Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2020, 19:54   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard Geknoei met medische dossiers.

Hier val ik toch even van achterover en het versterkt mijn wantrouwen tov de ‘Overheid’ als bewaker van persoonlijke gegevens.

https://www.demorgen.be/nieuws/verze...sier~bbcbb6c3/

Citaat:
Santens vraagt zich af hoe die verzekeringsartsen haar achtergrond kunnen weten en vraagt bij het ziekenhuis in Kortrijk, waar ze patiënt was, de login van haar elektronisch patiëntendossier op. “Ik viel zowat achterover toen ik de lijst kreeg van wie er zonder mijn toestemming of medeweten in mijn dossier was geweest. Daarop stond ook de neuroloog, bij wie ik jaren geleden op consultatie was geweest. Hij was nu aangesteld door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.”
Schandalig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:57   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Schandalig.
het antwoord staat toch in de tekst?

haar vroegere neuroloog kan aan haar dossier en werkt nu voor de verzekeringsmaatschappij

dat hij die mogleijkheid gebruikt is de echte schande. ze zouden gewoon stante pede diens licentie moeten intrekken
wedden dat die artsen dat dit meer doen?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 20:01   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het antwoord staat toch in de tekst?

haar vroegere neuroloog kan aan haar dossier en werkt nu voor de verzekeringsmaatschappij

dat hij die mogleijkheid gebruikt is de echte schande. ze zouden gewoon stante pede diens licentie moeten intrekken
wedden dat die artsen dat dit meer doen?
Inderdaad, ongelofelijk. Afgezien van het feit dat het niet mogelijk zou moeten zijn is het een hemelsgrote deontologische fout.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 21:22   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Je moet de overheid wantrouwen. Evenveel als je eender wie anders moet wantrouwen.

In dit geval: artsen.

Nu, de toegankelijkheid voor zorgverleners mag zeker niet te moeilijk zijn. Je zal ze maar eens nodig hebben.

Mijn voorstel: de huisarts moet jou inlichten bij elk bezoek of hij problemen ziet, en desnoods een print geven van iedereen die inzage nam.

(dat kan wel een lange lijst worden, vb. tot en met de verpleegster en laborant van de bloedafname in het ziekenhuis, alle aanwezigen op de spoed als je daar passert ...)

En een gevangenisstraf voorzien voor elke zorgverlener die er de kantjes van af loopt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 21:24   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Iets heel anders is natuurlijk:
als die arts van de verzekeringsmaatschappij vindt dat jij al lang hoofdpijn hebt, en jij wil van de tegenpartij van je verkeersongeval een schadevergoeding wegens ... hoofdpijn ... dan ben je wel de boel aan het oplichten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 21:42   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet de overheid wantrouwen. Evenveel als je eender wie anders moet wantrouwen.

In dit geval: artsen.

Nu, de toegankelijkheid voor zorgverleners mag zeker niet te moeilijk zijn. Je zal ze maar eens nodig hebben.

Mijn voorstel: de huisarts moet jou inlichten bij elk bezoek of hij problemen ziet, en desnoods een print geven van iedereen die inzage nam.

(dat kan wel een lange lijst worden, vb. tot en met de verpleegster en laborant van de bloedafname in het ziekenhuis, alle aanwezigen op de spoed als je daar passert ...)

En een gevangenisstraf voorzien voor elke zorgverlener die er de kantjes van af loopt.
Hij had wettelijk enkel maar toegang tot het dossier tot 6 maand na de behandeling.

- de dame in kwestie zegt dat hij het dossier gewijzigd heeft (wat moet bewezen worden).
- hij had zich onbevoegd moeten verklaren net zoals die advocaat in het euthanasiedossier.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 januari 2020 om 21:43.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 22:27   #7
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets heel anders is natuurlijk:
als die arts van de verzekeringsmaatschappij vindt dat jij al lang hoofdpijn hebt, en jij wil van de tegenpartij van je verkeersongeval een schadevergoeding wegens ... hoofdpijn ... dan ben je wel de boel aan het oplichten.
maar hier is het andersom
als uw dossier in een UZ zit dan hebben ontiegelijk veel artsen toegang.
de kans dat 1 vd artsen af en toe ingehuurd wordt door een verzekeraar is echt niet ondenkbaar of onlogisch

die arts moet die positie niet misbruiken om, achter uwe rug, uw bloeddruk te controleren en daaruit af te leiden dat ge .... (zelf schuld aan x zijt)
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be