Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 21 juni 2005, 12:02   #21
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Op Wikipedia las ik het volgende:
Citaat:
Aanhangers (Groot-Nederlandse gedachte)
De Nederlandse NSB, het Vlaamse VNV en het Verdinaso (tot 1934) waren aanhangers van een samenvoeging van Nederland met Belgisch en Frans Vlaanderen. Tijdens de Duitse bezetting van alle drie de landen werd dit idee echter niet serieus genomen door de Duitsers, hoewel enkele NSB-politici er op bleven aandringen. Hitler verbood alle Groot-Nederlandse propaganda, en sommige groepen als Nederland Eén! gingen in het verzet. Ook in België krijgt dit idee vooral steun van extreem-rechtse groepen, zoals Voorpost.
Mijn vraag is nu, heeft er iemand meer over Nederland Één! of waar kan ik daar meer over vinden?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Willem de Spreker on 21-06-2005 at 13:02
Reason:
--------------------------------

Op Wikipedia las ik het volgende:
Citaat:
Aanhangers (Groot-Nederlandse gedachte)
De Nederlandse NSB, het Vlaamse VNV en het Verdinaso (tot 1934) waren aanhangers van een samenvoeging van Nederland met Belgisch en Frans Vlaanderen. Tijdens de Duitse bezetting van alle drie de landen werd dit idee echter niet serieus genomen door de Duitsers, hoewel enkele NSB-politici er op bleven aandringen. Hitler verbood alle Groot-Nederlandse propaganda, en sommige groepen als Nederland Eén! gingen in het verzet. Ook in België krijgt dit idee vooral steun van extreem-rechtse groepen, zoals Voorpost.
Mijn vraag is nu, heeft er iemand meer over Nederland Één! of waar kan ik daar meer over vinden?[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Op Wikipedia was ik het volgende aan het lezen:
Citaat:
Aanhangers (Groot-Nederlandse gedachte)
De Nederlandse NSB, het Vlaamse VNV en het Verdinaso (tot 1934) waren aanhangers van een samenvoeging van Nederland met Belgisch en Frans Vlaanderen. Tijdens de Duitse bezetting van alle drie de landen werd dit idee echter niet serieus genomen door de Duitsers, hoewel enkele NSB-politici er op bleven aandringen. Hitler verbood alle Groot-Nederlandse propaganda, en sommige groepen als Nederland Eén! gingen in het verzet. Ook in België krijgt dit idee vooral steun van extreem-rechtse groepen, zoals Voorpost.
Mijn vraag is nu, heeft er iemand meer over Nederland Één! of waar kan ik daar meer over vinden?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 21 juni 2005 om 12:02.
jOOSt is offline  
Oud 21 juni 2005, 21:00   #22
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Op Wikipedia las ik het volgende:
Mijn vraag is nu, heeft er iemand meer over Nederland Één! of waar kan ik daar meer over vinden?
Were di geeft een maandblad uit: Dietsland Houzee!

Daarin staan geregeld artikels omtrent dit ideeëngoed.

Voorts is de geschiedschrijving van Pieter Geyl interessant.
__________________
panzer is offline  
Oud 22 juni 2005, 11:11   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Op Wikipedia las ik het volgende:
Mijn vraag is nu, heeft er iemand meer over Nederland Één! of waar kan ik daar meer over vinden?
Ik ben de auteur van dat stukje tekst... De bron van dat specifieke deeltje is de Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging. Ik weet het niet meer zo goed, maar ik dacht dat er geen lemma instond van dat groepje en dat is jammer.

Ook bekend is dat veel Verdinasogroepen in het verzet gingen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 22 juni 2005, 12:15   #24
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Zijn er Grootnederlandse bewegingen in Vlaanderen of eventueel Nederland, die geen politieke strekking hebben?
jOOSt is offline  
Oud 22 juni 2005, 12:20   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Zijn er Grootnederlandse bewegingen in Vlaanderen of eventueel Nederland, die geen politieke strekking hebben?
Vreemd... Ik heb vandaag nog al een PM gekregen met deze vraag...

Bijzonder weinig. De Orde van den Prince is er een, maar die is bijzonder gesloten, net als de Marnixring.

Zolang België bestaat zal dat ook niet veranderen: hoe kun je nu immers aan hereniging denken als je een betonblok je ter plaatste houdt? Al de Grootnederlanders zitten in de Vlaamse Beweging.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 22 juni 2005, 12:35   #26
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Vreemd... Ik heb vandaag nog al een PM gekregen met deze vraag...

Bijzonder weinig. De Orde van den Prince is er een, maar die is bijzonder gesloten, net als de Marnixring.

Zolang België bestaat zal dat ook niet veranderen: hoe kun je nu immers aan hereniging denken als je een betonblok je ter plaatste houdt? Al de Grootnederlanders zitten in de Vlaamse Beweging.
Die heb ik ook gehad, dus dacht ik van het hier maar even te vragen.
jOOSt is offline  
Oud 2 augustus 2005, 19:29   #27
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Ik ben verder ook tegen omdat ik vind, dat de Vlamingen eens op eigen benen moeten gaan staan. Samengaan met Nederland zal dan uiteindelijk ontaarden in een Vlaams-Nederlands verhaal ipv Vlaams-Waals. Wij moeten er juist naar streven het gebeid te verwerven en terug te krijgen wat aan Vlaanderen toekomt. En ik denk dat de mentaliteitverschillen toch ook wel groot zijn hoor. Heeft iemand eigenlijk enig studiemateriaal over verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders? In het andere geval, dus waarbij de verschillen verwaarloosbaar zouden zijn, zou ik het ooit nog wel zien zitten om ooit met Nederland samen te gaan. Maar dan liefst ook wel met Frans-Vlaanderen.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 2 augustus 2005, 19:30   #28
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Om dat Nederlands verhaal eens te staven zal ik vanavond eens enkele historische kaarten erbij halen en morgen ervan mijn bevindingen eens publiceren. Dan kunnen we hierover verder discussiëren ook.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 4 augustus 2005, 10:27   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Zeg Tantist, jij hebt wel een obsessie he
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 4 augustus 2005, 11:03   #30
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Were di geeft een maandblad uit: Dietsland Houzee!

Daarin staan geregeld artikels omtrent dit ideeëngoed.

Voorts is de geschiedschrijving van Pieter Geyl interessant.
Kleine verdetering, Were Di hun blad noemt Dietsland Europa.
__________________
panzer is offline  
Oud 4 augustus 2005, 11:04   #31
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Zijn er Grootnederlandse bewegingen in Vlaanderen of eventueel Nederland, die geen politieke strekking hebben?
Bestaat Oranjejeugd niet meer?
__________________
panzer is offline  
Oud 4 augustus 2005, 11:22   #32
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ik ben verder ook tegen omdat ik vind, dat de Vlamingen eens op eigen benen moeten gaan staan. Samengaan met Nederland zal dan uiteindelijk ontaarden in een Vlaams-Nederlands verhaal ipv Vlaams-Waals. Wij moeten er juist naar streven het gebeid te verwerven en terug te krijgen wat aan Vlaanderen toekomt. En ik denk dat de mentaliteitverschillen toch ook wel groot zijn hoor. Heeft iemand eigenlijk enig studiemateriaal over verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders? In het andere geval, dus waarbij de verschillen verwaarloosbaar zouden zijn, zou ik het ooit nog wel zien zitten om ooit met Nederland samen te gaan. Maar dan liefst ook wel met Frans-Vlaanderen.
Ik zie geen enkele reden om in die paranoïde redenering mee te gaan. Je moet regionale verschillen niet willen opblazen tot volksverschillen. Ik ben van Antwerpse komaf en woon nu in "de Vlaanders". D�*e kultuurschok heb ik moeizamer verwerkt dan die van mijn Amsterdamse periode. Je zult lang moeten zoeken naar studies over verschillen, gewoon omdat er geen fundamentele verschillen zijn: er is alleen de bekende borrelpraat. Is het West-Vlaamse partikularisme hier in het spel?

Als Groot-Nederland een konfederatie blijft, is er al helemaal geen vergelijking meer mogelijk met de door het Belgisch unitarisme gevoede Vlaams-Waals probleem. Ik weet ook wel dat Nederland nu een unitaire staat is, maar ik geloof niet dat er tegenstand zou zijn om in een Groot-Nederlandse konstruktie de konfederale toer op te gaan. Tenslotte was dat ook avant-la-lettre de toestand in de XVII Provinciën en in de Zeven Verenigde Provinciën. Ook in de koloniën werden de lokale bestuursvormen gerekupereerd. In Indonesië bestaan ze nog steeds. De Caraïbische gebieden hebben binnen het koninkrijk een eigen statuut. Het kan dus allemaal.

Naar binnen toe kan je dus gerust van alles bedenken om voldoende zelfstandig te blijven. Hoor je de Friezen soms klagen? Maar naar buiten toe wordt Vlaanderen gewoon onder de voet gelopen wanneer we niet optreden als het éne volk dat we tenslotte zijn. Het gaat al mis binnen Europa. Daarom hebben we Groot-Nederland absoluut nodig. De instellingen zelf zijn bijkomstig, monarchieën inbegrepen. Met overleg valt dat allemaal te regelen.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 4 augustus 2005, 13:43   #33
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

De Friezen hebben ook een eigen partij, de FNP, die ijvert voor autonomie en eigen identiteit.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 4 augustus 2005, 13:46   #34
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Trouwens, er zijn wel veel verschillen hoor, denk maar aan de vele zaken waarvoor een gedoogbeleid waarvan de Vlamingen de haren recht gaat staan (inzake drugs, seksbeleving, sekstoerisme, enz...). Wij hebben ook een totaal ander onderwijsbeleid dan de Nederanders. Het zijn allemaal dingen waar je aanvankelijk niet aan zou denken, maar dingen die wel een struikelblok vormen bij een samengaan.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 4 augustus 2005, 16:53   #35
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Were di geeft een maandblad uit: Dietsland Houzee!

Daarin staan geregeld artikels omtrent dit ideeëngoed.

Voorts is de geschiedschrijving van Pieter Geyl interessant.
Pieter Geyl moet je niet meteen zien als een boegbeeld van de Groot-Nederlandse gedachte, in die zin dat je zijn werk zou moeten gaan lezen om er een zicht op te krijgen... Zeker, hij had zijn sterke beelden, die doorsijpelden in zijn academisch werk, maar ze maken zijn werk daarom niet interessanter dan dat van zijn tijdgenoten. Zijn Groot-Neerlandicisme is overigens eerder de oorzaak van enkele interpretaties die aan de academische kwaliteit wat onrecht doen, zoals de wat anachronistische interpretatie van 'de gemiste kans' van 1632. Net als Pirenne was hij een zeer bekwaam historicus (al was de eerste wel 'groter'), maar ook bij hem maken zijn al te duidelijke politieke invullingen zijn werk iets minder bruikbaar (alhoewel sommige van zijn werken en artikels wel nog geciteerd worden). Zijn werken zijn overigens wel aangenaam om lezen, en, als ik me niet vergis, zijn onlangs een aantal heruitgaves in de ramsj gegooid, dus meer dan prijselijk. Enfin, ikzelf heb twee van zijn boeken nieuw in De Slegte kunnen kopen voor een prikje...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 4 augustus 2005, 23:15   #36
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Ik zie geen enkele reden om in die paranoïde redenering mee te gaan. Je moet regionale verschillen niet willen opblazen tot volksverschillen. Ik ben van Antwerpse komaf en woon nu in "de Vlaanders". D�*e kultuurschok heb ik moeizamer verwerkt dan die van mijn Amsterdamse periode. Je zult lang moeten zoeken naar studies over verschillen, gewoon omdat er geen fundamentele verschillen zijn: er is alleen de bekende borrelpraat. Is het West-Vlaamse partikularisme hier in het spel?

Als Groot-Nederland een konfederatie blijft, is er al helemaal geen vergelijking meer mogelijk met de door het Belgisch unitarisme gevoede Vlaams-Waals probleem. Ik weet ook wel dat Nederland nu een unitaire staat is, maar ik geloof niet dat er tegenstand zou zijn om in een Groot-Nederlandse konstruktie de konfederale toer op te gaan. Tenslotte was dat ook avant-la-lettre de toestand in de XVII Provinciën en in de Zeven Verenigde Provinciën. Ook in de koloniën werden de lokale bestuursvormen gerekupereerd. In Indonesië bestaan ze nog steeds. De Caraïbische gebieden hebben binnen het koninkrijk een eigen statuut. Het kan dus allemaal.

Naar binnen toe kan je dus gerust van alles bedenken om voldoende zelfstandig te blijven. Hoor je de Friezen soms klagen? Maar naar buiten toe wordt Vlaanderen gewoon onder de voet gelopen wanneer we niet optreden als het éne volk dat we tenslotte zijn. Het gaat al mis binnen Europa. Daarom hebben we Groot-Nederland absoluut nodig. De instellingen zelf zijn bijkomstig, monarchieën inbegrepen. Met overleg valt dat allemaal te regelen.
De Friezen hoor je inderdaad wel klagen, maar binnen die separatistische beweging bestaat er dan ook weer een beweging die wil aanhechten bij de Duitse Friezen....

Voor de rest kan ik uw redenering zeker volgen!!
__________________
panzer is offline  
Oud 4 augustus 2005, 23:20   #37
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Pieter Geyl moet je niet meteen zien als een boegbeeld van de Groot-Nederlandse gedachte, in die zin dat je zijn werk zou moeten gaan lezen om er een zicht op te krijgen... Zeker, hij had zijn sterke beelden, die doorsijpelden in zijn academisch werk, maar ze maken zijn werk daarom niet interessanter dan dat van zijn tijdgenoten. Zijn Groot-Neerlandicisme is overigens eerder de oorzaak van enkele interpretaties die aan de academische kwaliteit wat onrecht doen, zoals de wat anachronistische interpretatie van 'de gemiste kans' van 1632. Net als Pirenne was hij een zeer bekwaam historicus (al was de eerste wel 'groter'), maar ook bij hem maken zijn al te duidelijke politieke invullingen zijn werk iets minder bruikbaar (alhoewel sommige van zijn werken en artikels wel nog geciteerd worden). Zijn werken zijn overigens wel aangenaam om lezen, en, als ik me niet vergis, zijn onlangs een aantal heruitgaves in de ramsj gegooid, dus meer dan prijselijk. Enfin, ikzelf heb twee van zijn boeken nieuw in De Slegte kunnen kopen voor een prikje...
Ik heb alleen enkele stukjes van Geyl gelezen tijdens de cursus 'Geschiedenis van de Nederlanden' ( gedoceerd door prof. Tollenbeek aan de KUL). Veel van zijn werk ken ik dus niet, maar hetgeen ik er van las leek me toch al een pak beter onderbouwd dan de lectuur die je pakweg in een tijdschrift als Revolte soms te verwerken krijgt. (Dit is geen verwijt naar Voorpost toe uiteraard).

Daarom vond ik zijn naam in deze context - ondanks mijn beperkte kennis omtrent zijn werk - het vermelden waard.
__________________
panzer is offline  
Oud 5 augustus 2005, 05:49   #38
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
De Friezen hebben ook een eigen partij, de FNP, die ijvert voor autonomie en eigen identiteit.
De Friese tak van mijn relaties vindt dat verwaarloosbaar. Ik weet het wel, dat wordt bij ons ook beweerd van de N-VA, zelfs van het VB. Het leidt er in elk geval niet tot het soort bestuursverlamming waar wij mee zitten.

En, waarom zouden ze ook niet mogen verenigen met de Duitse en Deense Friezen? Wie zijn wij om daar kritiek op te hebben?
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 5 augustus 2005, 06:06   #39
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Trouwens, er zijn wel veel verschillen hoor, denk maar aan de vele zaken waarvoor een gedoogbeleid waarvan de Vlamingen de haren recht gaat staan (inzake drugs, seksbeleving, sekstoerisme, enz...). Wij hebben ook een totaal ander onderwijsbeleid dan de Nederanders. Het zijn allemaal dingen waar je aanvankelijk niet aan zou denken, maar dingen die wel een struikelblok vormen bij een samengaan.
Ik had het over fundamentele verschillen. De verschillen die je bedoelt pleiten wel tegen een unitaire konstruktie, maar niet tegen een konfederatie.

Overigens rijzen mijn haren ook ten berge van het willekeurig seponeren, of het gewoon niet toepassen van wetten (grondwet inbegrepen, ben je BHV al vergeten?), of het gesjoemel met uitvoering van straffen dat bij ons de dienst uitmaakt. In het Noorden is levenslang levenslang. Wie kan er zeggen wat het bij ons is? Ik hou nogal van heldere toestanden.

Wetgeving over grensoverschrijdende zaken, worden hoe langer hoe meer binnen een Europese regelgeving getrokken. We kunnen wel wat treuzelen met ratificeren, maar dat is slechts uitstel.

Wat ik uiteindelijk wilde zeggen is dat langs de ene kant de verschillen gemakkelijk te overbruggen zijn, en dat we langs de andere kant de nodige kritische massa nodig hebben om binnen Europa en op wereldvlak te kunnen meepraten, wat we niet halen als we blijven navelstaren.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 5 augustus 2005, 09:27   #40
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Ik heb alleen enkele stukjes van Geyl gelezen tijdens de cursus 'Geschiedenis van de Nederlanden' ( gedoceerd door prof. Tollenbeek aan de KUL). Veel van zijn werk ken ik dus niet, maar hetgeen ik er van las leek me toch al een pak beter onderbouwd dan de lectuur die je pakweg in een tijdschrift als Revolte soms te verwerken krijgt. (Dit is geen verwijt naar Voorpost toe uiteraard).

Daarom vond ik zijn naam in deze context - ondanks mijn beperkte kennis omtrent zijn werk - het vermelden waard.
Het zou me verbaasd hebben mocht je verteld hebben dat het werk van Geyl niet onderbouwd was, de man was namelijk professor aan de RU Utrecht en - als ik me niet vergis - ook een tijdlang in Londen. Wat ik vooral bedoelde, was dat zijn academisch werk doorspekt is van zijn Groot-Nederlandse staatsvisie en dat je dus, net als bij Pirenne bijvoorbeeld, nu en dan wat moet gaan filteren.

(Overigens, historicus en KVHV-Leuven... een klassieke combinatie...)
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be