Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ontwikkelingssamenwerking splitsen?
Neen. Daar is geen enkele reden voor. 7 46,67%
Ja!! Er is wel geen enkel redelijk argument voor, maar ik offer gaarne alles op voor de Vlaemsche Zaak!!! 8 53,33%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2003, 17:45   #221
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
In de laatste 60 jaar is er geen enkel belgisch gezinde partij die een meerderheid behaald heeft
Wij gaan in de richting van Onafhanlijkheid .
Tot uw spijt moet ik mededelen dat er in de periode 1943-1978 o.a. volgende unitaire partijen bestonden: PVV-PLP,PSC-CVP,BSP-PSB en die waren me dunkt niet onbelangrijk.
Maar verstand kwam bij de meesten van hen met de jaren....
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 17:55   #222
Napoleon
Burger
 
Geregistreerd: 23 februari 2003
Berichten: 189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
In de laatste 60 jaar is er geen enkel belgisch gezinde partij die een meerderheid behaald heeft
Wij gaan in de richting van Onafhanlijkheid .
Tot uw spijt moet ik mededelen dat er in de periode 1943-1978 o.a. volgende unitaire partijen bestonden: PVV-PLP,PSC-CVP,BSP-PSB en die waren me dunkt niet onbelangrijk.
Raar maar waar .....en zeggen dat de VU in die periode ook veel succes boekte .....tegenstrijdig nietwaar ?
En u bent ook heel toevallig vergeten dat deze allemaal gesplitst zijn.
Dus we gaan richting een onafhankelijkheid ...en hebben jullie de strijd verloren ....en hebben deze andere partijen Belgisch LANDSVERRAAD gepleegd omdat ze de strijd hebben opgegeven
__________________
Ik kwam , Ik zag en Ik ging op vakantie naar ELBA !
Lang Leve de Graaf van Vlaanderen

The general idea is to make the other sucker die for his country .
Napoleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 22:49   #223
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Raar maar waar .....en zeggen dat de VU in die periode ook veel succes boekte .....tegenstrijdig nietwaar ?
Meer dan 16% heeft de V.U. nooit gehaald. De CVP was echter reeds vanaf de oprichting van de Vlaamse Concentratie (0.5%) in 1949 bevreesd voor een nieuwe heropflakkering van de Vlaamse beweging. Het federalisme is er doorgeduwd omdat aan beide kanten van de taalgrens verscheidene partijen er veel geldgewin in zagen. Het heeft geleid tot een belachelijke situatie met een plethorische administratie, waar geen van de drie taalgroepen beter van wordt. Een scenario van een onafhankelijk Vlaanderen zou een ramp zijn voor Vlaanderen zelf: verlies Brussel, Frankrijk misschien aan de deur? Wallonie, een arme rompstaat... En Brussel, het meest cruciale van al? De Vlaamse beweging zou beter haar separatistische eisen laten vallen, die toch nooit helemaal zullen verwezenlijkt worden (druk van de EU) en anderzijds op langere termijn ook nefast zullen zijn voor Vlaanderen dat in een contrafederatie (een hoogst correcte term van de N-VA) opgesloten raakt. Als de Vlaamse Beweging - desnoods pragmatisch- de meerwaarde van de Belgie zou inzien zou ze zich heel wat geliefder maken. En dan kan er tenminste op een redelijke en volwassen manier gepraat worden over transfers, over structurele problemen, over problemen in de Rand, in Brusselse ziekenhuizen, over milieu, etc... zonder in een infantiel discours te vervallen dat elk probleem enkel tweeledig- op basis van taal- beziet en daardoor in een onjuiste context plaatst. Ik denk dat de wens van de meerderheid van de bevolking zeker niet is om Belgie af te schaffen, maar wel om een goed bestuur te hebben dat snel werkt. Federaliseringen lijken daar geen oplossing voor te bieden, separatisme nog minder.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 23:31   #224
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Raar maar waar .....en zeggen dat de VU in die periode ook veel succes boekte .....tegenstrijdig nietwaar ?
Meer dan 16% heeft de V.U. nooit gehaald. De CVP was echter reeds vanaf de oprichting van de Vlaamse Concentratie (0.5%) in 1949 bevreesd voor een nieuwe heropflakkering van de Vlaamse beweging. Het federalisme is er doorgeduwd omdat aan beide kanten van de taalgrens verscheidene partijen er veel geldgewin in zagen. Het heeft geleid tot een belachelijke situatie met een plethorische administratie, waar geen van de drie taalgroepen beter van wordt. Een scenario van een onafhankelijk Vlaanderen zou een ramp zijn voor Vlaanderen zelf: verlies Brussel, Frankrijk misschien aan de deur? Wallonie, een arme rompstaat... En Brussel, het meest cruciale van al? De Vlaamse beweging zou beter haar separatistische eisen laten vallen, die toch nooit helemaal zullen verwezenlijkt worden (druk van de EU) en anderzijds op langere termijn ook nefast zullen zijn voor Vlaanderen dat in een contrafederatie (een hoogst correcte term van de N-VA) opgesloten raakt. Als de Vlaamse Beweging - desnoods pragmatisch- de meerwaarde van de Belgie zou inzien zou ze zich heel wat geliefder maken. En dan kan er tenminste op een redelijke en volwassen manier gepraat worden over transfers, over structurele problemen, over problemen in de Rand, in Brusselse ziekenhuizen, over milieu, etc... zonder in een infantiel discours te vervallen dat elk probleem enkel tweeledig- op basis van taal- beziet en daardoor in een onjuiste context plaatst. Ik denk dat de wens van de meerderheid van de bevolking zeker niet is om Belgie af te schaffen, maar wel om een goed bestuur te hebben dat snel werkt. Federaliseringen lijken daar geen oplossing voor te bieden, separatisme nog minder.
En unitarisme al helemaal niet!! Het unitarisme steunt eigenlijk net op het principe dat men onafhankelijk van de verschillendheid van een deel van een land toch over dat gehele land het zelfde beleid wil voeren! Nu moet u mij eens uitleggen hoe men dat in de praktijk wil omzetten. Ik zal het u zeggen men heeft dat hier in Belgie al eens geprobeerd en sinds dien is er enkel maar meer en meer geregionaliseerd, deze tendens is er trouwens niet enkel in Belgie waar te nemen.

Jij gaat er van uit dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt dat dan Brussel zowiezo verloren gaat. Waarom zou Brussel, geen echte Vlaamse en zeker geen Waalse stad maar multicultureel en het middelpunt van Europa, plots in handen vallen van Frankrijk? Brussel ligt volledig ingesloten door Vlaanderen en is economisch afhankelijk van Vlaanderen, andersom geldt dit ook. Brussel is trouwens ook de hoofdstad van Vlaanderen. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zullen NOOIT toestaan dat Brussel in de handen valt van Frankrijk.
Waarom Europa een onafhankelijk Vlaanderen in de weg zou staan begrijp ik al helemaal niet...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 18:39   #225
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
deze tendens is er trouwens niet enkel in Belgie waar te nemen.
Waar nog, in Liechtenstein ?

Citaat:
Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zullen NOOIT toestaan dat Brussel in de handen valt van Frankrijk.
Waarom Europa een onafhankelijk Vlaanderen in de weg zou staan begrijp ik al helemaal niet...
Herlees uw eerste zin.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 18:40   #226
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Brussel ligt volledig ingesloten door Vlaanderen en is economisch afhankelijk van Vlaanderen, andersom geldt dit ook.
zullen we onthouden
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 18:42   #227
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
deze tendens is er trouwens niet enkel in Belgie waar te nemen.
Waar nog, in Liechtenstein ?





Het wordt tijd dat u eens een cursus sociologie of iets van die strekking ter hand neemt, misschien dat het dan wat duidelijker wordt. Er is een duidelijke tendens van internatonalisering en daarmee samenhangend regionalisering merkbaar.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 18:45   #228
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zullen NOOIT toestaan dat Brussel in de handen valt van Frankrijk.
Waarom Europa een onafhankelijk Vlaanderen in de weg zou staan begrijp ik al helemaal niet...
Herlees uw eerste zin.[/quote]

Dat doe ik! Zij zullen dus geen enkel bezwaar hebben tegen een onafhankelijk Vlaanderen dat Brussel bevat, ik zie u probleem niet...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 20:10   #229
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Maar willen de Brusselaars bij Vlaendren?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 21:01   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De Vlaamse beweging zou beter haar separatistische eisen laten vallen, die toch nooit helemaal zullen verwezenlijkt worden (druk van de EU) en anderzijds op langere termijn ook nefast zullen zijn voor Vlaanderen dat in een contrafederatie (een hoogst correcte term van de N-VA) opgesloten raakt.
U orakelt.

Niets van al het beweerde komt met de werkelijkheid overeen. Doet Slovenië het sedert zijn onafhankelijkheid slechter? Neen, integendeel. Doet Tsjechië en Slovakije het nu zoveel slechter? Ook niet het geval; zelfs het laatste land is na een economische stagnatie (grotendeels door de politieke opties van de nog sterk communistisch denkende premier) er nu toen goed bovenop geraakt. Kroatië? Een van de vlijtigste leerlingen, na Slovenië en Hongarije. En dan de Baltische staten? Allemaal gaan ze bergopwaarts.

Is Ierland er nu zoveel slechter aan toe - om nu enkele vorbeelden op lange termijn aan te halen - sedert het zich afscheurde van het VK? Dat lijkt me niet het geval. Gaat het met Noorwegen zo slecht sedert het zich van Zweden afscheidde? Integendeel!

Een onafhankelijk Vlaanderen is dus helemaal geen doemscenario, wat u ook moge beweren. Zoveel landen hebben het tegendeel aangetoond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 21:02   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar willen de Brusselaars bij Vlaendren?
Wat is dat "Vlaendren"? In geen enkele 21e eeuwse encyclopedie of woordenboek te vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 21:06   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Waar nog, in Liechtenstein ?
Enkele voorbeelden:

Spanje, dat sedert het Francoregime het land grondig heeft hervormd en allerlei federalistische instellingen heeft uitgebouwd;
Italië, dat eveneens vanaf de jaren vijftig - voornamelijk onder druk van de Zuid-Tirolers - het land heeft opgedeeld in "autonome regio's";
Griekenland, dat afgestapt is van het strikt centralistisch bestuur en dat sedert de Macedoniëcrisis het land indeelde in regio's;
Frankrijk, dat nog steeds aarzelt en niet goed weet waar het naar toe wil, maar één ding is duidelijk: de huidige unitaire structuur wordt niet langer als ideaal aangevoeld;
Verenigd Koninkrijk dat sedert de volksraadpleging van 1997 aan federaliseren is geslagen (nog sterk unitaire trekjes, maar toch) met een eigen Welsh, Schots en Noord-Iers Parlement.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be