Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

 
 
Discussietools
Oud 20 januari 2007, 16:32   #41
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U wordt toch niet "gelijkgesteld" met een Limburger?

Wordt iemand uit de streek van Calais "gelijkgesteld" met een inwoner van de Provence, omdat ze beide Fransen zijn?
Neen maar:
"je moet werkelijk blind en doof zijn om niet te beseffen dat Vlamingen en Walen grotendeels niet mét elkaar leven, maar naast elkaar.."
Ik wil gewoon zeggen dat ik ook maar NAAST een west-vlaming of een antwerpenaar woon. Niet samen met...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:34   #42
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...wat overduidelijk ook niet nodig is om stekeblind en hartstikke doof te zijn.
Knuppel nice to see you again



ps: woon jij in holland of zo? want "hartstikke" is niet VLOMS he
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:49   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Neen maar:
"je moet werkelijk blind en doof zijn om niet te beseffen dat Vlamingen en Walen grotendeels niet mét elkaar leven, maar naast elkaar.."
Ik wil gewoon zeggen dat ik ook maar NAAST een west-vlaming of een antwerpenaar woon. Niet samen met...
U speelt op de letterlijke betekenis, terwijl het hier op een andere manier wordt gebruikt, nl. de culturele uitwisseling. Die gebeurt onder Vlamingen, waar ze ook wonen in Vlaanderen. Uitwisseling tussen Franstaligen en Vlamingen is niet in dezelfde mate intensief als die tussen Vlamingen. Tv en radio tonen dat heel goed aan. Ook de geschreven pers is de facto volledig gescheiden. Ook op andere terreinen (literatuur bijvoorbeeld) is er maar nauwelijks enig contact.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:52   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Nochtans

Kim Clijsters, Stefan Everts, Willy Claes, Stijn Coninx, Belle Perez, Jan Latinne, Odille Kinart, Armand Schreurs, Danny Lathouwers, Francesca Vanthielen, Jan Hautekiet, Karel lismont, Kevin Lambrechts, Marnicq Bervoets, Stijn Meuris, ...
Zo kan je ook een lijst van walen maken, maar dat veranderd evenveel aan de zaak.

Een Antwerpenaar is geen Gentenaar af Luikenaar en als het er opaankomt zijn zij wel allemaal EU-burgers en Belgen, dus ........

Laat ons rustig verder leven.
Jantje is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:53   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een Antwerpenaar is geen Gentenaar af Luikenaar en als het er opaankomt zijn zij wel allemaal EU-burgers en Belgen, dus ........
Wat bedoelt u met "als het er op aankomt"?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:56   #46
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
wat dacht u van: René François Ghislain Magritte?
Of nee juist dat was ook een vlaming hoe dom van mij...

Leuk dat u zo een kenner bent om zo een vragen te stellen natuurlijk...
Mijn antwoord zou een copy paste betreffen van heel uw post eigenlijk

ps: Rubens was een duitser, Jordaens was een calvinist en breugel de oude heeft een onzekere geboorteplaats het kan zijn dat hij in BREDA is geboren (stel u eens voor... )
Ik was niet zinnens nog op één van je posts te reageren maar wat je hier allemaal uitkraamt is werkelijk hilarisch te noemen. Ik moet er dus op reageren :

- René Magritte was helemaal geen Vlaming. Hij werd geboren te Lessines en dus volbloed Waal -

- Rubens was een Vlaming pur sang. Zijn ouders waren weliswaar wegens hun protestantse overtuiging naar Duitsland uitgeweken (Siegen) waar Rubens geboren werd. Reeds op de leeftijd van 12 jaar woonde hij terug in Antwerpen -

- Dat Jordaens protestant was is juist. Maar wat heeft geloofsovertuiging nu met nationaliteit te maken, ook hij was een Vlaming -

- Wat tenslotte Pieter Breugel de Oude betreft, zijn geboorteplaats is wel degelijk bekend. Niet Breda zoals verkeerdelijk in Wikepedia is vermeld (waaruit je vermoedelijk je bewering haalde), maar wel in Son en Bruegel bij Eindhoven in Nederland. Reeds op jeugdige leeftijd week hij uit naar Brussel, hij wordt terecht (ook door Nederlanders) als een Vlaams schilder beschouwd -

Conclusie : als je de Vlamingen hier een les in cultuur wil geven, informeer je dan een beetje grondiger.
robert t is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:58   #47
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U speelt op de letterlijke betekenis, terwijl het hier op een andere manier wordt gebruikt, nl. de culturele uitwisseling. Die gebeurt onder Vlamingen, waar ze ook wonen in Vlaanderen. Uitwisseling tussen Franstaligen en Vlamingen is niet in dezelfde mate intensief als die tussen Vlamingen. Tv en radio tonen dat heel goed aan. Ook de geschreven pers is de facto volledig gescheiden. Ook op andere terreinen (literatuur bijvoorbeeld) is er maar nauwelijks enig contact.
Als het op taal aankomt is het altijd hetzelfde dat weet iedereen...
Wat die culturele uitwisseling betreft is dat natuurlijk weer quatch. Ik heb een andere cultuur dan een limburger meer zelf ik heb zelf een andere cultuur dan mijn buur als het erop aankomt...
Nu wat die tv en radio betreft nog een chance dat ze daar niet zo een mich en een dich spreker op zetten. Of zo één die om de twee klappen "how" zegt
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:00   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Als het op taal aankomt is het altijd hetzelfde dat weet iedereen...
Wat die culturele uitwisseling betreft is dat natuurlijk weer quatch. Ik heb een andere cultuur dan een limburger meer zelf ik heb zelf een andere cultuur dan mijn buur als het erop aankomt...
Nu wat die tv en radio betreft nog een chance dat ze daar niet zo een mich en een dich spreker op zetten. Of zo één die om de twee klappen "how" zegt
Kunt u mij dan eens vertellen waarin "uw" cultuur verschilt van die van de Limburger?

Voor het overige reageert u trouwens totaal naast de zaak: u durft blijkbaar niet ingaan wat op ik ter berde breng.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:02   #49
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Nu wat die tv en radio betreft nog een chance dat ze daar niet zo een mich en een dich spreker op zetten. Of zo één die om de twee klappen "how" zegt
"How"? U bedoelt zeker "he"?!

Limburgers zijn tenminste niet moeilijk te verstaan, wat je van West-Vlamingen niet kunt zeggen
IlluSionS667 is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:12   #50
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik was niet zinnens nog op één van je posts te reageren maar wat je hier allemaal uitkraamt is werkelijk hilarisch te noemen. Ik moet er dus op reageren :

- René Magritte was helemaal geen Vlaming. Hij werd geboren te Lessines en dus volbloed Waal -

- Rubens was een Vlaming pur sang. Zijn ouders waren weliswaar wegens hun protestantse overtuiging naar Duitsland uitgeweken (Siegen) waar Rubens geboren werd. Reeds op de leeftijd van 12 jaar woonde hij terug in Antwerpen -

- Dat Jordaens protestant was is juist. Maar wat heeft geloofsovertuiging nu met nationaliteit te maken, ook hij was een Vlaming -

- Wat tenslotte Pieter Breugel de Oude betreft, zijn geboorteplaats is wel degelijk bekend. Niet Breda zoals verkeerdelijk in Wikepedia is vermeld (waaruit je vermoedelijk je bewering haalde), maar wel in Son en Bruegel bij Eindhoven in Nederland. Reeds op jeugdige leeftijd week hij uit naar Brussel, hij wordt terecht (ook door Nederlanders) als een Vlaams schilder beschouwd -

Conclusie : als je de Vlamingen hier een les in cultuur wil geven, informeer je dan een beetje grondiger.
U wil lachen of zo? Minstens evenveel als taal (in het geval van België(en hier hoort vlaanderen dus ook bij "nondedju" ) massas meer zelf...).

U wil het duidelijk op de man gaan spelen...

Wat maakt margritte geen vlaming? Beter wat maakt hem "waal"?
Geboorte? Wel dan is rubens WEL een duitser!

Protestantisme hoort bij de nederlandse cultuur en niet bij de Belgische (en dus ook vlaamse) moest u dat gemist hebben in de geschiedenislessen!

Misschien wordt Breugel door minder bekrompen geesten dan u wel als een echt Belgische schilder aanzien...Maar die bedenking maakt u zelf niet!

Conclusie indien jij iemand een les wil geven moet je je leren distantiëren van je belachelijke bekrompen houding!

ps: misschien had u inderdaad beter niet gereageerd...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:14   #51
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij dan eens vertellen waarin "uw" cultuur verschilt van die van de Limburger?

Voor het overige reageert u trouwens totaal naast de zaak: u durft blijkbaar niet ingaan wat op ik ter berde breng.
Limburgers en ik verschillen in veel

wat wil u juist vragen dan want het is niet dat ik het niet durf het is dat ik niet zou weten wat u juist wil dat ik zeg/antwoord?
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:15   #52
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
"How"? U bedoelt zeker "he"?!

Limburgers zijn tenminste niet moeilijk te verstaan, wat je van West-Vlamingen niet kunt zeggen
In de westfluten zeggen ze 'how'

Limburgers goed te verstaan? Ik moet mij altijd dubbel inspannen zeer lastig
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:16   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Protestantisme hoort bij de nederlandse cultuur en niet bij de Belgische (en dus ook vlaamse) moest u dat gemist hebben in de geschiedenislessen!
Hahahahaha! U heeft blijkbaar de geschiedenislessen gemist! Immers, de beeldenstorm en de verspreiding van het protestantisme is in de Nederlanden begonnen in... jawel, het graafschap VLAANDEREN. De eerste protestantse republiek was... GENT, hoofdstad van het graafschap VLAANDEREN.

Het protestantisme kende een grote verspreiding in het westen van het graafschap VLAANDEREN: hele gebieden gingen over tot het nieuwe geloof. Slechts door repressie en het terreurbewind van Alva heeft men het protestantisme in Vlaanderen kunnen terugdringen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 20 januari 2007 om 17:17.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:17   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Limburgers en ik verschillen in veel
Waarin? Wat concreet?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:23   #55
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hahahahaha! U heeft blijkbaar de geschiedenislessen gemist! Immers, de beeldenstorm en de verspreiding van het protestantisme is in de Nederlanden begonnen in... jawel, het graafschap VLAANDEREN. De eerste protestantse republiek was... GENT, hoofdstad van het graafschap VLAANDEREN.

Het protestantisme kende een grote verspreiding in het westen van het graafschap VLAANDEREN: hele gebieden gingen over tot het nieuwe geloof. Slechts door repressie en het terreurbewind van Alva heeft men het protestantisme in Vlaanderen kunnen terugdringen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_van_Atrecht

Wat ons onderscheid van de nederlanders is dit en de historisch gegroeide aspecten maar die lopen een beetje samen eigenlijk...
We hebben wel dezelfde taal!
Nogtans hebben we een heel andere cultuur nooit afgevraagd hoed dat in godsnaam kon zijn?
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:25   #56
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Kom jij maar eens af met wat zou kunnen beschouwd worden als 'Belgische cultuur'. Ik ben benieuwd. Volgens mij komt hier geen antwoord op, laat staan een antwoord met zinnig inhoud.
Aangezien België een kunstmatige staat is bestaat er uiteraard geen Belgische cultuur. In het buitenland kent men van ons de Belgische chocolade, Manneke Pis, onze bieren en frites. Dit hebben we te danken aan onze buitenlandse ambassades waar alles Franstalig was tot in de jaren 70, toen de Fayat-boys ook bepaalde ambassades gingen bemannen. Sindsdien is er verandering ingetreden, de "Flemish art" is nu toch in bepaalde landen bekend.
robert t is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:25   #57
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarin? Wat concreet?
Taal for one (en dan heb ik het niet over mijn moedertaal maar over het nederlands)
mentaliteit for two (uit ervaring)
Grotendeel zelf afkomst (meestal daar mix italiaans-belgisch ik nederlands-vlaams-waals)
veel dus
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:26   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Religie

Een van de meest gehoorde argumenten tegen een hereniging van Vlaanderen en Nederland, is dat wij katholiek zijn en zijn calvinistisch. Het grappige is dat dit argument vaak komt van zogezegde progressieven, maar die wel de Belgische staat willen conserveren, die vrijzinnig zijn en in hun vrije tijd papen vreten als ontbijt. Bovendien kun je dit bezwaarlijk een argument noemen. De USA kent zowel een katholieke als een protestantse gemeenschap. Duitsland ook. Zwisterland: hetzelfde. In geen enkel land kan men niet samenleven tussen verschillende godsdiensten. Maar toch wordt dit sofisme vaak aangehaald als grond voor de scheiding van 1830.

Wel, stel dat het een argument zou zijn dat oprecht gemeend wordt erbij: het klopt niet. Nederland telt meer katholieken dan protestanten. Volgens het CIA Factbook telt Nederland 31% katholieken en 20% protestanten. Naast wat moslims, hindoes,... is de grootste massa ontkerkelijkt.

"Ja maar," gaat het vingertje dan, "het is de voorgeschiedenis, de cultuur en geest waaruit men ontsproten is". Hier hebben de heren belgicisten gelijk. Nederland heeft een protestantse achtergrond... voor 60%. 40% van Nederland heeft immers een katholieke achtergrond. Deze Belgische verhouding is genoeg voor de heren om het hele land calvinistisch te maken. "Ja maar, 60% is wel dominant." Zeer zeker, maar helaas voor de heren belgicisten is er een geografische spreiding. Ruwweg komt deze grens overeen met de Grote Rivieren: Rijn en Maas. Al wat er boven ligt, is hoofdzakelijk protestants, al wat er onder ligt katholiek. Dit komt overeen met de provincies Limburg, Noord-Brabant en het zuiden van Gelderland.

Dus als we alles even samenvatten, krijgen we dit: de staatsgrens is geen religieuze grens, dus het argument dat religie een motivatie is om gescheiden te blijven klopt niet. Neen, die grens ligt vele kilometers noordelijker, en zou 2,5 provincie van Nederland omvatten.
http://nederlanden.web-log.nl/

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 januari 2007 om 17:26.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:26   #59
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Misschien niet voor jou van toepassing want ik heb al gemerkt dat jij ook in het Frans best wel weg kan, wat me doet veronderstellen dat jij (net als ik) ook dagelijkse contacten met Franssprekenden hebt.

Voor de gemiddelde Vlaming is er echter dagelijks contact met West-, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders en Limburgers terwijl er geen (GEEN) contact is met het Franstalige grondgebied.
Ik ben Antwerpenaar, studeer in Leuven en heb veel Limburgse vrienden. Ook een aantal Franstaligen uit Brussel en Wallonië reken ik tot mijn vriendenkring, met Oost- en West-Vlamingen kom ik quasi nooit in contact.

Wat bedoel je dus?
Patriot! is offline  
Oud 20 januari 2007, 17:29   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik ben Antwerpenaar, studeer in Leuven en heb veel Limburgse vrienden. Ook een aantal Franstaligen uit Brussel en Wallonië reken ik tot mijn vriendenkring, met Oost- en West-Vlamingen kom ik quasi nooit in contact.

Wat bedoel je dus?
2004gun schreef dan ook: voor de GEMIDDELDE Vlaming. Van iemand die lid is van een Belgischgezinde, unitaristische partij kan het natuurlijk wel als evidenter geacht worden dat hij meer interesse vertoont wat er aan de andere kant van de taalgrens gebeurt.
Zwartengeel is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be