Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2021, 10:31   #201
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Laat ze er maar aan beginnen.

Want het ziet er naar uit dat het bij tekeningen blijft.
https://www.hln.be/drive/honderden-e...ment~a7c40d92/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 10:46   #202
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Laat ze er maar aan beginnen.

Want het ziet er naar uit dat het bij tekeningen blijft.
https://www.hln.be/drive/honderden-e...ment~a7c40d92/
Mislukt experiment.
Zoals dieselgate:



VW DIESELGATE CARS IN THE CALIFORNIA DESERT
Lest We Forget . . .

https://twitter.com/jpr007/status/1285932890790879233

En hoe loopt de verkoop van waterstofbestelwagens of van dieselbestelwagens in lalalanden bvb Noorwegen en Nederland?

Je zult er ene moeten kopen wie weet helpt dat?

Of nog een trol-strohalmpje ergens?

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2021 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 10:53   #203
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Koop jij nu maar eindelijk eens je EV.

Kunnen ze binnen korte tijd je versleten batterij verkopen in een nieuw batterij opslag giga installatie vol oude troep voor mega veel geld.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 oktober 2021 om 10:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 11:07   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Koop jij nu maar eindelijk eens je EV.
Mijn EV komt er aan, zeker weten.

Timeline weten?

Tesla al bezocht in Hasselt bij de Belgische premiere van het model 3 enkele jaren geleden, binnenkort ga ik het model Y eens bekijken.

Ik ben al bij Skoda geweest voor de Enyaq.

Bij BMW in Aachen ga ik alvast ook eens langs voor de i4, zal volgende lente zijn. Ik rijd dan voor met mijn Z1, open dak natuurlijk.

Soit ondertussen is er zoveel keus en rijden er talrijke EVs rond of men ziet ze staan, dat het al wat moeilijker wordt.
Eergisteren reed er nog een model Y door het dorp.

Citaat:
Kunnen ze binnen korte tijd je versleten batterij verkopen in een nieuw batterij opslag giga installatie vol oude troep voor mega veel geld.
Helaas voor jou verslijt een degelijk batterijpack niet of verwaarloosbaar, haalt op zijn sokken +500.000 km (zelfs de oude batterijpacks anno 2013 stond 2019 in jouw gazet) of zelfs 1,5 miljoen km.

Maar ook dat heb je opzettelijk gemist nietwaar?

Het zal ook mijn laatste EV zijn of endlife.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2021 om 11:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 11:31   #205
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn EV komt er aan, zeker weten.

Timeline weten?

Tesla al bezocht in Hasselt bij de Belgische premiere van het model 3 enkele jaren geleden, binnenkort ga ik het model Y eens bekijken.

Ik ben al bij Skoda geweest voor de Enyaq.

Bij BMW in Aachen ga ik alvast ook eens langs voor de i4, zal volgende lente zijn. Ik rijd dan voor met mijn Z1, open dak natuurlijk.

Soit ondertussen is er zoveel keus en rijden er talrijke EVs rond of men ziet ze staan, dat het al wat moeilijker wordt.
Eergisteren reed er nog een model Y door het dorp.


Helaas voor jou verslijt een degelijk batterijpack niet of verwaarloosbaar, haalt op zijn sokken +500.000 km (zelfs de oude batterijpacks anno 2013 stond 2019 in jouw gazet) of zelfs 1,5 miljoen km.

Maar ook dat heb je opzettelijk gemist nietwaar?

Het zal ook mijn laatste EV zijn of endlife.

Tuurlijk.
Bij de sloop ligt het stampvol 500000 km batteries.

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 12:29   #206
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik breng die naar het containerpark.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 13:40   #207
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wat doe je met de Faraday-verliezen?

Moest de stelling kloppen dat men via elektrolyse meer dan 100% efficiënties heeft, dan heeft men het perpetuum.
Uiteraard niet. Het komt er alleen op neer naarmate de elektrolyse bij hogere temperatuur wordt uitgevoerd, de vraag naar elektriciteit daalt.

Immers in de thermodynamica is ?G = ?H - T*?S. De vormingsenthalpie (?H) is min of meer onafhankelijk van de temperatuur (en gelijk in grootte aan de vormingsenthalpie van water uit H2 en 1/2 O2). De Gibbs vrije energie (?G) daarentegen daalt dus als de temperatuur stijgt. Gezien ?G proportioneel is met de overpotentiaal in de electrolyse-cell (?G = 2*F*V), wordt bij stijgende elektrolysetemperatuur een lager overpotentiaal toegepast, en wordt minder elektrisch vermogen opgenomen.

Uiteraard neemt de term T*?S toe bij hogere temperatuur toe (en ?Q = T*?S), wat erop neer komt dat er bij de splitsing van water meer warmte wordt opgenomen en minder elektriciteit naarmate de temperatuur stijgt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 14:07   #208
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Maar best ook hier plaatsen bij de foolcelfans, of een batterijpack smijten in het hoenderhok.

Autoverhuurbedrijf Hertz heeft maar liefst 100.000 wagens bij Tesla besteld.

Citaat:
https://www.hln.be/drive/autoverhuur...esla~a160fd0b/

Autoverhuurbedrijf Hertz bestelt 100.000 elektrische wagens bij Tesla

Autoverhuurbedrijf Hertz, dat vier maanden geleden een doorstart maakte nadat het onder druk van de coronacrisis failliet ging, heeft bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla een bestelling van 100.000 wagens geplaatst. Dat meldt het financiële persagentschap Bloomberg maandag op gezag van ingewijden. De bestelling is een eerste stap in de ambitieuze plannen van Hertz om zijn vloot te elektrificeren.

Het gaat om de grootste bestelling ooit voor elektrische voertuigen en is goed voor zowat 4,2 miljard dollar (3,6 miljard euro). De wagens zullen over de komende veertien maanden geleverd worden.

Wagens van het type Model 3 van Tesla zullen vanaf begin november gehuurd kunnen worden bij Hertz in de belangrijkste Amerikaanse markten en delen van Europa. Klanten zullen toegang krijgen tot het netwerk van superchargers (snelle laadpalen) van Tesla. Hertz is ook bezig met het uitbouwen van zijn eigen laadinfrastructuur.

Hertz heeft wereldwijd een vloot van een half miljoen wagens en vrachtwagens.

ADN 25-10-21, 14:17 Laatste update: 14:26 Bron: BELGA
nu weet ik ook waarom het aandeel extra +4% omhoog schiet in de voorbeurs... naar $950 momenteel. Afwachten wat het deze avond nog wordt.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2021 om 14:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 15:16   #209
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.366
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uiteraard niet. Het komt er alleen op neer naarmate de elektrolyse bij hogere temperatuur wordt uitgevoerd, de vraag naar elektriciteit daalt.

Immers in de thermodynamica is ?G = ?H - T*?S. De vormingsenthalpie (?H) is min of meer onafhankelijk van de temperatuur (en gelijk in grootte aan de vormingsenthalpie van water uit H2 en 1/2 O2). De Gibbs vrije energie (?G) daarentegen daalt dus als de temperatuur stijgt. Gezien ?G proportioneel is met de overpotentiaal in de electrolyse-cell (?G = 2*F*V), wordt bij stijgende elektrolysetemperatuur een lager overpotentiaal toegepast, en wordt minder elektrisch vermogen opgenomen.

Uiteraard neemt de term T*?S toe bij hogere temperatuur toe (en ?Q = T*?S), wat erop neer komt dat er bij de splitsing van water meer warmte wordt opgenomen en minder elektriciteit naarmate de temperatuur stijgt.
Tof en aardig. Er zijn technologiëen die met deze vergelijkingen kunnen werken. Fukushima Daichi heeft dat gedemonstreerd.

Zonder elektriciteit toch veel waterstofgas maken.

Maar tot nader order is het voornamelijk stoomreforming van aardgas dat zorgt voor onze waterstof.
Electrolyse is maar een bijzaak op het industriele plaatje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 15:20   #210
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je blijft dus onhandig.

En niet boos worden, ik weet sowieso dat je de links negeert die al die stekkerhybrides onderuit schoffelen als de veruit slechtste keus.

En jouw laatste keus is daar alvast bij. (die heb je onlangs genoemd)
U negeert dat de behoeften en wensen voor elke consument anders liggen.
Terwijl ikzelf wel bereid ben om mijn keuze voor een nieuwe auto bij te sturen, als de oude het nog even vol houdt, EN als de technische evolutie voortgaat zoals het er naar uitziet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 15:21   #211
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

... en nog wat, een electrische wagen was in september de best verkochte nieuwe wagen in Europa-26-landen. Alle types hé.

Stond ook in de gazet moesten het sommige het niet kunnen geloven.
Citaat:
https://www.hln.be/autobedrijven/tes...mber~a5131732/

Tesla Model 3 best verkochte automodel in Europa in september

De Tesla Model 3 was in september het best verkochte automodel in Europa, voor de Renault Clio en de Dacia Sandero. Dat meldt dataleverancier Jato Dynamics.

TTR 25-10-21, 15:09 Bron: Belga
Link JATO:
Citaat:
https://www.jato.com/ev-revolution-h...-in-september/

October 25, 2021

EV revolution hits new milestone as Tesla Model 3 becomes Europe’s best-selling car in September

- Tesla’s Model 3 becomes the first EV to top the general model rankings, in September
- Tesla outsold established brands including Fiat, Nissan and Seat
- SUVs are on track to secure a 50% market share

September was another significant month for Europe’s automotive industry, as new car registrations fell by 25% to just 964,800 units. Felipe Munoz, Global Analyst at JATO Dynamics, commented: “Dealers continue to face issues with the availability of new cars due to the chip shortage. As a result, unwilling to wait more than a year for a new car, many consumers have turned to the used car market.”


Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2021 om 15:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 15:32   #212
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U negeert dat de behoeften en wensen voor elke consument anders liggen.
Terwijl ikzelf wel bereid ben om mijn keuze voor een nieuwe auto bij te sturen, als de oude het nog even vol houdt, EN als de technische evolutie voortgaat zoals het er naar uitziet.
Eindelijk eens een deftige post, behalve de eerste zin natuurlijk die op *niets slaat.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=256223 *vooral post nummer 10.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele

Ik heb helemaal niets tegen goede plug-in-hybrides dat heb je al kunnen lezen.

Helaas zijn er daar veel te weinig van als ik jarenlang door al die ADAC-testen snuffelde. Want meten op de weg (ecotest) is weten, en sjoemelen op een rollenbank en dus officieel verbruik is nog altijd consumentenbedrog.

Samengevat: een goede PHEV mag in pure E-modus niet significant meer verbruiken dan een vergelijkbare EV-versie.

Ik heb er gevonden hoor, er zijn er, en niet alleen die Toyota Prius. Wil je ze weten?

ADAC heeft er onlangs 10 getest daar staan er maar 3 bij die hun geld mss waard zijn indien men ze altijd bijlaadt.

De beste PHEV -qua efficiëntie- staan er wel niet bij.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/
Dus ADAC negeert dat de behoeften en wensen voor elke consument anders liggen?

Ik zie ook dat Hyundai nog relatief de betere PHEVs maakt en toch nog 4 sterren haalt bij ADAC. Nu nog de vraag of het de hoge prijs waard is, want het blijft ook een ICE met navenant duur onderhoud.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2021 om 15:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 09:53   #213
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Een geoptimaliseerde EV met zonnecellen weegt ca. 1300 kg met een 60 kWh batterijpack.

En nee dat is geen mini maar een zeer ruime limousine van 5,05 meter lengte.

Niet dat iemand op het idee komt er een geoptimaliseerde FCEV ermee te vergelijken.
(Toyota deed wel een grote inspanning, helaas zonder gewichtsreductie)

Resultaten 3e prototype van de Lightyear One:

Rijbereik 710 km bij 85 kmh gemiddeld op een ~bewolkte dag, bij volle zon zou de 750 km mogelijk zijn.

Productiestart is nu officieel ~zomer 2022, gemaakt in Finland.
Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/light...oductie-24781/

Sindsdien is de ontwikkeling van deze grote berline met zijn ovalen vorm, die heel kort One is gedoopt, gewoon verdergegaan. In juni van dit jaar kondigde Lightyear aan dat een prototype op één laadbeurt 710 kilometer ver was geraakt op een circuit. Toch moet de term ‘zonnewagen’ worden gerelativeerd. De Lightyear One heeft zijn comfortabele rijbereik namelijk in de eerste plaats te danken aan zijn batterij van 60 kWh en zijn zeer lage stroomverbruik van 85 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 85 km/u tijdens deze test. Zijn zonnepanelen produceerden tijdens de hele rit 3,45 kWh aan elektriciteit, goed voor zo’n 40 kilometer extra rijbereik. Het was echter wel een bewolkte dag. In volle zon kan het model in theorie tot 72 kilometer per dag recupereren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lightyear_One

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2021 om 10:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 10:53   #214
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn EV komt er aan, zeker weten.

Timeline weten?

Tesla al bezocht in Hasselt bij de Belgische premiere van het model 3 enkele jaren geleden, binnenkort ga ik het model Y eens bekijken.

Ik ben al bij Skoda geweest voor de Enyaq.

Bij BMW in Aachen ga ik alvast ook eens langs voor de i4, zal volgende lente zijn. Ik rijd dan voor met mijn Z1, open dak natuurlijk.

Soit ondertussen is er zoveel keus en rijden er talrijke EVs rond of men ziet ze staan, dat het al wat moeilijker wordt.
Eergisteren reed er nog een model Y door het dorp.


Helaas voor jou verslijt een degelijk batterijpack niet of verwaarloosbaar, haalt op zijn sokken +500.000 km (zelfs de oude batterijpacks anno 2013 stond 2019 in jouw gazet) of zelfs 1,5 miljoen km.

Maar ook dat heb je opzettelijk gemist nietwaar?

Het zal ook mijn laatste EV zijn of endlife.
Het duurt allemaal zolang.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 23:59   #215
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een geoptimaliseerde EV met zonnecellen weegt ca. 1300 kg met een 60 kWh batterijpack.

En nee dat is geen mini maar een zeer ruime limousine van 5,05 meter lengte.

Niet dat iemand op het idee komt er een geoptimaliseerde FCEV ermee te vergelijken.
(Toyota deed wel een grote inspanning, helaas zonder gewichtsreductie)

Resultaten 3e prototype van de Lightyear One:

Rijbereik 710 km bij 85 kmh gemiddeld op een ~bewolkte dag, bij volle zon zou de 750 km mogelijk zijn.

Productiestart is nu officieel ~zomer 2022, gemaakt in Finland.


https://en.wikipedia.org/wiki/Lightyear_One
Zonnepanelen met wielen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 00:01   #216
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het duurt allemaal zolang.
Hij denkt nog steeds dat ze voor zijn z1 een collector prijs gaan geven bij overname


Zelfs collectors moeten ze niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 21:59   #217
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Voor de liefhebbers van vervuiling:

Citaat:
https://waterstofgate.nl/Praktijk/Ho...waterstofauto/

Hoe schoon is een auto op waterstof?

Auteur: Wim Schermer

Augustus 2020
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 12:36   #218
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hij denkt nog steeds dat ze voor zijn z1 een collector prijs gaan geven bij overname


Zelfs collectors moeten ze niet.
Als ze weten wie de eigenaar (? ) en wie hier de mensen aanviel gaat hij moeten opleggen om er vanaf te geraken .

Ik weet "misschien" iemand die zijn Z1 wil hebben ....één die nog vele schone bmw's heeft en ze zelf kan onderhouden en al eigenaar van een rode Z1 en vele andere mooie bmw ......als Michele het mooi onderdanig vraagt geef ik zijn locatie wel door
.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 13:27   #219
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als ze weten wie de eigenaar (? ) en wie hier de mensen aanviel gaat hij moeten opleggen om er vanaf te geraken .

Ik weet "misschien" iemand die zijn Z1 wil hebben ....één die nog vele schone bmw's heeft en ze zelf kan onderhouden en al eigenaar van een rode Z1 en vele andere mooie bmw ......als Michele het mooi onderdanig vraagt geef ik zijn locatie wel door
.
Ik ken er ook zo éen. Maar z1 spreekt hem niet aan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 22:25   #220
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Toyota komt nu eindelijk met hun eerste echte pure EV meldt Autogids.

Ze hebben een E-platform en er gaan nog andere modellen komen, "de bZ-reeks"

Ook de kritiek op Teslas yoke-stuur zal nu wel rap verstommen nu Toyota er ook mee komt.

Dat vliegtuigstuur komt wel eerst niet naar Europa, want hier hebben ze er schrik van, lol

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...an-toyota.html

Toyota BZ4X: eerste elektrische wagen van Toyota

De eerste volledig batterij-elektrische wagen (BEV) van Toyota is klaar. De Toyota bZ4X is een SUV met een autonomie van meer dan 400 km en een snellader van 150 kW. Hij heeft zelfs zonnepanelen op het dak.

De productieversie van de Toyota bZ4X is trouw aan het concept dat eerder dit jaar werd onthuld. De SUV moet het merk op koers zetten naar een elektrische toekomst, met specificaties die in lijn liggen met de laatste ontwikkelingen binnen het segmetn. Zijn batterij van 71,4 kWh geeft hem een theoretische gemiddelde autonomie van 450 km. Toyota specificeert het niet, maar dat cijfer haal je waarschijnlijk met de variant met voorwielaandrijving, die een elektromotor van 204 pk en 265 Nm heeft. Die accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/u.

Vierwielaandrijving

Er is ook een versie met vierwielaandrijving, die heeft 218 pk en 336 Nm en sprint van 0-100 km/u in 7,7 seconden. De vierwielaandrijving is samen met Subaru ontwikkeld (er komt binnenkort ook een vrijwel identieke Subaru Solterra) en maakt gebruik van twee elektromotoren van 80 kW (109 pk) elk, eentje per as. Er zijn verschillende rijmodi met de naam XMode. Je hebt een sneeuw- en modderstand, een diepe sneeuw/modderstand (onder de 20 km/u) en zelfs een off-roadmodus met Grip Control (onder de 10 km/u).

e-TNGA

De Toyota bZ4X staat op een nieuw platform, e-TNGA, dat gericht is op elektrische modellen en dus de hele elektrische 'bZ'-reeks zal onderpinnen bij de constructeur. De architectuur onderscheidt zich onder meer met een lange wielbasis, om plaats te maken voor de batterij. In dit geval is het lithium-ionpakket meer dan 70 kWh groot, wat dus een comfortabele autonomie oplevert.

Zonnepanelen

De DC-snellader aan boord heeft een vermogen van 150 kW. Daarmee kan 80% van de batterij worden opgeladen in 30 minuten. Een interne wisselstroomlader van 11 kW komt kort na de lancering (eind 2022). Maar er is ook nog een extraatje in de vorm van zonnepanelen op het dak om gratis een beetje bij te tanken onderweg of als de auto stilstaat. Toyota belooft tot 1.800 km aan extra autonomie per jaar dankzij de zon, zo'n 35 km per week als je in een zonnig gebied woont, dus (wat op deze zomer na steeds meer het geval wordt bij ons).

Vliegtuigstuur

De Toyota bZ4X is de eerste auto van het merk met een elektronische besturing, ofwel 'steer-by-wire'. De One Motion Grip-optie vervangt het traditionele stuur met eentje dat lijkt op een vliegtuigknuppel, zoals bij de Tesla Model S. Het elektronische systeem past de wielhoek aan naar gelang de intenties van de bestuurder. Een beweging van slechts 150° is genoeg om het stuur volledig te draaien. Deze uitrusting komt echter niet direct naar Europa. Vliegtuigliefhebbers moeten dus nog even wachten.

Interieur

Ondanks het gekke stuur is de rest van het interieur vrij traditioneel, met een groot centraal scherm. Onmisbaar tegenwoordig, voor het (vernieuwde en hopelijk verbeterde) multimediasysteem dat ook over-the-air updates (OTA) krijgt om de software van de wagen fris te houden. De bestuurder krijgt ook een digitaal tellerscherm van 7 duim te zien. Toyota belooft een goede beenruimte dankzij de lange wielbasis. De koffer heeft een volume van 452 liter met de zetels rechtop. Qua veiligheid is de Toyota bZ4X uitgerust met de derde generatie Toyota Safety Sense, dat een brede waaier van actieve assistenten heeft.

De Toyota bZ4X wordt op 2 december voorgesteld in Europa en krijgt een marktlancering in de loop van 2022.
Dat zal wel het begin van het definitieve einde zijn van de Toyota Mirai fool-waterstof-cell als ernstige productiewagen, tenzij op de lokale Japanse of Koreaanse? automarkt met de steun van de aardgaslobby. Maar die Japanners gaan dan ook snel de Toyota bZ4X en andere bZ versies de voorkeur geven. Zie filmpje met veel reclame.

Of beter dit filmpje met Tesla in de titel daarmee het sneller gegoogeld wordt, lol.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=MEcZq-16rqc

Toyota BZ4X EV - Toyota Is Ready to Displace Tesla

02.10.2021
Alleszins een scherp design, niet slecht voor diegene die een scherpe smaak hebben.
Interieur eerder conservatief met redelijk veel knopjes en toetsen.

Ik zie dat Toyota al een EV-bestelwagen heeft met 75 kWh batterijpack:
(een omgebouwde PROACE?)

Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1515/Toy...Verso-L-75-kWh

Toyota PROACE Verso L 75 kWh
Wel netto maar 65 kWh bruikbaar, rare mannen.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2021 om 22:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be