Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 20 juni 2005, 13:12   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 20-06-2005 at 14:13
Reason:
--------------------------------

[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
De Baskische nationalisten zijn toch links. Dank zij hen is de Baskische taal, die ten tijde van Franco verboden was, gered.
Voila.
Links-nationalisme contradictorisch? vergeet dat dus maar.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 20 juni 2005 om 13:13.
Ambiorix is offline  
Oud 20 juni 2005, 13:15   #42
Tömmchen
Partijlid
 
Tömmchen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Locatie: Vlaanderen (Dietsland)
Berichten: 279
Standaard

Dat was net mijn punt. Ik hanteer nog zelden de termen links en rechts. Ik denk in termen van Nationalistisch <-> Internationalistisch en conservatief <-> progressief

Nog een kleine voet noot (met oude termen):
Als rechts(Vlaams Belang) en centrum-rechts(N-VA) nog niet kunnen/willen samen werken, dan wil ik wel eens zien hoe links en rechts de handen ineen gaan slaan om belgie te doen barsten...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Tömmchen on 20-06-2005 at 14:15
Reason: typfoutje
--------------------------------

Dat was net mijn punt. Ik hanteer nog zelden de termen links en rechts. Ik denk in termen van Nationalistisch <-> Internationalistisch en conservatief <-> progressief

Nog een kleine voet noot (met oude termen):
Als rechts(Vlaams Belang) en centrum-rechts(N-VA) nog niet kunnen/willen samen werken, dan wil ik wel eens zien hoe links en rechts de handen ineen gaan slaan om belgie te doen barsten...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Dat was net mijn punt. Ik hanteer nog zelden de termen links en rechts. Ik denk in termen van Nationalistisch <-> Internationalistisch en conservatief <-> progressief

Nog een kleine voet noot (met oude termen):
Als rechts(Vlaams Belang) en centrum-rechts(N-VA) nog niet kunnen/willen samen werken, dan wil ik wel eens zien oe links en rechts de handen ineen gaan slaan om belgie te doen barsten...[/size]
[/edit]
__________________

Laatst gewijzigd door Tömmchen : 20 juni 2005 om 13:15. Reden: typfoutje
Tömmchen is offline  
Oud 20 juni 2005, 15:14   #43
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tömmchen
Dit lijkt me een contradictie. Een linkse Vlaams-nationalistische partij. Hoe moet een kiezer van zo'n partij er uit zien? Een nationalist die de internationale zingt?? Een Vlaming die het behoud van zijn eigencultuur als prioritair ziet, maar te gelijkertijd voor de multicultuur is?
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
instromaniac is offline  
Oud 20 juni 2005, 16:13   #44
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Nog een partij bij! Waarom ook niet, alsof we nog niet verdeeld genoeg zijn...

Voorts is de Vlaamse beweging nu eenmaal hoofdzakelijk rechts. Mijns inziens kan je beter de mensen die (nog) niet tot je stroming behoren, trachten warm te maken je voor ideeëngoed, in plaats van je ideeëngoed aan te passen aan je potentieel. De geschiedenis leerde ons immers dat dat slecht afloopt. Kijk maar naar de IJzerbedevaart of de VU in haar laatste periode.
Fout. Net zoals de Ierse strijd was ook de Vlaamse variant een sociale strijd (tot 1910, toen was er de oprichting van de Jong-Vlamingen). De Vlaamse eisen waren verbonden aan syndicalistische bewegingen: Anseele, Huysmans, etc...
Vele marxistische denkers hebben ook gehamerd op de sterkte van de soevereine staat om de liberale vrijhandel tegen te gaan, deze hadden fundamenteel een andere visie dan bv. Trotsky. Ik vrees dat de rechtse flaminganten te weinig kennis hebben om de diversiteit te onderkennen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Praetorian on 20-06-2005 at 17:20
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Nog een partij bij! Waarom ook niet, alsof we nog niet verdeeld genoeg zijn...

Voorts is de Vlaamse beweging nu eenmaal hoofdzakelijk rechts. Mijns inziens kan je beter de mensen die (nog) niet tot je stroming behoren, trachten warm te maken je voor ideeëngoed, in plaats van je ideeëngoed aan te passen aan je potentieel. De geschiedenis leerde ons immers dat dat slecht afloopt. Kijk maar naar de IJzerbedevaart of de VU in haar laatste periode.
Fout. Net zoals de Ierse strijd was ook de Vlaamse variant een sociale strijd (tot 1910, toen was er de oprichting van de Jong-Vlamingen). De Vlaamse eisen waren verbonden aan syndicalistische bewegingen: Anseele, Huysmans, etc...
Vele marxistische denkers hebben ook gehamerd op de sterkte van de soevereine staat om de liberale vrijhandel tegen te gaan, deze hadden fundamenteel een andere visie dan bv. Trotsky. Ik vrees dat de rechtse flaminganten te weinig kennis hebben om de diversiteit te onderkennen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Nog een partij bij! Waarom ook niet, alsof we nog niet verdeeld genoeg zijn...

Voorts is de Vlaamse beweging nu eenmaal hoofdzakelijk rechts. Mijns inziens kan je beter de mensen die (nog) niet tot je stroming behoren, trachten warm te maken je voor ideeëngoed, in plaats van je ideeëngoed aan te passen aan je potentieel. De geschiedenis leerde ons immers dat dat slecht afloopt. Kijk maar naar de IJzerbedevaart of de VU in haar laatste periode.
Fout. Net zoals de Ierse strijd was ook de Vlaamse variant een sociale strijd (tot 1910, toen was er de oprichting van de Jong-Vlamingen). De Vlaamse eisen waren verbonden aan syndicalistische bewegingen: Anseele, Huysmans, etc...[/size]
[/edit]
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 juni 2005 om 16:20.
Praetorian is offline  
Oud 20 juni 2005, 16:16   #45
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
Yop, in Noord-Ierland bestaat er zelfs geen conservatieve republikeinse partij. Een nationalistische strijd moet links zijn: wanneer er alleen gekeken wordt naar het veroveren van de staatsmacht door een elitegroep, dan zal de revolutie beperkt blijven tot een switch van de powerstructure. Maw, de bevolking zal wezenlijk geen verschil merken of zal juist zien dat hun eigen volk even dictatoriaal is als de oude overheersers (zie het VNV e.d.). Daarom moet er ook een linkse sociale strijd zijn binnen de nationalistische omwenteling, om zo het eigen volk vooruit te kunnen helpen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Praetorian on 20-06-2005 at 17:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
Yop, in Noord-Ierland bestaat er zelfs geen conservatieve republikeinse partij. Een nationalistische strijd moet links zijn: wanneer er alleen gekeken wordt naar het veroveren van de staatsmacht door een elitegroep, dan zal de revolutie beperkt blijven tot een switch van de powerstructure. Maw, de bevolking zal wezenlijk geen verschil merken of zal juist zien dat hun eigen volk even dictatoriaal is als de oude overheersers (zie het VNV e.d.). Daarom moet er ook een linkse sociale strijd zijn binnen de nationalistische omwenteling, om zo het eigen volk vooruit te kunnen helpen.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Praetorian on 20-06-2005 at 17:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
Yop, in Noord-Ierland bestaat er zelfs geen conservatieve republikeinse partij. Een nationalistische strijd moet links zijn: wanneer er alleen gekeken wordt naar het veroveren van de staatsmacht door een elitegroep, dan zal de revolutie beperkt blijven tot een switch van de powerstructure. Maw, de bevolking zal wezenlijk geen verschil merken of zal juist zien dat hun eigen volk even dictatoriaal is als de oude overheersers. Daarom moet er ook een linkse sociale strijd zijn binnen de nationalistische omwenteling, om zo het eigen volk vooruit te kunnen helpen.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Praetorian on 20-06-2005 at 17:16
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
Yop, in Noord-Ierland bestaat er zelfs geen conservatieve republikeinse partij. Een nationalistische strijd moet links zijn: wanneer er alleen gekeken wordt naar het veroveren van de staatsmacht door een elitegroep, dan zal de revolutie beperkt blijven tot een switch van de powerstructure. Maw, de bevolking zal wezenlijk geen verschil merken of zal juist zien dat hun eigen volk even dictatoriaal is als de oude overheersers. Daarom moet er ook een linkse sociale strijd zijn binnen de naitonalistische omwenteling, om zo het eigen volk vooruit te kunnen helpen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Een flamingant ziet het behoud van zijn cultuur niet per definitie als een prioriteit en iemand die progressief/links is is niet per definitie voor multicultuur, dat probeer ik nu al gans de tijd aan te tonen.
Kijk ook eens naar Baskenland, Ierland, Catalonië, Corsica, Bretagne, niet allemaal bepaald rechtse of conservatieve "nationalisten".
Yop, in Noord-Ierland bestaat er zelf geen conservatieve republikeinse partij. Een nationalistische strijd moet links zijn: wanneer er alleen gekeken wordt naar het veroveren van de staatsmacht door een elitegroep, dan zal de revolutie beperkt blijven tot een switch van de powerstructure. Maw, de bevolking zal wezenlijk geen verschil merken of zal juist zien dat hun eigen volk even dictatoriaal is als de oude overheersers. Daarom moet er ook een linkse sociale strijd zijn binnen de naitonalistische omwenteling, om zo het eigen volk vooruit te kunnen helpen.[/size]
[/edit]
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 juni 2005 om 16:17.
Praetorian is offline  
Oud 20 juni 2005, 16:50   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tömmchen
Dit lijkt me een contradictie. Een linkse Vlaams-nationalistische partij. Hoe moet een kiezer van zo'n partij er uit zien? Een nationalist die de internationale zingt??
Dat is anders wel degelijk gebeurd in het interbellum, op haar landdagen zong de Vlaamse Kommunistische Partij zowel de Internationale als de Vlaamse Leeuw. En waarom niet? De Vlaamse Leeuw staat voor een soeverein Vlaanderen, de Internationale staat vanouds voor internationale solidariteit tussen de arbeiders. Die twee sluiten elkaar geenszins uit, integendeel.

Citaat:
Een Vlaming die het behoud van zijn eigencultuur als prioritair ziet, maar te gelijkertijd voor de multicultuur is?
Hangt er van af hoe je 'multicultuur' definieert. Ik ben wel voor open cultuur, dat wil zeggen geen idiote razcistische theorieën over moslims en joden en negers. Ik ben daarentegen niet voor de multikul zoals die door politiek correct 'links' wordt gepropageerd, zijnde dat men in naam van de tolerantie zelfs de intollerante tendensen van andere culturen moeten tolereren.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 20 juni 2005, 18:18   #47
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
De Baskische nationalisten zijn toch links. Dank zij hen is de Baskische taal, die ten tijde van Franco verboden was, gered.
Inderdaad! Net wat ik bedoel. Maar het gaat bij de Basken om een solidariteit tussen de Basken uit de verschillende bevolkingsklassen onderling. Niks op tegen. De Basken dwepen niet met multicul-zever, en ze zwaaien ook met hun (conservatieve vlaggen op de Tour de France).

Maar het 'links' waar hier in deze topic op gedoeld wordt, gaat hem niet om solidariteit tussen onder en bovenklasse (dan zouden ze immers niet zo'n probleem met het Vlaams Belang hebben). Wat hier bedoeld wordt is een 'Flamingante multicul-partij'. En dat is en blijft in mijn ogen een contradictio in terminis.
__________________
panzer is offline  
Oud 21 juni 2005, 14:57   #48
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Inderdaad! Net wat ik bedoel. Maar het gaat bij de Basken om een solidariteit tussen de Basken uit de verschillende bevolkingsklassen onderling. Niks op tegen. De Basken dwepen niet met multicul-zever, en ze zwaaien ook met hun (conservatieve vlaggen op de Tour de France).

Maar het 'links' waar hier in deze topic op gedoeld wordt, gaat hem niet om solidariteit tussen onder en bovenklasse (dan zouden ze immers niet zo'n probleem met het Vlaams Belang hebben). Wat hier bedoeld wordt is een 'Flamingante multicul-partij'. En dat is en blijft in mijn ogen een contradictio in terminis.
Dat denk ik niet.
jOOSt is offline  
Oud 21 juni 2005, 15:14   #49
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat is anders wel degelijk gebeurd in het interbellum, op haar landdagen zong de Vlaamse Kommunistische Partij zowel de Internationale als de Vlaamse Leeuw. En waarom niet? De Vlaamse Leeuw staat voor een soeverein Vlaanderen, de Internationale staat vanouds voor internationale solidariteit tussen de arbeiders. Die twee sluiten elkaar geenszins uit, integendeel.



Hangt er van af hoe je 'multicultuur' definieert. Ik ben wel voor open cultuur, dat wil zeggen geen idiote razcistische theorieën over moslims en joden en negers. Ik ben daarentegen niet voor de multikul zoals die door politiek correct 'links' wordt gepropageerd, zijnde dat men in naam van de tolerantie zelfs de intollerante tendensen van andere culturen moeten tolereren.
1. Jef Van Exterghem heeft zelfs getuigd op het proces tegen August Borms rond 1920. Herman Van Den Reeck was op zijn minst een linkse revolutionaire Vlaming.

Ik verwerp ook de theorie van 'Eigen Volk Alleen': onze boodschap moet universeel zijn: de volkeren moeten hun volle vrijheid hebben en daarom hebben ze nood aan erkende staatsgrenzen. Wat ze er verder mee doen is en blijft hun verantwoordelijkheid. En verantwoordelijkheid is uiteindelijk de basis van een gezonde samenleving.

2. Racisme is in tegenspraak met de basisbeginselen van nationalisme. Alleen blaast men de omvang van het probleem zo op dat men de indruk geeft dat het zo'n probleem is. Maar je hebt gelijk hoor: het is politiek correct links die blind is voor de problemen hier en d�*�*r de problemen niet wil zien. Een beetje een mengeling van de erfzonde en boetedoening. Het heeft soms weg van Flagellantisme.
De Garde is offline  
Oud 21 juni 2005, 15:18   #50
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat denk ik niet.
Het kan natuurlijk wel (als men van de stelling uitgaat dat wie onder de Vlaamse zon leeft, Vlaming is; een soort van pattriotisme) maar ik ken me wel indenken dat er een partij kan ontstaan die economisch links is, ethisch progressief en toch identitair (in wezen dus conservatief) is.

Het is vooral een subjectieve invulling van links en rechts die hier verwarring zaait.
De Garde is offline  
Oud 21 juni 2005, 20:51   #51
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat denk ik niet.
Verklaar u nader a.u.b.
't Is nogal moeilijk hier een reactie op te geven.
__________________
panzer is offline  
Oud 21 juni 2005, 20:53   #52
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Het is vooral een subjectieve invulling van links en rechts die hier verwarring zaait.
Amai ni!!!!!!!
__________________
panzer is offline  
Oud 22 juni 2005, 08:48   #53
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Verklaar u nader a.u.b.

't Is nogal moeilijk hier een reactie op te geven.
Tja, u zou dat infeite moeten vragen aan Pelgrim, want die staat mee aan de doopvont van de Linkse Vlaamsnationalistische beweging/partij. Ik heb het gevoel, als ik zijn schrijfsels hier lees op Politics, dat het niet zomaar weer een linkse multicul-partij wordt zoals u dat heet.
jOOSt is offline  
Oud 22 juni 2005, 09:52   #54
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Tja, u zou dat infeite moeten vragen aan Pelgrim, want die staat mee aan de doopvont van de Linkse Vlaamsnationalistische beweging/partij. Ik heb het gevoel, als ik zijn schrijfsels hier lees op Politics, dat het niet zomaar weer een linkse multicul-partij wordt zoals u dat heet.
inderdaad.

Ik geef grif toe dat "links" geen "multicul" impliceert. Het is een beeld dat echter wordt gevormd door onze politiek.
Een links-nationalist kan overeenkomen met een ethisch en economisch links iemand, maar wel opkomen voor zijn volk dat gebukt gaat onder vreemde dwingelandij. Zulk een partij �*s nodig, ik twijfel daar niet meer aan.
Ambiorix is offline  
Oud 22 juni 2005, 10:57   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Wat hier bedoeld wordt is een 'Flamingante multicul-partij'. En dat is en blijft in mijn ogen een contradictio in terminis.
Wij zijn geen flamingante multikulpartij (wij zijn zelfs (nog) geen partij, dat terzijde )

De hedendaagse interpretatie van het begrip 'multicultuur' is iets dat wij trouwens ook verwerpen omdat het niet gaat om culturen die samen leven maar culturen die naast elkaar en los van elkaar bestaan. En bijgevolg in conflict komen. Ik heb geen probleem met het feit dat er naast mij een pakistaanse moslim woont. Het probleem zit hem in het feit dat de multikul voorschrijft dat het doodnormaal is dat er vrouwen worden uitgehuwelijkt omdat 'dat nu eenmaal die cultuur is', om een misschien wat extreem voorbeeld te geven. Het probleem zit hem in het feit dat de multikul ideologie infeite het hele sociale weefsel ondermijnt, de maatschappij polariseert en hyperindividualisme creëert met alle gevolgen van dien, de perfecte voedingsbodem ook voor racistische gevoelens, zowel bij 'autochtonen' als 'allochtonen'. Het multikul ideaal van positieve wederzijdse beïnvloeding bestaat in de realiteit niet, verre van zelfs, gemeenschappen plooien steeds verder terug op zichzelf.
Wij pleiten niet voor een 'zuivere cultuur' of zoiets, maar we zijn wel van mening dat een zekere mate van culturele homogeniteit onontbeerlijk is voor het functioneren van een democratische gemeenschap.
Infeite is multicultuur, zoals die nu wordt voorgeschreven, een heel liberale, zelfs kapitalistische idee, het past in het kader van de geatomiseerde maatschappij waar iedereen doet wat hij wil.

In het boek 'de rode tong van de leeuw' staat een kritische tekst over de multicultuur, helaas staat dat niet online. Maar ik kan u verzekeren, wij behoren niet tot die linkserige progressieven van SPA en Groen en consoorten voor wie het onderwerp zelf al taboe is.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 juni 2005, 11:01   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Tja, u zou dat infeite moeten vragen aan Pelgrim, want die staat mee aan de doopvont van de Linkse Vlaamsnationalistische beweging/partij. Ik heb het gevoel, als ik zijn schrijfsels hier lees op Politics, dat het niet zomaar weer een linkse multicul-partij wordt zoals u dat heet.
De doopvont is veel gezegd hoor, Meervoud bestaat toch al meer dan tien jaar en de vlaams linkse beweging gaat zelf al terug tot de tijd van de christendemocraten van Daens en de socialisten van om Van Extergem. De 'moderne' links nationale beweging (voor zover die bestaat) werd vooral door wijlen Antoon Roosens in gang geduwd, vanaf de jaren zestig.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 juni 2005, 18:12   #57
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wij zijn geen flamingante multikulpartij (wij zijn zelfs (nog) geen partij, dat terzijde )

De hedendaagse interpretatie van het begrip 'multicultuur' is iets dat wij trouwens ook verwerpen omdat het niet gaat om culturen die samen leven maar culturen die naast elkaar en los van elkaar bestaan. En bijgevolg in conflict komen. Ik heb geen probleem met het feit dat er naast mij een pakistaanse moslim woont. Het probleem zit hem in het feit dat de multikul voorschrijft dat het doodnormaal is dat er vrouwen worden uitgehuwelijkt omdat 'dat nu eenmaal die cultuur is', om een misschien wat extreem voorbeeld te geven. Het probleem zit hem in het feit dat de multikul ideologie infeite het hele sociale weefsel ondermijnt, de maatschappij polariseert en hyperindividualisme creëert met alle gevolgen van dien, de perfecte voedingsbodem ook voor racistische gevoelens, zowel bij 'autochtonen' als 'allochtonen'. Het multikul ideaal van positieve wederzijdse beïnvloeding bestaat in de realiteit niet, verre van zelfs, gemeenschappen plooien steeds verder terug op zichzelf.
Wij pleiten niet voor een 'zuivere cultuur' of zoiets, maar we zijn wel van mening dat een zekere mate van culturele homogeniteit onontbeerlijk is voor het functioneren van een democratische gemeenschap.
Infeite is multicultuur, zoals die nu wordt voorgeschreven, een heel liberale, zelfs kapitalistische idee, het past in het kader van de geatomiseerde maatschappij waar iedereen doet wat hij wil.

In het boek 'de rode tong van de leeuw' staat een kritische tekst over de multicultuur, helaas staat dat niet online. Maar ik kan u verzekeren, wij behoren niet tot die linkserige progressieven van SPA en Groen en consoorten voor wie het onderwerp zelf al taboe is.
Blij dat te horen!! Uw initiatief wordt per post aanvaardbaarder (voor mij persoonlijk althans).

Maar toch blijft me één ding onduidelijk: Als die nieuwe partij juist zo broodnodig is omdat de potentiële stemmers nu SPa stemmen uit afkeer voor de huidige (rechtse) Vlaamsgezinde partijen; hoe ga je dan uw stemmers het idee verkopen dat uw partij een kartel of een coaltitie vormt met het Vlaams Belang en NVA?
__________________
panzer is offline  
Oud 22 juni 2005, 18:17   #58
johan
Provinciaal Gedeputeerde
 
johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2002
Berichten: 886
Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Links en rechts zijn voorbijgestreefde begrippen.

Er is in Vlaanderen inderdaad nood aan een Nationalistiche volkspartij die opkomt voor de belangen van de gewone Vlaming.
Deze "sociale" Vlaams Nationalistische partij bestaat al en ze is zeer succesvol.
Deze partij heet vandaag Vlaams Belang!

Voor een soort "multicul" nationalisme �* la Spirit is er geen markt.
Gelukkig maar!
__________________
johan is offline  
Oud 23 juni 2005, 03:03   #59
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Die Vlaamse socialistische partij hoeft natuurlijk niet met alle programmapunten van het Vlaams belang en de N-VA eens te zijn. Ze kunnen bij bepaalde discussies en debatten de zijde van hun Belgisch gezinden socialistische kamaraden kiezen. Maar bij communotaire kwesties zoals bv. een BHV zouden die volop samen aan het Vlaamse zeil trekken met de andere (rechtse of conservatieve) Vlaamsnationalistische partijen.
De Vlaamse zaak zou bij de oprichting van zo een partij een veel groter kiezerspotentieel hebben.
Stef Leeuwenhart is offline  
Oud 23 juni 2005, 03:06   #60
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Spirit is geen Vlaamsgezinde partij, zij hebben eigenlijk totaal geen inhoud. Al was ik wel aangenaam verrast dat ze het slechte akkoord dat op tafel lag ivm BHV hebben opgeblazen.
Stef Leeuwenhart is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be