Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2019, 20:39   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard Michel Lelièvre, de kleine psychopaat.

Michel Lelièvre, de kleine psychopaat.

Niet FREE WILLY deze keer maar FREE Lelièvre.

Gaat het nog wel met onze rechtbanken/rechters?

Wat een slag toch weer maar eens in het gezicht van de slachtoffers, hun ouders en hun vrienden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2019, 20:33   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Michel Lelièvre, de kleine psychopaat.

Niet FREE WILLY deze keer maar FREE Lelièvre.

Gaat het nog wel met onze rechtbanken/rechters?

Wat een slag toch weer maar eens in het gezicht van de slachtoffers, hun ouders en hun vrienden.
Ok, iedereen neemt er vrede mee dat die losgelaten is merk ik.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 16:34   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Tja, straf gedaan, dan komen ze vrij he.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2019, 08:50   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tja, straf gedaan, dan komen ze vrij he.
Ik zie Dutroux zelf nog wel vrijkomen dan is de boel compleet.

Waarom wordt de "ongeneeslijke psychopaat" Marc Dutroux opnieuw onderzocht?

Een koord is te duur?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 09:14   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Een advocate van laag allooi gaat de man nog een handje boven het hoofd houden, wat een slag in het gezicht van de slachtoffers toch weer.

De advocate is van mening dat:
Citaat:
Michel Lelièvre werd in Anderlecht op straat aangevallen. Justitie moet in actie treden, zegt zijn advocate. ‘Waar dienen wetten anders nog voor?’
Misschien probeert de advocate met de zaak ergens een pluimpje te halen, wreed zwak dan wel.

Is dat iemand die een tweede kans verdient denk je dan, die Lelièvre?

Ik vind van niet maar laat dat een persoonlijke opmerking zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 09:33   #6
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

23 van de 25 jaar gezeten.

De keuze was tussen hem na 23 jaar vrijlaten waarbij men hem voorwaarden kon opleggen, of na 25 jaar zonder voorwaarden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 10:32   #7
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
23 van de 25 jaar gezeten.

De keuze was tussen hem na 23 jaar vrijlaten waarbij men hem voorwaarden kon opleggen, of na 25 jaar zonder voorwaarden.
Ter beschikking stellen van de staat was dus beter geweest, levenslang schoffelen in de tuin van een instelling.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 10:45   #8
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ter beschikking stellen van de staat was dus beter geweest, levenslang schoffelen in de tuin van een instelling.
Oké, maar dan situeert het probleem zich 23 jaar geleden bij de uitspraak zelf. Daar kan men 23 jaar later niets meer aan veranderen hé.

Indien het hof echter een straf van 25 jaar oplegt, en men dus weet dat hij na 25 jaar vrijkomt, acht ik het zeer verantwoord om hem na 23 jaar vrij te laten onder voorwaarden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 11:19   #9
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Oké, maar dan situeert het probleem zich 23 jaar geleden bij de uitspraak zelf. Daar kan men 23 jaar later niets meer aan veranderen hé.

Indien het hof echter een straf van 25 jaar oplegt, en men dus weet dat hij na 25 jaar vrijkomt, acht ik het zeer verantwoord om hem na 23 jaar vrij te laten onder voorwaarden.
Dat klopt ja...maar dat hele gevangeniswezen slaat ook nergens nog op.
Het zit vol mensen met verslavingen, psychische problemen, waar ik ook seks deliquenten onder reken, en waarbij sommige problematieken zouden moeten leiden tot levenslange controle en begeleiding. In instellingen of huizen voor begeleid wonen onder strenge voorwaarden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 11:38   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat klopt ja...maar dat hele gevangeniswezen slaat ook nergens nog op.
Het zit vol mensen met verslavingen, psychische problemen, waar ik ook seks deliquenten onder reken, en waarbij sommige problematieken zouden moeten leiden tot levenslange controle en begeleiding. In instellingen of huizen voor begeleid wonen onder strenge voorwaarden.
Het Belgisch gevangeniswezen is een ramp, daar ben ik het volledig met u over eens.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 11:57   #11
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het Belgisch gevangeniswezen is een ramp, daar ben ik het volledig met u over eens.
Dank u wel!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 16:11   #12
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Het volk (de volksjury, volksrechters) heeft in samenspraak met de voorzitter van het assisenhof de strafmaat bepaald op 25 jaar gevangenisstraf. Lelièvre heeft 23 van de 25 jaar uitgezeten en is dan conform de wet onder voorwaarden vrijgelaten. Vermits het volk hem die straf heeft opgelegd hoeft het volk achteraf niet te komen klagen, om nadien zijn appartement af te breken en hem te gaan aframmelen. Het volk straft hem dus twee keer voor de feiten waarvoor hij reeds veroordeeld is. Klaag niet over het gerecht, want het volk was hier zelf rechter.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 23 december 2019 om 16:18.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 16:31   #13
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Het volk (de volksjury, volksrechters) heeft in samenspraak met de voorzitter van het assisenhof de strafmaat bepaald op 25 jaar gevangenisstraf. Lelièvre heeft 23 van de 25 jaar uitgezeten en is dan conform de wet onder voorwaarden vrijgelaten. Vermits het volk hem die straf heeft opgelegd hoeft het volk achteraf niet te komen klagen, om nadien zijn appartement af te breken en hem te gaan aframmelen. Het volk straft hem dus twee keer voor de feiten waarvoor hij reeds veroordeeld is. Klaag niet over het gerecht, want het volk was hier zelf rechter.
Het onderwerp was het gevangeniswezen, nergens gelezen dat de volksjury kon kiezen hem ter beschikking van de staat te stellen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 16:46   #14
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het onderwerp was het gevangeniswezen, nergens gelezen dat de volksjury kon kiezen hem ter beschikking van de staat te stellen.
Het onderwerp is onderstaand citaat. Over het vrijlaten onder voorwaarden gaat de strafuitvoeringsrechtbank opgericht door Onkelinckx. De volksjury wist ook van de wet Lejeune. Hadden zij hem maar een langere straf moeten toebedelen!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Michel Lelièvre, de kleine psychopaat.

Niet FREE WILLY deze keer maar FREE Lelièvre.

Gaat het nog wel met onze rechtbanken/rechters?

Wat een slag toch weer maar eens in het gezicht van de slachtoffers, hun ouders en hun vrienden.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 23 december 2019 om 16:48.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 17:01   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Het onderwerp is onderstaand citaat. Over het vrijlaten onder voorwaarden gaat de strafuitvoeringsrechtbank opgericht door Onkelinckx. De volksjury wist ook van de wet Lejeune. Hadden zij hem maar een langere straf moeten toebedelen!
Klopt.

En vermits het arrest (en dus de straf) vast staat en men dus aan die 25 jaar niets meer kan veranderen, vind ik het verstandiger om hem vrij te laten na 23 jaar onder voorwaarden dan na 25 jaar zonder voorwaarden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 17:33   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een advocate van laag allooi gaat de man nog een handje boven het hoofd houden, wat een slag in het gezicht van de slachtoffers toch weer.

De advocate is van mening dat:

Misschien probeert de advocate met de zaak ergens een pluimpje te halen, wreed zwak dan wel.

Is dat iemand die een tweede kans verdient denk je dan, die Lelièvre?

Ik vind van niet maar laat dat een persoonlijke opmerking zijn.
Die advocate heeft gelijk.
Als ze ooit de dader vinden moet hij gestraft worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 17:51   #17
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Die advocate heeft gelijk.
Als ze ooit de dader vinden moet hij gestraft worden.
De daders stoeften in de pers over hun interventies en zijn gekend door journalisten, maar die zijn niet verplicht hun bronnen vrij de geven. Als zij ook stoeften op sociale media zijn zij door het gerecht makkelijk te vinden.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 23 december 2019 om 17:52.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2019, 10:57   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Ik wil veel strenger zijn voor veel criminelen, op het moment dat ze veroordeeld worden enz. bla bla ...

Maar ik ben wel 100 procent voorstander dat we de ex-veroordeelde die legaal de gevangenis verlaten heeft, gerust moeten laten.
Als iemand nu woedend is dat dit monster nu vrij is, moeten ze zich richten tot de politiek (en tot de partij op wie ze gestemd hebben). Niet op de man of de vrouw.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2019, 12:02   #19
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil veel strenger zijn voor veel criminelen, op het moment dat ze veroordeeld worden enz. bla bla ...

Maar ik ben wel 100 procent voorstander dat we de ex-veroordeelde die legaal de gevangenis verlaten heeft, gerust moeten laten.
Als iemand nu woedend is dat dit monster nu vrij is, moeten ze zich richten tot de politiek (en tot de partij op wie ze gestemd hebben). Niet op de man of de vrouw.
De politiek?

Het is niet de politiek die hem de straf heeft opgelegd hoor.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2019, 16:41   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De politiek?

Het is niet de politiek die hem de straf heeft opgelegd hoor.
Het is de politiek, via het parlement, dat de wetten stemt. Die stemt wat strafbaar is, welke straf er uitgesproken mag worden voor elke overtreding, hoe die straf uitgevoerd moeten worden, met desgevallend voorwaardelijke vrijlatingen enz.
De politiek heeft beslist om de uitvoering van de doodstraf op te schorten, en even later zelfs de uitspraak van de doodstraf onmogelijk te maken. De politiek beperkte het aantal misdrijven waarvoor levenslang mogelijk is; en maakte zelfs levenslang niet levenslang.
De politiek stelde en stelt in veel gevallen het recht van de maatschappij om beschermd te worden in een minderwaardige positie tegenover de individuele rechten van de misdadigers.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be