Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari Louis Ide, °03-07-1973, Roeselare, is in de eerste plaats arts-klinisch bioloog met bijzondere interesse in de microbiologie en daarnaast ook geaggregeerde in de geneeskunde. Hij is lid van het VGV. Als vrijwilliger-politicus is hij algemeen ondervoorzitter N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 14 januari 2007, 10:12   #1
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard Orde van Geneesheren

Zover dat ik weet moet elke dokter lid zijn van de orde van geneesheren. Deze orde krijgt de laatste tijd veel kritiek ivm hun misbruik van macht.
Zou het beter niet zijn deze orde af te schaffen en gewoon een commissie op te richten waarbij elke dokter automatisch lid van is. Deze commissie zou gewoon het werk voortzetten van de orde maar op een moderne manier en met weinig bureaucratie. Nu kan de orde dokters schorsen op basis van uitspraken. Dit noem ik gewoon broodroof, tevens als hun kritiek op "Geneeskunde voor het volk". Net zoals ik het schandalig vind dat een dokter een bijdrage moet betalen eer hij mag werken.

Hoe staat u tegenover de Orde van Geneesheren?
Vorenus is offline  
Oud 14 januari 2007, 10:33   #2
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Het feit dat je moet lid zijn stoot me tegen de borst. Hoe de Orde nu georganiseerd is , ga ik er niet mee akkoord. Doch ze doet soms ook goede zaken. In mijn sector van de ziekenhuishygiëne en antibioticabelied was er een arrest van de orde die een individuele arts op de vingers tikte omdat hij het schema van het ziekenhuis niet volgde (opgesteld door collega artsen). Dit is nodig wil je de overconsumptie van antibiotica beheersen en zo minder resistente bacteriËn hebt. Als individuen dit niet doen ondergraaf je een goed beleid. De orde heeft hier orde op zaken gesteld en dat is goed. Voor een rechtbank kan je hiermee niet tertecht. Dus een tuchtorgaan voor de deontologie is misschien nog zo slecht niet. Wel zie ik ook een rol wegeggeldgd voor de orde inzake bemiddeling tussen artsen en patiënten. Het is zo dat een oud prof van me zei: "als je een fout toe geeft willen veel mensen dat aanvaarden", en de zaak is opgelost. Nu is het zo dat artsen dit niet meer mogen doen (vzekeringen hebben dit niet graag). Maar gesteld dat dit kan in de schoot van de orde die in alle openheid de arts , patiënt ene bemiddelaar (onafhankelijk) kan samen zetten... En als het dan nog niet voldoet (voor de patiënt) kan hij nog steeds naar de rechtbank...
Nu, dat men ook begint met jonge artsen toe te laten, nu moet je eerst 10 jaar arts zijn voor je erin kan...
Louis Ide is offline  
Oud 14 januari 2007, 10:42   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Tja, dit is ook volgens mij een instelling die reeds lang moest verdwenen zijn. Het is volgens mij voor geen enkel beroep nodig dat er een bijzondere instelling bestaat, die iedereen wie hierin geschoold is bepaalde verpichtingen kan opleggen voor deze die job mag uitvoeren.
Het schorsen van artsen kan bijvoorbeeld ook perfect gebeuren door een gewone rechtbank, met ondersteuning van een aantal raadgevende artsen op medisch vlak.

Want de meeste problemen van de patienten met artsen zijn zelfs niet van medische aard, maar gewoon van menselijke aard.
Een voorbeeld hiervan is dat als een patient te laat komt op een afspraak, deze een nieuwe moet maken en de gemiste afspraak toch moet betalen, maar dat het aantal artsen die zich houden aan hun afspraken op 1 hand te tellen is en de patienten die gewoon zonder enig mogelijk verweer moeten ondergaan.
Jantje is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be