Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 28 november 2004, 17:52   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard Fatsoenlijk rechts in Nederland over het Vlaams Blok

Bart Jan Spruyt, medeoprichter en directeur van de Edmund Burke stichting http://www.burkestichting.nl/ , de snel aan politiek belang winnende denktank achter fatsoenlijk rechts in Nederland.



DM: Wat vindt U eigenlijk van het Vlaams Blok? De partij wil zowel jullie als Pim Fortuyn recupereren?

Bart Jan Spruyt:
Ik kan daar duidelijk over zijn. Het Vlaams Blok heeft zich bezondigd aan racisme, wat ik een onvergeeflijke fout vind.

Dan kun je wel een andere naam kiezen, daar vernis over gieten en net doen alsof je van je racistische standpunten afstand neemt.

Maar racisme is een smerig gif dat de discussie vertroebelt en waar ik honderd procent afstand van neem. Ik wil er niets mee te maken hebben, ook niet stiekem.

Ik doe dit werk omdat ik me realiseer hoe gevaarlijk extremen zijn, links maar ook rechts. Er is een ranzige uithoek ter rechterzijde waar dit soort dingen wordt gezegd, gedaan en geschreven. Ik probeer een kader te scheppen voor een conservatieve partij die het in de juiste banen houdt.

bron: De Morgen www.demorgen.be van 27.11.2004
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)

Laatst gewijzigd door thePiano : 28 november 2004 om 17:57.
thePiano is offline  
Oud 28 november 2004, 17:56   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Bart Jan Spruyt, medeoprichter en directeur van de Edmund Burke stichting, de snel aan politiek belang winnende denktank achter fatsoenlijk rechts in Nederland.

DM: Wat vindt U eigenlijk van het Vlaams Blok? De partij wil zowel jullie als Pim Fortuyn recupereren?

Bart Jan Spruyt:
Ik kan daar duidelijk over zijn. Het Vlaams Blok heeft zich bezondigd aan racisme, wat ik een onvergeeflijke fout vind.

Dan kun je wel een andere naam kiezen, daar vernis over gieten en net doen alsof je van je racistische standpunten afstand neemt.

Maar racisme is een smerig gif dat de discussie vertroebelt en waar ik honderd procent afstand van neem. Ik wil er niets mee te maken hebben, ook niet stiekem.

Ik doe dit werk omdat ik me realiseer hoe gevaarlijk extremen zijn, links maar ook rechts. Er is een ranzige uithoek ter rechterzijde waar dit soort dingen wordt gezegd, gedaan en geschreven. Ik probeer een kader te scheppen voor een conservatieve partij die het in de juiste banen houdt.

bron: De Morgen www.demorgen.be van 27.11.2004
Ze kunnen dat wel zeggen, maar zijn we wel zeker dat zogezegd fatsoenlijk rechts geen onfatsoenlijke verborgen agenda heeft?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 28 november 2004, 17:58   #3
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ze kunnen dat wel zeggen, maar zijn we wel zeker dat zogezegd fatsoenlijk rechts geen onfatsoenlijke verborgen agenda heeft?
Ik geloof niet in een 'fatsoenlijk rechts'. Ik heb dit hier maar enkel neergepoot om aan te tonen dat het Vlaams Behang al bij voorbaat uitgespuugd wordt door rechts Nederland, net zoals Pim Fortuyn ook niks te maken wilde hebben met FDW en zijn bende.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)

Laatst gewijzigd door thePiano : 28 november 2004 om 17:59.
thePiano is offline  
Oud 28 november 2004, 18:03   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik geloof niet in een 'fatsoenlijk rechts'. Ik heb dit hier maar enkel neergepoot om aan te tonen dat het Vlaams Behang al bij voorbaat uitgespuugd wordt door rechts Nederland, net zoals Pim Fortuyn ook niks te maken wilde hebben met FDW en zijn bende.
"Rechts Nederland"? Ik lees de uitspraak van slechts één persoon. En steeds weer blijft de vraag of men wel weet waarover men spreekt. 't Doet me onmiddellijk denken aan Pim Fortuyn die in een interview ruiterlijk toegaf dat hij eigenlijk niet zo heel veel wist over het Vlaams Blok, alleen datgene wat hij in de nieuwsbladen las... Diezelfde nieuwsbladen die juist hem ook zo verketterden.

We mogen niet vergeten dat wel veel Vlamingen volgen wat er allemaal in Nederland gebeurt, maar die beweging is heus niet zo omgekeerd.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 november 2004, 18:08   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik geloof niet in een 'fatsoenlijk rechts'. Ik heb dit hier maar enkel neergepoot om aan te tonen dat het Vlaams Behang al bij voorbaat uitgespuugd wordt door rechts Nederland, net zoals Pim Fortuyn ook niks te maken wilde hebben met FDW en zijn bende.
M.a.w.: "rechts Nederland" doet zich voor als fatsoenlijk rechts maar is eigenlijk niet fatsoenlijk. Of nog: Het VB wordt er uitgespuwd door huichelaars. Amai, dat is wel de moeite.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 28 november 2004, 18:08   #6
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Bart Jan Spruyt, medeoprichter en directeur van de Edmund Burke stichting http://www.burkestichting.nl/ , de snel aan politiek belang winnende denktank achter fatsoenlijk rechts in Nederland.


"Fatsoenlijk rechts"

Dat zijn dus de heren en dames die de globalisering promoten, die geen probleem hebben met toenemende verengelsing, die vreemdelingen als goedkope werkkrachten willen invoeren, die de sociale zekerheid willen ontmantelen, die de economie boven alles stellen,....

Tja, de "democraten" noemen hen fatsoenlijk, ik noem hen crapuul in maatpak. 8)
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 28 november 2004, 18:12   #7
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
"Rechts Nederland"? Ik lees de uitspraak van slechts één persoon. En steeds weer blijft de vraag of men wel weet waarover men spreekt. 't Doet me onmiddellijk denken aan Pim Fortuyn die in een interview ruiterlijk toegaf dat hij eigenlijk niet zo heel veel wist over het Vlaams Blok, alleen datgene wat hij in de nieuwsbladen las... Diezelfde nieuwsbladen die juist hem ook zo verketterden.

We mogen niet vergeten dat wel veel Vlamingen volgen wat er allemaal in Nederland gebeurt, maar die beweging is heus niet zo omgekeerd.
Pim Fortuyn over de avances van het VB en FDW:

- Met het Vlaams Blok hebben we niets te maken. (20 jan. 2002)

- Le Pen en Dewinter zeggen dingen die je niet kunt maken. Dewinter is een fascist.Ik ben een beschaafde man. U zult mij niet horen zeggen "Eigen volk eerst". En ben ik niet veel sympathieker dan Dewinter? (4 mei 2002)
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 28 november 2004, 18:15   #8
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck


"Fatsoenlijk rechts"

Dat zijn dus de heren en dames die de globalisering promoten, die geen probleem hebben met toenemende verengelsing, die vreemdelingen als goedkope werkkrachten willen invoeren, die de sociale zekerheid willen ontmantelen, die de economie boven alles stellen,....

Tja, de "democraten" noemen hen fatsoenlijk, ik noem hen crapuul in maatpak. 8)
Nu ik dat zo lees lijkt het wel weggeknipt uit het VB-programma. Koenraad, heb je dat al ooit eens gelezen?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 28 november 2004, 18:18   #9
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Nu ik dat zo lees lijkt het wel weggeknipt uit het VB-programma. Koenraad, heb je dat al ooit eens gelezen?
Ik ken het VB-programma in elk geval veel beter dan jij.
Het VB is tegen een vrij liberaal-kapitalisme, is voorstander van een sterke sociale zekerheid, is tegen invoering van vreemdelingen als werkkrachten, is tegen verengelsing,.... Duidelijk genoeg me dunkt.
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 28 november 2004, 18:25   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Pim Fortuyn over de avances van het VB en FDW:

- Met het Vlaams Blok hebben we niets te maken. (20 jan. 2002)

- Le Pen en Dewinter zeggen dingen die je niet kunt maken. Dewinter is een fascist.Ik ben een beschaafde man. U zult mij niet horen zeggen "Eigen volk eerst". En ben ik niet veel sympathieker dan Dewinter? (4 mei 2002)
Maar later zie hij in dat beruchte interview op de VRT waar Zinzen door Fortuyn ontmaskerd werd en Pim eerder de vragen begon te stellen dan Zinzen dat hij eigenlijk niet zoveel wist over het Vlaams Blok.

Natuurlijk zou Fortuyn nooit de slogan "eigen volk eerst" in de mond nemen, daar dit vooreerst in Nederland strafbaar is. En daarnaast profileerde Fortuyn zich ook op een andere manier.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 november 2004, 02:52   #11
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Pim Fortuyn over de avances van het VB en FDW:

- Met het Vlaams Blok hebben we niets te maken. (20 jan. 2002)

- Le Pen en Dewinter zeggen dingen die je niet kunt maken. Dewinter is een fascist.Ik ben een beschaafde man. U zult mij niet horen zeggen "Eigen volk eerst". En ben ik niet veel sympathieker dan Dewinter? (4 mei 2002)
Dat zei hij omdat hij anders hetzelfde kon overkomen als het Vlaams Blok, namelijk onterecht genegeerd en uitgemaakt worden voor het vuil van de straat.
Daarvan had hij schrik.
Houzee Nederland, wij Vlamingen zijn dé echte Nederlanders
Beide partijen kwamen goed overeen inzake het migrantenstandpunt en andere partijprogramma's. Vermits de slogan (zoals de voorgaande reply zegt) in Nederland racistisch is, is het logisch dat Pim zegt "dat zult u mij niet horen zeggen".
Je zoekt weer spijkers op laag water Piano, gelukkig zien de forummers dit in bij het lezen van dit berecht. Je bent zodanig verblind dat ieder klein detail van het Blok uitvergroot word, je ganse dag wijd je eraan. Wat win je er persoonlijk bij ? Voel je je wel goed in je vel ? Waarom ben je het zwarte schaap hier ? Waar noemen ze je Jodenvriend denk je ?
Internaut is offline  
Oud 30 november 2004, 08:05   #12
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik geloof niet in een 'fatsoenlijk rechts'. Ik heb dit hier maar enkel neergepoot om aan te tonen dat het Vlaams Behang al bij voorbaat uitgespuugd wordt door rechts Nederland, net zoals Pim Fortuyn ook niks te maken wilde hebben met FDW en zijn bende.
een zwaluw brengt de lente niet

zo kan ik er honderden anderen neerpoten... stonds zelfs in de [size=4]Rode[/size] Morgen... zeer neutrale bron...

Wat vond dat heerschap over de moord op Theo Van Gogh en de uitspraken van moslimextremisten, imams enz... over andere bedreigde politici of is dat geen racisme of is dat normaal
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 30 november 2004 om 08:07.
ancapa is offline  
Oud 30 november 2004, 08:25   #13
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Pim Fortuyn over de avances van het VB en FDW:

- Met het Vlaams Blok hebben we niets te maken. (20 jan. 2002)

- Le Pen en Dewinter zeggen dingen die je niet kunt maken. Dewinter is een fascist.Ik ben een beschaafde man. U zult mij niet horen zeggen "Eigen volk eerst". En ben ik niet veel sympathieker dan Dewinter? (4 mei 2002)
Pim Fortuyn wou gewoon stront en pek op zijn mooie kostuums vermijden...

een slagroomaanval was er zelfs te veel aan...
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 30 november 2004, 14:15   #14
rroloff
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Berichten: 180
Standaard

Voor rechts danwel conservatief Nederland is het van levensbelang afstand te houden van het Vlaams Blok. Het Blok heeft in Nederland een zodanig slechte naam - 'extreem rechts', 'holocaustontkenners', 'racisten' - dat je zo ongeveer geexcommuniceerd wordt als je er mee geassocieerd wordt.
rroloff is offline  
Oud 30 november 2004, 14:50   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Na het lezen van de zoveelste "politiek correcte" Vlaamse opinie en conservatief "correct" Nederland moest ik plots denken aan het intussen beruchte Bert Anciaux-artikel...

Ik was zo kwaad, woest, razend, hyperventilerend... dat ik gestopt ben met mijn lunch ! Krant lezen en eten is inderdaad een slechte combinatie... Met een dikke krop in de keel kreeg ik er geen hap meer door.

Wat is er gebeurd met deze familie Anciaux ? Enkel de Pfaffs gaat het precies goed in Vlaanderen... Vroeger waren zij de echte Vlaams-nationalisten ?

De ene vlaag van zinsverbijstering overtreft de andere ! Vroeger streden ze samen, vader en zoon, vader Vic en zoon Bert voor de Vlaamse zaak... Vader heeft hij ooit gevochten samen met Jef Valckeniers in de randgemeenten rond Brussel, voor de Vlaamse eisen en voor het belang van Vlaanderen en zijn mensen. Wat hij nu zegt, getuigt van een volledige ommekeer : in Brussel moesten de bandweerlui Arabisch leren en nu moet Vlaanderen zich aanpassen aan de allochtonen... de Vlamingen moeten zich inburgeren. De wereld op zijn kop !!

Hoe haalt Bert Anciaux het in zijn hoofd, na de blunder van zijn vader een paar jaar geleden ?!! Enkel ezels stoten zich tweemaal aan dezelfde steen !!
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 1 december 2004, 12:03   #16
Emile1983
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 5
Standaard Hahahaha

Wat een onzin weer. De politieke partijen uit Nederland zullen zichzelf proberen te distantieren van het VB, omdat anders de linkse partijen moeilijk gaan doen. Een groot deel van de Nederlandse kiezers echter hoopt op dit moment vurig dat Geert Wilders een party als het VB kan oprichten in NL.
Emile1983 is offline  
Oud 3 december 2004, 17:13   #17
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ze kunnen dat wel zeggen, maar zijn we wel zeker dat zogezegd fatsoenlijk rechts geen onfatsoenlijke verborgen agenda heeft?
Vreemd, ik denk dat net ook van "fatsoenlijk links"
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be