Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2012, 14:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaams Belang : Taalkennis Brusselse politie fors gedaald

Dinsdag werd minister Milquet ondervraagd in de Senaat over de taalkennis van de Brusselse politie. Volgens de taalwetgeving moeten vandaag zowel de nieuwe rekruten als de oudgediende politiemensen in Brussel het bewijs kunnen leveren van hun kennis van de andere landstaal, zelfs nog voor ze in dienst worden genomen. Ondanks de heldere wetgeving ter zake en de lange overgangsperiode waarover de politiezones beschikten na de overkomst van gewezen rijkswachters (waarvoor de tweetaligheidsverplichting niet gold), moeten we vaststellen dat de situatie de voorbije vier jaar alleen maar verergerd is: minder dan twee derde van de Brusselse politiemensen is nog tweetalig.



Numeriek is het aantal tweetaligen in de Brusselse zones weliswaar gestegen met 450 (van 3.397 naar 3.847), maar tegelijk steeg ook het aantal politiemensen met bijna 1.100. Globaal stellen we sinds 2008 een daling van het percentage tweetaligen vast met 5% (van 69,5 naar 64,5%). De grootste daling van het percentage tweetaligen stellen we vast in de zone Zuid (Anderlecht, Vorst, Sint-Gillis) met -9%, nadien in Ukkel (-7,5%), in Brussel-Elsene (-5%) en Brussel-Noord (Schaarbeek, Evere, Sint-Joost) (-4%). In de zones Montgomery (beide Woluwes en Etterbeek) en Brussels-West (o.a. Sint-Jans-Molenbeek en Jette) bleef de situatie nagenoeg gelijk.

Deze cijfers leiden ons tot volgende conclusies:

1. Ondanks het feit dat de overgangsperiode waarbinnen de Brusselse politiemensen de kans kregen om hun taalbrevet te halen al sinds eind 2007 verstreken is, stellen wij vast dat 4,5 jaar na datum nog altijd meer dan 35% van hen nog steeds niet over dat brevet beschikt (en in feite niet in dienst zou mogen zijn).

2. Het aantal tweetalige agenten is er sinds het verlopen van de overgangsperiode niet op vooruitgegaan, maar ging er integendeel op achteruit (van afgerond 70% tweetaligen in 2006 naar 64% tweetaligen nu). Het kan niet anders dan dat er de afgelopen jaren, tegen de wet in, dus heel wat nieuwe rekruten in dienst werden genomen die niet voldoen aan de taalvereisten en bijgevolg nooit in dienst hadden mogen komen.

3. Hieruit kan alleen maar volgen dat de opeenvolgende Vlaamse liberale ministers van Binnenlandse Zaken de voorbije jaren geen enkele ernstige inspanning hebben geleverd om de wet te doen naleven door de tweetaligheid te bevorderen en de politiemensen aan te zetten het verplichte taalexamen af te leggen. Met de huidige cdH-minister zal het er zeker niet op verbeteren.

Voor het Vlaams Belang blijft het gebrek aan tweetaligheid bij een belangrijk deel van de Brusselse agenten een fundamenteel probleem. Een adequate politionele dienstverlening is immers onmogelijk indien er geen behoorlijke communicatie met een deel van de bevolking kan plaatsvinden. Daarom moet het behalen van het taalbrevet effectief verplichtend worden gesteld voor nieuwe rekruten en moet er intensief gewerkt worden aan de tweetaligheid van de agenten die vandaag reeds in dienst zijn.



Bart Laeremans

Senator

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 15:14   #2
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 15:19   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
Ik weet niet of het een regel is, maar ik spreek met brusselse agenten uitsluitend Nederlands - indien ze met z'n tweeën zijn is één van die twee
ééntalig franstalig en de tweede ofwel nederlandstalig ofwel tweetalig.

Voor het overige ben ik de raadgeving van het "expattijdschrift " indachtig :
het is in het brusselse belangrijk het nederlands machtig te zijn, omdat men het frans hoogstens nodig heeft om iets in een klein winkeltje te gaan kopen.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 15:47   #4
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
Dan zult ge uw boete niet hoeven te betalen vermist ge nie verstaat dat ge een PV krijgt...
Voilá se zo simpel is da.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 15:51   #5
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
- indien ze met z'n tweeën zijn is één van die twee ééntalig franstalig en de tweede ofwel nederlandstalig ofwel tweetalig.
gij deugnietje! mij proberen wijsmaken dat je als ééntalige nederlandstalige in Brussel aan een jobke geraakt! foei foei!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 16:11   #6
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
Misschien hetzelfde als met Mbark Boussoufa gebeurde die het Frans ook nauwelijks machtig was...

"Mbark Boussoufa werd zondag in de boeien geslagen en meegenomen naar het politiebureau. "zoals vaak ging ik een Marokkaanse thee drinken en iets eten in dat café", legt hij uit. "plots kwam er politie binnen. Eén van hen sprak me aan in het Frans, maar dat ging zo snel dat ik hem niet begreep. Ik heb gevraagd om de vraag te herhalen in het Nederlands waarop hij mijn identiteitskaart wou zien. Ze lag in mijn auto, maar ik kreeg geen tijd om die te gaan halen, ik werd meteen geboeid !"


Gek genoeg was het VB toen muisstil.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 17:06   #7
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Misschien hetzelfde als met Mbark Boussoufa gebeurde die het Frans ook nauwelijks machtig was...

"Mbark Boussoufa werd zondag in de boeien geslagen en meegenomen naar het politiebureau. "zoals vaak ging ik een Marokkaanse thee drinken en iets eten in dat café", legt hij uit. "plots kwam er politie binnen. Eén van hen sprak me aan in het Frans, maar dat ging zo snel dat ik hem niet begreep. Ik heb gevraagd om de vraag te herhalen in het Nederlands waarop hij mijn identiteitskaart wou zien. Ze lag in mijn auto, maar ik kreeg geen tijd om die te gaan halen, ik werd meteen geboeid !"

Gek genoeg was het VB toen muisstil.
Weer met je gekleurde bril aan het lezen Leclerc

Citaat:
Politieverslag geeft details vrij over arrestatie Boussoufa
Mbark Boussoufa werd gisteren door de Brussels politie opgepakt in een café bij een identiteitscontrole. Daags na het voorval blijkt uit het politierapport dat de inspecteurs volgens het boekje gehandeld hebben.

De tussenkomst kwam er na een anonieme tip al zou in het theehuis waar Boussoufa en zijn neef iets aan het drinken waren een drugshandel bezig zijn. De politie stuurde daarop verscheidene patrouilles. Toen de agenten binnenkwamen, vroegen zij iedereen om de handen op de tafels te leggen. "De enigen die dat niet deden, waren twee mannen die later de h. Mbark Boussoufa en zijn neef bleken te zijn", zegt het politierapport.

Daarop vroegen de agentende ideniteitspapieren van het tweetal en die hadden ze niet bij. "Zoals de procedure het eist moesten beide personen gefouilleerd worden, maar zij boden daarbij weerstand. Daarop werden zij geboeid naar het commissariaat gebracht. Daar bleek uit kredietkaarten dat een van de twee mannen Mbark Boussoufa was. Zijn neef legde uit dat hij het Frans niet goed machtig was. De h. Mbark Boussoufa heeft zich bij de inspecteurs verontschuldigd mocht hij hen door zijn reacties hebben gekrenkt", aldus nog het politieverslag. Wellicht zal het incident worden afgesloten met een voorstel tot minnelijke schikking.
__________________
Citaat:
In 1272, Muslims first invented the condom using a goat's lower intestine..
In 1873, the British somewhat refined this idea by taking it out of the goat first....
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 17:19   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
U krijgt een boete.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 17:40   #9
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Eén oplossing: stem B.U.B. en dus voor tweetaligheid.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 17:41   #10
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat gebeurt er in feite indien ik als Nederlandstalige in Brussel, niet begrijp wat de politie in het Frans tegen me probeert te zeggen?
Je toont hem je pistool en zegt dat je politieagent in burger bent.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 18:14   #11
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Eén oplossing: stem B.U.B. en dus voor tweetaligheid.
Terug naar één federale kieskring?
Terug naar unitaire partijtjes?
Inclusief afschaffen faciliteiten (aangezien die toch overbodig zijn met die tweetaligheid) ?
Inclusief afschaffen alle grendelwetten ?

Of toch niet?
__________________
Citaat:
In 1272, Muslims first invented the condom using a goat's lower intestine..
In 1873, the British somewhat refined this idea by taking it out of the goat first....
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be