Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2020, 05:43   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard Kluisrekeningfraude

Kluisrekening, wat is dat? Hoor ik u al vragen.

Welnu, dit is een nieuwe soort fraude om aan je geld te komen.
Een (zogezegde) medewerker van de bank belt u op om u te melden dat er een grote som geld van uw rekening verdwenen is.

Uiteraard heeft u geen grote som overgeschreven en u schrikt van het bedrag dat genoemd wordt.

De medewerker van de bank stelt u dan voor, om erger te voorkomen, dat u het overige geld op een andere rekening plaatst (kluisrekening), zodat de daders niet met nog meer geld kunnen gaan lopen.

Uiteraard kunt u dat zelf niet, dus stelt de medewerker voor om dat voor u te doen. U moet gewoon de gegevens van uw rekening doorgeven en de rest doet hij / zij dan wel voor u.


Weet dat:
Een bank u nooit op deze manier zal benaderen.
Een medewerker van de bank transacties kan doen op uw rekening zonder dat hij daarvoor naar u moet bellen om uw gegevens te verkrijgen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201021_97775101
Er liepen al honderden mensen tegen de lamp.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 22 oktober 2020 om 05:43. Reden: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201021_97775101
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 07:48   #2
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Oplichters zullen telkens nieuwe truukjes verzinnen, en domme mensen zullen er steeds weer in lopen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 08:05   #3
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Hoeveel keer moeten ze nu feitelijk zeggen dat ge uw gegvens nooit via telefon moogt delen.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 08:57   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Hoeveel keer moeten ze nu feitelijk zeggen dat ge uw gegvens nooit via telefon moogt delen.
2
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 10:09   #5
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

De domheid van zoveel mensen is gewoonweg niet te peilen. Dat zijn dan dezelfde mensen die op de links/Belgicistische partijen stemmen want die leiden hen ook keer op keer rond te tuin zonder dat ze het doorhebben.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 11:10   #6
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Los van het feit dat ik nooit zulke gegevens via de telefoon zou delen, zou ik ook gewoon meteen even mijn rekening checken (dat duurt 10 seconden).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 11:19   #7
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Los van het feit dat ik nooit zulke gegevens via de telefoon zou delen, zou ik ook gewoon meteen even mijn rekening checken (dat duurt 10 seconden).
Jij en ik zouden dat doen, samen met veel generatiegenoten.

Maar veel 70+'ers zijn niet vertrouwd met banking apps of zijn zelfs regelrechte digibeten. Die mensen vertrouwen nog steeds blindelings op de bankklerk, zeker als ze geen kinderen hebben die hen wat bijstaan in de administratie.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 12:08   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Jij en ik zouden dat doen, samen met veel generatiegenoten.

Maar veel 70+'ers zijn niet vertrouwd met banking apps of zijn zelfs regelrechte digibeten. Die mensen vertrouwen nog steeds blindelings op de bankklerk, zeker als ze geen kinderen hebben die hen wat bijstaan in de administratie.
De kwestie is uiteraard dat ze die mensen niet met online bankieren zouden mogen opzadelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 12:12   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Jij en ik zouden dat doen, samen met veel generatiegenoten.

Maar veel 70+'ers zijn niet vertrouwd met banking apps of zijn zelfs regelrechte digibeten. Die mensen vertrouwen nog steeds blindelings op de bankklerk, zeker als ze geen kinderen hebben die hen wat bijstaan in de administratie.
Kluisrekeningfraude. Deze morgen was dit een van de onderwerpen in "De inspecteur" op Radio 2.

Juist ja. Er zijn er nog altijd die met een papieren overschrijving naar de bank gaan. En dan verschieten dat er kosten worden aangerekend.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 21:17   #10
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Jij en ik zouden dat doen, samen met veel generatiegenoten.

Maar veel 70+'ers zijn niet vertrouwd met banking apps of zijn zelfs regelrechte digibeten. Die mensen vertrouwen nog steeds blindelings op de bankklerk, zeker als ze geen kinderen hebben die hen wat bijstaan in de administratie.
Juist!!
Daarom dat ik de rekeningen van mijn moeder beheer ( ik heb de volmacht) + dat ik haar bankkaart in mijn bezit houd.
Mijn moeder (81j) is totaal digibeet, die heeft nog nooit een PC van dichtbij gezien, bij wijze van.
Zij is een veel te braaf menske dat iedereen vertrouwt ook. Aan de eerste de beste die haar zou bellen om haar bankgegevens op te vragen zou ze dat zonder aarzelen doorgeven
Daarom dat IK haar bankkaart bij mij hou en zelf al haar betalingen doe. En heeft ze cash geld nodig, dan haal ik dat wel voor haar af.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 21:35   #11
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Kluisrekeningfraude. Deze morgen was dit een van de onderwerpen in "De inspecteur" op Radio 2.

Juist ja. Er zijn er nog altijd die met een papieren overschrijving naar de bank gaan. En dan verschieten dat er kosten worden aangerekend.
Mijn moeder deed dat ook tot enkele jaren geleden.
Toen heb ik haar voorgesteld dat ik haar betalingen zou doen. Gelukkig was ze direct akkoord.
We zijn dan samen naar de bank gegaan en ze heeft mij de volmacht gegeven.
Ik doe al haar betalingen, doe elke week haar boodschappen en af en toe haal ik wat geld af zodat ze altijd een 40-50 euro cash in haar portemonee heeft.
Alhoewel: sedert Corona is de cafetaria in het rusthuis gesloten en heeft ze eigenlijk geen cash geld nodig. Voor Corona ging ze soms in de namiddag ne koffie drinken en een ijsje of een gebakje erbij.
Maar echt he: mocht ne wildvreemde haar bellen en haar code van haar bankkaart vragen, ze zou dat zonder aarzelen doorgeven.
Daarom dat ik haar code laten veranderen heb en haar bankkaart in mijn bezit houd.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 21:50   #12
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Kluisrekeningfraude. Deze morgen was dit een van de onderwerpen in "De inspecteur" op Radio 2.

Juist ja. Er zijn er nog altijd die met een papieren overschrijving naar de bank gaan. En dan verschieten dat er kosten worden aangerekend.
Mijn opa heeft nooit een bankrekening gehad/ gewild. Hij vertrouwde de banken niet.
Hij is gestorven in 1986, en was nog nooit een bankkantoor binnengegaan.
Toen hij gestorven was is mijn oma naar een klein flatje verhuisd en mijn vader (hun zoon) hielp mee de kasten leegmaken.
In de kleerkast vond hij hele stapels briefkes van 1000 en 2000 BF, goed voor zo'n 250000 BF. En dat was heel veel geld in die tijd.
Mijn opa had dat tussen zijn kleren verstopt en mijn oma wist dat niet
Ik zie nog altijd mijn vader met al die geldbiljetten naar mijn oma in de keuken lopen, haha! Dat menske kreeg bijna een hartaanval bij het zien van al dat geld.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 10:13   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Mijn moeder deed dat ook tot enkele jaren geleden.
Toen heb ik haar voorgesteld dat ik haar betalingen zou doen. Gelukkig was ze direct akkoord.
We zijn dan samen naar de bank gegaan en ze heeft mij de volmacht gegeven.
Ik doe al haar betalingen, doe elke week haar boodschappen en af en toe haal ik wat geld af zodat ze altijd een 40-50 euro cash in haar portemonee heeft.
Alhoewel: sedert Corona is de cafetaria in het rusthuis gesloten en heeft ze eigenlijk geen cash geld nodig. Voor Corona ging ze soms in de namiddag ne koffie drinken en een ijsje of een gebakje erbij.
Maar echt he: mocht ne wildvreemde haar bellen en haar code van haar bankkaart vragen, ze zou dat zonder aarzelen doorgeven.
Daarom dat ik haar code laten veranderen heb en haar bankkaart in mijn bezit houd.
Dat is een situatie die mij bekend in de oren klinkt. Geenszins een alleenstaand geval.
Ik ken mensen die niet bepaald oud zijn maar er ook zouden intrappen. Niet bepaald oud dus maar wel kwetsbaar wegens niet of slecht geïnformeerd om wat voor reden ook, dikwijls gebrek aan interesse. Als je er tegen praat, liefst niet te moeilijk want dan begrijpen ze je niet, of zijn niet geïnteresseerd. Tja.
Maar uw oplossing vind ik de beste, tenminste indien broers en/of zussen daarmee akkoord gaan. Want daar valt ook wel iets over te zeggen. Het vertrouwen is niet overal even groot.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 10:28   #14
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Mijn opa heeft nooit een bankrekening gehad/ gewild. Hij vertrouwde de banken niet.
Hij is gestorven in 1986, en was nog nooit een bankkantoor binnengegaan.
Toen hij gestorven was is mijn oma naar een klein flatje verhuisd en mijn vader (hun zoon) hielp mee de kasten leegmaken.
In de kleerkast vond hij hele stapels briefkes van 1000 en 2000 BF, goed voor zo'n 250000 BF. En dat was heel veel geld in die tijd.
Mijn opa had dat tussen zijn kleren verstopt en mijn oma wist dat niet
Ik zie nog altijd mijn vader met al die geldbiljetten naar mijn oma in de keuken lopen, haha! Dat menske kreeg bijna een hartaanval bij het zien van al dat geld.
Ik zou niet willen weten hoeveel geld er zo al verbrand is geweest op't stort.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 12:38   #15
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is een situatie die mij bekend in de oren klinkt. Geenszins een alleenstaand geval.
Ik ken mensen die niet bepaald oud zijn maar er ook zouden intrappen. Niet bepaald oud dus maar wel kwetsbaar wegens niet of slecht geïnformeerd om wat voor reden ook, dikwijls gebrek aan interesse. Als je er tegen praat, liefst niet te moeilijk want dan begrijpen ze je niet, of zijn niet geïnteresseerd. Tja.
Maar uw oplossing vind ik de beste, tenminste indien broers en/of zussen daarmee akkoord gaan. Want daar valt ook wel iets over te zeggen. Het vertrouwen is niet overal even groot.
Mijn jongere broer is al 7 jaar geleden overleden
Mijn oudere zus; daarmee hebben we al jaren geen enkel contact ( moeder en ik).
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 12:42   #16
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is een situatie die mij bekend in de oren klinkt. Geenszins een alleenstaand geval.
Ik ken mensen die niet bepaald oud zijn maar er ook zouden intrappen. Niet bepaald oud dus maar wel kwetsbaar wegens niet of slecht geïnformeerd om wat voor reden ook, dikwijls gebrek aan interesse. Als je er tegen praat, liefst niet te moeilijk want dan begrijpen ze je niet, of zijn niet geïnteresseerd. Tja.
Maar uw oplossing vind ik de beste, tenminste indien broers en/of zussen daarmee akkoord gaan. Want daar valt ook wel iets over te zeggen. Het vertrouwen is niet overal even groot.
Klopt. Bv jonge mensen met een laag IQ.
Ze bestaan echt hoor.
Niet kunnen tellen, amper kunnen lezen/ schrijven.
Dat zijn de kwetsbaarste mensen.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 19:06   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Mijn jongere broer is al 7 jaar geleden overleden
Mijn oudere zus; daarmee hebben we al jaren geen enkel contact ( moeder en ik).
NN, Ik bedoelde enkel dat dergelijke situaties kunnen leiden tot vervelende ruzies.
Iemand die zich inzet voor zijn/haar moeder of vader tijdens het leven, met medeleven, en nadien wordt verweten misschien te hebben geprofiteerd door naaste bloedverwanten.
Het zijn nogal dikwijls deze die al lang hun kop niet hebben laten zien die na de begrafenis de grootste ruziemakers zijn.
Ik spreek enkel uit ervaring uit mijn omgeving.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 06:12   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
NN, Ik bedoelde enkel dat dergelijke situaties kunnen leiden tot vervelende ruzies.
Iemand die zich inzet voor zijn/haar moeder of vader tijdens het leven, met medeleven, en nadien wordt verweten misschien te hebben geprofiteerd door naaste bloedverwanten.
Het zijn nogal dikwijls deze die al lang hun kop niet hebben laten zien die na de begrafenis de grootste ruziemakers zijn.
Ik spreek enkel uit ervaring uit mijn omgeving.
Hier idem dito.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be