Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 9 april 2002, 12:19   #1
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement

Wat is jullie mening hierover?
__________________
Met vriendelijke groet,
Frederik Misplon
[size=2]Oprichter & Algemeen coördinator Politics.be[/size]
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline  
Oud 9 april 2002, 12:19   #2
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement

Wat is jullie mening hierover?
__________________
Met vriendelijke groet,
Frederik Misplon
[size=2]Oprichter & Algemeen coördinator Politics.be[/size]
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline  
Oud 10 april 2002, 11:24   #3
carf
Vreemdeling
 
carf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2002
Locatie: Leningrad
Berichten: 84
Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

kleine partijen worden zo de kop ingedrukt.

Groet,

CaRf
carf is offline  
Oud 10 april 2002, 11:24   #4
carf
Vreemdeling
 
carf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2002
Locatie: Leningrad
Berichten: 84
Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

kleine partijen worden zo de kop ingedrukt.

Groet,

CaRf
carf is offline  
Oud 25 april 2002, 14:51   #5
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Het feit dat kleine partijen hierdoor verdwijnen kan mij niks schelen: 't is misschien zelfs beter zonder die dwarsliggers. Maar wat me wel stoor is dat als de VLD 40% haalt, de SPA 20% en de CD&V en het Blok 15%, de VLD alle zetels haalt.

Dacht Frankrijk zo niet het FN terug te dringen?

Le Pen for president!
Anonymous is offline  
Oud 25 april 2002, 14:51   #6
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Het feit dat kleine partijen hierdoor verdwijnen kan mij niks schelen: 't is misschien zelfs beter zonder die dwarsliggers. Maar wat me wel stoor is dat als de VLD 40% haalt, de SPA 20% en de CD&V en het Blok 15%, de VLD alle zetels haalt.

Dacht Frankrijk zo niet het FN terug te dringen?

Le Pen for president!
Anonymous is offline  
Oud 25 april 2002, 15:02   #7
carf
Vreemdeling
 
carf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2002
Locatie: Leningrad
Berichten: 84
Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

Als de holocaust een detail is in de geschiedenis, dan is de moord op Le Pen een zandkorrel in de Sahara.

Leuke redenering.

Le Pen for graveyard!

Groeten,

CaRf
carf is offline  
Oud 25 april 2002, 15:02   #8
carf
Vreemdeling
 
carf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2002
Locatie: Leningrad
Berichten: 84
Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

Als de holocaust een detail is in de geschiedenis, dan is de moord op Le Pen een zandkorrel in de Sahara.

Leuke redenering.

Le Pen for graveyard!

Groeten,

CaRf
carf is offline  
Oud 25 april 2002, 15:12   #9
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.
Anonymous is offline  
Oud 25 april 2002, 15:12   #10
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.
Anonymous is offline  
Oud 18 augustus 2002, 15:26   #11
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.
overnemen? over welke standpunten spreekte gij dan

thomas
Thomas Hx is offline  
Oud 18 augustus 2002, 15:49   #12
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.

Het veranderen van het kiessysteem zou gelden als een opbare en nadrukkelijke knieval ten opzichte van het machtige Vlaams Blok. Dergelijke beslissingen zouden ook maar laagbijdegronds zijn. Als een partij opgang maakt vlug even wijzigingen aanbrengen aan het kiessysteem. Niet echt democratisch maatregelen, zeg nu zelf.

Zoals u zelf zegt moeten er in sommige gevallen standpunten overgenomen worden. Niet alles wat het Blok voorsteld is pertinent slecht. Want ook daar spelen ze op in. Bekijk hun site en zoek het woord demoniseren of demonisering op. Tientallen malen vind je uitspraken daarover terug. Er iztten competente mensen mety bruikbare ideeën dat is een feit!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline  
Oud 18 augustus 2002, 17:47   #13
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement
Een slecht idee.
De invoering van een meerderheidsstelsel in ons land zal nog meer gesjoemel d.m.v. hervormingen van de kieswetgeving (verschuivingen van kiesdistricten etc.) als gevolg hebben.
Xenon is offline  
Oud 18 augustus 2002, 18:50   #14
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.

Het veranderen van het kiessysteem zou gelden als een opbare en nadrukkelijke knieval ten opzichte van het machtige Vlaams Blok. Dergelijke beslissingen zouden ook maar laagbijdegronds zijn. Als een partij opgang maakt vlug even wijzigingen aanbrengen aan het kiessysteem. Niet echt democratisch maatregelen, zeg nu zelf.

Zoals u zelf zegt moeten er in sommige gevallen standpunten overgenomen worden. Niet alles wat het Blok voorsteld is pertinent slecht. Want ook daar spelen ze op in. Bekijk hun site en zoek het woord demoniseren of demonisering op. Tientallen malen vind je uitspraken daarover terug. Er iztten competente mensen mety bruikbare ideeën dat is een feit!
Dat is inderdaad waar, hiermee wil ik eigenlijk ook iets aanvullen, vroeger had het vlaams blok een 70-punten programma, maar dat hebben ze al lang veranderd, sommige partijen veranderen ook maar dan wel van naam

DAT is het verschil.

thomas
Thomas Hx is offline  
Oud 18 augustus 2002, 20:57   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Dat is inderdaad waar, hiermee wil ik eigenlijk ook iets aanvullen, vroeger had het vlaams blok een 70-punten programma, maar dat hebben ze al lang veranderd, sommige partijen veranderen ook maar dan wel van naam

DAT is het verschil.

thomas
Vanwaar bekruipt mij het gevoel, dat ondanks al die grooooooooooooooote veranderingen, alles bij het oude blijft?
Supe®Staaf is offline  
Oud 18 augustus 2002, 21:04   #16
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Ik heb de indruk dat het kiezerspubliek meer veranderd dan de partijen op zich....en als de partijen dan eens veranderingen doen dan doet het volgens mij meer kwaad dan goed.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline  
Oud 20 augustus 2002, 20:29   #17
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.
S. is offline  
Oud 20 augustus 2002, 23:41   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.
De fusies der gemeenten waren indertijd 'toevallig' gunstig om de CVP haar meerderheid op gemeentelijk vlak op vele plaatsen te consolideren
Zou de VLD dan een even perfide machtspartij zijn dan de toenmalige katholieken?
Daar kijk ik echt van op!
Supe®Staaf is offline  
Oud 21 augustus 2002, 10:08   #19
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Het is eigenlijk toch maar normaal dat de partijen kiessystemen voorstellen die in hun voordeel zijn. Wie zou er nu de spelregels veranderen in zijn nadeel? Welke partij zou er graag minderinvloed op het beleid hebben?
S. is offline  
Oud 21 augustus 2002, 10:16   #20
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

De vraag die ze zich eigenlijk zouden moeten stellen is wat de kiezer er van vindt. En waar de kiezer staat in dit alles...Of is dit weer een beslissing in een democratie boven de hoofden van het volk?
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be