Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2017, 10:47   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard Benzine en Diesel even slecht.

Beetje raar dat ik er hier niks over gelezen heb, maar ik vermoed dat ik weet waarom.

Benzine en diesel blijken voor wat betreft (ultra)fijn stof even slecht (of goed) te zijn.
Vanaf september 2017 verplichte stoffilter net zoals de diesels.

En dan maar zagen over vuile diesels

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161220_02637692

http://www.ademloos.be/nieuws/streng...-benzinewagens

Citaat:
Nu wordt het pakket dus uitgebreid naar ultrafijn stof van benzinewagens. Fijn stof wordt gewoonlijk vooral geassocieerd met diesel, maar de kleinste kankerverwekkende deeltjes zijn in even grote mate aanwezig bij benzine en zouden nog schadelijker voor de gezondheid zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:06   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

begint niet gij hé, ik heb vorig jaar net onder dwang mijn oude diesel verkocht en me een naft gekocht ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:07   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
begint niet gij hé, ik heb vorig jaar net onder dwang mijn oude diesel verkocht en me een naft gekocht ...
Ik heb vorig jaar voor het eerst een diesel gekocht
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:15   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb vorig jaar voor het eerst een diesel gekocht
gij slechte mens, zit gij niks in met uw kleinkinderen of wat ?!?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:17   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gij slechte mens, zit gij niks in met uw kleinkinderen of wat ?!?
Ik rij zeer voorzichtig, dus die zullen geen gevaar lopen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:19   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik rij zeer voorzichtig, dus die zullen geen gevaar lopen
zij zullen sterven aan astma, pest of cholera, of verzuipen wegens het afsmelten vd poolkappen, allemaal door uwen diesel auto !!!


ps ik tank sinds bijna 2 weken nu die bio naft ... verstook 15% omhoog, daar wordt ook niks v gezegd ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 12:33   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zij zullen sterven aan astma, pest of cholera, of verzuipen wegens het afsmelten vd poolkappen, allemaal door uwen diesel auto !!!


ps ik tank sinds bijna 2 weken nu die bio naft ... verstook 15% omhoog, daar wordt ook niks v gezegd ...
Het is normaal dat het verbruik wat hoger is omwille van de verbrandingswaarde van die ethanol, maar 15% is wel heel veel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 12:34   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is normaal dat het verbruik wat hoger is omwille van de verbrandingswaarde van die ethanol, maar 15% is wel heel veel.
ik vermoed dat er veel op verdiend wordt zo ... :/

15% niet gezwanst, volgende keer eens 98 tanken en zien wat dat scheelt terug... wsl komt me dat uiteindelijk goedkoper.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 januari 2017 om 12:35.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 12:42   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Benzine en Diesel even slecht.
Onzin, qua giftigheid is zijn de dieselroetdeeltjes slechter.
(wetenschappelijke bron via WHO en IARC)

Je geeft enkel aan dat een directe injectie benzine (zonder roetfilter) meer roetdeeltjes - in aantal en ook massa - gemiddeld meer uitstoot dan een moderne diesel met roetfilter.


Citaat:
Beetje raar dat ik er hier niks over gelezen heb, maar ik vermoed dat ik weet waarom.
Omdat het je niet interesseert?

Dat nieuws is namelijk al zo oud als de straat, of sinds de eerste directe injectie benzines verkocht werden.
Zelfs officieel Europese wet sinds Euronorm 5 waar de benzinemotoren enkel directe injectie een grenswaarde 5 mg/km roetdeeltjes opgelegd kregen, verplicht nieuwe wagens vanaf 1 sept 2009:
Citaat:
http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...LEX:32007R0715
29.6.2007 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 171/12
BIJLAGE I EMISSIEGRENSWAARDEN
Tabel 1 Euro 5-emissiegrenswaarden
Categorie M : Deeltjesmassa PI (2) PM 5,0 (mg/km)
(2) De normen voor de deeltjesmassa bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met directe-injectiemotoren.
En sinds euronorm 6b hebben ze ook een grensnorm PN(number) of aantal roetdeeltjes opgelegd gekregen 6 biljoen per km of 6·10_12. (verplicht vanaf 1 sept 2014). Pas vanaf 1 september 2017 moeten de directe injecties benzines dezelfde strengere roetgrenswaardes halen van de dieselwagens euronorm 5b sinds sept 2011 opgelegd, of PM 4,5 mg/km PN 6·10_11, dus 6 jaar later.
Alles netjes hier te vinden met alle refertes van de EU-emissiewetten:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

Slaapwel Dade.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2017 om 13:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 12:50   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin, qua giftigheid is zijn de dieselroetdeeltjes slechter.
(wetenschappelijke bron via WHO en IARC)

Je geeft enkel aan dat een directe injectie benzine (zonder roetfilter) meer roetdeeltjes - in aantal en ook massa - gemiddeld meer uitstoot dan een moderne diesel met roetfilter.

Dat nieuws is al zo oud als de straat.

Slaapwel Dade.
Neen, benzineroetdeeltjes zijn erger:

http://www.ademloos.be/nieuws/streng...-benzinewagens

Citaat:
Nu wordt het pakket dus uitgebreid naar ultrafijn stof van benzinewagens. Fijn stof wordt gewoonlijk vooral geassocieerd met diesel, maar de kleinste kankerverwekkende deeltjes zijn in even grote mate aanwezig bij benzine en zouden nog schadelijker voor de gezondheid zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 13:06   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zij zullen sterven aan astma, pest of cholera, of verzuipen wegens het afsmelten vd poolkappen, allemaal door uwen diesel auto !!!


ps ik tank sinds bijna 2 weken nu die bio naft ... verstook 15% omhoog, daar wordt ook niks v gezegd ...
De energiedichtheid/L is 3.5 % lager bij die 10 % biofuel tov gewone benzine, dus 15 % zou me heel straf lijken.

Zeker dat uw voet niet zwaarder is geworden onbewust ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 13:06   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kortom, electrische wagens aangedreven door kernenergie
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 13:07   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, benzineroetdeeltjes zijn erger:

http://www.ademloos.be/nieuws/streng...-benzinewagens
Klopt niet, jij gelooft liever fake news?

Dieseluitlaatgassen = cat I bewezen kankerverwekkend sinds juni 2012 verklaard, komende van cat 2A wslk kankerverwekkend

Benzineuitlaatgassen = cat 2B mogelijk kankerverwekkend gebleven ondanks evaluatie in hetzelfde langjarig onderzoek, onveranderd gebleven sinds 1989.

http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

WHO: "Diesel is kankerverwekkend"

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.

Evaluatie prioritair
Deze herclassificatie werd al sinds 1998 voorbereid door de evaluatie ervan prioritair te maken. Er was dan ook een toegenomen bezorgdheid over de kankerverwekkende potentieel van dieseluitlaatgassen, in het bijzonder op basis op de bevindingen in epidemiologische studies van blootgestelde werknemers in verschillende instellingen.

In de resultaten van een onderzoek bij ondergrondse mijnwerkers uit maart 2012 van het grote Amerikaanse National Cancer Institute werd dit opnieuw benadrukt. De mijnwerkers leken een verhoogd risico te hebben op overlijden door longkanker bij blootgestelde werknemers

Voldoende gegevens

Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.

De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.

Referte IARC:
Citaat:
https://www.iarc.fr/en/media-centre/...fs/pr213_E.pdf

PRESS RELEASE
N° 213
12 June 2012
IARC: DIESEL ENGINE EXHAUST CARCINOGENIC
Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International
Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today
classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence
that exposure is associated with an increased risk for lung cancer.
Background
In 1988, IARC classified diesel exhaust as probably carcinogenic to humans (Group 2A). An Advisory Group
which reviews and recommends future priorities for the IARC Monographs Program had recommended
diesel exhaust as a high priority for re-evaluation since 1998.
There has been mounting concern about the cancer-causing potential of diesel exhaust, particularly based on findings in epidemiological studies of workers exposed in various settings. This was re-emphasized by
the publication in March 2012 of the results of a large US National Cancer Institute/National Institute for Occupational Safety and Health study of occupational exposure to such emissions in underground miners,
which showed an increased risk of death from lung cancer in exposed workers (1).
Evaluation
The scientific evidence was reviewed thoroughly by the Working Group and overall it was concluded that there was sufficient evidence in humans for the carcinogenicity of diesel exhaust. The Working Group found that diesel exhaust is a cause of lung cancer (sufficient evidence) and also noted a positive association (limited evidence) with an increased risk of bladder cancer (Group 1).

The Working Group concluded that gasoline exhaust was possibly carcinogenic to humans (Group 2B), a finding unchanged from the previous evaluation in 1989.

[...]

Evaluation groups - Definitions

DIESEL = Group 1 : The agent is carcinogenic to humans.
This category is used when there is sufficient evidence of carcinogenicity in humans. Exceptionally, an agent may be placed in this category when evidence of carcinogenicity in humans is less than sufficient but there is sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals and strong evidence in exposed humans that the agent acts through a relevant mechanism of carcinogenicity.

Group 2: This category includes agents for which, at one extreme, the degree of evidence of carcinogenicity in humans is almost sufficient, as well as those for which, at the other extreme, there are no human data but for which there is evidence of carcinogenicity in experimental animals. [...]

Group 2 A: Group 2A: The agent is probably carcinogenic to humans.
This category is used when there is limited evidence of carcinogenicity in humans and sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals.

BENZINE = Group 2B: The agent is possibly carcinogenic to humans.
This category is used for agents for which there is limited evidence of carcinogenicity in humans and less than sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals. It may also be used when there is inadequate evidence of carcinogenicity in humans but there is sufficient evidence of
carcinogenicity in experimental animals. In some instances, an agent for which there is inadequate evidence of carcinogenicity in humans and less than sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals together with supporting evidence from mechanistic and other relevant data may be placed in this group. An agent may be classified in this category solely on the basis of strong evidence from mechanistic and other relevant data.
[...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2017 om 13:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 13:08   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De energiedichtheid/L is 3.5 % lager bij die 10 % biofuel tov gewone benzine, dus 15 % zou me heel straf lijken.

Zeker dat uw voet niet zwaarder is geworden onbewust ?
eerste bak naft had ik er inderdaad niet naar gekeken, maar mijn gemiddelde verbruik schoot 15% omhoog

tweede bak heb ik bewust geprobeerd om terug naar mijn gewone gemiddelde te geraken, en da's absoluut niet gelukt.

ik zal u binnen veertien dagen of zo latn weten wat de 98% doet met mijn verbruik terug.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be