Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 2 september 2004, 15:03   #41
Clio
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2004
Locatie: Gent
Berichten: 218
Standaard

Willem de Spreker heeft gelijk. De meerderheid van de Vlaams-nationalisten was noch in Steenstrate, noch in Diksmuide. De meerderheid heeft afgehaakt. Omdat ze niet voor "folklore" zijn, uit onvrede met de onvrede, omdat ze het niets kan schelen,...

Een goede vraag aan diegenen die er niet waren is dus waarom ze er niet waren en of ze ooit zouden komen, of waar ze dan wel zouden naartoe gaan, etc.
__________________
www.ijzertoren.org - www.ovv.info
Clio is offline  
Oud 2 september 2004, 15:29   #42
Betweter
Parlementslid
 
Betweter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2003
Locatie: Halle-Vilvoorde
Berichten: 1.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
U hebt het over de partijbonzen dus.
O.a. want, of je nu voor of tegen bent, zij hebben veel invloed in de Vlaamse Beweging.
Maar ook op de leiders van vercshillende verenigingen zoals VVB, TAK, Voorpost, de jongerengroepen, ...
__________________
Voorts ben ik van mening dat belgië dient op te houden te bestaan.
Betweter is offline  
Oud 2 september 2004, 20:01   #43
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
Willem de Spreker heeft gelijk. De meerderheid van de Vlaams-nationalisten was noch in Steenstrate, noch in Diksmuide. De meerderheid heeft afgehaakt. Omdat ze niet voor "folklore" zijn, uit onvrede met de onvrede, omdat ze het niets kan schelen,...

Een goede vraag aan diegenen die er niet waren is dus waarom ze er niet waren en of ze ooit zouden komen, of waar ze dan wel zouden naartoe gaan, etc.
Een goeie vraag zou zijn waarom er vroeger zoveel meer mensen aanwezig waren, en ze nu niet meer komen.
Een andere goeie vraag zou zijn waarom de Ijzerwake wel steeds meer en meer volk kan lokken.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 3 september 2004, 06:55   #44
Clio
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2004
Locatie: Gent
Berichten: 218
Standaard

Die "steeds meer" is ook een relatief begrip. 5000 of 3000 mensen op de been brengen, het blijft weinig. Noch in Steenstrate noch in Diksmuide zijn ze er in geslaagd de Vlaming te beroeren.

De "vele tienduizenden" die er vroeger wel waren, waren vaak mensen voor wie de IJzerbedevaart de enige uitspatting per jaar was. Als ik die verhalen van vroeger hoor, dan verneem ik dat alle jeugdbewegingen en studentenverenigingen van de bedevaart een weekend maakten, met festiviteiten rond het hele gebeuren. Het was voor deze jongeren de enige mogelijkheid in het jaar om thuis weg te kunnen en met andere jongeren op te trekken. De IJzerbedevaart was tot de jaren '80 als ontmoetingsplaats het Torhout-Werchter van Vlaanderen. Die tijd komt nooit meer terug.

De IJzerbedevaart en de IJzerwake zijn politieke manifestaties. Wat je daarvoor nodig hebt is politieke mobilisatie, ook van het middenveld. Organisaties als het Davidsfonds, de Gezinsbond of de VTB-VAB mobiliseren niet meer. Niet omdat ze zich kanten tegen een politieke koers die wordt gevolgd door de organisatoren, maar omdat ze zich niet meer bezig houden met het ondersteunen van politieke manifestaties. Het streven naar Vlaamse staatsvorming staat voor deze organisaties al lang niet meer op hun agenda.
__________________
www.ijzertoren.org - www.ovv.info
Clio is offline  
Oud 3 september 2004, 08:16   #45
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
Kempenaar, waarom meten met twee maten en twee gewichten wanneer het de IJzerwake en de IJzerbedevaart betreft. De IJzerwake zou het IJzertestament wel goed uitdragen. Zelfbestuur betekent dat Vlaanderen een deel is van groot-Nederland. Is er één Fronter die deze invulling aan Zelfbestuur heeft gegeven? Nooit meer Oorlog betekent dat Vlaanderen internationaal geen enkel engagement mag aangaan inzake conflictbeheersing of vredeshandhaving. Godsvrede betekent dat ik, omdat ik er anders over denk, een verrader ben. En tot slot, IJzerwake vzw, is die niet "gepolitiseerd" soms? Of mag dat wel in Steenstrate, maar niet in Diksmuide?
- Joris Van Severen en Staf De Clercq waren Fronters om er twee te noemen. 8)

- "Nooit meer oorlog" betekent niet zwakte, lafheid of zelfverloochening (bijv. inzake het vreemdelingenvraagstuk), want dat is weer strijdig met de eis van zelfbestuur. Vreedzaam maar weerbaar, maar geen utopisch pacifisme.

- "Godsvrede" is eigenlijk een aanklacht tegen de partijpolitieke verdeeldheid, tegen de particratie, tegen de verzuiling...

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 3 september 2004 om 08:17.
Volksstormer is offline  
Oud 3 september 2004, 08:47   #46
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Een goeie vraag zou zijn waarom er vroeger zoveel meer mensen aanwezig waren, en ze nu niet meer komen.
Een andere goeie vraag zou zijn waarom de Ijzerwake wel steeds meer en meer volk kan lokken.
Misschien omdat we in de XXI eeuw zijn, en dat er vele mensen zijn die het niet nodig vinden om samen te hokken in een wei, niet houden van dat vlaggengedoe en liederen brullen. Dat is hun volste recht.
jOOSt is offline  
Oud 3 september 2004, 08:53   #47
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Misschien omdat we in de XXI eeuw zijn, en dat er vele mensen zijn die het niet nodig vinden om samen te hokken in een wei, niet houden van dat vlaggengedoe en liederen brullen. Dat is hun volste recht.
In plaats van hier in naam van 'de meerderheid van de Vlaamse Beweging' te zitten lullen, kun je ons beter eens vertellen wat jouw concrete engagement is voor de Vlaamse Beweging.

Uw 'nationalistische' standpunten zijn alleszins geen hoogvliegers!
Volksstormer is offline  
Oud 3 september 2004, 09:29   #48
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

O ja?
jOOSt is offline  
Oud 3 september 2004, 09:31   #49
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Ik vind het verkeerd van te denken dat alle Vlaams-Nationalisten in het rechtse conservatieve hoekje moeten.
jOOSt is offline  
Oud 3 september 2004, 23:20   #50
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ik vind het verkeerd van te denken dat alle Vlaams-Nationalisten in het rechtse conservatieve hoekje moeten.
Ben ik dan Alexandra Colen misschien?
Volksstormer is offline  
Oud 3 september 2004, 23:23   #51
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Ge praat over de IJzerwake op dezelfde toon als een belgicist.
Volksstormer is offline  
Oud 4 september 2004, 12:35   #52
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Ik volg Willem de Spreker hier wel. Is nationalisme dan niks meer dan een bende prick wavers die klaarkomen op vlaggen, volksliederen, scouts-typjes die in korte broek rondmarcheren ([size=1]vind ik nogal gay eerlijkgezegd[/size]) en al die folklore die geen enkele band meer heeft met het Vlaanderen van nu?

De meeste mensen liggen daar totaal niet wakker van, het spreekt niet aan, het is niet origineel, het is niet meer van deze tijd,... En kom nu niet af met 'het Blok haalt als nationalistische partij toch mooi een miljoen stemmen'. De meeste Blok-kiezers willen gewoon Vlaanderen onafhankelijk en alle makakken buiten, verder moet je daar niet teveel nationalisme achter zoeken.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline  
Oud 4 september 2004, 13:47   #53
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik volg Willem de Spreker hier wel. Is nationalisme dan niks meer dan een bende prick wavers die klaarkomen op vlaggen, volksliederen, scouts-typjes die in korte broek rondmarcheren ([size=1]vind ik nogal gay eerlijkgezegd[/size]) en al die folklore die geen enkele band meer heeft met het Vlaanderen van nu?
Rituelen hebben ook hun functie... Overigens vind ik niets folkloristisch aan de IJzerwake. (Voor folklore moet je naar Gooik gaan. Het festival lokt trouwens méér bezoekers dan de IJzerwake ).

Citaat:
De meeste mensen liggen daar totaal niet wakker van, het spreekt niet aan, het is niet origineel, het is niet meer van deze tijd,... En kom nu niet af met 'het Blok haalt als nationalistische partij toch mooi een miljoen stemmen'. De meeste Blok-kiezers willen gewoon Vlaanderen onafhankelijk en alle makakken buiten, verder moet je daar niet teveel nationalisme achter zoeken.
Ik vind dat anders al behoorlijk nationalistisch!
Volksstormer is offline  
Oud 4 september 2004, 17:53   #54
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer

Ik vind dat anders al behoorlijk nationalistisch!
Lap, en ik maar in de illusie verkeren dat nationalisme te maken had met de oprechte interesse in de eigen Identiteit, de eigen Cultuur, de Volksziel, etc etc...
Wie tegen vreemdelingen & Walen is, mag zichzelf dus een nationalist noemen?

__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline  
Oud 5 september 2004, 10:31   #55
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Lap, en ik maar in de illusie verkeren dat nationalisme te maken had met de oprechte interesse in de eigen Identiteit, de eigen Cultuur, de Volksziel, etc etc...
Inderdaad!
Citaat:
Wie tegen vreemdelingen & Walen is, mag zichzelf dus een nationalist noemen?

Het vreemdelingenvraagstuk (kolonisatie) is nog van een iets andere aard dan het belgische vraagstuk (profitariaat). In elk geval zijn beide maar 'aspecten' van dezelfde 'volkse' strijd.

Ik vind overigens ook dat wij ons niet in een burgeroorlog mogen storten om een 'Europa der volkeren' te vestigen. Het zelfbeschikkingsrecht omvat twee pijlers: politieke status (staat, deelstaat, federatie, confederatie...) en politiek beleid. Het betekent dus niet dat élk volk koste wat het kost een eigen staat(je) moet krijgen.
Volksstormer is offline  
Oud 5 september 2004, 21:22   #56
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Ik begrijp de minachting die sommigen hebben voor het vlaggengezwaai, maar je moet eens gaan naar zo'n manifestatie.
Eerst en vooral is het zeker niet onnozel of storend. In dit land vind ik het zelfs een verademing. (En ik ben niet zo'n kuddebeest hoor)
Trouwens, we hebben er nodig. Hier in Vlaanderen loopt men met een complex rond om zich Vlaming te noemen, laat staan om met een vlag te zwaaien. We durven maw niet op onze strepen te staan, onszelf te zijn en daar respect voor te eisen. Daarom moeten we meer met vlaggen zwaaien.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 6 september 2004, 18:55   #57
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik begrijp de minachting die sommigen hebben voor het vlaggengezwaai, maar je moet eens gaan naar zo'n manifestatie.
Eerst en vooral is het zeker niet onnozel of storend. In dit land vind ik het zelfs een verademing. (En ik ben niet zo'n kuddebeest hoor)
Trouwens, we hebben er nodig. Hier in Vlaanderen loopt men met een complex rond om zich Vlaming te noemen, laat staan om met een vlag te zwaaien. We durven maw niet op onze strepen te staan, onszelf te zijn en daar respect voor te eisen. Daarom moeten we meer met vlaggen zwaaien.
Let op, beste C uit W, ik heb helemaal geen minachting voor vlaggengezwaai. Ik voel er gewoon weg niets voor, maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die dat graag zien/doen.
jOOSt is offline  
Oud 6 september 2004, 18:57   #58
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Ge praat over de IJzerwake op dezelfde toon als een belgicist.
Dan is het jammer dat niet alle belgicisten zoals mij zijn!
jOOSt is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be