Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: Wat voor rechts ben jij?
rechtse Christen-democraat 4 11,11%
rechts-liberaal 5 13,89%
völkisch 3 8,33%
jongconservatief 8 22,22%
nationaal-revolutionair 8 22,22%
ik ben links 4 11,11%
nog een andere strekking, nl... 4 11,11%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2005, 17:43   #41
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik vind rechts-links trouwens volledig achterhaald.
De koude oorlog is gedaan, geen 1 dimentioneel geleuter meer.

Dit forumonderdeel zou beter 'conservatief' genoemd worden vind ik.
(Ook al is dat vandaag de dag progressief)
Nee, het is de indeling van Armin Mohler die verouderd is! (Of misschien kan ik gewoon niet kiezen? )
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 19:19   #42
luke dierick
Burger
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Coolbawn,Cy Tipperary North,RoI
Berichten: 164
Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard weklk soort rechts?

Dat is een vraag die men eerst had moeten stellen, vind ik...Als ik beweer "rechts" te zijn geweest gedurende mijn hele leven dan was dit in de zin van: "orde en tucht" in het verwezenlijken van mijn doelstellingen, tegenover de in mijn jeugd(geb. 1926) actieve opstandelingen , tegen alles en nog wat en met methodes van opstandigheid en zelfs revolutie....
Dat het begrip "rechts" niet meer hetzelfde omvat als in onze jeugd kunnen wij slechts vaststellen, het zou het debat doorzichtiger en klaarder maken indien men alvorens te discuteren accoord zou kunnen gasan over de gebruikte termen.
Een bij de duitse studenten gecultiveerde techtniek bestond erin de zin van de woorden , begrippen en principes voor de discussie in het lang en het breed te bediscuteren en vast te stellen in hun betekenis, het neemt veel tijd maar vereenvoudigt de discussie .
Luke
__________________
geen
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 21:52   #43
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Nee, want ik heb een afkeer van systeemtheorieën.
Dat zal dan wel, zeker. De ervaring die ik heb met mensen van jouw denkslag (en die heb ik zeker uit mijn, nou ja, ideologische jaren) heeft me geleerd dat die 'orde' op net zo'n manier voor de volgelingen werd en wordt voorgehouden als voor de communisten. De weg ernaartoe is misschien anders (de vlucht vooruit tegenover de vlucht achteruit), maar het principe is hetzelfde: een glorieus doel-in-de-verte, de nieuwe maatschappij om de hoek.

Enfin, mijn ideeën over ideologie en idealen zijn bekend, dacht ik:

D'un côté les grands de ce monde, toujours acharnés �* profiter de la vie; de l'autre, les misérables auxquels on jette un "idéal" comme un os �* ronger.

Een kus van de juf en een bank vooruit als je kan raden op wiens oeuvre deze uitspraak van toepassing is.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2005, 01:34   #44
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Humanistisch (niet in de metafysische maar vooral in de politieke zin) conservatief...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2005, 18:37   #45
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Dat is een vraag die men eerst had moeten stellen, vind ik...Als ik beweer "rechts" te zijn geweest gedurende mijn hele leven dan was dit in de zin van: "orde en tucht" in het verwezenlijken van mijn doelstellingen, tegenover de in mijn jeugd(geb. 1926) actieve opstandelingen , tegen alles en nog wat en met methodes van opstandigheid en zelfs revolutie....
Dat het begrip "rechts" niet meer hetzelfde omvat als in onze jeugd kunnen wij slechts vaststellen, het zou het debat doorzichtiger en klaarder maken indien men alvorens te discuteren accoord zou kunnen gasan over de gebruikte termen.
Een bij de duitse studenten gecultiveerde techtniek bestond erin de zin van de woorden , begrippen en principes voor de discussie in het lang en het breed te bediscuteren en vast te stellen in hun betekenis, het neemt veel tijd maar vereenvoudigt de discussie .
Luke
Het probleem is dat er zéér veel tegenstellingen aanwezig zijn binnen wat zich als "rechts" laat kwalificeren, zelfs zeer diepgaande, scherpe tegenstelleingen die nauwelijks of niet overbrugbaar zijn. Eén van de redenen waarom ik mezelf niet enkel niet tot rechts (of links) reken maar bovendien die discussie verouderd vind.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2005, 20:32   #46
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

"rechts" beperkt zich tegenwoordig tot het vreemdelingenprobleem. En zelfs daarin verschilt men grondig van mening: er zijn strekkingen die "het steken" op éen groep (moslims / afrikanen / ..) anderen zijn van mening dat iedereen zich moet aanpassen en in dezelfde mate. Ook in de manier waarop deze problemen moeten aangepakt worden verschilt men grondig: integratie-aanpassing-assimilatie-segregatie(en deportatie) , het hoort allemaal tot de mogelijkheden en oplossingen die men aanreikt.

"Rechts" bestaat dus uit dit: "we zijn het fundamenteel oneens over de huidige aanpak van het vreemdelingenprobleem".
In die "zin" ben ik ook rechts, al vind ik dit maar een héel zwakke definitie van een woord dat eigelijk "conservatief" hoort te betekenen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 23:04   #47
Leeuwenzwaard
Vreemdeling
 
Leeuwenzwaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2003
Locatie: Borgerhout, Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 34
Standaard

Ik persoonlijk ben een aanhanger van het nationaal-katholicisme (hoe belachelijk dit ook moge klinken voor sommigen). Ik bedoel hiermee niet het nationaal-katholicisme waarmee soms Franco zijn regime mee werd beschreven maar een meer modernere en democratische vorm.
__________________
Schoon is de jeugd, die zelf zich eert,
Sterk als gedegen staal,
Vredig van aard, maar die zich weert,
Vecht voor heur ideaal.
Leeuwenzwaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 13:05   #48
Armadel
Gouverneur
 
Armadel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2005
Locatie: Antwerpen, de stad der steden.
Berichten: 1.213
Standaard

Ik ben Nationaal-Revolutionair met Völkische invloeden.
__________________
Armadel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 16:17   #49
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Een voorbeeld van de nationaal-bolsjevisten, een substroming binnen de NR. Niet echt mijn ding gelet op hun sympathie voor de massamoordenaars Mao en Stalin of de beroepsterrorist Guevara: http://www.bolcheviques.org/
Wat heeft dit nog met "rechts" en "links" te maken?

Het zal je niet verbazen dat ik deze Spaanse NR'en iets sympathieker vind als jij, Guderian... En hun militantes mogen er ook zijn... Ook in België heb je zo'n nationaal-bolsjevistische partij die Frederik II trouw blijven. En in Londen heb je dan weer de nationaal-anarchisten rond Troy Southgate...
__________________
"Es darf nicht sein, dass letztendlich je die Frustrierten über das Schicksal [Flanderns] bestimmen" - Edmund Stoiber
jjohanvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 18:07   #50
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

ik ben eigenlijk christelijk rechts met sterk nationalistische trekjes
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 18:20   #51
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Het zal je niet verbazen dat ik deze Spaanse NR'en iets sympathieker vind als jij, Guderian... En hun militantes mogen er ook zijn... Ook in België heb je zo'n nationaal-bolsjevistische partij die Frederik II trouw blijven. En in Londen heb je dan weer de nationaal-anarchisten rond Troy Southgate...
Het verwondert me inderdaad hoegenaamd niet dat een SP.a'er als jij meer sympathie hebt voor mensen die massamoordenaars als Stalin, Mao en Guevara voorbeelden vinden.
De NatBol's bestaan in bijna de ganse wereld. De Nationaal-anarchisten bestaan ook in meerdere landen. In Nederland bijvoorbeeld bij de Nationale Beweging met 'Vooraan'.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2005, 21:35   #52
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het verwondert me inderdaad hoegenaamd niet dat een SP.a'er als jij meer sympathie hebt voor mensen die massamoordenaars als Stalin, Mao en Guevara voorbeelden vinden.
Eigenlijk val ik meer op deze nimf van de revolutie die hierboven staat...

Citaat:
De NatBol's bestaan in bijna de ganse wereld. De Nationaal-anarchisten bestaan ook in meerdere landen. In Nederland bijvoorbeeld bij de Nationale Beweging met 'Vooraan'.
Ok, ze bestaan in bijna de ganse wereld, maar waar zijn ze een politieke kracht van betekenis?
__________________
"Es darf nicht sein, dass letztendlich je die Frustrierten über das Schicksal [Flanderns] bestimmen" - Edmund Stoiber
jjohanvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:31   #53
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Ik ben democratisch - nationalistisch - Vlaams rechts.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 19:03   #54
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Ik ben democratisch - nationalistisch - Vlaams rechts.
Rechts en democratisch, dat vloekt al... (De term "rechts" stamt uit de Franse Revolutie: de aanhangers van het Ancien Régime zaten op een bepaald moment rechts, en het A.R. was niet bepaald democratisch )

Maar nationalistisch en democratisch, dat is al helemaal een contradictie in de termen.
__________________
"Es darf nicht sein, dass letztendlich je die Frustrierten über das Schicksal [Flanderns] bestimmen" - Edmund Stoiber
jjohanvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 19:06   #55
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Rechts en democratisch, dat vloekt al... (De term "rechts" stamt uit de Franse Revolutie: de aanhangers van het Ancien Régime zaten op een bepaald moment rechts, en het A.R. was niet bepaald democratisch )

Maar nationalistisch en democratisch, dat is al helemaal een contradictie in de termen.
wat een gezever man. volgens die redenering kan links ook niet democratisch zijn. Rechts en links zijn tegenwoordig totaal misverstane begrippen.

Wat is rechts?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 11:20   #56
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Rechts en democratisch, dat vloekt al... (De term "rechts" stamt uit de Franse Revolutie: de aanhangers van het Ancien Régime zaten op een bepaald moment rechts, en het A.R. was niet bepaald democratisch )

Maar nationalistisch en democratisch, dat is al helemaal een contradictie in de termen.
1: Met welk recht wilt gij beweren dat rechts niet democratisch is? Graag een duidelijk en representatief bewijs.
2: De begrippeb "rechts" en "links" in het politieke spectrum werden emkel vanaf het Congres van Wenen in 1815 toegepast.
3: Nationalist en democratisch zijn is perfect verenigbaar. Ik ben nationalist, omdat ik van mijn land houd en er fier op ben Vlaming te zijn. Tegelijkertijd ben ik democratisch, omdat ik bijvoorbeeld voor de vrijheid van meningsuiting ben.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 11:22   #57
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Rechts en democratisch, dat vloekt al...
Trouwens, Stalin was links. Daarom was hij nog bepaald een democraat...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 12:04   #58
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard l

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
1: Met welk recht wilt gij beweren dat rechts niet democratisch is? Graag een duidelijk en representatief bewijs.
Dat is gewoon de definitie van rechts... Als je een democratisch rechts wil stichten, dan moet je gewoon een andere term uitvinden, b.v. averechts. De rechtse partijen hebben zich altijd tegen het algemeen stemrecht verzet.

Citaat:
2: De begrippeb "rechts" en "links" in het politieke spectrum werden emkel vanaf het Congres van Wenen in 1815 toegepast.
Fout, ze stammen uit Frankrijk, ten tijde van de Franse Revolutie. De verdedigers van het Ancien Régime zaten toevallig rechts.

Citaat:
3: Nationalist en democratisch zijn is perfect verenigbaar.
In gematigde versies zijn nationalisme en democratie misschien verenigbaar, maar in essentie zijn het twee vijandige krachten. Het nationalisme kan zich pas meester maken van de democratie door die democratie van haar inhoud te beroven. De democratie-opvatting van het nationalisme is de fascistische Führerdemocratie.
__________________
"Es darf nicht sein, dass letztendlich je die Frustrierten über das Schicksal [Flanderns] bestimmen" - Edmund Stoiber
jjohanvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 12:07   #59
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Trouwens, Stalin was links. Daarom was hij nog bepaald een democraat...
Stalin was een antisemiet en een nationalist. Hij was weliswaar een zogenaamde "sociale" nationalist... Hij valt dus eerder in de hoek van de nationaal-bolsjevieken te situeren: voorbij links en rechts... Hij mengde communistische principes met onversneden fascistische principes (extreem nationalisme, racisme, antisemitisme, leidercultus, enzovoort).

Stalin is er trouwens een bewijs voor dat extreme linkse opstellingen gevaarlijk zijn en tot rechtse standpunten kunnen voeren... Daarom ben ik dan ook centrum-links.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by jjohanvdb on 22-09-2005 at 13:08
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Trouwens, Stalin was links. Daarom was hij nog bepaald een democraat...
Stalin was een antisemiet en een nationalist. Hij was weliswaar een zogenaamde "sociale" nationalist... Hij valt dus eerder in de hoek van de nationaal-bolsjevieken te situeren: voorbij links en rechts... Hij mengde communistische principes met onversneden fascistische principes (extreem nationalisme, racisme, antisemitisme, leidercultus, enzovoort).

Stalin is er trouwens een bewijs voor dat extreme linkse opstellingen gevaarlijk zijn en tot rechtse standpunten kunnen voeren... Daarom ben ik dan ook centrum-links.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Trouwens, Stalin was links. Daarom was hij nog bepaald een democraat...
Stalin was een antisemiet en een nationalist. Hij was weliswaar een zogenaamde "sociale" nationalist... Hij valt dus eerder in de hoek van de nationaal-bolsjevieken te situeren: voorbij links en rechts... Hij mengde communistische principes met onversneden fascistische principes (extreem nationalisme, racisme, antisemitisme, leidercultus, enzovoort).[/size]
[/edit]
__________________
"Es darf nicht sein, dass letztendlich je die Frustrierten über das Schicksal [Flanderns] bestimmen" - Edmund Stoiber

Laatst gewijzigd door jjohanvdb : 22 september 2005 om 12:08.
jjohanvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 12:16   #60
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Dat is gewoon de definitie van rechts... Als je een democratisch rechts wil stichten, dan moet je gewoon een andere term uitvinden, b.v. averechts. De rechtse partijen hebben zich altijd tegen het algemeen stemrecht verzet.
Niets is zomaar 'gewoon', zeker niet in dit soort terminologische discussies... De 'definitie' die jij hier hanteert is niet meer dan een tendentieuze en al te gemakkelijke slogan, helemaal geen definitie. Net zozeer als er een democratisch 'centrum-links' bestaat, (waartoe jij je bekent), is er ook een democratisch 'centrum-rechts'.

Citaat:
In gematigde versies zijn nationalisme en democratie misschien verenigbaar, maar in essentie zijn het twee vijandige krachten. Het nationalisme kan zich pas meester maken van de democratie door die democratie van haar inhoud te beroven. De democratie-opvatting van het nationalisme is de fascistische Führerdemocratie.
Opnieuw gebruik je een tendentieuze en sloganeske afbakening van je terminologie. Je neemt de meest extreme vorm en projecteert die op alles wat er maar op lijkt... 'Nationalisme', of beter: 'nationaal bewustzijn', en democratie kunnen samengaan, net zozeer als ze inderdaad kunnen ontsporen.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be