Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2008, 15:39   #41
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Aah ok. Maar ik had het van hier.
wat voor sites bezoek jij ?!? ... ge wilt toch niet echt dat ik mij daarmee inlaat hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 18:24   #42
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
'er zijn geen activiteiten meer' ... hahaha ! en gij gelooft dat

ik zie geen verminderde activiteiten hoor ...

maar wat te verwachten is voor een organisatie van mensen die sowieso al niet hoog oplopen met de Belgische Staat, is dat ze de nieuwe vzw wetgeving niet meer wensten te volgen en gewoon ondergronds zijn gegaan (ttz de facto als feitelijke vereniging opereren, wat het bijkomende voordeel biedt dat de Belgische Staat ook de laatste controle kwijt is) ...

da's ne grote site he, die van Sandy Neel ... moest ik ergens in het bijzonder zoeken ??
Neen Anna,

de oostfronters worden te oud, daarom heeft men een tweetal jaar geleden beslist om in schoonheid te stoppen, zolang er nog veel leden zijn en veel volk naar de activiteiten komt.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 10 maart 2008 om 18:45.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 18:30   #43
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Neen Anna,

de oostfronters worden te oud, daarom heeft men een tweetal jaar geleden om in schoonheid te stoppen, zolang er nog veel leden zijn en veel volk naar de activiteiten komt.
wat niet belet dat de activiteiten nog maandelijks doorgaan met evenveel volk
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 18:46   #44
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat niet belet dat de activiteiten nog maandelijks doorgaan met evenveel volk


dat wist ik niet (allez, ik ben ook helemaal geen kenner ook van het sint-maartensfonds).

Maar er zijn toch steeds minder oostfronters?

Ben jij lid toch?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 10 maart 2008 om 18:46.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 02:06   #45
Riksken
Parlementslid
 
Riksken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Neen Anna,

de oostfronters worden te oud, daarom heeft men een tweetal jaar geleden beslist om in schoonheid te stoppen, zolang er nog veel leden zijn en veel volk naar de activiteiten komt.
Erepark overgedragen aan het VNJ dat nu ook jaarlijks de herdenkingsplechtigheid organiseert met hulp van Voorpost. SMF is er officieel mee gestopt maar komen soms nog eens samen voor een koffie .

Het park ligt er trouwens heel netjes bij.
__________________
Victory or Valhalla. Met Voorpost in't offensief
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 02:18   #46
Riksken
Parlementslid
 
Riksken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
heb zelfs google maps afgespeurd
Is nochtans duidelijk zichtbaar .
__________________
Victory or Valhalla. Met Voorpost in't offensief
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 23:05   #47
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Is nochtans duidelijk zichtbaar .
als ge het weet liggen wrs wel
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 23:35   #48
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Jij woont in Stekene en weet het niet zijn? Is het dan zo geheim?

Kun je het eens navragen, er moeten daar toch mensen zijn die het weten?
Ik zag eens een video met DeWinter op, die daar naar toe wou met zijn kameraden. De rijkswacht verjoeg hen echter. Vraag het dus aan FDW, ofwel aan de rijkswacht.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 08:48   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht


dat wist ik niet (allez, ik ben ook helemaal geen kenner ook van het sint-maartensfonds).

Maar er zijn toch steeds minder oostfronters?

Ben jij lid toch?
nee, maar familie van me wel, ik volg dus het gebeuren vanop enige afstand

er zijn idd steeds minder oostfronters, maar de invloed van die bewogen periode tijdens en in Belgie vooral ook na WO II met gevolgen voor betrokkenen (EN hun kinderen ! bij wijze van voorbeeld : kinderen van veroordeelden mochten zich niet inschrijven aan een univ) maar ook voor hun familie natuurlijk : vaders die jaren gevangengehouden werden, moeders en dochters die de straatjustitie aan den lijve hebben ondervonden ... welnu die kinderen en familieleden, die vinden steun en herkenbaarheid bij elkaar in het Sint-Maartensfonds.

maar idd met activiteiten bedoelde ik idd een maandelijkse koffie

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 maart 2008 om 08:49.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 09:32   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, maar familie van me wel, ik volg dus het gebeuren vanop enige afstand

er zijn idd steeds minder oostfronters, maar de invloed van die bewogen periode tijdens en in Belgie vooral ook na WO II met gevolgen voor betrokkenen (EN hun kinderen ! bij wijze van voorbeeld : kinderen van veroordeelden mochten zich niet inschrijven aan een univ) maar ook voor hun familie natuurlijk : vaders die jaren gevangengehouden werden, moeders en dochters die de straatjustitie aan den lijve hebben ondervonden ... welnu die kinderen en familieleden, die vinden steun en herkenbaarheid bij elkaar in het Sint-Maartensfonds.

maar idd met activiteiten bedoelde ik idd een maandelijkse koffie
Dat verwondert me nu niet echt. De aap komt telkens vroeg of laat uit de mouw. Als men bij de rabiate Vlaams-nationalisten maar even gaat wroeten in hun familiehistorie, dan komt men vroeg of laat uit bij collaborateurs. En dan maar kappen op de justitie. Een gedeelte van de Vlaams-nationalisten van vandaag komt recht uit de collaboratie. Punt uit. En als ze dat nu eens zouden toegeven en toegeven dat ze -achteraf bekeken- toch in de fout zijn gegaan, dan zou er al lang geen discussie meer zijn.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2008 om 09:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 09:46   #51
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat verwondert me nu niet echt. Als men bij de rabiate Vlaams-nationalisten maar even gaat wroeten in hun familiehistorie, dan komt men vroeg of laat uit bij collaborateurs. En dan maar kappen op de justitie. Een gedeelte van de Vlaams-nationalisten van vandaag komt recht uit de collaboratie. Punt uit. En als ze dat nu een zouden toegeven, dan zou er al lang geen discussie meer zijn.
hihi nog een aanhanger van erfzonde blijkbaar

ikzelf ben van eind jaren zestig
mijn ouders van de jaren dertig, ze waren respectievelijk 9 en 10 toen de oorlog uitbrak (14 en 15 dus wanneer hij eindigde)
mijn grootvader hield gezochte zigeuners en enkele prostituees verscholen en stelde ze ook te werk tijdens de oorlog (voor sommigen was dat collaboreren ... anderen zagen daar de menslievendheid van in of zelfs een verzetsdaad in, dat was idd niet ongevaarlijk ...)
geen enkele van mijn voorouders werd veroordeeld tijdens de repressie

maar het feit dat ze zelf niet getroffen waren maakte hen en mij niet blind voor het aangedane onrecht in bredere familie- en kennissenkring ...

ter info : er zijn in Vlaanderen na de oorlog 200.000 tot 240.000 mensen verontrust door de repressie (opgepakt, al dan niet een proces gehad, maar de meesten kregen geen proces en van de meesten bleef het dossier ook een leeg mapje ...) ... m.i. zal je dus ferm moeten zoeken naar Vlamingen die van die 240.000 er geen enkele tussen hun voorouders hebben rondlopen

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 maart 2008 om 09:47.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:24   #52
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
geen enkele oostfronter was nazi, mr wel des te meer vlaams-gezind.


Laatst gewijzigd door driewerf : 12 maart 2008 om 10:25.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:33   #53
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hihi nog een aanhanger van erfzonde blijkbaar

ikzelf ben van eind jaren zestig
mijn ouders van de jaren dertig, ze waren respectievelijk 9 en 10 toen de oorlog uitbrak (14 en 15 dus wanneer hij eindigde)
mijn grootvader hield gezochte zigeuners en enkele prostituees verscholen en stelde ze ook te werk tijdens de oorlog (voor sommigen was dat collaboreren ... anderen zagen daar de menslievendheid van in of zelfs een verzetsdaad in, dat was idd niet ongevaarlijk ...)
geen enkele van mijn voorouders werd veroordeeld tijdens de repressie

maar het feit dat ze zelf niet getroffen waren maakte hen en mij niet blind voor het aangedane onrecht in bredere familie- en kennissenkring ...

ter info : er zijn in Vlaanderen na de oorlog 200.000 tot 240.000 mensen verontrust door de repressie (opgepakt, al dan niet een proces gehad, maar de meesten kregen geen proces en van de meesten bleef het dossier ook een leeg mapje ...) ... m.i. zal je dus ferm moeten zoeken naar Vlamingen die van die 240.000 er geen enkele tussen hun voorouders hebben rondlopen
Ik heb ook niet gezegd u. Ik heb gezegd 'in de familie'. Men zet altijd een hoge boom op over de repressie. En ik ben akkoord met u dat er grove onrechtvaardigheden zijn begaan. Maar men moet toch een beetje de kerk in het midden houden. Indien er geen collaborateurs waren geweest, was er ook geen repressie geweest. Overigens, wat is er overgebleven van de mooie leuze van het gros van de Vlaams-nationalisten onmiddellijk na de Eerste Wereldoorlog? Deze leuze luidde 'Geen tweede Activisme meer!' Wel, daar is niets van overgebleven. Waarom moesten die Vlaams-nationalisten zich altijd gedragen als slippendragers van mensen die Vlaanderen of België binnenvielen. En dat vinden ze dan perfect normaal.Dat begrijp ik toch niet.

Ze hadden er een leuze aan moeten toevoegen: "Bezint eer ge begint!".

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2008 om 11:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:47   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb ook niet gezegd u. Ik heb gezegd 'in de familie'. Men zet altijd een hoge boom op over de repressie. En ik ben akkoord met u dat er grove onrechtvaardigheden zijn begaan. Maar men moet toch een beetje de kerk in het midden houden. Indien er geen collaborateurs waren geweest, was er ook geen repressie geweest. Overigens, wat is er overgebleven van de mooie leuze van het gros van de Vlaams-nationalisten onmiddellijk na de Eerste Wereldoorlog? Deze leuze luidde 'Geen tweede Activisme meer! Wel, daar is niets van overgebleven.

Ze hadden er een leuze aan moeten toevoegen: "Bezint eer ge begint!".

ik denk dat de repressie meer te maken had met het op zijn Belgisch afmaken van een job die men na WOI slechts half gedaan had (ter illustratie : Borms werd na wo2 geexecuteerd, niet na wo1 waarin hij nb de vl onafhankelijkheid uitriep) : de repressie diende vooral een slag toe te brengen aan het vlaams nationalisme, slechts in tweede mate om collaboratie te straffen ... dat bewijst de verschillende communautaire aanpak (collaboratie was immers NIET wezenlijk groter in Vlaanderen dan in Wallonië)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:49   #55
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik denk dat de repressie meer te maken had met het op zijn Belgisch afmaken van een job die men na WOI slechts half gedaan had (ter illustratie : Borms werd na wo2 geexecuteerd, niet na wo1 waarin hij nb de vl onafhankelijkheid uitriep) : de repressie diende vooral een slag toe te brengen aan het vlaams nationalisme, slechts in tweede mate om collaboratie te straffen ... dat bewijst de verschillende communautaire aanpak (collaboratie was immers NIET wezenlijk groter in Vlaanderen dan in Wallonië)
Neen, maar bij de Vlaams-nationalisten was de collaboratie zeer groot. Ik begrijp dat niet na de ervaring in WO I. Uw zelfstandigheid moet ge toch niet gaan zoeken of gaan halen bij mensen die uw land binnenvallen. Dat is toch zo klaar als een klontje. Probeer die dan op eigen kracht te halen langs de democratische weg, maar niet langs de collaborerende weg. Bovendien maakte men zich illusies. En dat was al duidelijk in 1942. de Duitsers zouden nooit Vlaamse zelfstandigheid getolereerd hebben. Integendeel!

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2008 om 11:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 12:40   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, maar bij de Vlaams-nationalisten was de collaboratie zeer groot. Ik begrijp dat niet na de ervaring in WO I. Uw zelfstandigheid moet ge toch niet gaan zoeken of gaan halen bij mensen die uw land binnenvallen. Dat is toch zo klaar als een klontje. Probeer die dan op eigen kracht te halen langs de democratische weg, maar niet langs de collaborerende weg. Bovendien maakte men zich illusies. En dat was al duidelijk in 1942. de Duitsers zouden nooit Vlaamse zelfstandigheid getolereerd hebben. Integendeel!

een debat over opportuniteit van de collaboratie lijkt me nu nogal zinloos, ze is immers zowel taktisch als strategisch fout gebleken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 13:31   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een debat over opportuniteit van de collaboratie lijkt me nu nogal zinloos, ze is immers zowel taktisch als strategisch fout gebleken.
Ok, dan zullen we daar maar over zwijgen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 15:22   #58
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ok, dan zullen we daar maar over zwijgen.
ach schrijf gerust neer wat je daarover kwijt wil, ik ben echter zo geen wo2 freak, zelfs geen geschiedenisfreak in t algemeen ... t spijt mij, maar t houdt mijn aandacht slechts even vast, maar laat dat u vooral niet tegenhouden !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 19:51   #59
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ach schrijf gerust neer wat je daarover kwijt wil, ik ben echter zo geen wo2 freak, zelfs geen geschiedenisfreak in t algemeen ... t spijt mij, maar t houdt mijn aandacht slechts even vast, maar laat dat u vooral niet tegenhouden !
Het verleden kan ons anders ook iets zeggen over de toekomst.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 20:13   #60
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het verleden kan ons anders ook iets zeggen over de toekomst.
geef eens een voorbeeld
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be