Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2017, 15:41   #21
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Zo gaat het he: diegenen die kunnen en durven rijden worden vertraagd of tegengehouden door de angsthazen die moeten maar niet durven rijden.
misschien wordt het dan wel eens tijd dat (toekomstige) chauffeurs verplicht een slipcursus volgen
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 15:56   #22
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
misschien wordt het dan wel eens tijd dat (toekomstige) chauffeurs verplicht een slipcursus volgen
Men kan misschien best eerst beginnen met een cursus angstbeheersing. Dat zal niet alleen van pas komen in het verkeer.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 16:00   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Daar zijn er hier een paar die eigenlijk pleiten dat slechts 20 procent van de bevolking een rijbewijs zou mogen bezitten.
Zo van die echte democraten zo.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 16:16   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb jaren met winterbanden rondgereden. Ik vond dat ze vooral efficient waren op aangekoekte sneeuw. Op ijs en bij water ga je even snel glijden als met zomerbanden.

Dus ik investeer er niet meer in. Het aantal dagen met echte sneeuw (en niet die pratsch van vandaag) is op 1 hand te tellen afgelopen 5-10 jaar.
Ik rij al sinds 1973 op winterbanden (voor de lamellentechniek nog sneeuwbanden genoemd), anders geraak je gewoon niet op je bestemming (heuvelachtig gebied, en boven 400 meter...).

Bij ijs heeft een winterband de drie tot vijfvoudige grip van een zomerband. Dit gemeten bij tractietesten (rechtdoor). Bij bepaalde sneeuwtoestanden is de gripverschil nog beter, ook de zijdelingse grip.

Daarom ook dat men in bepaalde landen winterbanden verplicht, voor iedereen!

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 16:24   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Men kan misschien best eerst beginnen met een cursus angstbeheersing. Dat zal niet alleen van pas komen in het verkeer.
Ja vooral geen schrik hebben, gewoon gas geven. Er kan niks gebeuren, behalve...

https://www.youtube.com/watch?v=xtgOwxv_K6w
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 16:26   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik rij al sinds 1973 op winterbanden (voor de lamellentechniek nog sneeuwbanden genoemd), anders geraak je gewoon niet op je bestemming (heuvelachtig gebied, en boven 400 meter...).

Bij ijs heeft een winterband de drie tot vijfvoudige grip van een zomerband. Dit gemeten bij tractietesten (rechtdoor). Bij bepaalde sneeuwtoestanden is de grip nog beter, ook de zijdelingse grip.

Daarom ook dat men in bepaalde landen winterbanden verplicht, voor iedereen!
Helaas komt dat niet overeen met mijn observaties. Op ijzelplekken ging ik even gemakkelijk de bocht uit met winterbanden. Mijn enigste blikschade ooit door een slippartij was net op ijs met winterbanden. En ik reed ocharme 30 per uur.

In sneeuw merkte ik dan wel weer een verschil. Dus ik investeer daar niet meer in, aangezien het hier toch niet meer zo vaak echt dikke pakken sneeuwt die lang blijven liggen.

Er zijn voldoende testen die aantonen dat in natte omstandigheden en bij ijzel een winterband geen enkel voordeel levert.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 16:46   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Helaas komt dat niet overeen met mijn observaties. Op ijzelplekken ging ik even gemakkelijk de bocht uit met winterbanden. Mijn enigste blikschade ooit door een slippartij was net op ijs met winterbanden. En ik reed ocharme 30 per uur.

In sneeuw merkte ik dan wel weer een verschil. Dus ik investeer daar niet meer in, aangezien het hier toch niet meer zo vaak echt dikke pakken sneeuwt die lang blijven liggen.

Er zijn voldoende testen die aantonen dat in natte omstandigheden en bij ijzel een winterband geen enkel voordeel levert.
Helaas ben je daar totaal verkeerd en denk je subjectief, hier nog een filmpje vanaf 39 seconden waar op een ijspiste het verschil tussen winter- all seasons en zomerband aangetoond wordt:

https://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

Link en uitleg:
Citaat:
https://www.tirerack.com/tires/tests...&affiliate=FH8

What We Learned on the Ice

Acceleration

We began by comparing how long it took the test cars to cover the final 60-foot distance to the center of the ice rink as they accelerated for a dead stop. The summer tires relied heavily on the car's traction control to begin their trip and took about 7.4 seconds to cover the 60 feet. The all-season tires relied less on the traction control to initiate their trip down the ice, but still took about 6.5 seconds to complete it. The studless winter / snow tires relied less on traction control and more on their ability to grip the ice. They took only about 4.5 seconds to complete their run.

Braking



We evaluated stopping traction by measuring how many feet it took to come to a complete stop from 10 mph. The limited ice traction of the summer tires caused the car's Antilock Braking System (ABS) to work overtime and they took about 47' to stop. While the all-season tires relied less on the car's ABS to control lockup, it took them about 39' 10" to stop the vehicle. The studless winter / snow tires provided the most grip on the ice, taking only about 21' 2" to stop.

Cornering



Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.

Conclusion

When winter's cold, slush, snow and ice arrives, drivers often need tires that provide their best traction when the road conditions are at their worst. We expected the summer tires to finish in last place on the ice, but we included them in the test because we are all too frequently surprised to read consumer reviews criticizing their summer tire's traction in snow and on ice (summer tires aren't designed to be driven in snow and on ice). The results also reflect the compromises all-season tires have to accept to provide year-round capabilities. In the end, only today's high-tech studless winter / snow tires have proven to consistently blend good noise comfort along with traction in snow and on ice.
Er zijn natuurlijk meer videos:
https://www.youtube.com/watch?v=BImBV9840HM

Soit aangezien je niet meer met winterbanden rijdt kunnen je observaties al niet meer zo goed zijn als de mijne.

Gisterenavond nog teruggekeerd van het Roergebied waar tot 20 cm sneeuw gevallen was op enkele uren, de wegen hadden zich veranderd in ijspistes, zelf menige snelwegdelen. Gelukkig is er in D een winterbandenplicht bij winterse omstandigheden. Ik ben maar één file op de gewone bochtige wegen tegengekomen, en in mijn richting een kijkfile. Er stond een Mercedes hopeloos door te slippen op een hellingsgraad van pakweg 3%, alle verkeer moest erond... Stokkend verkeer en uit stilstand terug vertrekken is voor een wagen met zomerbanden al nefast, gevolg de weg geblokkeerd. ESP gaat daar ook niet helpen, want de banden is het enige contact met de weg.

Op de snelweg waren het ook gedeeltelijk ijspistes, eens voorbij de Rijn ging het beter, ook fileverkeer natuurlijk, heen en terugweg voor onze trip voor 160 km scheelde 1 uur.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 17:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 17:27   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

... vervolg, wie zonder winterbanden rijdt loopt risico op een dikke boete in volgende landen:


GH Luxemburg ook rood: (niet te herkennen op de kaart)
http://www.luxembourg.public.lu/de/a...eus/index.html

Boete-vb. D, boetes 60-80-100 € en altijd 1 strafpunt:
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/sommerreifen-im-winter/
Bußgelder für falsche Bereifung bei Schnee, Eis, Glätte oder Matsch im Winter
Tatbestand Bußgeld Punkte
Mit Reifen gefahren, die nicht den Wetterverhältnissen angepasst waren: 60 € 1
...mit Behinderung 80 € 1
...mit Gefährdung 100 € 1
Het boete-equivalent van het verkeer hinderen met zomerbanden op winterse wegen komt dan overeen met 26-30 kmh te snel rijden buiten de bebouwde kom, en 21-25 kmh te snel rijden binnen de bebouwde kom:
https://www.bussgeldkatalog.org/gesc...berschreitung/

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 17:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 19:09   #29
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Ik begin mij af te vragen waarom wij hier zoveel verkeers-en andere belastingen betalen. Ze slagen er vandaag niet in om de hoofdwegen goed berijdbaar te maken. Wegen en verkeer zal wel weer 100.000 uitvluchten klaar hebben zeker?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 20:17   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
“Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”.
Autobild. Zomerbanden presteren bij nat weer tot het vriespunt goed. Bij droog weer presteren zomerbanden zelfs onder het vriespunt goed en beter dan winterbanden.

Bij ijzel presteren overigens beide banden even slecht.

Enkel bij (aangekoekte) sneeuw heb je baat bij winterbanden. Het is dure commerce voor mensen zoals u Micele. In Belgie is daar geen nood aan. We strooien en ruimen hier a la volonte.

Vandaag kon je toch niet sneller als 10 per uur rijden op de autobaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 20:28   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Exclamation

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Autobild. Zomerbanden presteren bij nat weer tot het vriespunt goed.
Wat is goed, op droog wegdek zeker? Link aub.
Citaat:
Bij droog weer presteren zomerbanden zelfs onder het vriespunt goed en beter dan winterbanden.
Bij droog weer, tja... wat is presteren? Racen op warme banden op kurkdroog wegdek? Dat kan natuurlijk. Maar enkel op droog wegdek. Daar is een winterband ook geen verplichting in D. Welke bandenmerken? Tenzij je een Chinese winterband neemt ofzo, gelieve dezelfde topmerken met mekaar te vergelijken.

Een droge weg is ook geen winterse neerslag hé.

Citaat:
Bij ijzel presteren overigens beide banden even slecht.
Alweer een onduidelijke definitie, even slecht kan namelijk niet, hoe waren de cijfers van acceleratie, remweg en bochtengedrag aub.

Citaat:
Enkel bij (aangekoekte) sneeuw heb je baat bij winterbanden.
Onzin, een winterband is altijd beter op ijzel of ijs, en elke vorm van sneeuw.
Citaat:
Het is dure commerce voor mensen zoals u Micele. In Belgie is daar geen nood aan. We strooien en ruimen hier a la volonte.
Ook onzin Tavek, er wordt nergens overal gestrooid in België. Als jij op de strooidiensten uw veiligheid en die van uw passagiers legt, is dat uw risico.

Citaat:
Vandaag kon je toch niet sneller als 10 per uur rijden op de autobaan.
Dat zal wel aan de file gelegen hebben, als de eersten in de file 10 kmh rijden omdat ze zomerbanden hebben kunnen de anderen er niet aan voorbij. In D betekent dat overigens 80 euro en 1 strafpunt.

Het zou hilarisch zijn moesten landen zoals D en Oostenrijk zulke boetes opleggen als je met banden legt die niet beter zijn op ijzel. Beetje ernstig blijven Tavek.

Ik wacht dus op jouw zeer oude Autobild-link om de context zelf te kunnen lezen. 20 € boete? dat zal wel een flutbron van 11 jaar geleden zijn...

Ik vind ADAC al heelwat geloofwaardiger, want die testen elk jaar opnieuw zomer- en winterbanden:
Citaat:
https://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/

Warum Winterreifen?

Winterreifen? "In meiner Region schneit es fast nie", "ich fahre nur kurze Strecken, meist in der Stadt". Klar, dass man unter diesen Gesichtspunkten überlegt, ob die Investition von einigen hundert Euro in einen Satz Winterräder wirklich sein muss.

Wissen sollte man: "Sommer"-Gummimischungen verhärten bereits bei niedrigen Plus-Graden, womit sich die Haftung auf der Straße spürbar reduzieren kann. Winter-Typen bleiben weich und verfügen zudem über ein spezielles Lamellen-Profil, das auf Schnee und Eis besonders gut greift - also bei Witterungsbedingungen, die überall in Deutschland und auch durchaus schon um den Gefrierpunkt herum anzutreffen sind. Womit klar ist: Bereits ein etwas kürzerer Bremsweg kann ein geldwerter Vorteil sein, wenn man, dank Winterpneus, einen Stoßfänger-Kontakt mit dem Vordermann vermeiden kann, von anderen gravierenden Unfall-Folgen ganz zu schweigen.

Waarom winterbanden?

Winterbanden? "In mijn regio sneeuwt het bijna nooit", "ik rijd slechts korte afstanden, meestal in de stad". Zeker, dat is wat je vanuit deze punten bekijkt, of de investering van een paar honderd euro in een set winterwielen echt zo moet zijn.

Men zou moeten weten: rubbercompounds "zomer" harden zelfs bij lage plusgraden, wat de hechting op de weg merkbaar kan verminderen. Wintertypes blijven zacht en hebben ook een speciaal lamellair profiel, dat sneeuw en ijs bijzonder goed vasthoudt - dus in weersomstandigheden die overal in Duitsland en zelfs vrij rond het vriespunt te vinden zijn. Wat is duidelijk: zelfs een iets kortere remweg kan een financieel voordeel zijn, als je kunt voorkomen dankzij Winterpneus, een bumpercontact met de auto vooraan, om nog te zwijgen van andere ernstige ongevalsgevolgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 20:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 20:45   #32
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik begin mij af te vragen waarom wij hier zoveel verkeers-en andere belastingen betalen. Ze slagen er vandaag niet in om de hoofdwegen goed berijdbaar te maken. Wegen en verkeer zal wel weer 100.000 uitvluchten klaar hebben zeker?
Het is eerder een duidelijk geval van weggebruikers die de realiteit niet willen inzien en hun frustraties als gevolg van hun eigen autogebruik en uitzonderlijke omstandigheden ventileren op het grote zwarte schaap dat ze zullen en moeten vinden.

De realiteit is dat historisch gezien en goedkope en flexibele auto ervoor gezorgd heeft dat mensen ver van hun werk zijn gaan wonen of omgekeerd. Tel daar ook gerust ook het idiote autogebruik van de Belg bij. Kortzichtig als de mens is heeft men alles maar verder laten betijen met de gekende resultaten. Men heeft thans niet veel nodig om het reeds verzadigde verkeer te doen stilvallen. Regen, sneeuw, ongevallen. De wegbeheerder gaat daar helaas niets aan kunnen veranderen. U daarentegen kan dat wel ( voor uzelf althans ).
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 21:24   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Ook dit hieronder is veelzeggend...

https://www.autoblog.nl/archive/2010...p-winterbanden

Minder autoschade op winterbanden
...

Vergelijkingssite Independer heeft onlangs ook een onderzoekje gedaan en daaruit blijkt dat auto’s op winterbanden aanmerkelijk minder schades melden.



https://weblog.independer.nl/product...-winterbanden/

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 21:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 21:31   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Toch opmerkelijk dat er hier nog autojunks zijn die me het concept glastemperatuur proberen uit te leggen.

Ik ga het u eens proberen uit te leggen:

Winterbanden worden gewisseld in oktober/november en blijven liggen tot maart/april. Winterbanden presteren slechter in remweg in zowel droog (vanaf enkele graden onder nul) en nat (vanaf 0 graden) dan zomerbanden, en dit omwille van de stabiliteit van het profiel. Heb jij al eens het gemiddelde temperatuursprofiel bekeken van Belgie ? Zelfs vandaag is het 7-8 graden geweest hier in Limburg en was je gewoon op water aan het rijden.

Je gaat dus banden kopen voor een paar dagen sneeuw en diepe vorst en je laat die de hele winter opleggen ? Dus je bent 4-5 maanden onveiliger aan het rijden voor die paar dagen sneeuw ?

In duitsland is het verplicht bij sneeuw. Wel ik rij duitsland niet binnen bij sneeuw. Als er sneeuw valt, werk ik thuis. En gelukkig als je een tijdje wacht, rijden ze de sneeuw weg en rij ik op gewoona asfalt.

Het is in ons land onnozele afzetterij. Ik rij veiliger met mijn zomerbanen of all season banden, omdat ik procentueel veeeeeel meer rij in de geschikte omstandigheden voor die banden dan winterbanden (eigenlijk moet je ze sneeuwbanden noemen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 21:32   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook dit hieronder is veelzeggend...

https://www.autoblog.nl/archive/2010...p-winterbanden

Minder autoschade op winterbanden
...

Vergelijkingssite Independer heeft onlangs ook een onderzoekje gedaan en daaruit blijkt dat auto’s op winterbanden aanmerkelijk minder schades melden.



https://weblog.independer.nl/product...-winterbanden/
Grappig aangezien menig verzekeringsmaatschappij ook een ander fenomeen zien: mensen worden overmoediger door hun winterbanden en maken daarom net meer accidenten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 21:50   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Grappig aangezien menig verzekeringsmaatschappij ook een ander fenomeen zien: mensen worden overmoediger door hun winterbanden en maken daarom net meer accidenten.
Tja... de cijfers weerleggen dat...

Overmoedig zijn heeft men zelf in de hand, verwachten dat overal perfect gestrooid gaat worden helemaal niet.

Maar het kan natuurlijk zijn dat "door overmoedigen" er geen verschil is in het aantal schadegevallen. (ik neem wel ook aan dat mensen met zomerbanden in de winter duidelijk veel minder kms afleggen... ook meer hun auto laten staan... , qua kilometers naar de Ardennen rijden bvb... en aan de grens is er sowieso al een verplichting...)

Maar dat overmoedig-effect is evenzo indien mensen met een passief en actief veiligere auto rijden. Hopelijk wil dat niet zeggen dat we terug moeten gaan naar autos van 1960...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 22:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 22:27   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Of we moeten realistisch zijn: we hebben meer winters dat we geen sneeuw zien dan wel. Winterbanden zijn overbodig in dit land, aangezien ze zonder sneeuw en zonder zeer lage temperaturen slechter presteren dan all around en zomerbanden.

Vandaag: hoeveel mensen hebben gebruik kunnen maken van hun winterbanden ? Niemand, iedereen stond in de file.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 22:40   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Of we moeten realistisch zijn: we hebben meer winters dat we geen sneeuw zien dan wel. Winterbanden zijn overbodig in dit land, aangezien ze zonder sneeuw en zonder zeer lage temperaturen slechter presteren dan all around en zomerbanden.

Vandaag: hoeveel mensen hebben gebruik kunnen maken van hun winterbanden ? Niemand, iedereen stond in de file.
Winterbanden hebben al positief effect vanaf pakweg 6°C, ik ben er zeker van dat de gemiddelde temperatuur minstens 3 maanden onder de 6 graden ligt.
Bron KMI. (uitzondering kust).
Zeker in Limburg (neem de meteo Kleine-Brogel).

Mensen die 's morgens naar hun werk vertrekken, vertrekken overigens in de regel bij absolute minimumtemperaturen, indien men dan de grafiek van minimumtemperaturen neemt is het zeker 4 volle maanden.

QED Ukkel minimumtemperaturen:



Ukkel gemiddelde temperatuur:

Ik tel er zelfs nog een graad bij wegens de klimaatverandering...

Dit is gesloten thermometerhut gemeten op 1,5 meter hoogte, uit de wind, enz... uiteraard is menig wegdek (vooral bruggen) kouder en kan het soms, ook door windomstandigheden aanvriezen bij een huttemperatuur onder 4°C, in de regel gaat een ijsvlokje-ijzelgevaar-signaal aan in de wagen (ook boordcomputerdiplay*) om de bestuurder eraan te herinneren...
*

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2017 om 23:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2017, 22:42   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Winterbanden maken een beetje verschil in sneeuw.
Beetje anders profiel en zachter rubber.
Gewone banden zijn net iets te hard.
Maar uiteindelijk is het verschil nu ook weer niet de moeite om ze er voor te kopen vind ik.

Wat wel veel verschil maakt is een volle 4x4 wagen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 06:52   #40
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Ik hoop van harte dat er zich enkele vrachtwagenbestuurders, die hoognodig deze morgen op het middenvak aan 90 per uur, tijdens vrij hevige sneeuwval en een pak water op de weg, zich te pletter rijden tegen een of andere paal.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be