Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2016, 12:24   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Break-even?
Zet de kost van de warmtepomp-installatie eens af tegen de kost van een gas- of stookolieketel.
Zelfs als je een high-end ketel neemt van pakweg Viessman zal het pakweg factor 5 zijn. Zeker als het een grond-of watersysteem is.
Daar kan je al een aantal jaartjes mee stoken op gas.

En hoe verwarm je je sanitair water?



Nog eens €8000 erbij?
Even een paar opmerkingen:

Ik moet investeren. Mijn huidige mazoetinstallatie is EOL.
Een hybride warmtepomp kost 8k euro. Een gascondensatie 5.5k, een nieuwe mazoetcondensatieketel 9k. De relatief hoge prijzen zijn te verklaren door het ombouwen van een pijpwerk en het intuberen van de schouw (om vocht te voorkomen bij de lagere temperatuur van de rookgassen).

Mijn meerprijs tov enkel gas is dus 2.5k. Schappelijk vind ik zelf. De panelen kosten mij inderdaad 8k euro, omdat ik ook mijn eigen huishoudelijk verbruik wil dekken.

De gehele investering heb ik terugverdiend op 9.5 jaar (all in, dus niet enkel die 2.5k meerkost). En dat is exclusief inflatie, die ik moeilijk kan voorspellen, maar die er dankzij onze oranje vriend in VS wel zal zijn. Als de olie- en gasprijzen zouden stijgen (wat aannemelijk is, dankzij onze oranje vriend) dan is het nog veel sneller terugverdiend.

Op de bank haal ik die rendementen niet en zelfs met aandelen moet je al moeite doen. En ik investeer liever in hardware thuis, waar ik iets aan heb, dan in vage fondsen op papier.

Ik bekritiseer mensen toch ook niet als ze tegen 2 % hun geld vastzetten...ik vind dat dom, aangezien er veel betere investeringen zijn. Maargoed, ieder zijn ding.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 16:05   #42
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Even een paar opmerkingen:

Ik moet investeren. Mijn huidige mazoetinstallatie is EOL.
Een hybride warmtepomp kost 8k euro. Een gascondensatie 5.5k, een nieuwe mazoetcondensatieketel 9k. De relatief hoge prijzen zijn te verklaren door het ombouwen van een pijpwerk en het intuberen van de schouw (om vocht te voorkomen bij de lagere temperatuur van de rookgassen).

Mijn meerprijs tov enkel gas is dus 2.5k. Schappelijk vind ik zelf. De panelen kosten mij inderdaad 8k euro, omdat ik ook mijn eigen huishoudelijk verbruik wil dekken.
Heu, bij een hybride warmtepomp moet je toch ook nog de gasketel plaatsen?

En hoe ga je je sanitair water verwarmen? Ook met de gasketel toch?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 11:40   #43
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Heu, bij een hybride warmtepomp moet je toch ook nog de gasketel plaatsen?

En hoe ga je je sanitair water verwarmen? Ook met de gasketel toch?
Neen, er zijn al enkele all in apparaten beschikbaar die een gas condensatieketel en warmtepomp (5-8 kW aan warmtevermogen WP, 25-35 KW aan gasboiler) combineren. Die kosten, inclusief installatie, 7k indien je een bestaande gasboiler vervangt, en 8k indien je zoals mij, een mazoettank vervangt (wegens intubatie schouw).

Die 8 kW warmtepomp is dacht ik 2 kW electrisch vermogen. Je gaat dan met water van 55 graden (hetzelfde als moderne gascondensatieketels) rondpompen. Ipv met stukken verwarmen, zal deze WP wel veel langer en meer draaien, omdat zijn vermogen wat lager is. Maar het is net dat lager vermogen dat de prijs drukt.

Als de warmtebehoefte stijgt, schakel je over op hybride werking, en zelfs puur op gas. Lees: als het kouder wordt. In normale woningen werkt een WP onvoldoende omdat de warmtebehoefte veel te groot wordt bij vriestemperaturen. Een WP zal dan stevig electrisch moeten bijverwarmen, wat veel kost. Dat vermijd je nu.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 11:39   #44
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men komt hier binnenkort een hybride warmtepomp installeren.

Ik gooi de mazoetbrander buiten (hij was ook einde levensduur). De nieuwe generatie warmtempompen halen zelfs bij hogere afgiftetemperaturen erg hoge COP's. De lente en herfst bol ik dan puur op warmtepomp. In de winter gemengd, en enkel op echte vriesdagen gaat het volledig op gascondensatie zijn.

Maar mijn CO2 uitstoot gaat met 70 % omlaag hierdoor. Mijn stroom is en zal groene stroom zijn, aangezien de volgende investering zonnepanelen gaan zijn die voldoende opwekken voor pomp + verbruik huis.
COP = Coefficient Of Performance
De COP waarde is het theoretisch rendement van de warmtepomp in nominale voorwaarden (bijvoorbeeld bij een brontemperatuur van 0 °C en een afgiftetemperatuur van 35 °C). Deze waarde becijfert de verhouding tussen de hoeveelheid afgegeven warmte tegenover de hoeveelheid verbruikte energie. Wanneer een warmtepomp een COP waarde heeft van 4, gebruikt de warmtepomp in feite 25% energie om 100% warmte te produceren. BRON
Als COP = 45 dan Input = 1 en Output = 4
De COP waarde van je warmtepomp vind je altijd terug op het verplichte energielabel van het apparaat. Maar je kan de COP waarde ook zelf berekenen. Dat doe je door het thermisch vermogen van de warmtepomp te delen door het elektrisch compressorvermogen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2016, 14:25   #45
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

De vraag is natuurlijk hoeveel de elektriciteitsprijs nog zal stijgen met al die groene maatregelen. Zag net een Ierse studie: Als men uitgaat van een toekomstig piekverbruik van 6500MW, en men plaatst windmolens met een nominaal vermogen van 3500MW, dan heeft men nog steeds ruim 6000MW aan traditionele centrales nodig om windstille periodes op te vangen. De helft daarvan zal een groot deel van de tijd stilliggen, maar wel vaak voor korte periodes ingeschakeld moeten worden. Elke startup veroorzaakt extra slijtage, na X aantal start-ups moet een centrale een volledige onderhoudsbeurt krijgen, en elke start-up kost ook extra brandstof, die niet in elektriciteit omgezet wordt.

Die centrales zijn met de huidige elektriciteitsprijzen niet rendabel, en we hebben in België al gezien dat de grootverbruikers (de industrie) niet zullen meebetalen, omdat hun concurrentiepositie niet aangetast mag worden... Het is dus de particulier die ervoor opdraait.
Waterglas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2016, 15:16   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterglas Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk hoeveel de elektriciteitsprijs nog zal stijgen met al die groene maatregelen. Zag net een Ierse studie: Als men uitgaat van een toekomstig piekverbruik van 6500MW, en men plaatst windmolens met een nominaal vermogen van 3500MW, dan heeft men nog steeds ruim 6000MW aan traditionele centrales nodig om windstille periodes op te vangen. De helft daarvan zal een groot deel van de tijd stilliggen, maar wel vaak voor korte periodes ingeschakeld moeten worden. Elke startup veroorzaakt extra slijtage, na X aantal start-ups moet een centrale een volledige onderhoudsbeurt krijgen, en elke start-up kost ook extra brandstof, die niet in elektriciteit omgezet wordt.

Die centrales zijn met de huidige elektriciteitsprijzen niet rendabel, en we hebben in België al gezien dat de grootverbruikers (de industrie) niet zullen meebetalen, omdat hun concurrentiepositie niet aangetast mag worden... Het is dus de particulier die ervoor opdraait.
Of zal dalen met met meer groene stroomaanbieders op de markt.

Citaat:
https://wisenederland.nl/groene-stro...room-goedkoper

Energieprijzen dalen, ook groene stroom goedkoper

Submitted by WISE on Thu, 30/06/2016 - 16:13

Op 1 juli maken de Nederlandse energieleveranciers de nieuwe energietarieven bekend. Een ding staat vast: de prijzen dalen.

De prijzen voor zowel gas als elektriciteit gaan met gemiddeld 10 procent omlaag. Dit geldt allereerst voor de variabele tarieven.
Het zijn ook de netbeheerders die een deel van de prijs bepalen(distributie).
Van duur tot goedkoop, tussen de duurste en goekoopste zit meer dan 18 % verschil...

bvb Ecopower gaat die netbeheerders vanaf 2017 dus apart behandelen en niet meer een eenheidstarief aanbieden navenant gewogen gemiddelde zoals ze 2016 nog deden.

Mijn Ecopower-stroomprijs -netbeheerder Inter-energa- daalt daardoor van 25,98 cent/kWh naar 23,76 cent/kWh vanaf 1 januari 2017.

Citaat:
https://www.ecopower.be/blog/1-janua...-prijs-per-kwh

1 januari 2017: elk netgebied een eigen prijs per kWh

Momenteel hanteert Ecopower een vaste prijs voor al zijn klanten; 25,98 eurocent per kWh. Vanaf 1 januari worden de prijzen opgesplitst per netgebied, meer informatie vindt u hier. U kunt via de site van de VREG opzoeken in welk netgebied u woont.

Nieuwe elektriciteitsprijzen bij Ecopower vanaf 1 januari 2017:

Gaselwest 27,16
IMEA 22,39
IMEWO 24,01
Infrax-West 24,70
Inter-Energa 23,76
Intergem 22,11
IVEG 24,01
IVEKA 24,10
IVERLEK 24,01
PBE 23,46
Sibelgas 26,17
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2016 om 15:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2016, 15:55   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Powerwall 2.0 van Tesla zou goedkoopste zijn op de markt per "gegarandeerde kWh".
Dus prijs delen door Total warranted kWh (1 cycle per day)

Citaat:
http://teslamag.de/news/powerwall-2-...bewerber-10898



Tesla hat mit der neuen Generation der kommerziellen Batteriespeicher, der Powerwall 2, eine Kampfansage gemacht. Zu einem Preis von 7.150 Euro werden 13,5 kWh an Kapazität garantiert. Damit wird die Powerwall 2 für viele Eigenheimbesitzer mit entsprechender Solaranlage zu eine attraktive Lösung, um sich nahezu vollständig autark mit Energie zu versorgen.

Der australische Blog Solar Quotes befasst sich intensiv mit dem Thema Solaranlagen und Batteriespeicher und vergleicht hierbei auch die Kosten der einzelnen Produkte. Dabei führt man unter anderem eine ausführliche Vergleichstabelle, welche die unterschiedlichen Batteriespeicher der verschiedenen Hersteller miteinander vergleicht.
https://www.solarquotes.com.au/batte...parison-table/

Nun wird zum direkten Kostenvergleich ein Wert ermittelt, der als „Kosten pro insgesamt garantierte kWh (1 Zyklus pro Tag)“ angegeben wird. Das heißt, dass man die in der Garantiezeit (10 Jahre) insgesamt garantierten kWh nimmt (37.800 kWh) und den Preis der Powerwall 2 (8.800 Australische Dollar) durch diese teilt. Dabei kommt man auf einen Wert von 0,23 Australische Dollar. [...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2016 om 16:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be