Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2018, 09:00   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard Dashcam = inbreuk op privacy.

Beetje merkaardige uitspraak in Bergen. Automobilist die 8 verkeersinbreuken pleegt en gefilmd met dashcam werd vrijgesproken wegens oa inbreuk op privacy.
Redenering: het ging om futiliteiten, de man met de dashcam gin speciaal stilstaan om verder te filmen en had er geen zaken mee.
Nu stel ik mij wel de vraag waar de grens ligt? Moet degene die filmt rekening houden met de ernst van het vergrijp?

https://nieuws.vtm.be/binnenland/rec...hcam-van-tafel
Citaat:
Een 21-jarige bestuurder die door een andere chauffeur werd gefilmd terwijl hij acht verkeersinbreuken beging, gaat vrijuit. De politierechter in Bergen oordeelt dat de privacy van de overtreder geschonden is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 11:51   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Privacy is zo'n rekbaar begrip dat het handig is voor rechters om een partijgenoot vrij te spreken wegens procedurefout op de privacy ...

Ik las het artikel in DS en onthoud rechter Dhondt zijn woorden:

Citaat:
Niet protesteren tegen onrecht is laf. Abraham Lincoln
(ik ga het vooral onthouden voor de draad over Catalonië natuurlijk)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 12:14   #3
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Beetje merkaardige uitspraak in Bergen. Automobilist die 8 verkeersinbreuken pleegt en gefilmd met dashcam werd vrijgesproken wegens oa inbreuk op privacy.
Redenering: het ging om futiliteiten, de man met de dashcam gin speciaal stilstaan om verder te filmen en had er geen zaken mee.
Nu stel ik mij wel de vraag waar de grens ligt? Moet degene die filmt rekening houden met de ernst van het vergrijp?

https://nieuws.vtm.be/binnenland/rec...hcam-van-tafel
In Duitsland gaat men vandaag een uitspraak krijgen of ze wel of niet toegelaten zijn.

https://www.tagesschau.de/ausland/dashcam-111.html
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 12:19   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In Duitsland gaat men vandaag een uitspraak krijgen of ze wel of niet toegelaten zijn.

https://www.tagesschau.de/ausland/dashcam-111.html
Ik weet eigenlijk niet waarom dat bij een ongeval niet zou mogen gebruikt worden?
Iemand knalt opzettelijk tegen u en gij zoudt dan camerabeelden die uw gelijk aantonen niet mogen gebruiken omdat de aanrijder zijn privacy geschonden is

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 15 mei 2018 om 12:19.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 12:37   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik weet eigenlijk niet waarom dat bij een ongeval niet zou mogen gebruikt worden?
Iemand knalt opzettelijk tegen u en gij zoudt dan camerabeelden die uw gelijk aantonen niet mogen gebruiken omdat de aanrijder zijn privacy geschonden is
In onze wereld worden helaas misdadigers bepampert en slachtoffers in de steek gelaten. Hierbij rechtvaardigt men dit door allerhande dubieuze wetten en ver doorgeslagen correctheid waarbij men uiteindelijk de bomen niet meer door het bos ziet en de essentie een bijzaak wordt.

Prioriteiten stellen aldus, de mens is hierin niet zo goed.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 mei 2018 om 12:37.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 14:48   #6
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

die overtreder reed niet op de openbare weg?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 15:08   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
die overtreder reed niet op de openbare weg?
Hij was naast/op de weg geparkeerd. In principe moogt ge op straat filmen en fotograferen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:02   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Bij onze Noorderburen andere landen ...

Bewijs op dashcam? Vette pech, mevrouw

Op naar Rusland dan maar ...

Deze 360 graden dashcam vertelt je wanneer iemand aan je auto zit

Dashcams niet overal toegelaten
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:15   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Er is iets voor te zeggen dat men voorzichtig moet zijn met 'gewone' verkeersovertredingen. Het gaat teveel werk zijn voor de rechtbanken...

Maar het is onbegrijpelijk dat het niet toegelaten is als er sprake is van een 'ongeval'. Stel je voor: je wordt in het ongelijk gesteld terwijl videobeelden duidelijk aantonen dat het de schuld van de tegenpartij is
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:53   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het probleem dat ik zie is de mogelijkheid de beelden te manipuleren.

Ons gerecht kennende hinken ze 2 decades achter op de huidige techniek en kunnen ze de beelden van de meeste dashcams niet in real time afspelen, laat staan analyseren.


Langs de andere kant, als de beelden vers uit de verongelukte camera gelepeld worden door de politie, dan is er weinig tot geen kans tot manipulatie (tenzij door het gerecht zelf, ook niet onwaarschijnlijk in Blegiê).

Moeilijk dus om een uitspraak te doen die rechtvaardig is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:57   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het probleem dat ik zie is de mogelijkheid de beelden te manipuleren.

Ons gerecht kennende hinken ze 2 decades achter op de huidige techniek en kunnen ze de beelden van de meeste dashcams niet in real time afspelen, laat staan analyseren.


Langs de andere kant, als de beelden vers uit de verongelukte camera gelepeld worden door de politie, dan is er weinig tot geen kans tot manipulatie (tenzij door het gerecht zelf, ook niet onwaarschijnlijk in Blegiê).

Moeilijk dus om een uitspraak te doen die rechtvaardig is.
Bewegende beelden manipuleren zonder dat het herkenbaar is, is toch zeer moeilijk tot onmogelijk (zit een timestamp op). Zeker als je het volledige SSD schijfje hebt.
Daarom ook belangrijk dat het bij het ongeval zelf geregistreerd wordt. En dan maar hopen dat de politie het niet verloren doet (of 'per ongeluk' wist)

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 mei 2018 om 08:58.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:01   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bewegende beelden manipuleren zonder dat het herkenbaar is, is toch zeer moeilijk tot onmogelijk.
Je hebt voornamelijk tijd nodig om het goed te doen.
Citaat:
Zeker als je het volledige SSD schijfje hebt.
Dat is nu het punt. Een handige Harry wil een rivaal een ferme kloot aftrekken. Brengt een file bij de politie binnen waar een of andere herkenbare persoon gruwelijke verkeersovertredingen doet.
Citaat:
Daarom ook belangrijk dat het bij het ongeval zelf geregistreerd wordt. En dan maar hopen dat de politie het niet verloren doet (of 'per ongeluk' wist)
Ook hier zijn we het over eens, de horrorverhalen over de Blegische ordediensten, magistratuur en algemene overheid komen in real life op dit forum.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:09   #13
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Persoonlijk vind ik het gebruik van een dashcam niet kunnen. Waar gaan we naartoe als iedereen voor politie begint te spelen en elke overtreding op het internet smijt. Ze zouden een nieuwe wet moeten maken : dashcam in de wagen = verplicht de wagen in het roze spuiten en liefst met grote gele bollen er op
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:16   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het gebruik van een dashcam niet kunnen. Waar gaan we naartoe als iedereen voor politie begint te spelen en elke overtreding op het internet smijt. Ze zouden een nieuwe wet moeten maken : dashcam in de wagen = verplicht de wagen in het roze spuiten en liefst met grote gele bollen er op
Je hebt daar wel een punt: als men alle overtredingen (zonder ongeval) die men filmt gaat aangeven dan weten ze bij het gerecht/politie niet meer waar ze het hebben.

Het gebruik bij een ongeval is heel iets anders. Als dat bijvoorbeeld tot bij het gerecht komt, waarom zou je dan dat bewijsmateriaal niet mogen gebruiken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:30   #15
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Is natuurlijk iets heel anders. Maar ik dacht dat je elke camera dus zowel die je op je oprit hebt hangen als die in je wagen ergens moet registeren? En dat het toestel een soort ijking moet hebben (iets van datum, uur en in het geval van een dashcam de snelheid). Anders kan het bewijs verworpen worden. Je moet dan wel een advocaat hebben die iets van die materie kent (als tegenpartij dan). Ik weet het niet meer zo zeker maar ik heb daar enkele jaren geleden eens een seminarie voor moeten volgen. En daar kwam dit ter sprake.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:44   #16
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Feitelijk mogen ze dan ook niet de beelden van de camera's die overal hangen, gebruiken. Ik zie niet goed in wat het verschil is.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 20:38   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het gebruik van een dashcam niet kunnen. Waar gaan we naartoe als iedereen voor politie begint te spelen en elke overtreding op het internet smijt. Ze zouden een nieuwe wet moeten maken : dashcam in de wagen = verplicht de wagen in het roze spuiten en liefst met grote gele bollen er op
KKO*

In Rusland verplicht de verzekering zelfs om een dashcam te installeren. Hierdoor is men in staat objectief en éénduidig de aansprakelijkheid bij ongevallen vast te stellen in plaats van een eindeloos welles-nietes spelletje.

Men hoeft de beelden ook niet op het internet te zwieren, maar kan ze gewoon overmaken aan de politie die vervolgens de nodige stappen kan ondernemen.

Eigenlijk is het een vorm van burgerplicht vervullen; als je een inbreker bezig ziet bij uw buur wordt je ook geacht te ageren. Hetzelfde geldt voor een auto-terrorist.

Rechters zijn ook automobilisten. Het kan best zijn dat het hier zo'n verzuurd individu betreft die zelf aan de lopende band overtredingen begaat en een uitgesproken afkeer krijgt enkel al alleen bij de gedachte dat anderen hem zouden kunnen controleren. Mijn auto, mijn vrijheid, my rules.

* KlinkKlare Onzin.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 09:05   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
KKO*

In Rusland verplicht de verzekering zelfs om een dashcam te installeren. Hierdoor is men in staat objectief en éénduidig de aansprakelijkheid bij ongevallen vast te stellen in plaats van een eindeloos welles-nietes spelletje.

Men hoeft de beelden ook niet op het internet te zwieren, maar kan ze gewoon overmaken aan de politie die vervolgens de nodige stappen kan ondernemen.

Eigenlijk is het een vorm van burgerplicht vervullen; als je een inbreker bezig ziet bij uw buur wordt je ook geacht te ageren. Hetzelfde geldt voor een auto-terrorist.

Rechters zijn ook automobilisten. Het kan best zijn dat het hier zo'n verzuurd individu betreft die zelf aan de lopende band overtredingen begaat en een uitgesproken afkeer krijgt enkel al alleen bij de gedachte dat anderen hem zouden kunnen controleren. Mijn auto, mijn vrijheid, my rules.

* KlinkKlare Onzin.
Ik denk dat ook dat het een rechter is die beetje verzuurd geraakt is geweest.

Ik wilde mij er laatst nog eentje aanschaffen zo een dashcam.

Citaat:
Men hoeft de beelden ook niet op het internet te zwieren, maar kan ze gewoon overmaken aan de politie die vervolgens de nodige stappen kan ondernemen.
Daar moet werk van gemaakt worden want er zijn inderdaad mensen die de beelden zomaar lukraak op het internet gooien, youtube staat er stampvol van.

p.s.

Dashcams: wanneer mag je de beelden gebruiken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 09:34   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
KKO*

In Rusland verplicht de verzekering zelfs om een dashcam te installeren. Hierdoor is men in staat objectief en éénduidig de aansprakelijkheid bij ongevallen vast te stellen in plaats van een eindeloos welles-nietes spelletje.

Men hoeft de beelden ook niet op het internet te zwieren, maar kan ze gewoon overmaken aan de politie die vervolgens de nodige stappen kan ondernemen.

Eigenlijk is het een vorm van burgerplicht vervullen; als je een inbreker bezig ziet bij uw buur wordt je ook geacht te ageren. Hetzelfde geldt voor een auto-terrorist.

Rechters zijn ook automobilisten. Het kan best zijn dat het hier zo'n verzuurd individu betreft die zelf aan de lopende band overtredingen begaat en een uitgesproken afkeer krijgt enkel al alleen bij de gedachte dat anderen hem zouden kunnen controleren. Mijn auto, mijn vrijheid, my rules.

* KlinkKlare Onzin.
Ik begrijp ook niet waarom autoconstructeurs dat niet standaard aanbieden. In mijn auto bijvoorbeeld zit er al een sensorcompartiment aan de voorruit voor een auto-rem. Daar kan zonder probleem een dashcam ingebouwd worden (kost nog geen 100 euro).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 09:51   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik begrijp ook niet waarom autoconstructeurs dat niet standaard aanbieden. In mijn auto bijvoorbeeld zit er al een sensorcompartiment aan de voorruit voor een auto-rem. Daar kan zonder probleem een dashcam ingebouwd worden (kost nog geen 100 euro).
Of cameras naar alle richtingen en ook naar de bestuurder en inzittenden (Tesla ) want die kunnen ook stoten uithalen. lol.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be