Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2017, 09:01   #1
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard Kan Polen lid blijven van de EU?

De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/

Laatst gewijzigd door cato : 19 december 2017 om 09:04.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 09:12   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Met dergelijke beknotting van de rechterlijke macht : neen.
De EU zal Polen via grote druk ertoe moeten verplichten om die wetswijzigingen ongedaan te maken. Zal niet eenvoudig zijn, de Polen zijn een extreem koppig volk...
Maar als dit zonder gevolg zou blijven, zou dat betekenen dat de EU machteloos toekijkt hoe een prille democratie terug gaat verglijden richting dictatuur.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 09:16   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/
oesje, slecht nieuws voor Spanje...

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 december 2017 om 09:16.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 09:54   #4
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Kan Polen lid blijven van de EU?
Polen moet de koe zo lang blijven melken tot ze niks meer geeft.

Daarna: Polexit.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 09:56   #5
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Hier is de rechterlijke macht extreem-links, in Polen gaan ze de rechterlijke macht een klein beetje rechtser maken.

Dat is het enige verschil met ons.

Een onafhankelijke rechterlijke macht bestaat nergens.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 19 december 2017 om 10:05.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 11:16   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Ik heb onvoldoende gevolgd in de pers wat precies de problemen zijn in Polen, waar men nu over redetwist.
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?

In ieder geval is mijn mening dat in een EU, die sedert enige tijd toch een politieke unie is (en geen louter economische unie meer), een land buiten gesjot moet kunnen worden.

En dan heb ik het niet alleen over Polen, maar ook over een land met te weinig gegarandeerde vrije meningsuiting en met politieke gevangenen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 11:23   #7
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?
Ja.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 11:56   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Hier is de rechterlijke macht extreem-links...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 19 december 2017 om 11:56.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 14:54   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ja.
Dat was een strikvraag, en je hebt je laten vangen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 17:09   #10
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/
Er zijn geen wetsregels voorzien om een land uit de Unie te zetten.
Europa kan wel geldboetes opleggen aan landen die de Euro-wetgeving met de voeten treden.

Laatst gewijzigd door speurneus : 19 december 2017 om 17:09.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 17:48   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Met dergelijke beknotting van de rechterlijke macht : neen.
De EU zal Polen via grote druk ertoe moeten verplichten om die wetswijzigingen ongedaan te maken. Zal niet eenvoudig zijn, de Polen zijn een extreem koppig volk...
Maar als dit zonder gevolg zou blijven, zou dat betekenen dat de EU machteloos toekijkt hoe een prille democratie terug gaat verglijden richting dictatuur.
Polen doet niet meer dan het systeem van de VS overnemen.
Daarnaast ook hier worden rechters door een college aanvaard of afgewezen en dat college bestaat ook uit mensen die partijgebonden zijn.
Zij dragen dan die kandidaat voor aan de minister van justitie en die benoemd of weigerd de kandidaat.

Had je het over scheiding der machten en de scheiding tussen staat en kerk?

Polen, een prille democratie, dat het systeem van de VS overneemt, is dus terug aan dictatuur als ze dat ook echt doen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 18:02   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
oesje, slecht nieuws voor Spanje...
idd
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 18:04   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb onvoldoende gevolgd in de pers wat precies de problemen zijn in Polen, waar men nu over redetwist.
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?

In ieder geval is mijn mening dat in een EU, die sedert enige tijd toch een politieke unie is (en geen louter economische unie meer), een land buiten gesjot moet kunnen worden.

En dan heb ik het niet alleen over Polen, maar ook over een land met te weinig gegarandeerde vrije meningsuiting en met politieke gevangenen.
Volledig mee eens.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 19:47   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Polen doet niet meer dan het systeem van de VS overnemen.
Daarnaast ook hier worden rechters door een college aanvaard of afgewezen en dat college bestaat ook uit mensen die partijgebonden zijn.
Zij dragen dan die kandidaat voor aan de minister van justitie en die benoemd of weigerd de kandidaat.

Had je het over scheiding der machten en de scheiding tussen staat en kerk?

Polen, een prille democratie, dat het systeem van de VS overneemt, is dus terug aan dictatuur als ze dat ook echt doen?
Neen, het hooggerechtshof primeert in de VS. Eenmaal een rechter zijn functie heeft kan niemand of niets hem nog beïnvloeden tenzij hij/zij dat zelf toelaat. In Polen is dat systeem reeds vorig jaar gestopt, de hoogste gerechtelijke autoriteit gaat nu moeten aardig zijn voor de heersende politieke klasse of kan opzijgezet worden.
Met de wetgeving die nu voorligt, moeten ze helemaal zwijgen voor de uitvoerende macht. En om wat sneller gezagsgetrouwe rechters te krijgen, mag men ze 5 jaar vroeger op pensioen sturen. Kwestie van de lastpakken van vroeger kwijt te zijn binnen één legislatuur...

Zelden is de democratie zo verkracht als hier, dit is een EU land onwaardig. Erdogan en Poetin zouden hun duim opsteken en zeggen dat het goed geflikt is...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 22:51   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, het hooggerechtshof primeert in de VS. Eenmaal een rechter zijn functie heeft kan niemand of niets hem nog beïnvloeden tenzij hij/zij dat zelf toelaat. In Polen is dat systeem reeds vorig jaar gestopt, de hoogste gerechtelijke autoriteit gaat nu moeten aardig zijn voor de heersende politieke klasse of kan opzijgezet worden.
Met de wetgeving die nu voorligt, moeten ze helemaal zwijgen voor de uitvoerende macht. En om wat sneller gezagsgetrouwe rechters te krijgen, mag men ze 5 jaar vroeger op pensioen sturen. Kwestie van de lastpakken van vroeger kwijt te zijn binnen één legislatuur...

Zelden is de democratie zo verkracht als hier, dit is een EU land onwaardig. Erdogan en Poetin zouden hun duim opsteken en zeggen dat het goed geflikt is...
Kan iemand mij eens in concreto aanduiden op welke manier de scheiding der machten door die hervorming wordt geschonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 05:46   #16
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Alsof België zo democratisch is. Men zou beter een cinqas politicas invoeren. Hoernalisten zoals Braaksel en Metoo Van den Driessche verbieden zich te laten omkopen door mediatraining te geven aan politici. De scheiding met de vierde macht dus. En de scheiding met de machtigste macht van allen, met de economische macht. Bedrijven en ondernemers moeten maar via hun syndicaten aan informatie-uitwisseling doen met de politiek. Ze hoeven niet voortdurend bij elkaar op de schoot te gaan zitten. Verbied politici om in raden van bestuur te gaan zitten, verbied lobbying. Daarna kan men eens op de deur gaan kloppen bij de Polen en horen wat ze daar juist van plan zijn.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 08:25   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kan iemand mij eens in concreto aanduiden op welke manier de scheiding der machten door die hervorming wordt geschonden?
Die vraag stel ik mij dus ook.

Oude mannen van boven de 65 worden op pensioen gezet, terecht en men wil er jongere mensen voor in de plaats beslissingsrecht geven.
Men richt een instelling op die toezicht houd op de uitspraken van de rechters, zodat deze geen wereldvreemde uitspraken kunnen doen, zoals een vergoeding toewijzen aan een rijker familie in Syrië, omdat ze geen visum krijgen.
Of rechters die uitpraken doen, zoals, ik spreek de dader vrij, want het heeft toch geen nut hem een straf op te leggen.

En dan stel ik mij ook de vraag, waar Europa het recht vandaan haalt om die beslissing aan te vallen.
Citaat:
Rechters Europees Hof van Justitie benoemd

Op 1 april hebben de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten 8 rechters en 3 advocaten-generaal bij het Hof van Justitie van de Europese Unie benoemd.

De volgende personen werden herbenoemd als rechter voor een nieuwe periode van 6 jaar, van 7 oktober 2015 tot en met 6 oktober 2021:
http://www.consilium.europa.eu/nl/pr...court-justice/


De EU werkt op dezelfde manier, en de verkozen rechters moeten naar de pijpen van de politici dansen of ze kunnen hun herbenoeming op hun buik schrijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 13:10   #18
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.060
Standaard

Er gaan dus stemmen op om het stemrecht van de Polen binnen de EU af te nemen. ik wist al dat de Eu met verschillende maten en gewichten werkt met betrekking tot zijn buitenlands beleid. Maar nu gaan ze dat nog eens beginnen doen binnen Europa ook. Het stemrecht van de Polen afnemen, maar dat van de Spanjaarden ongemoeid laten. Tjah...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:22   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Ik ben wel benieuwd of de Polen, die naar mijn oordeel zich vergissen, hun reprimande zomaar gaan aanvaarden.
Het zou nogal een lol zijn, mochten ze dreigen met een referendum over een Polexit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:37   #20
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er gaan dus stemmen op om het stemrecht van de Polen binnen de EU af te nemen. ik wist al dat de Eu met verschillende maten en gewichten werkt met betrekking tot zijn buitenlands beleid. Maar nu gaan ze dat nog eens beginnen doen binnen Europa ook. Het stemrecht van de Polen afnemen, maar dat van de Spanjaarden ongemoeid laten. Tjah...
Mooi mooi.
Het volk zal die krapuleuze EU bende nog harder gaan haten.
Laat de referenda maar komen.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be