Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2018, 20:01   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Bij blackouts helpt je thuisbatterij waarschijnlijk niet - de omvormer mag niet werken als er geen netspanning is.
? Bron

Eneco als leverancier zegt dat je het wel kunt installeren als back-up.:

Citaat:
https://eneco.be/pro/nl/thuisbatterij-zelfstandigen

Stroom als er geen stroom is

Installeer Tesla Powerwall als back-up. Maak u zo nooit meer zorgen over een stroompanne in de straat.


Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2018 om 20:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 20:04   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mijn schoonvader heeft een systeem gemaakt dat voorkomt dat als plots het net terug aanslaat, zijn huis niet kompleet de fik in gaat door overbelasting dankzij de generator en de panelen.

De hoofdschakelaar afzetten, en pas terug aanzetten als je, nadat je bij de buren hebt gezien dat ze terug stroom hebben en je de generator hebt afgezet, is de meest simpele oplossing die niks kost.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 20:10   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn schoonvader heeft een systeem gemaakt dat voorkomt dat als plots het net terug aanslaat, zijn huis niet kompleet de fik in gaat door overbelasting dankzij de generator en de panelen.

De hoofdschakelaar afzetten, en pas terug aanzetten als je, nadat je bij de buren hebt gezien dat ze terug stroom hebben en je de generator hebt afgezet, is de meest simpele oplossing die niks kost.
We hebben hier niet lang geleden een stroomuitval gehad, lichten begonnen te flikkeren en plots alles uit, tussendoor weer even aan en dan weer uit, nadat Infrax de panne gelokaliseerd en hersteld had, ging weer alles.

Was bij een buur schuin tegenover, moesten alles openleggen, dus serieuze put graven.

Ik weet dat de Tesla powerwall 2.0 een eigen geintegreerde omvormer heeft.
(zal ook wel van de nodige veiligheden voorzien zijn)

Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2018 om 20:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2018, 07:42   #24
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
? Bron

Eneco als leverancier zegt dat je het wel kunt installeren als back-up.:
Ik heb ook geen duidelijke bron gevonden, daarom ook dat ik "waarschijnlijk" schreef. Ik hoorde twee argumenten:
1) als het net terug opkomt terwijl jouw omvormer niet exact in fase zit, krijg je een hele zware kortsluiting.
2) als er brand is, wil de brandweer de elektriciteit kunnen afzetten - en er zeker van zijn dat er geen omvormer achter hun rug opnieuw de leidingen onder spanning zet.

Punt 1 is technisch zeker op te lossen. Trouwens, ziekenhuizen en sommige grote bedrijven hebben noodgeneratoren. Maar die instellingen hebben dan ook regelmatig nazicht en keuring van hun noodgenerator, en brandoefeningen waarbij ze aan de brandweer doorgeven hoe de installatie werkt. Dat veralgemenen naar alle woonhuizen ligt niet zo voor de hand.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2018, 08:48   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik heb ook geen duidelijke bron gevonden
Ook?
Ik keek eerst op de Tesla website, 1e bron check
Dan keek ik op een tweede bron die dat bevestigt: Eneco. check.
Lijkt me ruim voldoende als duidelijke bron.

Citaat:
, daarom ook dat ik "waarschijnlijk" schreef. Ik hoorde twee argumenten:
1) als het net terug opkomt terwijl jouw omvormer niet exact in fase zit, krijg je een hele zware kortsluiting.
2) als er brand is, wil de brandweer de elektriciteit kunnen afzetten - en er zeker van zijn dat er geen omvormer achter hun rug opnieuw de leidingen onder spanning zet.
Dat heb ik nergens gehoord? Geef eens je bron van je horen?
2) brand? en wie zet dan die noodgenerator af?

Citaat:
Punt 1 is technisch zeker op te lossen. Trouwens, ziekenhuizen en sommige grote bedrijven hebben noodgeneratoren. Maar die instellingen hebben dan ook regelmatig nazicht en keuring van hun noodgenerator, en brandoefeningen waarbij ze aan de brandweer doorgeven hoe de installatie werkt. Dat veralgemenen naar alle woonhuizen ligt niet zo voor de hand.
Ondertussen hebben bepaalde bedrijven ook batterijen, zelfs het leger (luchtmacht) heeft batterijen, zelfs 12 jaar geleden al. Eigen ervaring.

Ik zei het al - daar zijn beveiligingen voor - , uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodst...#Statische_UPS

Hoe meer vermogen men nodig heeft "hoe meer kWh of soms x MWh"
Meestal gaat het dan om batterijgebouw of tenminste een grote kamer die vol met batterijen staat, naargelang behoefte

Citaat:
Dat veralgemenen naar alle woonhuizen ligt niet zo voor de hand.
Deze draad gaat toch niet over noodgeneratoren?

Voor bedrijven heb je powerpack(s) oeverloos uitbreidbaar, zelfs tot een micronet:
https://www.tesla.com/nl_BE/powerpack?redirect=no
(bvb een powerpack 2.0 heeft 210 kWh.)

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2018 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2018, 09:21   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ziekenhuizen zullen in de regel nu ook wel al vele jaren UPS hebben.

bron:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01200064

Stroompanne in ziekenhuis
01/08/2014 om 03:00

GENK - Op de campus St-Jan van het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) is er woensdagavond een stroomonderbreking geweest. Die vond alleen plaats in het H-blok waar zich enkele kritieke diensten bevinden zoals de spoedafdeling en het operatiekwartier.
‘Intussen hebben onze technici de oorzaak van de stroompanne achterhaald’, zegt communicatiemanager Jurgen Ritzen. ‘Een defecte condensator heeft een kortsluiting veroorzaakt in het UPS-verdeelbord. Binnen het uur was de stroomtoevoer hersteld.’

‘We herhalen dat onze patiënten op geen enkel moment in gevaar geweest zijn of zelfs hinder ondervonden hebben van deze stroomonderbreking. Wel zijn gedurende ruim een uur de eventuele oproepen via de 100-dienst omgeleid naar andere ziekenhuizen in de regio. Dit omdat we zeker wilden zijn dat het operatiekwartier voldoende bedrijfszeker was.’
(al dan niet met dieselgeneratoren zie vorige post en link UPS, statisch en dynamisch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodst...#Statische_UPS )

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2018 om 09:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2018, 13:16   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.298
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waar ik werk staat een hoogbejaarde UPS (18jaar oud) van zo'n 80Kwu. Die is nu aan zijn 4de set accu's. Die heeft geen enkel probleem met op en afschakelend net noch met frequentie-shifts.
De truk, de accu staat altijd tussen het net en de omvormer. Als het net uitvalt, blijft de accu gewoon stroom leveren aan de omvormer, maar de lader, die doet het gewoon even niet.
Inefficiënt, ja. Maar geen gezeik met de kringen die na de omvormer staan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2018, 14:46   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Iedereen met panelen een thuisbatterij & prosumententarief afschaffen voor deze mensen, indien het net uit hun batterij trekt, daar ook voor vergoeden.

Een soort gigantische virtuele batterij maken in Vlaanderen. Kan u een electriciteitscentrale uitsparen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be