Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2018, 14:54   #361
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Afrika kent een back stabbing cultuur. Ik denk dat de Haitianen en daar weer boven een paar marron stammen de top zijn qua dit gedrag. Dit zijn trouwens niet mijn woorden, maar de woorden van zwarten in Suriname die ik persoonlijk gesproken heb.

Europeanen zouden nooit hun eigen mensen verkopen aan een vreemde mogendheid. In de tijd voor Ceasar lag dat anders, maargoed dat is een ander verhaal... Er zijn slavenjachten geweest op de Middellaanse zee (eilanden, noordkust). Ook Ierland en zelfs IJsland vielen ten prooi aan slavenjagers die hun kwartier in Algiers hadden. Bij Afrikanen lag dat anders, gevolgelijk hebben zij miljoenen eigen mensen gevangen en verkocht aan de Portugese forten in Ghana of aan de Arabieren in Zanzibar of Karthoem. Voornaamste oorzaak dat zoeis mogelijk was; backstabbing cultuur.

Europa, India en China zijn door het proces van de landbouwrevolutie, bronstijd gegaan, hun cultuur en de mensen zijn geleidelijk aan gedomesticeerd. Die backstabbers zijn de afgelopen 9000 jaar opgehangen, geradbraakt, verbrand, noem maar ook. Neemt niet weg dat er geen backstabbers meer te vinden zijn in deze culturen. Maar het is niet de norm en wordt hetzij juridisch, hetzij in groepsverband afgerekend.

In Afrika begon landbouw pas te spelen ruim na het jaar 0. Er ontstonden staten bij de gratie van slavenhandel. Toen de transatlantische slavenhandel stopte, vielen deze rijkjes als een plumpudding ineen.

Ethiopia is een uitzondering, dit land is tijdens de landbouwrevolutie bewoond door mensen uit het Midden Oosten. Dit is ook sterk terug te vinden in hun DNA.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 13 februari 2018 om 15:06.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 16:22   #362
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het probleem is dat het blanke minderheidsregime tijdens de Apartheid te weinig gedaan heeft voor de ontwikkeling van de zwarte meerderheid. Die leefde en leeft nog steeds in armoede, er is ook niet echt sprake van regenboognatie, want iedereen leeft in z'n eigen wereld.
Er waren goed functionerende instituties, maar voor de blanken, net als in Belgisch Congo. De zwarten waren daar niet voor opgeleid, konden daar weinig gebruik van maken en hadden er geen voeling mee. Daarenboven leven velen nog in hun traditionele structuren, zeker op het platteland, met heel andere normen, waarden en cultuur dan de westerse.
Dus als ineens die zwarte meerderheid het moet overnemen weet je dat er problemen van zullen komen, onvermijdelijk.
Toch kun je niet zeggen dat ANC het zo slecht gedaan heeft, het gerecht functioneert nog goed (zie Pistorius saga) net als heel wat andere instituties. De zwarte meerderheid leeft nu beter dan de vorige. Maar de problemen zijn enorm. Voor de blanken, toch voor deze zonder veel bezittingen en geld, zijn de zaken slechter geworden, zonder twijfel. Maar toch blijft het verschil in levensstandaard tussen zwart en blank gigantisch, met uitzondering van een kleine zwarte bovenklasse die ontstaan is.
Grootste probleem volgens mij is dat ze de neoliberale recepten van het IMF in de jaren 90 aanvaard hebben. Heeft ervoor gezorgd dat er vooral een kleine bovenklasse van zwart en blank alle welvaart naar zich toe heeft getrokken. Er werd geen prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van de townships en het platteland. De meeste goede landbouwgronden zijn nog steeds in handen van blanke boeren. Die grote welvaartskloof creëert natuurlijk criminaliteit, zeker als de politie er niet meer exclusief is voor de bescherming van rijke blanken.

Als ik vergelijk met Kenia zie je dezelfde evolutie, maar veel extremer natuurlijk in Kenia. Daar heeft de corruptie de werking van instituties wel aangetast, er waren zowiezo minder blanken en de lokale bevolking was minder ontwikkeld dan in Zuid-Afrika. Vanaf de jaren 70 is het beleid er enkel gericht op de rijkste 1%, met ontzettend veel armoede als gevolg.

Wat Congo betreft, de Belgen hebben daar een soort mini-België gecreëerd, maar alleen voor de blanken, de zwarten mochten meedraaien in dat model als ja knikkende negertjes. Er werd geen moeite gedaan om de zwarten een universitaire opleiding te geven, er werd meer energie besteed aan de schoolstrijd tussen katholieke en staatsscholen dan aan de ontwikkeling van het lokaal onderwijs. Natuurlijk was dat model niet geschikt voor de cultuur en de maatschappij van de Congolezen, en eenmaal de Belgen vertrokken zakte alles als een pudding in elkaar. Dan nog liever de Engelsen of het Apartheidsregime.

Een interessant land is Ethiopië. Dit land werd nooit echt gekoloniseerd geweest maar kende wel bijna nonstop oorlogen. Tot ver in de 20ste eeuw was dit bij de armste landen op aarde. Maar het land kent wel een economische groei van 9% per jaar al meer dan 10 jaar. Het heeft een vrij degelijke infrastructuur en ze hebben het economische en politieke model van China bijna integraal overgenomen. Geen westerse rechtsstaat met scheiding der machten etc. De armoede is natuurlijk nog steeds zeer groot, maar men focust op de ontwikkeling van het platteland, basisonderwijs, etc.
Ethiopië heeft Kenia nu reeds ingehaald als grootste economie van Oost-Afrika (wel nog niet per inwoner) en ik zie deze evolutie zich verder zetten.
Voor een groot deel klopt het wel wat u zegt. Ik geef echter drie punten te bedenken.

1. Men moet terdege rekening houden met het feit dat de overgrote meerderheid van de bevolking van Afrika bezuiden de Sahara in tribale structuren denkt en leeft. Dat is altijd al zo geweest, is nog steeds zo, en zal naar alle waarschijnlijkheid zo blijven ook. Misschien dat het in sommige regio's iets minder diep ingebakken is dan in andere, maar in principe is het overal hetzelfde denkpatroon. Daar komt nog bij dat de Afrikaan extreem traditiegericht is, veel meer dan de Westerling of zelfs in het Midden-Oosten. Van de Yankee nog maar te zwijgen. Traditionalisme en tribalisme zijn de allerbeste ingrediënten om elke vooruitgang in de kiem te smoren.

2. De grote fout was in Afrika natie-staten te gaan creeëren naar Europees model, en het continent met de dekolonisatie dan op zijn minst structureel volledig aan zijn lot over te laten. Dat kan met de gehele Afrikaanse mentaliteit nooit functioneren, men ziet er de gevolgen van tot op de dag van vandaag. En dan is er nog de Hutu/Tutsi-mythe die in Rwanda en Burundi, evenals in grote delen van Oost-Congo nog steeds voor miserie zorgt.

3. Een derde factor die niet te vergeten is, is het feit dat Afrika al van oudsher het continent is dat uitgebuit, misbruikt en van menselijke en andere grondstoffen vakkundig leeggezogen. In het verleden zijn de transatlantische slavenhandel (vooral West-Afrika en westelijk Centraal Afrika) en de Arabische slavenhandel (vooral Oost-Afrika en oostelijk Centraal Afrika) het prominentst (de rol van de Romeinen niet vergeten met Numidische slaven). In het heden is er vooral slavernij in Mauretanië, Soedan, Niger en sommige delen van West-Afrika.

Alle bovengenoemde factoren maken het uiterst moeilijk, zoniet bijna onmogelijk voor de volkeren in sub-Saharaans Afrika zichzelf ooit efficiënt en zelfstandig te regeren en een behoorlijke economie en infrastructuur op de been te zetten. Er is daar zoveel meer fout gegaan dan in elk ander continent, dat het haast te laat is om iets recht te zetten.

Het enige voordeel dat de Chinezen op de Westerlingen kunnen hebben, is het feit dat ze elk gemeenschappelijk verleden met Afrika volkomen missen. In hoeverre dat kan helpen zal de toekomst leren.

Ethiopië is inderdaad interessant, ook vanuit het oogpunt dat het als sub-Saharaans Afrikaans land qua mentaliteit nog het dichtste bij het Midden-Oosten ligt dan eender welke andere regio in sub-Saharaans Afrika. Op een bepaalde manier is Ethiopië het "on-Afrikaanste" land van sub-Saharaans Afrika, misschien juist omdat het nooit echt gekoloniseerd is geweest. Daar zijn ze nog eerder gewend aan een eigen zelfstandige cultuur en staat, en zijn ze veel trotser dan de meeste volkeren in sub-Saharaans Afrika.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 17:43   #363
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

2

Knappe & juiste posting !
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:48   #364
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Voor een groot deel klopt het wel wat u zegt. Ik geef echter drie punten te bedenken.

1. Men moet terdege rekening houden met het feit dat de overgrote meerderheid van de bevolking van Afrika bezuiden de Sahara in tribale structuren denkt en leeft. Dat is altijd al zo geweest, is nog steeds zo, en zal naar alle waarschijnlijkheid zo blijven ook. Misschien dat het in sommige regio's iets minder diep ingebakken is dan in andere, maar in principe is het overal hetzelfde denkpatroon. Daar komt nog bij dat de Afrikaan extreem traditiegericht is, veel meer dan de Westerling of zelfs in het Midden-Oosten. Van de Yankee nog maar te zwijgen. Traditionalisme en tribalisme zijn de allerbeste ingrediënten om elke vooruitgang in de kiem te smoren.

2. De grote fout was in Afrika natie-staten te gaan creeëren naar Europees model, en het continent met de dekolonisatie dan op zijn minst structureel volledig aan zijn lot over te laten. Dat kan met de gehele Afrikaanse mentaliteit nooit functioneren, men ziet er de gevolgen van tot op de dag van vandaag. En dan is er nog de Hutu/Tutsi-mythe die in Rwanda en Burundi, evenals in grote delen van Oost-Congo nog steeds voor miserie zorgt.

3. Een derde factor die niet te vergeten is, is het feit dat Afrika al van oudsher het continent is dat uitgebuit, misbruikt en van menselijke en andere grondstoffen vakkundig leeggezogen. In het verleden zijn de transatlantische slavenhandel (vooral West-Afrika en westelijk Centraal Afrika) en de Arabische slavenhandel (vooral Oost-Afrika en oostelijk Centraal Afrika) het prominentst (de rol van de Romeinen niet vergeten met Numidische slaven). In het heden is er vooral slavernij in Mauretanië, Soedan, Niger en sommige delen van West-Afrika.

Alle bovengenoemde factoren maken het uiterst moeilijk, zoniet bijna onmogelijk voor de volkeren in sub-Saharaans Afrika zichzelf ooit efficiënt en zelfstandig te regeren en een behoorlijke economie en infrastructuur op de been te zetten. Er is daar zoveel meer fout gegaan dan in elk ander continent, dat het haast te laat is om iets recht te zetten.

Het enige voordeel dat de Chinezen op de Westerlingen kunnen hebben, is het feit dat ze elk gemeenschappelijk verleden met Afrika volkomen missen. In hoeverre dat kan helpen zal de toekomst leren.

Ethiopië is inderdaad interessant, ook vanuit het oogpunt dat het als sub-Saharaans Afrikaans land qua mentaliteit nog het dichtste bij het Midden-Oosten ligt dan eender welke andere regio in sub-Saharaans Afrika. Op een bepaalde manier is Ethiopië het "on-Afrikaanste" land van sub-Saharaans Afrika, misschien juist omdat het nooit echt gekoloniseerd is geweest. Daar zijn ze nog eerder gewend aan een eigen zelfstandige cultuur en staat, en zijn ze veel trotser dan de meeste volkeren in sub-Saharaans Afrika.
Bovenstaande quote zie ik mooie woorden als kristal voor de eigen doelgroep; echter dit kristal versplintert zodra het door mensen als ik die in de alledaagse Afrikaanse (gerelateerde) werkelijk leven (mijzelf) wordt aangeraakt. Ik woon en leef overigens met plezier tussen de negers, daar niet van..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 13 februari 2018 om 20:52.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:55   #365
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Bovenstaande quote zie ik mooie woorden als kristal voor de eigen doelgroep; echter dit kristal versplintert zodra het door mensen als ik die in de alledaagse Afrikaanse (gerelateerde) werkelijk leven (mijzelf) wordt aangeraakt. Ik woon en leef overigens met plezier tussen de negers, daar niet van..
Kunt u nader uitleggen wat u bedoelt? Ik meen te begrijpen welke kant u uitwilt, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 00:07   #366
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Mensen die in het westen wonen kunnen zich moeilijk verplaatsen in andere culturen. Zij bekijken alles vanuit hun optiek.

Zoals een een uitspraak van Machiavelli: je hoeft mensen niet te begrijpen, je moet ermee om kunnen gaan.

Als u er nog niet helemaal zeker van bent, dan is dit een uitspraak die mijn levensoptiek redelijk dicht benadert.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 01:46   #367
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Had zojuist ff last van tropenkoorts, bij deze een stapje terug..

Ergens heeft u ook wel een zeer sterk punt Lof der Zotheid betreft post 362, al vind ik het woord uitbuiten niet miet, weggeven volstaat beter.. en dat laatste is weer mogelijk vanwege die verdomde backstabbing cultuur.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 februari 2018 om 01:58.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 13:00   #368
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Lof der Zotheid

Voor een groot deel klopt het wel wat u zegt. Ik geef echter drie punten te bedenken.

Citaat:
1. Men moet terdege rekening houden met het feit dat de overgrote meerderheid van de bevolking van Afrika bezuiden de Sahara in tribale structuren denkt en leeft. Dat is altijd al zo geweest, is nog steeds zo, en zal naar alle waarschijnlijkheid zo blijven ook. Misschien dat het in sommige regio's iets minder diep ingebakken is dan in andere, maar in principe is het overal hetzelfde denkpatroon. Daar komt nog bij dat de Afrikaan extreem traditiegericht is, veel meer dan de Westerling of zelfs in het Midden-Oosten. Van de Yankee nog maar te zwijgen. Traditionalisme en tribalisme zijn de allerbeste ingrediënten om elke vooruitgang in de kiem te smoren.
Vroeger leefden Afrikanen in dorpsverband, zoals de pygmeeën nog steeds, het tribale kwam pas later. Je moet weten dat de meeste Afrikaanse zwarten nog steeds of tot enkele generaties geleden op het platteland leefden zonder veel contact met de buitenwereld. West-Europa werd geïndustrialiseerd in de 19de eeuw. Toch verschilt een West-Vlaming nog steeds grondig van een Brabander, hoewel je op een klein uur in Brussel staat en nog weinig mensen echt boeren zijn.
Interessant zijn ook de Afrikanen die eeuwen geleden in de nieuwe wereld belandden. Het tribale zit er niet meer in (met enkele uitzonderingen) maar veel tradities zoals voodoo overleefden. Ik denk dat Frankenstein daar meer over kan vertellen. Op Cuba worden de voodoo rituelen nog steeds in het yoruba uitgevoerd, de taal van Nigeria die niemand nog dagelijks spreekt.
Maar natuurlijk zie ik ook grote verschillen tussen Caraïbische zwarten en Afrikanen. Door eeuwenlang nauw contact met Europeanen (of lokale volkeren zoals in Colombië en Venezuela) zijn ze toch een pak Europeser dan Afrikanen. Toch vind je veel zaken terug uit hun Afrikaanse roots die integratie verhinderen. Zoals Frankenstein al zei, diefstal en machtsmisbruik heb je overal maar in zwarte gemeenschappen is dit dikwijls ingebakken. Verantwoordelijkheid en discipline is soms ook ver te zoeken, ze zijn ook gevoeliger voor criminaliteit, prostitutie en alcoholisme. Het zal te maken hebben met de slavernij.
Cuba ken ik het beste, het regime probeert de tegenstelling te overbruggen, en op Cuba heb je ook erg veel vermenging net zoals op de Dominikaanse. Wat je krijgt is een hybride cultuur tussen zwart en blank in. Toch is de partij nog steeds overwegend blank, en zijn de achtergestelde wijken nog steeds overwegend donker gekleurd. (maar de verschillen zijn veel kleiner dan in de Dominikaanse republiek, en ook bvb. Havana is voornamelijk donker gekleurd)



Citaat:
2. De grote fout was in Afrika natie-staten te gaan creeëren naar Europees model, en het continent met de dekolonisatie dan op zijn minst structureel volledig aan zijn lot over te laten. Dat kan met de gehele Afrikaanse mentaliteit nooit functioneren, men ziet er de gevolgen van tot op de dag van vandaag. En dan is er nog de Hutu/Tutsi-mythe die in Rwanda en Burundi, evenals in grote delen van Oost-Congo nog steeds voor miserie zorgt.
inderdaad. Men had structuren moeten creëren die meer voldeden aan en compatibel waren met de lokale cultuur. Dat deed men wel in Indië, etc. maar men had het naïeve idee dat zwarten onbeschreven bladen waren die men zomaar kon kneden.

Citaat:
3. Een derde factor die niet te vergeten is, is het feit dat Afrika al van oudsher het continent is dat uitgebuit, misbruikt en van menselijke en andere grondstoffen vakkundig leeggezogen. In het verleden zijn de transatlantische slavenhandel (vooral West-Afrika en westelijk Centraal Afrika) en de Arabische slavenhandel (vooral Oost-Afrika en oostelijk Centraal Afrika) het prominentst (de rol van de Romeinen niet vergeten met Numidische slaven). In het heden is er vooral slavernij in Mauretanië, Soedan, Niger en sommige delen van West-Afrika.
Dat klopt, maar had natuurlijk alles te zien met de grote socio-economische achterstelling ten opzichte van Europeanen en Arabieren. (maar het moet wel gezegd, uiteindelijk kregen zwarten gelijke rechten in Arabische landen, en ze integreerden volledig. In Turkije noemt men Arabieren zwarten, omdat de meeste wel een zekere mate van zwart bloed in zich hebben)

Citaat:
Alle bovengenoemde factoren maken het uiterst moeilijk, zoniet bijna onmogelijk voor de volkeren in sub-Saharaans Afrika zichzelf ooit efficiënt en zelfstandig te regeren en een behoorlijke economie en infrastructuur op de been te zetten. Er is daar zoveel meer fout gegaan dan in elk ander continent, dat het haast te laat is om iets recht te zetten.
Het is nooit te laat. De Chinese aanpak vind ik goed, concentreren op infrastructuur en ontwikkeling, geen oeverloos gelul over waarden en mensenrechten dat in zulke landen toch in dovemansoren valt. Moesten ze nu ook nog een één kind politiek invoeren zie ik het nog goed komen. Overbevolking is een groot probleem.

Hierbij wil ik het nog hebben over heel die heisa over de directeur van Oxfam die naar de hoeren zou geweest zijn. Angelsaksisch hypocriet gelul, bijna alle Afrikanen gaan naar de hoeren (het eerste dat ze doen als ze hun loon krijgen is op café gaan waar alcohol en hoeren ruimschoots verkrijgbaar zijn, ook is moslimlanden trouwens) en ook bijna alle NGO medewerkers. Vrouwen trouwens ook, nemen jonge Afrikanen en gaan met hen gaan eten, geven "donaties" aan hun familie, maar dat mag niet gezegd worden in hypocriete metoo tijden. En die Haitiaanse minister die zei dat ze berecht moeten worden omdat prostitutie verboden is, is grappig. Ik ken iemand die daar in een NGO werkte, en die noemde het land een groot bordeel. De ministers stelen op grote schaal, en doen verder niets (zoals in Afrika dus)

Citaat:
Het enige voordeel dat de Chinezen op de Westerlingen kunnen hebben, is het feit dat ze elk gemeenschappelijk verleden met Afrika volkomen missen. In hoeverre dat kan helpen zal de toekomst leren.
Een ander voordeel is dat Chinezen enkele generaties geleden bijna even arm en onderontwikkeld waren.

Citaat:
Ethiopië is inderdaad interessant, ook vanuit het oogpunt dat het als sub-Saharaans Afrikaans land qua mentaliteit nog het dichtste bij het Midden-Oosten ligt dan eender welke andere regio in sub-Saharaans Afrika. Op een bepaalde manier is Ethiopië het "on-Afrikaanste" land van sub-Saharaans Afrika, misschien juist omdat het nooit echt gekoloniseerd is geweest.
Echt Midden-Oosten is het ook niet, het blijven Afrikanen. Maar ze hebben inderdaad een oude gesofistikeerde cultuur en zijn al sinds de vroege middeleeuwen christelijk, dat is inderdaad een groot verschil met landen als Uganda waar men tot 100 jaar geleden nog in het stenen tijdperk leefde.
De Italianen wilden hen koloniseren, maar hebben er hun broek aan gescheurd.

Citaat:
Daar zijn ze nog eerder gewend aan een eigen zelfstandige cultuur en staat, en zijn ze veel trotser dan de meeste volkeren in sub-Saharaans Afrika.
Dat klopt, en het regime doet ook veel meer aan Azië denken dan aan Afrika.
Marxistisch, niet erg corrupt, en met een lange termijn visie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 13:56   #369
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Ethiopische bruiloft:
https://www.youtube.com/watch?v=G2-dIAXoY0I

Eritrese propaganda muziek voor het regime:

https://www.youtube.com/watch?v=6PHCVwyWDdg
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 23:01   #370
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Lof der Zotheid

Voor een groot deel klopt het wel wat u zegt. Ik geef echter drie punten te bedenken.



Vroeger leefden Afrikanen in dorpsverband, zoals de pygmeeën nog steeds, het tribale kwam pas later. Je moet weten dat de meeste Afrikaanse zwarten nog steeds of tot enkele generaties geleden op het platteland leefden zonder veel contact met de buitenwereld. West-Europa werd geïndustrialiseerd in de 19de eeuw. Toch verschilt een West-Vlaming nog steeds grondig van een Brabander, hoewel je op een klein uur in Brussel staat en nog weinig mensen echt boeren zijn.
Interessant zijn ook de Afrikanen die eeuwen geleden in de nieuwe wereld belandden. Het tribale zit er niet meer in (met enkele uitzonderingen) maar veel tradities zoals voodoo overleefden. Ik denk dat Frankenstein daar meer over kan vertellen. Op Cuba worden de voodoo rituelen nog steeds in het yoruba uitgevoerd, de taal van Nigeria die niemand nog dagelijks spreekt.
Maar natuurlijk zie ik ook grote verschillen tussen Caraïbische zwarten en Afrikanen. Door eeuwenlang nauw contact met Europeanen (of lokale volkeren zoals in Colombië en Venezuela) zijn ze toch een pak Europeser dan Afrikanen. Toch vind je veel zaken terug uit hun Afrikaanse roots die integratie verhinderen. Zoals Frankenstein al zei, diefstal en machtsmisbruik heb je overal maar in zwarte gemeenschappen is dit dikwijls ingebakken. Verantwoordelijkheid en discipline is soms ook ver te zoeken, ze zijn ook gevoeliger voor criminaliteit, prostitutie en alcoholisme. Het zal te maken hebben met de slavernij.
Cuba ken ik het beste, het regime probeert de tegenstelling te overbruggen, en op Cuba heb je ook erg veel vermenging net zoals op de Dominikaanse. Wat je krijgt is een hybride cultuur tussen zwart en blank in. Toch is de partij nog steeds overwegend blank, en zijn de achtergestelde wijken nog steeds overwegend donker gekleurd. (maar de verschillen zijn veel kleiner dan in de Dominikaanse republiek, en ook bvb. Havana is voornamelijk donker gekleurd)





inderdaad. Men had structuren moeten creëren die meer voldeden aan en compatibel waren met de lokale cultuur. Dat deed men wel in Indië, etc. maar men had het naïeve idee dat zwarten onbeschreven bladen waren die men zomaar kon kneden.



Dat klopt, maar had natuurlijk alles te zien met de grote socio-economische achterstelling ten opzichte van Europeanen en Arabieren. (maar het moet wel gezegd, uiteindelijk kregen zwarten gelijke rechten in Arabische landen, en ze integreerden volledig. In Turkije noemt men Arabieren zwarten, omdat de meeste wel een zekere mate van zwart bloed in zich hebben)



Het is nooit te laat. De Chinese aanpak vind ik goed, concentreren op infrastructuur en ontwikkeling, geen oeverloos gelul over waarden en mensenrechten dat in zulke landen toch in dovemansoren valt. Moesten ze nu ook nog een één kind politiek invoeren zie ik het nog goed komen. Overbevolking is een groot probleem.

Hierbij wil ik het nog hebben over heel die heisa over de directeur van Oxfam die naar de hoeren zou geweest zijn. Angelsaksisch hypocriet gelul, bijna alle Afrikanen gaan naar de hoeren (het eerste dat ze doen als ze hun loon krijgen is op café gaan waar alcohol en hoeren ruimschoots verkrijgbaar zijn, ook is moslimlanden trouwens) en ook bijna alle NGO medewerkers. Vrouwen trouwens ook, nemen jonge Afrikanen en gaan met hen gaan eten, geven "donaties" aan hun familie, maar dat mag niet gezegd worden in hypocriete metoo tijden. En die Haitiaanse minister die zei dat ze berecht moeten worden omdat prostitutie verboden is, is grappig. Ik ken iemand die daar in een NGO werkte, en die noemde het land een groot bordeel. De ministers stelen op grote schaal, en doen verder niets (zoals in Afrika dus)



Een ander voordeel is dat Chinezen enkele generaties geleden bijna even arm en onderontwikkeld waren.



Echt Midden-Oosten is het ook niet, het blijven Afrikanen. Maar ze hebben inderdaad een oude gesofistikeerde cultuur en zijn al sinds de vroege middeleeuwen christelijk, dat is inderdaad een groot verschil met landen als Uganda waar men tot 100 jaar geleden nog in het stenen tijdperk leefde.
De Italianen wilden hen koloniseren, maar hebben er hun broek aan gescheurd.



Dat klopt, en het regime doet ook veel meer aan Azië denken dan aan Afrika.
Marxistisch, niet erg corrupt, en met een lange termijn visie.
Ik kan me voor een groot deel vinden in uw analyse. Echter een paar aanmerkingen:

1. Het is interessant dat u Haiti opnoemt. Wanneer men Haiti bekijkt, de toestand daar analyseert en er met de inwoners spreekt, waant men zich in Nigeria. Zelfs qua landschap zijn er erg veel gelijkenissen. Dat hoeft eigenlijk niet te verbazen, aangezien de allermeeste Haitianen effectief van Nigeriaanse slaven afstammen. Ze hebben de Nigeriaanse mentaliteit compleet van Nigeria naar Haiti mee verhuisd. Nog opmerkelijker is dat de Dominicaanse Republiek, nochtans een buurland op hetzelfde eiland, hoewel verre van perfect, een verschil van dag en nacht tegenover Haiti is.

2. Ethiopië: het is waar dat Ethiopië niet zo Midden-Oosters is als het Midden-Oosten. Echter is het daar ook niet zo Afrikaans als de rest van sub-Saharaans Afrika. Dit is niet in het laatst omdat de mensen daar qua ethnie niet volledig Afrikaans zijn. Men denke aan de Tigre, Tigrinya en zelfs Oromo als voorbeeld. Velen onder hen hebben meer dan één scheut Arabisch bloed in de aderen, en zien er eerder Arabisch dan Afrikaans uit, een gevolg van de eeuwenlange influx van Arabieren in Oost-Afrika. Keizer Haile Selassie is een prominent voorbeeld in die optiek. Men kan Ethiopië misschien het beste zien als kruispunt tussen Afrika en het Midden-Oosten.

3. Het is waar dat de Chinezen nog niet zo lang geleden er niet veel beter voor stonden dan Zwart-Afrika nu. Maar de Chinese mentaliteit verschilde van oudsher al hemelsbreed met die in Afrika. Dat heeft er toe bijgedragen dat de Chinezen zo snel konden evolueren, terwijl dat in Afrika helemaal niet het geval is. Daarom dat ik een afwachtende houding heb in dat opzicht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 23:32   #371
Argusx43
Minister
 
Argusx43's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 3.659
Standaard

Een zeer laag IQ is het probleem veroorzaakt door eeuwenlange inteelt. Registratie van dopen is iets dat bij ons eind 16de eeuw werd opgelegd dankzij een of andere paus. Ik heb begrepen dat geboorteregistratie bij joden en chinezen, ook al eeuwen het geval is vandaar de heel hoge IQ bij die gasten. Hoger dan van blanke Europeanen en Amerikanen. Arabische volken vervolgens scoren ook een heel lage IQ , neven met nichten XXX enz.
__________________
Do you know, my son, with what little understanding the world is ruled? Pope Julius III 1550-1555 (1487 - 1555)
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 00:19   #372
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ethiopische bruiloft:
https://www.youtube.com/watch?v=G2-dIAXoY0I

Eritrese propaganda muziek voor het regime:

https://www.youtube.com/watch?v=6PHCVwyWDdg
Daar ziet men de versmelting tussen Afrika en het Midden-Oosten dus bij uitstek. Het valt niet te ontkennen dat er zeer veel Afrikaanse elementen in muziek en dans zijn, maar ik herken evengoed een hele hoop Arabische elementen. De volksdansen in Jemen lijken er nogal sterk op. Evenzeer op de gelaatstrekken van de mensen letten: die Eritrese zangeres ziet er nauwelijks Afrikaans uit. Die zou zonder al te veel moeite voor een Arabische vrouw kunnen doorgaan. Ook de taal geeft veel prijs: men kan horen dat een semitische taal wordt gebruikt die veel nauwer bij het Arabisch aansluit dan bij eender welke Afrikaanse taal, inclusief Swahili, dat toch ook nogal wat leenwoorden uit het Arabisch heeft, of zelfs Somali.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:24   #373
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Een zeer laag IQ is het probleem veroorzaakt door eeuwenlange inteelt. Registratie van dopen is iets dat bij ons eind 16de eeuw werd opgelegd dankzij een of andere paus. Ik heb begrepen dat geboorteregistratie bij joden en chinezen, ook al eeuwen het geval is vandaar de heel hoge IQ bij die gasten. Hoger dan van blanke Europeanen en Amerikanen. Arabische volken vervolgens scoren ook een heel lage IQ , neven met nichten XXX enz.
Uit uw tekst valt op te maken dat er een correlatie zou kunnen bestaan tussen IQ en geboorteregistratie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:35   #374
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Zuma is afgetreden. Hij was president van Zuid-Afrika van 9 mei 2009 tot en met 14 februari 2018. Zuma werd wegens corruptie gedwongen om per direct af te treden.

Na de hoogbejaarde Mugabe van Zimbabwe het tweede aftreden in korte tijd in subsahariaans Afrika.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 16 februari 2018 om 01:39.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:42   #375
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Uit uw tekst valt op te maken dat er een correlatie zou kunnen bestaan tussen IQ en geboorteregistratie.
Net zoals er een correlatie tussen de opwarming van de aarde en het aantal piraten.

Om het duidelijk te maken, want zelfs ik snap het. Door de geboorteregistratie kwam er een klare kijk op het bloedverwantschap van mensen.
Voeg daarbij de culturele/religieuze insteek dat huwelijken tussen bloedverwanten ongewenst zijn en we zien het resultaat.

Langs de andere kant, IQ testen zijn ook niet zaligmakend.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 04:28   #376
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zuma is afgetreden. Hij was president van Zuid-Afrika van 9 mei 2009 tot en met 14 februari 2018. Zuma werd wegens corruptie gedwongen om per direct af te treden.

Na de hoogbejaarde Mugabe van Zimbabwe het tweede aftreden in korte tijd in subsahariaans Afrika.
Nee de derde, ook de eerste minister van Ethiopië trad af.
Maar goed veel zal dat niet veranderen denk ik, in alle gevallen werden of worden ze vervangen door partijgenoten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 04:44   #377
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Lof der Zotheid

Citaat:
1. Het is interessant dat u Haiti opnoemt. Wanneer men Haiti bekijkt, de toestand daar analyseert en er met de inwoners spreekt, waant men zich in Nigeria. Zelfs qua landschap zijn er erg veel gelijkenissen. Dat hoeft eigenlijk niet te verbazen, aangezien de allermeeste Haitianen effectief van Nigeriaanse slaven afstammen. Ze hebben de Nigeriaanse mentaliteit compleet van Nigeria naar Haiti mee verhuisd. Nog opmerkelijker is dat de Dominicaanse Republiek, nochtans een buurland op hetzelfde eiland, hoewel verre van perfect, een verschil van dag en nacht tegenover Haiti is.
idd de Dominikaanse is net als Cuba een versmelting van Spaanse en Afrikaanse cultuur.
Haiti lijkt idd. een Afrikaans land, toch zie je verschillen. Bvb. de huizen zijn meer in Caraïbische stijl, en de taal is een soort Frans, het tribale speelt niet meer. Maar inderdaad veel minder Europese invloed dan andere Caraïbische landen.


Citaat:
2. Ethiopië: het is waar dat Ethiopië niet zo Midden-Oosters is als het Midden-Oosten. Echter is het daar ook niet zo Afrikaans als de rest van sub-Saharaans Afrika. Dit is niet in het laatst omdat de mensen daar qua ethnie niet volledig Afrikaans zijn. Men denke aan de Tigre, Tigrinya en zelfs Oromo als voorbeeld. Velen onder hen hebben meer dan één scheut Arabisch bloed in de aderen, en zien er eerder Arabisch dan Afrikaans uit, een gevolg van de eeuwenlange influx van Arabieren in Oost-Afrika. Keizer Haile Selassie is een prominent voorbeeld in die optiek. Men kan Ethiopië misschien het beste zien als kruispunt tussen Afrika en het Midden-Oosten.
Met Arabieren heeft het niet veel te zien. Reeds in Bijbelse tijden was Ethiopië bevolkt door semitische volkeren, misschien is Ethiopië wel de bakermat van semitische volkeren in plaats van omgekeerd. Te midden van andere Afrikaanse volkeren en de Arabieren kon deze oude, christelijke samenleving standhouden door de relatieve isolatie van de bergen. Ze assimileerden Afrikaanse volkeren in plaats van omgekeerd. (zowiezo vond er wisselwerking plaats) Er wonen veel moslims tussen christenen, maar religie is totaal geen issue. Maar er vond zeker kruisbestuiving plaats, zo hebben Ethiopische kerken luidsprekers in plaats van klokken.

Wel vreemd dat de Jamaicanen net Ethiopië als hun stamland zagen, terwijl etnisch Ethiopiërs niets gemeen hebben met Jamaicanen, die voornamelijk van West-Afrikaanse oorsprong zijn. Maar het was de fascinatie voor deze eeuwenoude, gesofistikeerde en niet-gekoloniseerde Afrikaanse cultuur die het hem deed.

Citaat:
3. Het is waar dat de Chinezen nog niet zo lang geleden er niet veel beter voor stonden dan Zwart-Afrika nu. Maar de Chinese mentaliteit verschilde van oudsher al hemelsbreed met die in Afrika. Dat heeft er toe bijgedragen dat de Chinezen zo snel konden evolueren, terwijl dat in Afrika helemaal niet het geval is. Daarom dat ik een afwachtende houding heb in dat opzicht.
Veel had toch ook te zien met een ijzersterke wil van de communistische partij om het land te ontwikkelen, die ook het land verenigde en de koloniale machten naar huis stuurde.
De Afrikaanse communisten hebben dit niet bereikt, om het zacht uit te drukken, maar ze werden ook sterk gehinderd doordat de VS in deze landen bloedige burgeroorlogen financierden. (soms via proxies zoals het Apartheidsregime)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 04:58   #378
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Daar ziet men de versmelting tussen Afrika en het Midden-Oosten dus bij uitstek. Het valt niet te ontkennen dat er zeer veel Afrikaanse elementen in muziek en dans zijn, maar ik herken evengoed een hele hoop Arabische elementen. De volksdansen in Jemen lijken er nogal sterk op. Evenzeer op de gelaatstrekken van de mensen letten: die Eritrese zangeres ziet er nauwelijks Afrikaans uit. Die zou zonder al te veel moeite voor een Arabische vrouw kunnen doorgaan. Ook de taal geeft veel prijs: men kan horen dat een semitische taal wordt gebruikt die veel nauwer bij het Arabisch aansluit dan bij eender welke Afrikaanse taal, inclusief Swahili, dat toch ook nogal wat leenwoorden uit het Arabisch heeft, of zelfs Somali.
Echt Midden-Oosten is het niet, al zijn er wel veel gebruiken uit het Midden-Oosten samen met de christenen uit Egypte in de derde eeuw, of later de Arabieren, in die cultuur geslopen. Maar het blijft in principe een Afrikaanse cultuur, of iets dat volledig op zichzelf staat.
Jemen staat van de Arabische landen het dichtst bij Ethiopië is ook logisch, is geografisch bijna een buurland. En net als in Jemen (en ook Kenia en Somalië) kauwt een groot deel van de bevolking dagelijks op de Qat plant, met een stimulerend effect vergelijkbaar met XTC.

Arabieren verstaan geen woord van de Ethiopische talen, dan staat het Swahili veel dichter. Swahili is een bantoe taal, maar de Swahili taal is ontstaan toen Arabische slavenhandelaars (uit Oman) zich met de lokale bevolking begonnen mengen. De Swahili cultuur staat daarom dichter bij de Arabische, maar toch ook dichter bij de rest van Zwart-Afrika door de sterke bantou en andere negerinvloeden. Ethiopië blijft een geval apart, met een eigen alfabet, eigen tijdrekening, eigen keuken, en het enige orthodox christelijke land in Afrika. (voor het gemak beschouw ik nu Eritrea en Ethiopië als een cultuur)







Momenteel zijn er onlusten in Ethiopië.De Amharen en Oromo's voelen zich tekort gedaan door de heersende Tigrëers. Ethopië is een federaal land en de heersende partij is ook opgedeeld naar etnische origine. Een deel van de heersende partij heeft sympathie voor de betogers. Ethiopië heeft met Afrika gemeen dat stammen kwesties erg belangrijk zijn, maar het verschil is dat het niet zuiver om geld draait zoals in de meeste Zwart-Afrikaanse landen.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 februari 2018 om 05:06.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 06:10   #379
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

denk dat even de analyse maken waar ze stonden als colonie van een "westers" land versus hoe ze het nu stellen hier op zijn plaats is.

"We" hebben idd geprofiteerd van de rijkdommen die er te vinden waren, de gemiddelde afrikaan had daar geen ogen naar.

"We" hebben nadien geprobeert om "ons" model (democratie) op te dringen.

infrawerken werden niet meer uitgevoerd en wat nagelaten was verteerd door de verschillende regimes die nadien aan de macht kwamen.

Andere spelers zoals de Chinezen proberen via compensatie (lees opnieuw plundering) kleine pleisters op de gapende wonden te plakken.

Tribale factoren spelen zeker mee, laat ze daarom terug onder de baobab bepalen wat zij willen.
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain

Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 16 februari 2018 om 06:12.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 12:34   #380
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.108
Standaard

(neo)geopolitiek

Citaat:
denk dat even de analyse maken waar ze stonden als colonie van een "westers" land versus hoe ze het nu stellen hier op zijn plaats is.

"We" hebben idd geprofiteerd van de rijkdommen die er te vinden waren, de gemiddelde afrikaan had daar geen ogen naar.

"We" hebben nadien geprobeert om "ons" model (democratie) op te dringen.

infrawerken werden niet meer uitgevoerd en wat nagelaten was verteerd door de verschillende regimes die nadien aan de macht kwamen.

Andere spelers zoals de Chinezen proberen via compensatie (lees opnieuw plundering) kleine pleisters op de gapende wonden te plakken.

Tribale factoren spelen zeker mee, laat ze daarom terug onder de baobab bepalen wat zij willen.

Alles leek goed te werken onder het kolonialisme, voor de blanken dan toch...
In veel landen veranderde er voor de zwarte meerderheid niet veel, behalve dat ze nu uitgebuit worden door lokale elites in plaats van door blanken.
Ik denk dat je ook niet mag veralgemenen, Congo was een extreem geval. Ook omdat de Belgen de Congolezen extreem slecht voorbereid hebben op de onafhankelijkheid. En door de rijkdommen bleef het Westen constant zich bemoeien met de Congolese politiek wat voor constante oorlogen zorgde.

In andere landen werkt alles wel nog min of meer zoals onder het kolonialisme. Met name in de Frans-Afrikaanse landen waar de Fransen nog steeds de touwtjes stevig in handen hebben, maar daarom niet beter want velen horen bij de armste landen ter wereld zoals Mali, Tsjaad, Burkina Faso, Niger, etc. Ook in landen als Kenia houdt de Engelse minderheid net als de Indiërs heel veel macht in handen. En veel van die krottenwijken bestonden al onder de Engelsen, alleen zijn ze explosief gegroeid door de explosieve bevolkingstoename.

De Chinese invloed komt uit het niets die was er vroeger niet. Het Chinese ontwikkelingsmodel, alhoewel niet volledig toepasbaar op Afrika, kan een model zijn. Wat kun je tegen spoorwegen en autostrades hebben in onderontwikkelde landen? Westerse NGO's met hun beleid van steun aan lokale vrouwengroepen, installeren van zonnepanelen in dorpen (die dan gestolen worden), etc. brengen weinig structurele meerwaarde in die landen. Ze mogen niet meedoen aan corruptie dus in de praktijk kunnen ze niet samenwerken met lokale autoriteiten. Alles moet ook "sustainable" zijn en ecologisch verantwoord dat is wel het minste van de zorgen van mensen die honger lijden. Meestal wereldvreemde kwieten die niets kennen van de Afrikaanse cultuur.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 februari 2018 om 12:41.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be