Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2019, 07:31   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard zwarte Sinterklaas

Citaat:
? Pietendebat
Sint-Mauritius ontmoet Sinterklaas: kan zwarte Sint Zwarte Piet doen vergeten?

Apollinaire Djouomou en Jan Haegeman. De zwarte Sint-Mauritius kan het goed vinden met de witte Sinterklaas.

Tientallen kinderen hebben kennisgemaakt met een zwarte Sinterklaas: Sint-Mauritius. Geen onderdanige slaaf maar de beste maat en collega van de grote kindervriend. ‘Dit verhaal is al vaak veranderd. Waarom zouden we niet het racisme en de agressie eruithalen?’

? ... door Barbara Debusschere1 december 2019, 19:37

Terwijl sommige steden of scholen kiezen voor ‘roetpieten’ of bij een Sinterklaas-intrede melden dat ‘piet ziek is’, hebben Audrey Boucksom en Aline Bosuma van de Brusselse vzw Belgîk Mojaîk een compleet nieuw sintverhaal bedacht om de pietendiscussie te ontmijnen: het verhaal van de heilige Sint-Mauritius.

Dat was in de derde eeuw een zwarte Egyptenaar die diende in een Romeins legioen maar weigerde medechristenen te doden. Hij bekocht dat met de dood. Aan die historiek knopen Boucksom en Bosuma een ingenieus vervolg waarbij zwartepiet als een groot misverstand naar de prullenbak wordt verwezen.
“Terwijl Sint-Nikolaas een bisschop uit Myra was, waar nu Turkije ligt, was Sint-Mauritius een heilige uit Thebe, waar nu Egypte ligt”, vertelt Bosuma aan kinderen die muisstil op kussentjes zitten in het AfrikaMuseum. Ze maken hier dit weekend als eerste kennis met de ‘zwarte sint’.


“Allebei waren ze rijk en besloten ze naar Europa te trekken om daar één keer per jaar kinderen te overladen met cadeautjes”, vervolgt Bosuma. “Ze werden vrienden en collega’s. Maar Sint-Mauritius werd scheef bekeken. ‘Waar hij vandaan komt,’ zo zeiden de mensen, ‘slaan ze je met een zweep.’ Niemand wilde geloven dat hij even goed was als Sinterklaas. Sindsdien vertellen we over Zwarte Piet, die straft en de slaaf is van de sint. Maar dat is niet het echte verhaal.”

De vertelling is nog eens ingebed in een alledaagse schoolsituatie. Het is omdat de kinderen zo bang zijn van Zwarte Piet dat ze de verjaardagsinvitatie afwimpelen hun zwarte klasgenootje, wiens vader zou lijken op het hulpje van de sint. Pas wanneer het meisje het ‘echte’ verhaal van Sint-Mauritius ontdekt en het aan de anderen vertelt, komt iedereen naar haar feest.

Sint-Mauritius en Sinterklaas spelen voor de kinderen, die het heel plezant vonden.

Met de zweep

Na de voorstelling schuifelen de kinderen gespannen door de museumgangen, op zoek naar de twee sinten. In een zaal waar twee tronen pronken, krijgen ze het duo te zien. Sint-Mauritius draagt een prachtig okerkleurig gewaad, inclusief mijter.

“Heel plezant, zo’n witte en zwarte sint”, reageert Heleen Vandenbosch (8). “Ik weet nu dat de sint niet echt is, maar ik hou zo van verhalen. Ik ben blij dat ik nu ook dit ken.” Papa Tom waardeert het initiatief. “Niet dat wij zo met het debat bezig zijn. We gaan hierna naar een gewone sinterklaasintrede. Maar deze versie klopt en is toch zonder Zwarte Piet, die soms echt angstaanjagend is.”
Toch is niet iedereen overtuigd. “Ik wil eigenlijk niets zeggen in de krant”, zegt een vader van drie. “Dit moet eerst wat bezinken.”

Dat niet iedereen Sint-Mauritius in de armen zal sluiten, beseffen Bocksum en Bosuma. “Iemand mailde dat het altijd een roetpiet is geweest en dat wij de brave Belgen met rust moeten laten”, zegt Bocksum. Maar, zo benadrukt ze, dit verhaal lag nooit vast. “Waar ik vandaan kom, de Franse Elzas, heeft de Sint geen Afrikaanse slaaf. Zijn hulpje is meer een heksachtige figuur. Toen ik in België de Afrikaanse Zwarte Piet ontdekte, was ik geschokt. Die versie is in de koloniale periode gepopulariseerd. Waarom zouden we die per se moeten houden? Wij gaan hiermee het racisme niet oplossen, we doen alleen een suggestie voor een andere kijk op dit verhaal.”
De twee sinten zijn al even gemotiveerd. “Studies tonen dat zwarte kinderen zich getraumatiseerd voelen door zwarte piet”, zegt Apollinaire Djouomou, die Sint-Mauritius speelt en pedagoog is. “Waarom zouden we ze met die oude boodschap blijven voeden?” ‘Sinterklaas’ Jan Haegeman wijst ook op het agressieve karakter van Zwarte Piet. “In het Frans zegt men ‘Père Fouettard’ ofwel ‘Vader die met de zweep slaat’. Ook dat is toch niet meer van deze tijd?”

Volgens Jorijn Neyrinck, expert bij de Werkplaats Immaterieel Erfgoed, is de zwarte sint een waardevolle bijdrage. “Het idee dat er één authentieke versie bestaat die moet primeren, strookt niet met de realiteit. Vroeger werden bij volksgebruiken levende katten van torens gesmeten en vinken blind gemaakt. Tot de samenleving of de wetgever besloot dat dat niet meer van deze tijd was en de traditie werd aangepast. We zitten nu ook met de Zwarte-Piet-traditie in zo’n fase.”

Audrey Boucksom (l.) en Aline Bosuma (r.). ‘Iemand mailde dat het altijd een roetpiet is geweest en dat wij de brave Belgen met rust moeten laten’, zegt Bocksum, die uit Frankrijk komt. Beeld Thomas Nolf
Unesco en de Vlaamse overheid erkennen die veranderlijkheid. “De Unesco-Conventie over immaterieel erfgoed en de Vlaamse vertaling ervan geven duidelijk aan dat erfgoed dynamisch is en dat wederzijds respect en dialoog centraal staan. Nu gaat de aandacht naar stereotiepen en vragen over racisme. Ook het carnaval van Aalst komt kwam zo dit jaar in opspraak. Bij zoveel spanningen zie je dan vaak alternatieven ontstaan. Het gesprek rond nieuwe en eigentijdse vormen van tradities, aangepast aan onze tijd, wordt zo volop in de samenleving gevoerd. Sint-Mauritius is daar een voorbeeld van.”
Al hoefden de makers volgens Neyrinckx niet eens terug te grijpen naar een echte heilige. “Daar gaat het vandaag misschien niet eens meer om. Maar wie weet. Als er voldoende draagvlak voor is, kan deze figuur overeind blijven in het sintverhaal van de toekomst.”
ik ben niet iemand die mordicus vasthoudt aan 'zwarte Piet', ik ben zelfs van mening dat als er mensen zijn die dit als kwetsend ervaren, er geen probleem is met roetpieten (piet komt immers door de schouw)

maar de indoctrinatie op onze scholen mag nu wel stoppen, dit is er ferm over.
https://www.demorgen.be/nieuws/sint-...eten~b21fff39/
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 13:24   #2
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Nu nog een gele sint erbij en ze kunnen ook dienen als drie koningen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 16:30   #3
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ik moet zeggen dat het gouden pakje wat minder aan een slaaf doet denken

maar waarom moesten ze dan nog die dikke rode lippen en platte neus er per sé in houden??

Als ik het goed heb zijn dat toch ook nog elementen waar de anti-pieters het moeilijk mee hebben?


Dus dit moet het dan ongeveer worden:

* Niet meer pekzwart
* Trump zijn gordijnen als kostuum
* Dunne lippen, smalle neus
* Niet meer 'vadertje zweep' als bijnaam in de Elzas
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 16:35   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Wat. Een. Gezeik.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 19:04   #5
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Zwarte Klaas is er al in Nederland...

Maar sinterklaas zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een heleboel (nieuwe) mensen hebben er gewoon te weinig of geen voeling mee.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 december 2019 om 19:04.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2019, 19:07   #6
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zwarte Klaas is er al in Nederland...

Maar sinterklaas zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een heleboel (nieuwe) mensen hebben er gewoon te weinig of geen voeling mee.
Het gaat niet om wat mensen denken... Het is een kinderfeest dat absoluut niet kapot mag gemaakt worden door dwaze grote mensen die in hun bekrompen schoenen zijn blijven hangen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 13:07   #7
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zwarte Klaas is er al in Nederland...

Maar sinterklaas zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een heleboel (nieuwe) mensen hebben er gewoon te weinig of geen voeling mee.
Dat ze zich er dan niet mee bemoeien en ons en onze kinderen dat plezier laten.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 16:53   #8
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zwarte Klaas is er al in Nederland...

Maar sinterklaas zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een heleboel (nieuwe) mensen hebben er gewoon te weinig of geen voeling mee.
Arme nieuwe mensen. Zo weinig voeling met hun nieuwe thuisland. Beter dat ze maar terugkeren naar gezellige oorden waar je geitjes mag kelen zonder verdoving en andere toffe gebruiken.

Van sinterklaas en zwarte piet maken ze tenminste chocolade figuurtjes. Zouden ze dat ook doen met de "nieuwen"? Ik denk het niet. No fun dus. Ik zou anders graag eens mijn tanden zetten in een chocolade imammeke. Witte chocolade uiteraard.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 3 december 2019 om 16:56.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 19:39   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Zwarte Klaas is er al in Nederland...

Maar sinterklaas zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een heleboel (nieuwe) mensen hebben er gewoon te weinig of geen voeling mee.
Totdat Sinterklaas begint uit te delen natuurlijk...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:42   #10
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.998
Standaard

Sinterklaas in 2030 :
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 19:58   #11
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar de indoctrinatie op onze scholen mag nu wel stoppen, dit is er ferm over.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dat ze zich er dan niet mee bemoeien en ons en onze kinderen dat plezier laten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Totdat Sinterklaas begint uit te delen natuurlijk...
Vwala !!


Een zwarte EN witte sint , ok , maar dan zonder politiek correct strontgezeik ,
want wat Libro zegt , is volkomen terecht & juist !!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dat ze zich er dan niet mee bemoeien en ons en onze kinderen dat plezier laten.

Al da' politiek correct gelabbekak over fuck the sint ;
men mag blijkbaar de Westerse cultuur openlijk extreem haten , waarom ??
Wat onze voorouders hebben uitgespookt , daar hebben wij geen zak mee te maken !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 17:52   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat het gouden pakje wat minder aan een slaaf doet denken

maar waarom moesten ze dan nog die dikke rode lippen en platte neus er per sé in houden??

Als ik het goed heb zijn dat toch ook nog elementen waar de anti-pieters het moeilijk mee hebben?


Dus dit moet het dan ongeveer worden:

* Niet meer pekzwart
* Trump zijn gordijnen als kostuum
* Dunne lippen, smalle neus
* Niet meer 'vadertje zweep' als bijnaam in de Elzas
Platte neus?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 18:40   #13
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Sinterklaas in 2030 :
Prachtig...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2019, 10:50   #14
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Totdat Sinterklaas begint uit te delen natuurlijk...
Inderdaad!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2019, 10:51   #15
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Sinterklaas in 2030 :
Dat is leuk gevonden!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 22:01   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het gaat niet om wat mensen denken... Het is een kinderfeest dat absoluut niet kapot mag gemaakt worden door dwaze grote mensen die in hun bekrompen schoenen zijn blijven hangen...
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:47   #17
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Sinterklaas in 2030 :
Goeike
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be