
Oud 11 januari 2007, 17:04   #31
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Akkoord. Het is niet "of", het is "en". Over welke talen valt nog te discussiëren.
Louis Ide is offline  
Oud 11 januari 2007, 22:27   #32
Randa
Burgemeester
 
Geregistreerd: 4 juni 2006
Berichten: 565
Standaard

waarover gaat het hier nog ? was het niet over samenwerken tussen NVA en VB. lang voor de gemeenteraadsverkiezing zei Chris van den Broecke (VB) (beloofde) dat men niet op het Vlaams belang ging kloppen (zal ik maar zeggen) men heeft niets anders gedaan, wat de NV&A stemmen gekost heeft,zeker weten. maar toch leren ze het niet af. de Wever heeft daar een patent op.
Randa is offline  
Oud 12 januari 2007, 02:41   #33
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randa Bekijk bericht
waarover gaat het hier nog ? was het niet over samenwerken tussen NVA en VB. lang voor de gemeenteraadsverkiezing zei Chris van den Broecke (VB) (beloofde) dat men niet op het Vlaams belang ging kloppen (zal ik maar zeggen) men heeft niets anders gedaan, wat de NV&A stemmen gekost heeft,zeker weten. maar toch leren ze het niet af. de Wever heeft daar een patent op.
Ik wil nu veel aannemen, maar ga jij serieus beweren dat het VB de N-VA niet aanvalt dan?

Het oprichten, sponsoren en promoten van een "N-VA zijn smeerlappen, loop net als ons over naar het Belang!"-club als de Welkomgroep kan ik bezwaarlijk rijmen met de uitgestoken Vlaamsnationalistische broederhand. Of niet soms?
zorroaster is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be