Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2012, 11:02   #1
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard Europese lente?

Zouden we niet eens ernstig moeten gaan denken aan een Europese lente?

We hebben nu een geweldige EU/EC en nog zo vele andere machtige organisaties. Zeker nodig in een maatschappij die overgeleverd is aan een schaalvergroting en de wereldeconomie.

Maar riskeren we niet onze ziel te verliezen in dit alles, of zijn we ze misschien al niet verloren. Het enigste waar we, burger of ondernemer, nog van durven dromen is dat we ooit van een juiste subsidie van Europa kunnen profiteren.

Hypocrieten zijn we ondertussen geworden, de subsidie is niet voor anderen bestemd, maar hoort naar ons te komen, naar ieder van ons. Regio's zoals Limburg hebben pech, want ze hebben al een speciaal statuut gehad bij de mijnsluiting en zullen nu zelf hun plan moeten trekken. De grote verdeler (EC) heeft ondertussen zijn actieterrein vergroot en heeft vele andere regio's om te helpen.

Maar we hebben zelf geen ziel meer, wat nu ...
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 11:33   #2
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Zouden we niet eens ernstig moeten gaan denken aan een Europese lente? We hebben nu een geweldige EU/EC en nog zo vele andere machtige organisaties. Zeker nodig in een maatschappij die overgeleverd is aan een schaalvergroting en de wereldeconomie. Maar riskeren we niet onze ziel te verliezen in dit alles, of zijn we ze misschien al niet verloren. Het enigste waar we, burger of ondernemer, nog van durven dromen is dat we ooit van een juiste subsidie van Europa kunnen profiteren. Hypocrieten zijn we ondertussen geworden, de subsidie is niet voor anderen bestemd, maar hoort naar ons te komen, naar ieder van ons. Regio's zoals Limburg hebben pech, want ze hebben al een speciaal statuut gehad bij de mijnsluiting en zullen nu zelf hun plan moeten trekken. De grote verdeler (EC) heeft ondertussen zijn actieterrein vergroot en heeft vele andere regio's om te helpen. Maar we hebben zelf geen ziel meer, wat nu ...
Mee eens, de tijd begint te dringen, hoe pakken we dat aan?

Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2012 om 11:34.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:00   #3
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Mee eens, de tijd begint te dringen, hoe pakken we dat aan?
Geweld is het laatste wat ik wil, onze huidige maatschappij is al wreed genoeg. Dromen doe ik ook niet als ik zie meningen er allemaal op de verschillende forums circuleren. We zitten in een maatschappij waar de vrije meningsuiting nog het enige is wat ons rest en wat doen we ermee. Enkel een beetje gal spuwen op personen of naar elkaar. Ons lot ligt in de handen van den Almachtige, voor wie daar nog in gelooft en anders wordt het eventueel een natuurramp. Het is gebleken dat wij als mensen, de mens in zijn eenvoudige vorm, niet in staat zijn om anders te denken dan aan kortzichtig eigenbelang. Dit en niets anders is de oorzaak van alles wat fout gaat.

Mea culpa!
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:06   #4
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Ik bedoel niet het einde van de Maja-kalender, want dat interesseert me geen fluit.
Ik vind de theorie in Chaospunt op vele punten interessant, maar dat ze ook gewag maakt van 2x/12/2012 is daar niet bij. Hier en nu, want niemand kan in de toekomst kijken! Ik ben ondertussen in de ban van het menselijk gedrag en de onstuitbare drang om alles in regeltjes te gieten en om alles zogezegd rechtvaardig met geld te regelen/betalen.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door creemej : 29 november 2012 om 12:08.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:16   #5
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Geweld is het laatste wat ik wil, onze huidige maatschappij is al wreed genoeg. Dromen doe ik ook niet als ik zie meningen er allemaal op de verschillende forums circuleren. We zitten in een maatschappij waar de vrije meningsuiting nog het enige is wat ons rest en wat doen we ermee. Enkel een beetje gal spuwen op personen of naar elkaar. Ons lot ligt in de handen van den Almachtige, voor wie daar nog in gelooft en anders wordt het eventueel een natuurramp. Het is gebleken dat wij als mensen, de mens in zijn eenvoudige vorm, niet in staat zijn om anders te denken dan aan kortzichtig eigenbelang. Dit en niets anders is de oorzaak van alles wat fout gaat.

Mea culpa!
We hebben die vrije meningsuiting gekregen in ruil voor het opgeven van onze echte vrijheid. Met andere woorden, we mogen lullen zoveel we willen, de dingen zijn wat ze zijn en daar zullen we het me moeten doen! Democratie is een uitgehold begrip en daar zullen we dus ook niet op kunnen rekenen om terug tot een rechtvaardig systeem te komen.

We hebben ook nog de droom, zoals ik al zei, om ooit in een gunstige uitzonderingspositie te belanden, vergelijkbaar met de lotto winnen.

En hard werken en aan niks anders denken is ook nog een optie.

Geld ... geld ... geld !!!
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:45   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Geweld is het laatste wat ik wil, onze huidige maatschappij is al wreed genoeg. Dromen doe ik ook niet als ik zie meningen er allemaal op de verschillende forums circuleren. We zitten in een maatschappij waar de vrije meningsuiting nog het enige is wat ons rest en wat doen we ermee. Enkel een beetje gal spuwen op personen of naar elkaar. Ons lot ligt in de handen van den Almachtige, voor wie daar nog in gelooft en anders wordt het eventueel een natuurramp. Het is gebleken dat wij als mensen, de mens in zijn eenvoudige vorm, niet in staat zijn om anders te denken dan aan kortzichtig eigenbelang. Dit en niets anders is de oorzaak van alles wat fout gaat.

Mea culpa!
Ik denk dat mensen elkaar niet meer begrijpen omdat ze zich krampachtig vasthouden aan de bomen en het bos vergeten. Anders gezegd, het verruimen van onze visie laat zien hoe absurd de strijd soms is, en dat is zelfs niet arbitrair bedoeld, het is werkelijk zo.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:50   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Ik bedoel niet het einde van de Maja-kalender, want dat interesseert me geen fluit.
Ik vind de theorie in Chaospunt op vele punten interessant, maar dat ze ook gewag maakt van 2x/12/2012 is daar niet bij. Hier en nu, want niemand kan in de toekomst kijken! Ik ben ondertussen in de ban van het menselijk gedrag en de onstuitbare drang om alles in regeltjes te gieten en om alles zogezegd rechtvaardig met geld te regelen/betalen.
Iedereen kan in de toekomst kijken en deelt nagenoeg dezelfde aspiraties. Als ieder de andere als vijand ziet voor die toekomst, dan wordt het gewoon een ander verhaal maar evengoed voorspelbaar. Tenzij we van richting veranderen, kunnen we dus ook voorspellen hoe bvb Europa ervoor staat. Ondanks econoom een knelpuntberoep is, zijn de beslissingen voorspelbaar maar niet echt getuigend van gezond verstand. Het goede nieuws is dat groei tot de mogelijkheden behoort, het slechte nieuws is dat men die groei verkeerd vertaald.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2012 om 12:51.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:54   #8
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik denk dat mensen elkaar niet meer begrijpen omdat ze zich krampachtig vasthouden aan de bomen en het bos vergeten. Anders gezegd, het verruimen van onze visie laat zien hoe absurd de strijd soms is, en dat is zelfs niet arbitrair bedoeld, het is werkelijk zo.
Bedoel je misschien dat "de mentaliteit dat een grotere taart beter is voor IEDEREEN, dat heb je hier niet." hier van toepassing is.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 12:58   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Bedoel je misschien dat "de mentaliteit dat een grotere taart beter is voor IEDEREEN, dat heb je hier niet." hier van toepassing is.
Zoiets, men maakt fundamentele denkfouten door geen rekening te houden met een aantal breekpunten, nochtans allemaal netjes in kaart gebracht door wetenschap. Het is één ding om te praten over een mentaliteitswijziging, het is een heel ander om ze ook te wijzigen, ondanks veel eenvoudiger en logischer.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2012 om 12:58.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 13:07   #10
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zoiets, men maakt fundamentele denkfouten door geen rekening te houden met een aantal breekpunten, nochtans allemaal netjes in kaart gebracht door wetenschap. Het is één ding om te praten over een mentaliteitswijziging, het is een heel ander om ze ook te wijzigen, ondanks veel eenvoudiger en logischer.
Als je ook nog weet hoe, dan mag je me dat nu wel eens gaan vertellen.
Ik beloof je dat ik het in andere fora zal verspreiden.

Spread the word ...
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 13:46   #11
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Als je ook nog weet hoe, dan mag je me dat nu wel eens gaan vertellen.
Ik beloof je dat ik het in andere fora zal verspreiden.

Spread the word ...
Het is zoals Einstein zei, maak alles zo eenvoudig mogelijk maar ook niet eenvoudiger dan dat. Even denken dan ...

In de 20ste eeuw zijn we getuige geweest van een gigantische technologische revolutie, we hebben als mensheid werkelijk prachtig werk geleverd om onszelf meer vrije tijd te gunnen, en dat is inclusief onze voorouders die ervoor gestorven zijn. Het resultaat is vandaag dat we de mooie vrucht van deze inspanningen als een kanker beschouwen. Het gevolg is dat we iedereen terug in het arbeidsproces trachten te duwen waarvan we dachten dat we er nu net vanaf waren. Dit is een voorbeeld van een fundamentele denkfout met alle neveneffecten die daarbij komen kijken. Veel en veel eenvoudiger is die technologische revolutie verder te zetten en te produceren in functie van onze behoeften, we zouden dus gewoon andersom moeten denken en 'werkloosheid' promoten, dat zou tenminste logisch zijn, begrijp je?

Maar guess what, er blijkt niet genoeg geld te zijn, logisch denken wordt hierdoor op de agenda geplaatst voor veel en veel later. Het is dus echt geen grap dat absurdisme bestaat, echt niet. Zeer tragisch wat we vandaag nog meemaken, de mensheid is het slachtoffer van een tekort aan papier met een getal op en tegen beter weten in lullen ze maar wat over vraag en aanbod om zichzelf econoom te kunnen noemen, totaal voorbijgaand aan waar het nu echt om gaat. Last but not least, iets eenvoudigs begrijpen lukt zelfs niet meer, men zal je zeggen dat het te eenvoudig is en vervolgens verder gaan met een complexiteit die men niet eens zelf begrijpt. Het resultaat is dan even logisch als eenvoudig, een zgn economische crises. Zelfs mijn nichtje Sarah (12 jaar) begrijpt dat dit alles absurd is, het is niet zomaar dat ze schrik heeft van grote mensen, persoonlijk kan ik het moeiljk ontkennen dat ze gelijk heeft maar toch blijf ik er moeite voor doen, anders kom ik als grote mens zo belachelijk over natuurlijk en dat is echt wel het laatste dat ik wil. Nog liever oorlog dan, dat begrijp je ook wel, niet?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 15:21   #12
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het is zoals Einstein zei, maak alles zo eenvoudig mogelijk maar ook niet eenvoudiger dan dat. Even denken dan ...

In de 20ste eeuw zijn we getuige geweest van een gigantische technologische revolutie, we hebben als mensheid werkelijk prachtig werk geleverd om onszelf meer vrije tijd te gunnen, en dat is inclusief onze voorouders die ervoor gestorven zijn. Het resultaat is vandaag dat we de mooie vrucht van deze inspanningen als een kanker beschouwen. Het gevolg is dat we iedereen terug in het arbeidsproces trachten te duwen waarvan we dachten dat we er nu net vanaf waren. Dit is een voorbeeld van een fundamentele denkfout met alle neveneffecten die daarbij komen kijken. Veel en veel eenvoudiger is die technologische revolutie verder te zetten en te produceren in functie van onze behoeften, we zouden dus gewoon andersom moeten denken en 'werkloosheid' promoten, dat zou tenminste logisch zijn, begrijp je?

Maar guess what, er blijkt niet genoeg geld te zijn, logisch denken wordt hierdoor op de agenda geplaatst voor veel en veel later. Het is dus echt geen grap dat absurdisme bestaat, echt niet. Zeer tragisch wat we vandaag nog meemaken, de mensheid is het slachtoffer van een tekort aan papier met een getal op en tegen beter weten in lullen ze maar wat over vraag en aanbod om zichzelf econoom te kunnen noemen, totaal voorbijgaand aan waar het nu echt om gaat. Last but not least, iets eenvoudigs begrijpen lukt zelfs niet meer, men zal je zeggen dat het te eenvoudig is en vervolgens verder gaan met een complexiteit die men niet eens zelf begrijpt. Het resultaat is dan even logisch als eenvoudig, een zgn economische crises. Zelfs mijn nichtje Sarah (12 jaar) begrijpt dat dit alles absurd is, het is niet zomaar dat ze schrik heeft van grote mensen, persoonlijk kan ik het moeiljk ontkennen dat ze gelijk heeft maar toch blijf ik er moeite voor doen, anders kom ik als grote mens zo belachelijk over natuurlijk en dat is echt wel het laatste dat ik wil. Nog liever oorlog dan, dat begrijp je ook wel, niet?
Wat dat eerste deel betreft, de werkloosheid/genieten promoten, kan ik het mee eens zijn. Maar je komt dan toch weer snel met harde economische regels te maken, wat mag dat kosten, wie gaat dat betalen, of beter wie wil er nog gaan werken. Dus zolang als we niet genoeg robots hebben, lijkt me dat toch moeilijk realiseerbaar. Het blijft natuurlijk juist om meer in die richting te denken/evolueren.
Duitsland is een voorbeeld van technische revolutie, het heeft echt een cultuur van de beste te willen zijn, bekijk de evolutie van de Duitse producten en ge geeft de rest van de wereld geen enkele kans meer.
Het zit in hun genen, je weet wel, van hun grootvader, waarmee ik niks verkeerds wil bedoelen.
Ook de Joodse toegewijdheid en soberheid, al dan niet gemeend, heeft hen aan de top van de maatschappij gebracht. Hoeveel Joodse ondernemers zijn er niet in de wereld en ook wetenschappers in alle domeinen.

Maar ik merk dat je in het tweede deel, het principe van - vraag en aanbod - in twijfel wil trekken.
Toch is het dit en alleen dit dat een massa mensen kan doen samenleven. Hoe alles daarrondom geregeld moet worden om de excessen te controleren en de algemene randvoorwaarden te laten respecteren, dat is weer het echte probleem.

Ik ben maar een dommerik, werkloos en ondertussen ook al een beetje ouder, maar dat laatste vind ik dan weer mijn enigste sterke punt. Ik ben aan deze en andere praatbarakken begonnen omdat ik iets meer over economie wil weten, maar ben al snel in andere wateren verzeild geraakt.

De boeken - Human Action, Introduction to Economics, Individualism and Economic Order en nog enkele andere - heb ik effe aan de kant gelegd.

Wat ik ondertussen ook al weet is dat we er op deze fora ook niet uit zullen raken. Soms denk ik dat democratie de schuld van alles is, want als we nu eens in een dictatoriaal regime leefden, dan zouden we allemaal wel eens een zelfde droom kunnen hebben.
Nu zijn we een bende individualisten en dat zal alleen maar toenemen. Verandering van binnen uit is zo goed als onmogelijk, omdat het ook een geleidelijke verandering zal moeten zijn.

Misschien zitten we er wel midden in en zullen we het gewoon moeten ondergaan. Het zou wel eens voor velen van ons een uitzichtloze verandering kunnen worden, maar dat is inherent aan ons systeem.
Kiezen voor iets anders is nu niet meer mogelijk, we zitten opgezadeld met het beste systeem, onze democratie.
We zullen in de komende jaren evolueren, verschuiven binnen hetzelfde systeem, naar een ander punt van mogelijk evenwicht.

Ik heb eerder ook even wat boeken over filosofie bekeken, enkel maar de geschiedenis ervan, dus ook daar weet ik eigenlijk niks van. Maar zoals ik het onthouden heb, zijn er voor mij slecht twee grote denkpistes: emotioneel en rationeel.

Men kan de mens geen rationeel beleid opleggen, omdat men dan veel mensen zo gezegd zou onrecht aandoen, alsof 0 of 1 veel te moeilijk is voor de meeste mensen. En inderdaad, als je dat ziet in de online filosofische oefeningen van prof. Michael Sandel/Harvard, dan is het allemaal niet terug te brengen naar 0 of 1. Maar anderzijds leidt onze emotionele besluiteloosheid ook tot niets. Onze politiek is voor mij één grote emotionele besluiteloosheid terwijl het minstens 50/50 mocht zijn.

Nogmaals, we zijn gedoemd om het nooit te weten, maar zullen wel moeten handelen met de wijsheid die we menen te bezitten. Maar als wereldwijd filosofisch onderzoek, economische theoriën, technologische evolutie ons niet verder brengt dan dit, dan is dit ons lot.

Als je meer weet, mag je me altijd proberen op te voeden, ik ben beïnvloedbaar, maar niet manipuleerbaar.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 16:20   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Zouden we niet eens ernstig moeten gaan denken aan een Europese lente?

We hebben nu een geweldige EU/EC en nog zo vele andere machtige organisaties. Zeker nodig in een maatschappij die overgeleverd is aan een schaalvergroting en de wereldeconomie.

Maar riskeren we niet onze ziel te verliezen in dit alles, of zijn we ze misschien al niet verloren. Het enigste waar we, burger of ondernemer, nog van durven dromen is dat we ooit van een juiste subsidie van Europa kunnen profiteren.

Hypocrieten zijn we ondertussen geworden, de subsidie is niet voor anderen bestemd, maar hoort naar ons te komen, naar ieder van ons. Regio's zoals Limburg hebben pech, want ze hebben al een speciaal statuut gehad bij de mijnsluiting en zullen nu zelf hun plan moeten trekken. De grote verdeler (EC) heeft ondertussen zijn actieterrein vergroot en heeft vele andere regio's om te helpen.

Maar we hebben zelf geen ziel meer, wat nu ...
Wishfull thinking.

Je mag in de EU alleen je bek open trekken zolang als je maar niet teveel in de weg komt te staan.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 16:27   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Zouden we niet eens ernstig moeten gaan denken aan een Europese lente?
Wie had je in gedachten voor de Morsi van dienst dan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 16:35   #15
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wie had je in gedachten voor de Morsi van dienst dan ?
Morsi zelf misschien, want ginder ziet het er niet zo goed uit voor hem. Een zachte dictator, zonder voorkennis van zaken, is misschien nog niet zo slecht.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:19   #16
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Wat dat eerste deel betreft, de werkloosheid/genieten promoten, kan ik het mee eens zijn. Maar je komt dan toch weer snel met harde economische regels te maken, wat mag dat kosten, wie gaat dat betalen, of beter wie wil er nog gaan werken. Dus zolang als we niet genoeg robots hebben, lijkt me dat toch moeilijk realiseerbaar. Het blijft natuurlijk juist om meer in die richting te denken/evolueren.
Ik kort het wat in aangezien dit cruciaal is.

Zoals we weten is geld niet het probleem, de vraag 'wie gaat dat betalen' is misschien relevant volgens het oude paradigma, dit verandert radicaal in het nieuwe paradigma, het eerherstel van geld en economie, zeg maar even. Hierdoor krijgt de technologische revolutie een boost maar dan wel volgens de modus vivendi die hoort bij het nieuwe paradigma, vaak in kwalitatief opzicht niet vergelijkbaar met het huidige paradigma. In een tussenfase wekt dat enige verwarring en bijkomende chaos, de twee paradigma's verwarren of mengen met elkaar is gedoemd tot een oneindige reeks van woorden zonder daden. Het toekomstbeeld dat zich aanbiedt tracht zich nu stilaan maar zeker door te zetten tot ons collectief bewustzijn, in weerwil van het verzet van het dogmatische deken zoals eigen aan het evolutionair achterhaalde paradigma. Het gezegde, 'go with the flow' is hierop van toepassing maar als je niet eens weet wat die flow betekent dan wordt het gewoon wat tobbedansen zonder enige progressie, zelfs regressie is dan het resultaat, zoals we nu dan ook zien door beleidsbeslissingen die haaks staan op dit evolutionaire imperatief (ic flow).

En dit is allemaal geen geheim, als je bvb naar Fnac gaat heb je aantal rekken, op het ene rek staat 'hoe kan ik zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld vergaren', wie verder kijkt komt aan het rek 'het boek dat u gisteren kocht was bedoeld om u te laten inzien dat economie geen monopoly is, u hoefde het echt niet te letterlijk te nemen, sorry daarvoor'. Het valt redelijk hard op dat boeken van het tweede rek niet veel gekocht worden, men is nu volop bezig met de 'economische' crises, begrijp je?

Laatst gewijzigd door MIS : 30 november 2012 om 11:21.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 17:24   #17
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
We hebben nu een geweldige EU/EC en nog zo vele andere machtige organisaties. Zeker nodig in een maatschappij die overgeleverd is aan een schaalvergroting en de wereldeconomie.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be