Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2003, 09:28   #21
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Wat een zinloze topic. De multiculturele maatschappij IS er. Als je tegen bent zal je erg drastische maatregelen moeten nemen. Je kan misschien al beginnen met restoreren van de treinen van 50 jaar geleden??
Vraag is dan: wat is het beste: de ziekte of de behandeling?
Uw vraag is volgens mij niet beter dan het nazi-racisme:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4436
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 10:34   #22
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik had wel verwacht dat ik dit op mijn bord ging krijgen. Kijk, ik heb nooit gezegd dat een multiculturele samenleving steeds werkt.
Ik heb gewoon gezegd dat er voorbeelden zijn van waar (en wanneer) ze wel werkt. Zo goed?
Zo verstandig ben je dan toch. Geef nu maar een voorbeeld van waar het wel werkt.
En hoeveel kans is er dat het bij ons wel zou werken en zelfs een verbetering zou zijn?
Zoals al gezegd, is de VS een voorbeeld van een multiculturele maatschappij die werkt. Mensen die in hun ideologie vast zitten (zoals Darwin) zullen dan zeggen dat dat niet waar is omdat daar slechte dingen gebeurd zijn. Ik ontken niet dat die dingen gebeurd zijn, maar het heeft geen zin om dat voorbeeld te gebriuken om te zeggen dat ze nooit werkt. Met dezelfde intelectuele oneerlijkheid zou ik aan de hand van talloze burgeroorlogen dan kunnen aantonen dat ook de monoculturele maatschappij niet werkt...

En Boer Bavo heeft gelijk, de multiculturele maatschappij is er. We kunnen maar beter beginnen met de integratie van diegenen die hier al zijn te stimuleren. Maar voorstellen in die zin komen er helaas nooit van het Blok en consoorten...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 11:08   #23
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
We kunnen maar beter beginnen met de integratie van diegenen die hier al zijn te stimuleren. Maar voorstellen in die zin komen er helaas nooit van het Blok en consoorten...
Hallo??? nog iemand thuis?

Wie EIST er hier constant INTEGRATIE?

En wie WIL NIET INTEGREREN?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 11:53   #24
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik had wel verwacht dat ik dit op mijn bord ging krijgen. Kijk, ik heb nooit gezegd dat een multiculturele samenleving steeds werkt.
Ik heb gewoon gezegd dat er voorbeelden zijn van waar (en wanneer) ze wel werkt. Zo goed?
Zo verstandig ben je dan toch. Geef nu maar een voorbeeld van waar het wel werkt.
En hoeveel kans is er dat het bij ons wel zou werken en zelfs een verbetering zou zijn?
Zoals al gezegd, is de VS een voorbeeld van een multiculturele maatschappij die werkt. Mensen die in hun ideologie vast zitten (zoals Darwin) zullen dan zeggen dat dat niet waar is omdat daar slechte dingen gebeurd zijn. Ik ontken niet dat die dingen gebeurd zijn, maar het heeft geen zin om dat voorbeeld te gebriuken om te zeggen dat ze nooit werkt. Met dezelfde intelectuele oneerlijkheid zou ik aan de hand van talloze burgeroorlogen dan kunnen aantonen dat ook de monoculturele maatschappij niet werkt...
De autochtonen van Noord-Amerika leven NU nog altijd in aparte monoculturele reservaten. De "multiculturele" samenleving in de Verenigde Staten is dus een FICTIE, een gewetenssussertje voor de immigranten die Noord Amerika hebben overspoeld en er HUN gedragscodes hebben gevestigd en die van de autochtonen hebben weggeveegd.

Een les waar we hier in Europa één en ander uit kunnen leren...

In Europa hebben we trouwens een heel goede modus vivendi tussen de verschillende -nauw-verwante - culturen gevonden, waardoor al meer dan 55 jaar geen oorlog meer woedt in Europa. Behalve dan daar waar er sprake is van multiculturele samenlevingen zoals in de Balkan.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 11:58   #25
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
1** de VS een voorbeeld van een multiculturele maatschappij die werkt. 2** We kunnen maar beter beginnen met de integratie van diegenen die hier al zijn te stimuleren. Maar voorstellen in die zin komen er helaas nooit van het Blok en consoorten...
1** De USA heeft een zeer ernstig probleem met de zwarten dat maar niet opgelost geraakt. In werkelijkheid leven Zwart en Blank naast mekaar. De welvaart van de Zwarten was een tijd geleden verbeterd door beschermende maatregelen. Door de grote toevloed echter van nieuwe immigranten vooral Aziaten en Spaanssprekenden die de lagere jobs veroveren is de levensstandaard van de zwarten weer achteruitgegaan.
De USA zit nu eenmaal met die problemen en moet maar trachten er het beste van te maken.
Maar het is ontegensprekelijk zo dat een maatschappij die min of meer homogeen is gemakkelijker bestuurd kan worden.
2** Goed dat S. ook voor integratie is. Zoals het VB trouwens reeds jaren eist. Maar de huidige regering maakt snel nieuwe Belgen voor wie taalkennis niet nodig is. Maar zonder taalkennis is integratie niet mogelijk.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 14:20   #26
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Misschien een leuk Citaat van Koot en Bie:

[size=6]Als de Indianen een wat strenger immigratiebeleid hadden gevoerd, was het nu niet zo een puinhoop in Amerika geweest. [/size](Koot en Bie)
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 15:06   #27
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Met dezelfde intelectuele oneerlijkheid zou ik aan de hand van talloze burgeroorlogen dan kunnen aantonen dat ook de monoculturele maatschappij niet werkt...
Deze uitdaging wil ik wel aangaan. Laat ze maar komen S. die talloze voorbeelden van monoculturele samenlevingen die geteisterd worden door burgeroorlogen.

Ik beweer namelijk dat �*ls er al burgeroorlogen in "monoculturele" samenlevingen geweest zijn, dit juist botsingen zijn geweest van het ene stelsel van gedragscodes tegen het andere. Een "culture clash" dus. Een culture clash die staat voor een maatschappij die verdeeld is door verschillende ethische normen doorheen de verschillende lagen van de samenleving, of anders een maatschappij waarin het status quo tussen de verschillende subculturen (zoals standen of klassen) en dus het ethische normenstelsel van de oude maatschappij zelf in vraag wordt gesteld.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 16:00   #28
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 19:38   #29
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Nepal is ook monocultureel.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 20:00   #30
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
Ik dacht dat jij dacht dat Amerika een multicultureel land was. Of heb ik het daar nu even mis begrepen?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 20:27   #31
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
Ik dacht dat jij dacht dat Amerika een multicultureel land was. Of heb ik het daar nu even mis begrepen?
Multicultureel of niet, het was een burgeroorlog van de blanke cultuur tegen de blanke cultuur.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 21:33   #32
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
Ik dacht dat jij dacht dat Amerika een multicultureel land was. Of heb ik het daar nu even mis begrepen?
Multicultureel of niet, het was een burgeroorlog van de blanke cultuur tegen de blanke cultuur.
De munitie van de multiculturalisten begint duidelijk op te raken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 21:37   #33
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
Ik dacht dat jij dacht dat Amerika een multicultureel land was. Of heb ik het daar nu even mis begrepen?
Multicultureel of niet, het was een burgeroorlog van de blanke cultuur tegen de blanke cultuur.
De munitie van de multiculturalisten begint duidelijk op te raken.
Hoezo?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 21:47   #34
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Ik ben geen multiculturalist pur sang, ik geloof niet dat je zomaar wat culturen bijeen moet gooien om tot een 'geslaagde' maatschappij te komen. Het omgekeerde is echter ook niet waar, een maatschappij met verschillende culturen is niet noodzakelijk gedoemd. Er zijn genoeg voorbeelden zijn van geslaagde maatschappijen zijn waarin verschillende culturen leven. Vlaanderen zelf is verdomme zelf al 1000 jaar een smeltkroes van beschavingen.
We zitten nu met een aantal nieuwe culturen hier, leer er mee leven en maak er iets constructiefs van.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 22:58   #35
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Spaanse burgeroorlog (geen verschil in cultuur, enkel in politiek), Amerikaanse burgeroorlog, ons land bijna bij de Koningskwestie, Bolivië vandaag staat er dicht bij, Venezuela een dik jaar terug ook.
Ik dacht dat jij dacht dat Amerika een multicultureel land was. Of heb ik het daar nu even mis begrepen?
Multicultureel of niet, het was een burgeroorlog van de blanke cultuur tegen de blanke cultuur.
De munitie van de multiculturalisten begint duidelijk op te raken.
Prachtig. Herlees de quotes die in deze post staan. Denk Amerikaanse burgeroorlog weg. Wiens munitie is op?
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2003, 17:49   #36
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik ben geen multiculturalist pur sang, ik geloof niet dat je zomaar wat culturen bijeen moet gooien om tot een 'geslaagde' maatschappij te komen. Het omgekeerde is echter ook niet waar, een maatschappij met verschillende culturen is niet noodzakelijk gedoemd. Er zijn genoeg voorbeelden zijn van geslaagde maatschappijen zijn waarin verschillende culturen leven. Vlaanderen zelf is verdomme zelf al 1000 jaar een smeltkroes van beschavingen.
We zitten nu met een aantal nieuwe culturen hier, leer er mee leven en maak er iets constructiefs van.
Een smeltkroes is nu bijna net het tegenovergestelde van een multiculturele samenleving. Daarin verdwijnt het onderscheid tussen de samenstellende culturen en worden ze vervangen door een nieuwe cultuur die bepaalde onderdelen van de samenstellende delen opneemt.

Overigens is het niet zo dat er buiten de "multiculturele samenleving" enkel de monoculturele samenleving zou bestaan. Het is immers best mogelijk dat bvb in een federatie de samenstellende delen genoeg gedragscodes met elkaar delen om een geheel te vormen, maar toch elk weer zoveel eigen gedragscodes hebben, dat ze verkiezen hun culturele eigenheid te behouden.

In België bvb is de tendens in de loop der jaren er één geweest van steeds meer territoriale autonomie en meer culturele homogeniteit voor de samenstellende delen. De "Vlaamse Strijd" heeft als gevolg gehad een zich steeds verder verwijderen van de "multiculturele" samenleving die door het verfransende Belgisch regime was ingesteld.

Elders in Europa zien we ook diezelfde tendens steeds weer terugkeren. Zoals in Spanje -dat dus zeker geen monocultureel land is- en waar voor de verandering de "linksen" nu eens de voorstanders van meer autonomie waren, met als laatste restant van deze 'burgeroorlog' (waarvan de wortels tot ver in de 19e eeuw reiken) de marxistische afscheidingsbeweging ETA van Baskenland en met regio's als Catalonië. Of zoals Tsjechië en Slowakije die elk hun eigen weg zijn gegaan.


Het is onzinnig om Europa met Amerika te vergelijken omdat de etnische situaties compleet verschillend zijn. Zowel wat betreft vertrekpunt als in de richting waarin beide evolueren. Europa staat veel dichter bij de oorspronkelijke situatie van hoe culturen van nature met elkaar omgaan. Amerika is daarentegen een geheel nieuw maaksel dat zeker nog niet af is en waarvan het helemaal niet zeker is welke kant het opgaat. Het is heel goed mogelijk dat van zodra Amerika zijn leidende rol in de wereld verliest, het bezielend élan dat het naar zijn burgers uitstraalt eveneens verdwijnt. En wat er dan gebeurt, wie zal het zeggen?


Met de Europese constellatie zijn we echter zo goed als 100% zeker van waar we naartoe gaan. Het Europa zoals we dat nu kennen is dan ook zo wervend voor aangrenzende verwante culturen, dat ze zo snel mogelijk willen aansluiten bij dit succesverhaal.

De Verenigde Staten staan eerder op voet van koude of warme oorlog met hun buurlanden zoals Cuba, Mexico, of de rest van Zuid-Amerika. Moesten de Verenigde Staten dezelfde constellatie gehad hebben als de EEG, dan was er nu al jaren sprake geweest van de Amerikaanse Unie, die alle landen van de Amerika's zou omvatten.


Van Amerika hebben wij hier in Europa dus helemaal geen lessen te ontvangen als het op samenleven van culturen aankomt. Zij kunnen wat dat betreft eerder bij ons in de leer gaan.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be