Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Akkoord of niet?
Ja, dit is een prachtig plan. Tijd voor verandering, tijd voor revolutie! 7 24,14%
Ik ben solidarist, maar heb toch enkele bedenkingen hierbij (met uitleg aub). 4 13,79%
Nee, alles is goed zoals het nu is. 4 13,79%
Nee, ik ben marxist en wil heel de boel blijven kapotslaan totdat uiteindelijk het proletariaat overheerst! 4 13,79%
Nee, ik ben liberaal en ben tegen al die dingen die een machtige staat en/of dwang inhouden. 6 20,69%
Ik weet niet goed wat ik ben, maar ik weet dat ik hiertegen ben. 4 13,79%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2007, 02:06   #1
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard Een solidaristische revolutie in golven?

De basis hiervan is een bericht van mij in de draad "di rupo volgt nationalisten", maar ik vond het wel eens interessant om hier een apart onderwerp van te maken om te discussiëren.

De marxistische visie om de maatschappij te veranderen gaat uit van een klassenstrijd, al dan niet geleid door een revolutionaire voorhoede. Zij willen de staat omvormen tot een dictatuur van het proletariaat door een revolutie van de proletarische massa.

Er is echter nood aan een andere soort klassenstrijd, niet één van proletariërs vs patroons. De strijd die gevoerd moet worden, is een strijd van arbeiders, bedienden en de gewone Vlaamse ondernemers tegen de globalistische multinationals, het belgische establishment en de Europese dictaten. De strijd is iaw een volksnationalistische strijd in meerdere golven;
  1. Eerste golf: de "infiltratie-fase". De solidaristische/corporatistische ideëen worden langzaam, maar zeker, verspreid onder de bevolking om een eerste basis te vestigen op sociaal, economisch en cultureel vlak. Studentenorganisaties, culturele organisaties, etc... worden opgericht in de solidaristische-corporatistische zuil.
  2. Tweede golf: vereniging van arbeiders/bedienden in een nationaal-syndicalistische unie (NSU) en vereniging van kleine ondernemers met de middelgrote Vlaamse ondernemers in een nationale ondernemersraad (NOR) die samen zullen zetelen in de nationale corporatie (NC).
  3. Derde golf: verovering van het politieke toneel. Een corporatische-solidaristische partij (CSP) begint, gesteund door de NC, zich een plaats te kerven in het partijpolitieke landschap. Dit echter als middel, de revolutie mag uiteindelijk niet verzanden in een parlementairisme.
  4. Vierde golf: de ganse corporatistische-solidaristische zuil lanceert zijn aanval op het establishment. De CSP voert de strijd in de parlementen, gesteund door de agitatie op strijd van de rest van de zuil.
  5. Vijfde golf: CSP neemt de macht over door de agitatie en begint met het installeren van een corporatistisch regime, waarbij de NSU/NOR/NC staatsinstellingen worden om zo de corporatistische staat te verankeren.
Het is vanzelfsprekend dat in de vijfde golf de CSP de banden met organisaties zoals de NAVO verbreekt, het Vlaamse bedrijfsleven stimuleert (en stapsgewijs de multinationals buitenzet, ze in één keer buitenzwieren zou namelijk een enorme werkloosheid veroorzaken die de corporatistische staat niet in één keer zou aankunnen) en de nodige sociale wetgeving in de grondwet inschrijft.

Uiteraard is dit maar een simpele weergave van een veel groter eventueel overgangsscenario. Wat zijn de overpeinzingen van mijn mede-forummers hier?
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 10 november 2007 om 02:11.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 02:14   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Wat zijn de overpeinzingen van mijn mede-forummers hier?
Dat het grotesk is?
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 16:01   #3
Linkse Vogel
Parlementslid
 
Linkse Vogel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2006
Locatie: Gent
Berichten: 1.845
Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Jawaddedadde! O_O Als ge dat solidaristisch noemt heb ik me toch wel vergist in het stemmen denk ik
__________________
Take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. - Elie Wiesel.
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 21:28   #4
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=95716

Citaat:
Ja, dit is een prachtig plan. Tijd voor verandering, tijd voor revolutie!
Ik ben solidarist, maar heb toch enkele bedenkingen hierbij (met uitleg aub).
Nee, alles is goed zoals het nu is.
Nee, ik ben marxist en wil heel de boel blijven kapotslaan totdat uiteindelijk het proletariaat overheerst!
Nee, ik ben liberaal en ben tegen al die dingen die een machtige staat en/of dwang inhouden.
Ik weet niet goed wat ik ben, maar ik weet dat ik hiertegen ben.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 22:40   #5
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2007
Berichten: 746
Standaard

Goed plan, ik doe mee, onder voorwaarde dat er ook wapenfabrikanten en grote Vlaamse ondernemers in die NOR zitten. Anders heeft het geen zin.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:21   #6
Abdelkader
Lokaal Raadslid
 
Abdelkader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 324
Standaard

Jou 'plan' is een weg naar de Hel.
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:46   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Absoluut tegen. Het feit dat je ideeen moet verspreiden zegt al genoeg : het zijn niet de dingen waar het volk zelf behoefte aan heeft. Het is kunstmatig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 02:04   #8
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

VJW geniet de steun van het VB en VJW-kopstuk Van Damme zit in de regionale raad van het VB
Mensen als Eddy Hermy zullen zeker een belletje doen rinkelen
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 02:08   #9
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Wat zijn de overpeinzingen van mijn mede-forummers hier?
Naïver dan een gelobotomeerde goudvis.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 03:22   #10
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Wat zijn de overpeinzingen van mijn mede-forummers hier?
This is nonsense up with which I shall not put!
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 07:06   #11
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2007
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abdelkader Bekijk bericht
Jou 'plan' is een weg naar de Hel.
Ge hebt de kaart omgekeerd vast Abdel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Absoluut tegen. Het feit dat je ideeen moet verspreiden zegt al genoeg : het zijn niet de dingen waar het volk zelf behoefte aan heeft. Het is kunstmatig.
Daar heb je een punt. We kunnen beter een solidaristisch bedrijf oprichten. Geen ideeen maar daden. Een solidaristisch bedrijf zou als propaganda al veel efficiënter zijn dan 100 miljoen pamfletjes. Money talks, bullshit walks!
Gaan werken voor een goed bedrijf is de ultieme vorm van 'actie' voeren.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 09:20   #12
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

ahja,de revoluties die er moeten komen hebben een utopisch model,ze kunnen solidarisch zijn,proletarisch ,maar altijd blijft er een partij het leven van miljoenen mensen sturen en zijn dissidenten desnoods een kopje kleiner gemaakt.

Bravo
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 09:49   #13
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
VJW geniet de steun van het VB en VJW-kopstuk Van Damme zit in de regionale raad van het VB
Mensen als Eddy Hermy zullen zeker een belletje doen rinkelen
Ik ben geen lid van VJW en Van Damme zit niet in de regionale raad van het Vlaams Belang.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 10:03   #14
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Wat zijn de overpeinzingen van mijn mede-forummers hier?
Uw plan is in theorie echt mooi. Echter ik vrees dat de eerste fase te lang zal duren. Daarom moeten solidaristen nu reeds gebruik maken van de diepe regimecrisis, die het nationale bewustzijn van de Vlamingen dag na dag sterker maakt. Laat mensen als Dewever, Leterme en Vandeurzen maar doen, steun ze zelfs. Laat de crisis groter worden. Dit kan het proces van uw eerste fase drastisch gaan versnellen.

In crisissituaties kun je altijd makkelijker werken.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 10:14   #15
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Absoluut tegen. Het feit dat je ideeen moet verspreiden zegt al genoeg : het zijn niet de dingen waar het volk zelf behoefte aan heeft. Het is kunstmatig.
Dit is echt klinklare onzin, elk idee zal eerst door een voortrekkende groep verspreid moeten worden voordat de massa zich erachter kan scharen. De behoefte naar bv democratie is ook op zo'n zelfde manier gegroeid, het is niet zo dat de massa altijd een verlangen heeft gehad naar dit regeersysteem. Ideeën moeten altijd verspreid worden willen ze in de praktijk toegepast worden en u kunt dat kunstmatig noemen, maar ik zie niet hoe dat een slechte zaak is.

Nu is het natuurlijk de vraag of een solidaristische revolutie zoals omschreven zou kunnen slagen. Ik denk dat de aanpak wel een redelijke is, maar het zal een strijd voor de zeer lange adem worden aangezien het toch veraf staat van het ideaalbeeld van de huidige opiniemakers en de massa. Er zal dus veel "opiniebewerking" (of propaganda) nodig zijn om de geesten rijp te maken en dit zal heel lang duren.

Het is natuurlijk nog veel waarschijnlijker dat de hele ondernemeng faalt, net zoals bij elke poging tot grootschalige maatschappelijke verandering.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 10:19   #16
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Toch ook nog een los vraagje over dat solidarisme nav het scenario: Zit er na de revolutie nog een democratisch controlemechanisme in het systeem of gaat men geheel uit van de goedheid van de leiders?
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 11:28   #17
Abdelkader
Lokaal Raadslid
 
Abdelkader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 324
Standaard

En wat gebeurt er met de mensen die niet akkoord zijn met jou krankzinnig stappenplan?
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 11:58   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dit is echt klinklare onzin, elk idee zal eerst door een voortrekkende groep verspreid moeten worden voordat de massa zich erachter kan scharen. De behoefte naar bv democratie is ook op zo'n zelfde manier gegroeid, het is niet zo dat de massa altijd een verlangen heeft gehad naar dit regeersysteem. Ideeën moeten altijd verspreid worden willen ze in de praktijk toegepast worden en u kunt dat kunstmatig noemen, maar ik zie niet hoe dat een slechte zaak is.

Nu is het natuurlijk de vraag of een solidaristische revolutie zoals omschreven zou kunnen slagen. Ik denk dat de aanpak wel een redelijke is, maar het zal een strijd voor de zeer lange adem worden aangezien het toch veraf staat van het ideaalbeeld van de huidige opiniemakers en de massa. Er zal dus veel "opiniebewerking" (of propaganda) nodig zijn om de geesten rijp te maken en dit zal heel lang duren.

Het is natuurlijk nog veel waarschijnlijker dat de hele ondernemeng faalt, net zoals bij elke poging tot grootschalige maatschappelijke verandering.
En ik vind uw uitleg onzin: een maatschappij vormt zelf zijn behoeftes. En die evolueren met tijd. Zelden is er nood aan een revolutie. Zeker niet in de huidige situatie waar er erg veel vrijheid is.

Indien een groep voortrekker speelt, is de kans erg groot dat deze groep bepaalde behoeftes heeft die waarschijnlijk verschillen van het volk in zijn geheel. Maar als ze luid genoeg roepen, en het vaak genoeg herhalen, is de kans wel reeel dat het volk erin mee gaat. Maar dat betekent nog steeds niet dat dat echt hetgene is wat het volk wilt.

Het is al zo vaak misgelopen in het verleden. Een kleine groep luide brullers slepen een heel land mee, door goede propaganda.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 14:23   #19
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Toch ook nog een los vraagje over dat solidarisme nav het scenario: Zit er na de revolutie nog een democratisch controlemechanisme in het systeem of gaat men geheel uit van de goedheid van de leiders?
Leiders van dergelijk systeem zijn per definitie 'goed'. Of wou u beweren dat Hitler, Mussolini en consorten ook slechte kantjes hadden?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 14:26   #20
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ope...nd_Its_Enemies
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be