Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2014, 08:26   #21
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ah, een stel medeforummers die waarschijnlijk evenveel ervaring hebben met werken als bembem, of werkloosheid, zoals ik.
't Waren de anti-werklozen die er mee afkwamen dacht ik...

Nu ja, als er morgen een werkloze begint met manden te vlechten en hij kan die verkopen, waarom zouden we die mens tegenhouden...
En tegenhouden doen ze door veel voorwaarden vast te hangen aan die zaken...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 08:40   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
't Waren de anti-werklozen die er mee afkwamen dacht ik...
Ik ben zo'n anti werkloze. Maar om iemand die nie wil werken het zelfstandigen statuut aan te smeren, da's zelfs te laag voor mij.



Citaat:
Nu ja, als er morgen een werkloze begint met manden te vlechten en hij kan die verkopen, waarom zouden we die mens tegenhouden...
Goeie vraag.
Citaat:
En tegenhouden doen ze door veel voorwaarden vast te hangen aan die zaken...
Zie mijn verwijzing naar VlaremII.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 09:11   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar ga ik de mist in mijn beste Benny?
Er zijn statuten onder de eenmanszaken waar men geen bepaald startbedrag moet hebben, maar deze hebben allemaal een adder onder het gras die eerder een Cobra genoemd kan worden.
Een greep uit de mogelijkheden.
Of men moet na een bepaalde periode een bepaald bedrag kunnen voorleggen.
Of men moet voldoen aan voorwaarden XYZ (de 6maandenwonders zijn daar een misbruik van).
Maar wat ze wel gemeen hebben is dat iemand persoonlijk verantwoordelijk gesteld kan worden voor faling, en dat ook privébezit aangeslagen kan worden.
En dat is wat een BVBA of NV kan vermijden. En dat doe je niet zonder startkapitaal.

Maar bembem's insteek is eigenlijk simpel. Hoe te vermijden dat de nodige instanties haar/hem (men is nooit zeker) van jut naar her sturen om werk te zoeken dat toch niet in de smaak valt.

Niet onbegrijpelijk, daar mijn ervaring met die instanties bij uitstek slecht is.

De simpelste truk is gewoon niet werkzoekende te zijn, en geen uitkering te ontvangen. Maar ergens heb ik de indruk dat dat ook niet is wat bembem wil.
Hangt af van de aard van het werk natuurlijk. Als je vrij risicoloos werk doet, heb je geen BVBA nodig en is dat geldverspilling. Een eenmanszaak is dan voldoende. Ik zie niet in waarom een bakker of een slager een bvba moet opstarten.

Overigens is het grote probleem in Belgie met het zelfstandigenstatuut de sociale bijdrage. Je moet ze betalen, ongeacht je iets verdient of niet. In NL bvb betaal a rato van je verdiensten.

Dus bembem zou beter ver weg van dat zelfstandigenstatuut blijven als ze geen concreet business plan heeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 14:05   #24
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Boehh als ik geen job vind moet ik straks misschien gaan kuisen via het Ocmw, en dat zie ik eerlijk gezegd helemaal niet zitten!! .. En dus ben ik sterk aan het denken van hier aan te ontsnappen door mij zelfstandig te verklaren! Alleen heb ik daar tot nu toe enkel maar overwegend 'negatieve dingen' over gehoord i.e. je betaalt je blauw aan allerlei onkosten, hogere ziekteverzekering, geen mogelijkheid om op de dop terug te vallen, grote kans om op de fles/failliet te gaan etc. etc.

Hum, ik vraag me af: "Zijn er die hier misschien wel positieve ervaringen mee hebben?" en "Wat was/is jullie business plan?" (ik denk bvb. van een webshop op te zetten van dvd's maar ik vraag me af of dit wel een goed idee is) Thx
En wat is er mis met eens flink hard gaan kuisen? Het is eerbaar werk, en zeker voor iemand die niet van de dop geraakt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 14:17   #25
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
En wat is er mis met eens flink hard gaan kuisen? Het is eerbaar werk, en zeker voor iemand die niet van de dop geraakt.
veel te lastig natuurlijk. Het is veel leuker om in de hangmat te blijven liggen.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 15:40   #26
Holger Danske
Burger
 
Geregistreerd: 8 januari 2014
Berichten: 159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Boehh als ik geen job vind moet ik straks misschien gaan kuisen via het Ocmw, en dat zie ik eerlijk gezegd helemaal niet zitten!! .. En dus ben ik sterk aan het denken van hier aan te ontsnappen door mij zelfstandig te verklaren! Alleen heb ik daar tot nu toe enkel maar overwegend 'negatieve dingen' over gehoord i.e. je betaalt je blauw aan allerlei onkosten, hogere ziekteverzekering, geen mogelijkheid om op de dop terug te vallen, grote kans om op de fles/failliet te gaan etc. etc.

Hum, ik vraag me af: "Zijn er die hier misschien wel positieve ervaringen mee hebben?" en "Wat was/is jullie business plan?" (ik denk bvb. van een webshop op te zetten van dvd's maar ik vraag me af of dit wel een goed idee is) Thx
Welke diploms hebt ge eigenlijk? Heb je eigenlijk al eens gekeken op de lijst knelpuntberoepen?

Zelfstandige klagen dat ze zich blauw betalen, maar dat is voor een stuk ook psychologisch.
Als je een factuur op je bankrekening gestort krijgt, dan moet je daarvan op het eind van het kwartaal al 21% van afstaan (hangt af van uw soort activiteit). Van dat bedrag moet je rekenen dat je minstens de helft moet afstaan aan belastingen, sociale bijdrage, provinciebelastingen,... (hangt ook weer af van uw soort activiteit, en hoeveel kosten je maakt).
Holger Danske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 15:58   #27
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
(ik denk bvb. van een webshop op te zetten van dvd's maar ik vraag me af of dit wel een goed idee is) Thx
neen dat is geen goed idee, tenzij u écht weet waarmee u bezig bent:

1) ofwel verkoopt u mainstream dingen, maar dan kan u niet op tegen bol.com of amazon of gelijkaardig.

2) ofwel verkoopt u superniche dingen, maar dan moet u weten wat u verkoopt, hoe u dat promoot, moet u iets van seo kennen, ....


"leuk een webshop openen!"

Dat dacht een vriendin van mijn zus ook, specifiek in allerlei importartikelen uit Spanje. Aja, want ze ging daar graag, ze kon spaans en ze kende dat land behoorlijk goed. Precies alsof dat allemaal vanzelf gaat... Zes maand later was haren boel toe.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 16:45   #28
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
veel te lastig natuurlijk. Het is veel leuker om in de hangmat te blijven liggen.
En het forum te blijven volspammen in de hoop enige legitimatie voor het in de hangmat blijven nietsdoen te vinden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 19:07   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
En het forum te blijven volspammen in de hoop enige legitimatie voor het in de hangmat blijven nietsdoen te vinden.
Af en krijgen we van Eduard Khil een beetje inside informatie over de N-VA top. Hij kan dan niet wachten om het wereldkundig te maken. Hij schiet dan direct in actie om zijn verlangen om een nuttige bijdrage te leveren aan de samenleving te bevredigen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 22:15   #30
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

hmm interessante tips zie ik .. thx guys & girls

en @diegenen die beweren dat ik niet wil werken, ik wil wel werken!
zo solliciteer ik bvb. voor broodjeszaken, fastfood joints en andere fysiek inspannende jobs - tot nu toe echter zonder resultaat, eigenlijk doe ik alles liever dan kuisen want als ik dat bij mij doe, ben ik nadien pompaf, wat gaat dat zijn als ik dat dagelijks ga moeten doen: oeioeioeioei!

kuisen om een uitkering te behouden en niet dakloos te worden -> heb ik daarvoor al die moeite van omscholing (attest administratief bediende) via de VDAB gedaan?! ik had destijds beter BSO gedaan, kapster ofzo ipv. ASO, dan liet men mij nu met rust en kon ik tenminste ieder jaar met vakantie ipv. gemene opmerkingen te krijgen van zogezegde 'luiheid'

ik ga indeed mss. beter eens naar de dokter want van alle stress slaap en eet ik slecht en mijn gezicht staat vol puisten .. wie weet krijg ik mss. een briefje wegens 'allergisch aan kuisproducten' (wink wink Peche ^^), ik ga alleszins zeggen dat ik depressief ben .. <- een mens zou voor minder ..

Laatst gewijzigd door bembem : 23 juni 2014 om 22:16.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 22:42   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ga u een knelpuntberoep leren.

Laten ze u ook gerust en ge hebt meer kans op een leuke job nadien. Ik vermoed dat studeren minder lastig is als toiletten kuisen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 22:45   #32
Kaaskoppie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2013
Berichten: 1.050
Standaard

Vlamingen en ondernemen,het wil maar niet lukken in Belgie
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 22:49   #33
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ga u een knelpuntberoep leren.

Laten ze u ook gerust en ge hebt meer kans op een leuke job nadien. Ik vermoed dat studeren minder lastig is als toiletten kuisen ?

ik heb echt de moed niet van nu nog te gaan studeren hoor (binnenkort ben ik 35!) .. daarbij, mijn biologische klok tikt: als ik ooit kinderen wil en ik denk sterk van er 2 - mss. wel 3 te nemen , heb ik nog maar 5 jaar of ik krijg een debieltje (no thx), ik zie mij echt niet als zwangere terug de schoolbanken op .. !!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 23:43   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
hmm interessante tips zie ik .. thx guys & girls

en @diegenen die beweren dat ik niet wil werken, ik wil wel werken!
zo solliciteer ik bvb. voor broodjeszaken, fastfood joints en andere fysiek inspannende jobs - tot nu toe echter zonder resultaat, eigenlijk doe ik alles liever dan kuisen want als ik dat bij mij doe, ben ik nadien pompaf, wat gaat dat zijn als ik dat dagelijks ga moeten doen: oeioeioeioei!

kuisen om een uitkering te behouden en niet dakloos te worden -> heb ik daarvoor al die moeite van omscholing (attest administratief bediende) via de VDAB gedaan?! ik had destijds beter BSO gedaan, kapster ofzo ipv. ASO, dan liet men mij nu met rust en kon ik tenminste ieder jaar met vakantie ipv. gemene opmerkingen te krijgen van zogezegde 'luiheid'

ik ga indeed mss. beter eens naar de dokter want van alle stress slaap en eet ik slecht en mijn gezicht staat vol puisten .. wie weet krijg ik mss. een briefje wegens 'allergisch aan kuisproducten' (wink wink Peche ^^), ik ga alleszins zeggen dat ik depressief ben .. <- een mens zou voor minder ..
Ik weet niet welke drugs je pakt, maar ik zou zeggen stoppen daarmee, kappen, afgelopen!
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 23:44   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
ik heb echt de moed niet van nu nog te gaan studeren hoor (binnenkort ben ik 35!) .. daarbij, mijn biologische klok tikt: als ik ooit kinderen wil en ik denk sterk van er 2 - mss. wel 3 te nemen , heb ik nog maar 5 jaar of ik krijg een debieltje (no thx), ik zie mij echt niet als zwangere terug de schoolbanken op .. !!
Vergeet kinderen, je kan niet eens voor jezelf zorgen.

Trouwens, kinderen zijn altijd een teleurstelling.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 23:48   #36
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vergeet kinderen, je kan niet eens voor jezelf zorgen.

Trouwens, kinderen zijn altijd een teleurstelling.
D�*t is een boude bewering!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 00:28   #37
Fiscoman
Provinciaal Statenlid
 
Fiscoman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2013
Berichten: 623
Standaard

Toch even zo vrij zijn de vele zever te weerleggen.

1. Als zijnde 1 natuurlijk persoon kan men enkel een bvba oprichten.
Een comm.v. is niet van die aard dat ze beperkte aansprakelijkheid geeft.

2. zelfs bij risicoloze activiteiten kan een vennootschap nuttig zijn, omwille van fiscale/vermogensrechtelijke redenen.

3.Ook in een bvba kan de beperkte aansprakelijkheid doorbroken worden, de zogenaamde oprichtersAH. Dit hangt samen met het financieel plan dat neergelegd wordt bij de notaris.

4. begin nooit een zelfstandige activiteit om uw verplichtingen lastens de rva/ocmw te ontlopen, het loopt gegarandeerd slecht af. Een webwinkel met japanse films is een waanzinnig slecht idee. Al gehoord van download/torrentwebsites? Het is niet omdat het voor u plezant is dat uw klanten het plezant vinden.

5 een attest bedrijfsbeheer is vereist alvorens op te starten

6. Bijberoep, impliceert dat er een hoofdberoep is met minstens 50% (kan een beetje minder zijn, weet ik niet vanbuiten) tewerkstelling
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 06:46   #38
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
en @diegenen die beweren dat ik niet wil werken, ik wil wel werken!
zo solliciteer ik bvb. voor broodjeszaken, fastfood joints en andere fysiek inspannende jobs - tot nu toe echter zonder resultaat, eigenlijk doe ik alles liever dan kuisen want als ik dat bij mij doe, ben ik nadien pompaf, wat gaat dat zijn als ik dat dagelijks ga moeten doen: oeioeioeioei!
Beste kinderen, laat dat een les zijn voor U: doe uw best op school of ge eindigt gelijk bembem
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 09:03   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Sedert enkele jaren kan je via een gewone verklaring bij de notaris uw "privé eigendom" (lees huis) laten vrijwaren tegen zakelijke schulden. Het is dan niet in beslag te nemen. Ook als gewone zelfstandige of als vennoot of eender wat.
Je hoeft dus geen bvba op te richten om je huis te vrijwaren, en daar is het de meeste wel om te doen neem ik aan. Het betreft enkel zakelijke schulden.

Wil je wel een bvba ben je dat geld wel niet kwijt. Men spreekt over de oprichtingskosten en zo maar dat geld komt meteen weer vrij. Je kan dat dus met een kortlopende lening doen of dat geld meteen gebruiken om zaken te doen.
Ook je goederen of andere noodzakelijke dingen kan je inbrengen als kapitaal. Het hoeft dus niet enkel geld te zijn.

Maar ik zou zeggen doe eerst een "testcase" in de branche dat je wil doen.
Verken het, ga er op uit en kijk of je klanten kan warm maken voor uw idee?
Wees altijd eerlijk met die mensen en verbrand je naam niet voor je begonnen bent. Men zal u eerlijk ook antwoorden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 09:20   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Je kan natuurlijk wel gaan kuisen en daar een bijberoep bovenop in doen als de zaken een beetje meevallen in je hobby.
Word je hobby een meevaller dan kan dat je hoofdberoep worden. Vanaf een zeker bedrag is dat toch zo.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be