Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2019, 18:52   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard Belgische drankenhandelaars roepen op om hervulbare flessen te kopen

Citaat:
De Belgische drankenhandelaars willen gezinnen motiveren om dranken in herbruikbare verpakkingen te kopen. Een herbruikbare glazen fles verbruikt immers na drie keer vullen al minder energie dan een eenmalige drankverpakking. De Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FEBED) lanceert daarom de sensibiliseringscampagne ‘Doe de fles nog eens vol... en nog eens... en nog eens... en nog eens...’, die op ‘De dag van de Drankenhandelaar’ op 23 november van start gaat.
https://www.hln.be/wetenschap-planee...open~a9e88306/

Toen ik nog op de schoolbanken zat, had je enkel hervulbare flessen.
Het waren de drankenfabrikanten en drankenhandelaars die ons toen dwongen op ped en blik te kopen, was voor hen goedkoper en gemakkelijker.
Was volgens de toenmalige groene zelfs beter voor het milieu, want dan moest men geen water en detergenten gebruiken om de flessen terug uit te spoelen en te reinigen.

Wat willen ze nu eigenlijk?
Of is er een wet in de maak dat de drankenhandelaars zelf moeten gaan zorgen voor de verwijdering van hun ped, hun blik en hun andere niet herbruikbare verpakkingsafval waar ze hun klanten mee opzadelen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 19:10   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
https://www.hln.be/wetenschap-planee...open~a9e88306/

Toen ik nog op de schoolbanken zat, had je enkel hervulbare flessen.
Het waren de drankenfabrikanten en drankenhandelaars die ons toen dwongen op ped en blik te kopen, was voor hen goedkoper en gemakkelijker.
Was volgens de toenmalige groene zelfs beter voor het milieu, want dan moest men geen water en detergenten gebruiken om de flessen terug uit te spoelen en te reinigen.

Wat willen ze nu eigenlijk?
Of is er een wet in de maak dat de drankenhandelaars zelf moeten gaan zorgen voor de verwijdering van hun ped, hun blik en hun andere niet herbruikbare verpakkingsafval waar ze hun klanten mee opzadelen.
Ik weet niet of er veel drankhandelaars dat leuk vinden, dat gesleur met bakken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 19:27   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik weet niet of er veel drankhandelaars dat leuk vinden, dat gesleur met bakken.
Ik herrinner mijn nog dat die de voorkeur gaven een wegwerpverpakking.
Zeker bij de grootwarenhuizen was dat zo.
Want dan moesten ze geen personeel in dienst houden om het leeggoed in ontvangst te nemen en terug te sturen naar de fabrikanten van dranken.
Was ook de reden waarom ze door Paars/groen een taks op die verpakkingen hebben laten invoeren en geen statiegeld zoals in Nederland.
En de reden waarom je de huismerken van de grootwarenhuizen niet in glazenflessen kan vinden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 23:06   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Als belgische drankenhandelaars oproepen om hervulbare flessen te kopen, waarom zouden ze dat dan doen?

Retourflessen betekent retour. En hoe verder van de verbruiker, hoe duurder dat retoursysteem wordt.

Dus wat de belgische drankenhandelaars eigenlijk willen is dat je hun producten koopt en niet die van anderen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 23:09   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als belgische drankenhandelaars oproepen om hervulbare flessen te kopen, waarom zouden ze dat dan doen?

Retourflessen betekent retour. En hoe verder van de verbruiker, hoe duurder dat retoursysteem wordt.

Dus wat de belgische drankenhandelaars eigenlijk willen is dat je hun producten koopt en niet die van anderen.
Ik ken drankhandelaren die retourleeggoed weigeren als ze je niet als klant kennen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 08:54   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik herrinner mijn nog dat die de voorkeur gaven een wegwerpverpakking.
Zeker bij de grootwarenhuizen was dat zo.
Want dan moesten ze geen personeel in dienst houden om het leeggoed in ontvangst te nemen en terug te sturen naar de fabrikanten van dranken.
Was ook de reden waarom ze door Paars/groen een taks op die verpakkingen hebben laten invoeren en geen statiegeld zoals in Nederland.
En de reden waarom je de huismerken van de grootwarenhuizen niet in glazenflessen kan vinden.
Bepaalde supermarkten bieden bepaalde van hun bieren wel in fles aan, hoor! Alleen heffen ze er geen statiegeld op en eindigen de flessen dus in de glasbol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 09:22   #7
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Jeder Mann seine eigene Flasche!



(en overal tapkranen)
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 10:04   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bepaalde supermarkten bieden bepaalde van hun bieren wel in fles aan, hoor! Alleen heffen ze er geen statiegeld op en eindigen de flessen dus in de glasbol.
't ja ik koop geen bier, dus ben daar niet van op de hoogte.
Maar wijnflessen en de flessen van sterke drank kan je ook amper inleveren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 10:24   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als belgische drankenhandelaars oproepen om hervulbare flessen te kopen, waarom zouden ze dat dan doen?

Retourflessen betekent retour. En hoe verder van de verbruiker, hoe duurder dat retoursysteem wordt.

Dus wat de belgische drankenhandelaars eigenlijk willen is dat je hun producten koopt en niet die van anderen.
Dat was ook de reden waarom ze die zo veel mogelijk hebben afgevoerd.
Het was volgens hen veel te duur voor hen.
Zou hen enkel al voor het laden van retourflessen al 1 manuur kosten per vrachtwagen.
En vooral de grootwarenhuizen waren voorstanders van de wegwerpverpakking, want die moesten anders nog eens mensen in dienst houden enkel om de lege verpakking aan te pakken, te sorteren en te laden.
En de glazen verpakking is zwaarder dan de wegwerpverpakking, waardoor de vrachtwagens mindere kunnen laden en ze dus meer ritten moesten doen, dan met wegwerpverpakking.

De kostprijs voor de grootwarenhuizen is trouwens ook de reden dat ze met voorverpakte vleeswaren en groenten zijn begonnen. Geen personeel meer nodig om de mensen te bedienen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 13:56   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't ja ik koop geen bier, dus ben daar niet van op de hoogte.
Maar wijnflessen en de flessen van sterke drank kan je ook amper inleveren.
Ik geloof dat enkel Delhaize werkt met statiegeld op de wijnflessen van haar eigen aanbod.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 14:23   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geloof dat enkel Delhaize werkt met statiegeld op de wijnflessen van haar eigen aanbod.
Sommige Franse wijnproducenten ook, maar dan enkel in Frankrijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 16:41   #12
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat was ook de reden waarom ze die zo veel mogelijk hebben afgevoerd.
Het was volgens hen veel te duur voor hen.
Zou hen enkel al voor het laden van retourflessen al 1 manuur kosten per vrachtwagen.
En vooral de grootwarenhuizen waren voorstanders van de wegwerpverpakking, want die moesten anders nog eens mensen in dienst houden enkel om de lege verpakking aan te pakken, te sorteren en te laden.
En de glazen verpakking is zwaarder dan de wegwerpverpakking, waardoor de vrachtwagens mindere kunnen laden en ze dus meer ritten moesten doen, dan met wegwerpverpakking.

De kostprijs voor de grootwarenhuizen is trouwens ook de reden dat ze met voorverpakte vleeswaren en groenten zijn begonnen. Geen personeel meer nodig om de mensen te bedienen.
Melk koop ik altijd in brik. Bieren in fles of in blik.
Waters en frisdranken altijd in plastic verpakking. Ik had op een gegeven moment nu misschien 15 jaar of langer geleden geen zin meer in dat gesleur met die zware bakken met glazen flessen. Ik ga daar ook niet meer mee herbeginnen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be