Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2020, 08:46   #81
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een overheid is verantwoordelijk voor haar bevolking. Blijkbaar was men dat in het begin in Nederland niet. Men ging er nogal losjes over. Men heeft daar vlug ingezien daar dat men het geweer van schouder moest veranderen. En volgens mij zijn ze nog niet aan het einde van hun Latijn daar in Zweden. Let wel, het is daar nu ook veel strenger geworden dan in het begin.
Blijkbaar is de rechts niet begaan met de gezondheid van de mensen.

Dat merk je aan de vele afbaardden van Van Ranst en andere virologen. De enigen die er iets van afweten notabene.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:17   #82
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
AJa, natuurlijk was er geen groepsimmuniteit want er hadden te weinig jonge zweden het gekregen. Nu wordt dit rechtgezet. Fantastisch nieuws. Iets wat bij ons dus te gebeuren staat in het najaar of zo. Tenzij we MVR volgen natuurlijk en onszelf liever richting derde wereldland catapulteren om dan in 2021 in het Zweden scenario terecht te komen.

De enige vraag die we ons moeten stellen is niet of we in het Zweden scenario komen, maar wanneer. Hoe langer we het uit stellen, hoe armer we de jeugd van nu maken in de toekomst. Ik weet dat er hier veel mensen zien die van het principe "apres moi le déluge" zijn, maar gelukkig is niet iedereen zo. Er zijn effectief mensen zoals ik die wel degelijk het beste voor hebben met de jongeren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:31   #83
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Blijkbaar is de rechts niet begaan met de gezondheid van de mensen.

Dat merk je aan de vele afbaardden van Van Ranst en andere virologen. De enigen die er iets van afweten notabene.
Hebben we hier niet een enorm white privelige dat we in een lockdown kunnen gaan voor enkele oudjes ten koste van vele miljoenen extra doden in de 3de wereld?

Het lijkt me dan dat links niet begaan is met het welzijn van zwarten en culturen die deze privelige niet hebben. Ik zie het al komen, na de crisis gaan ze weer enorm zitten lullen dat we de 3de wereld moeten helpen om er weer bovenop te geraken. Wat een hypocriete kloothommels.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:34   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet niet vergeten-en dat schijnt u wel te doen- dat in het begin de epidemie geweldig hevig om zich heen raasde. En de overheid deed wat ze moest doen: ook drastisch ingrijpen en dwingende maatregelen opleggen om de schade te beperken. En dat lijkt uiteindelijk te lukken. Goed werk van de regering. Als het goed is, zeggen we het ook.
Wat is het nut van drastische maatregelen die:

1) niet kunnen werken op termijn uit principe

2) niet blijken gewerkt te hebben ?

We zijn het alletwee eens dat de overheid drastische maatregelen heeft genomen, zoveel is zeker. Wat ik betwist is:

1) dat die maatregelen KONDEN werken op TERMIJN

2) dat die maatregelen, achteraf bekeken, IETS GEDAAN HEBBEN.

Ik heb die twee punten uitgelegd.

Wat laat U geloven dat die maatregelen "de schade beperkt hebben", maw, wat laat U geloven dat het anders zou verlopen zijn zonder DIE maatregelen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:34   #85
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Blijkbaar is de rechts niet begaan met de gezondheid van de mensen.

Dat merk je aan de vele afbaardden van Van Ranst en andere virologen. De enigen die er iets van afweten notabene.
Ik had u nu niet echt als rechts in mijn gedachten, maar bon ik kan mij vergissen. En MVR, daarvan ben ik wel zeker dat hij niet rechts is. Dus ik zou niet weten waar je het haalt dat rechts niet met de gezondheid van de mensen inzit, terwijl het types zoals MVR zijn die de kwaliteit van onze zorg de dieperik aan het inboren zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:35   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Hebben we hier niet een enorm white privelige dat we in een lockdown kunnen gaan voor enkele oudjes ten koste van vele miljoenen extra doden in de 3de wereld?
Ah, ja zo had ik het niet bekeken. Uiteindelijk zal ik toch die maatregelen moeten toejuichen dan
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:36   #87
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
AJa, natuurlijk was er geen groepsimmuniteit want er hadden te weinig jonge zweden het gekregen. Nu wordt dit rechtgezet. Fantastisch nieuws. Iets wat bij ons dus te gebeuren staat in het najaar of zo. Tenzij we MVR volgen natuurlijk en onszelf liever richting derde wereldland catapulteren om dan in 2021 in het Zweden scenario terecht te komen.

De enige vraag die we ons moeten stellen is niet of we in het Zweden scenario komen, maar wanneer. Hoe langer we het uit stellen, hoe armer we de jeugd van nu maken in de toekomst. Ik weet dat er hier veel mensen zien die van het principe "apres moi le déluge" zijn, maar gelukkig is niet iedereen zo. Er zijn effectief mensen zoals ik die wel degelijk het beste voor hebben met de jongeren.
het is nog onzeker dat die groepsimmuniteit er ooit komt omdat je niet weet dat besmet geweest zijn die immuniteit kan opleveren.

De vraag in Zweden is op dit moment wanneer ze naar een lockdown gaan hoor. Blijkbaar schrikken doden onder jongeren wel af.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:38   #88
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Wat laat U geloven dat die maatregelen "de schade beperkt hebben", maw, wat laat U geloven dat het anders zou verlopen zijn zonder DIE maatregelen ?
Omdat MVR het zegt. Blinde adoratie zonder kritische vragen te stellen, meer moet je daar niet achter zoeken hoor. Gedrag dat blijkbaar zeer menselijk is, want dergelijk gedrag heb je nodig om totalitaire regimes te installeren. Je ziet aan deze crisis duidelijk wie daar vatbaar voor is en dat het in principe niet zo moeilijk is om communistische regimes te installeren. Je moet gewoon een vijand externaliseren en de media een gevoel laten creëeren van allen tegen die vijand. Het is opmerkelijk om te zien hoe snel mensen bereid zijn om hun vrijheid op te geven en het concept democratie te laten varen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:39   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is nog onzeker dat die groepsimmuniteit er ooit komt omdat je niet weet dat besmet geweest zijn die immuniteit kan opleveren.
Daar lijkt ondertussen minder en minder twijfel over te zijn. Er is veel meer twijfel over de *langdurigheid* van die immuniteit. Mocht men enige twijfel hebben over het *principe* van immuniteit, dan zou men zelfs geen vaccin ontwikkelen.

Citaat:
De vraag in Zweden is op dit moment wanneer ze naar een lockdown gaan hoor. Blijkbaar schrikken doden onder jongeren wel af.
Om daar uit te komen wanneer ? Binnen 3 jaar als er geen vaccin is, want geen immuniteit ?

Kijk, de regels in Zweden NU lijken heel goed op waar wij zijn of naartoe willen. Waarom zouden wij dan ook weer niet naar een "eeuwige" lockdown moeten, net als de Zweden ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:43   #90
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is nog onzeker dat die groepsimmuniteit er ooit komt omdat je niet weet dat besmet geweest zijn die immuniteit kan opleveren.

De vraag in Zweden is op dit moment wanneer ze naar een lockdown gaan hoor. Blijkbaar schrikken doden onder jongeren wel af.
Er zijn zoveel onzekerheden. De enige zekerheid is dat een groot percentage van de bevolking het zal moeten krijgen. De vraag is of je dat doet met de korte pijn of dat je dit over een heel lange, compleet onbetaalbare termijn. Onze politici hebben duidelijk gekozen om ons land zwaar te verarmen en onze economie, sociaal weefsel, sociale zekerheid te vernietigen. Ik ben het daar niet mee eens en ik vind het vreemd dat er hier wel veel mensen zijn die onze welvaart van de laatste 70 jaar met plezier weggooien, terwijl het niet hoeft.

Als de media zijn rol speelt kan het inderdaad wel. Als de media echter objectief verslag zou uitbrengen, zou de jeugd immers niet bang zijn hé want de kans dat je als jongere hieraan sterft is nogal klein. Daarom is het zeer belangrijk dat je met absolute cijfers een schrikeffect probeert aan te jagen, want doe je het me procenten en plaats je het in perspectief dan is geen enkele jongere nog bang en dat kan niet hé. De staat moet immers grip krijgen op het volk!
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 5 juni 2020 om 09:44.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:46   #91
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 6 augustus 2014
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet niet vergeten-en dat schijnt u wel te doen- dat in het begin de epidemie geweldig hevig om zich heen raasde. En de overheid deed wat ze moest doen: ook drastisch ingrijpen en dwingende maatregelen opleggen om de schade te beperken. En dat lijkt uiteindelijk te lukken. Goed werk van de regering. Als het goed is, zeggen we het ook.
Nog eentje die gebrainwashed is door de cijfers van de media. Ik zie het nog voor mij: de eerste dode werd aangekondigd of dat de Rode Duivels wereldkampioen waren geworden. Daarna elke dag hogere en hogere cijfers alsook het letttertype! En als dan getallen geen inpakt meer hadden dan maar overschakelen op percentages! Ik herinner me nog: De Chinezen hebben gelogen er waren 50%(!!!) meer sterfgevallen dan ze vertelden. Dan keek je naar de cijfers en dan was het van 3000 naar 4500 op een bevolkingsaantal van miljoenen...

Patrickve heeeft, zoals gewoonlijk, reeds de nagel op de kop geslagen. De regering gaat ermee wegkomen dat ze voortreffelijk hebben gehandeld.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:50   #92
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. België deed wat het moest doen. Bij zulke epidemieën moet men geen risico's nemen. Nederland wilde in het begin weer eens de stoere Jan uithangen, geadviseerd door hun 'top-virologen' (Rutte, sic). Ze zijn er vlug van teruggekomen. Hun virologen waren blijkbaar dan toch niet zo 'top'. En een ander zogenaamd 'gidsland', Zweden, wilde tevens eigenwijs zijn. En nu dragen ze de gevolgen. De andere Scaninavische landen waren wat wijzer.
Rutte heeft gekozen voor een aanpak tussen Frankrijk en Zweden in.
Hij noemde dat "een intelligente lock-down" , passend bij de mentaliteit van de Nederlanders.
België heeft voor een aanpak gekozen ,passend bij de mentaliteit van de Belgen.
En zo deed ieder land zijn eigen ding.
Toch heeft Nederland een lager percentage corona-doden dan België.
Hoe verklaart je dat?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 09:56   #93
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Rutte heeft gekozen voor een aanpak tussen Frankrijk en Zweden in.
Hij noemde dat "een intelligente lock-down" , passend bij de mentaliteit van de Nederlanders.
België heeft voor een aanpak gekozen ,passend bij de mentaliteit van de Belgen.
En zo deed ieder land zijn eigen ding.
Toch heeft Nederland een lager percentage corona-doden dan België.
Hoe verklaart je dat?
Clusterbesmetting en problemen in rusthuizen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 5 juni 2020 om 09:56.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:04   #94
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Clusterbesmetting en problemen in rusthuizen.
Inderdaad, daar begint het meer en meer op te lijken: heel specifieke toestanden van hevige propagatie, en verder niet zoveel.

Dat zou vrij goed nieuws zijn: dan kunnen heel specifieke maatregelen die zaken aanpakken, zonder grote poespas voor het gros van de bevolking.

Ik denk dat we tot november niks definitiefs kunnen zeggen over "het is onder controle" of "het is achter de rug".

Als het weer meespeelt, dan zullen we het vlaggen hebben in het najaar. Het zou tevens verklaren waarom de Zweden NU meer besmettingen lijken BIJ te hebben dan WIJ terwijl de maatregelen hoe langer hoe gelijklopender zijn: het is minder warm in Zweden dan in meer zuidelijk Europa natuurlijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:12   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Rutte heeft gekozen voor een aanpak tussen Frankrijk en Zweden in.
Hij noemde dat "een intelligente lock-down" , passend bij de mentaliteit van de Nederlanders.
België heeft voor een aanpak gekozen ,passend bij de mentaliteit van de Belgen.
En zo deed ieder land zijn eigen ding.
Toch heeft Nederland een lager percentage corona-doden dan België.
Hoe verklaart je dat?
Door de 'Hollandse rekenkunde' . Die past men nu bij u ook toe bij het tellen van Coronadoden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 10:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:13   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Door de 'Hollandse rekenkunde' Die past men nu ook toe op het tellen van Coronadoden.
Zelfs na correctie valt Nederland, net zoals Frankrijk, België en Zweden, op factoren 3 of zo na, op hetzelfde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:27   #97
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Clusterbesmetting en problemen in rusthuizen.
Daarom dat ze in de walen meer doden hebben dus
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:34   #98
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Rutte heeft gekozen voor een aanpak tussen Frankrijk en Zweden in.
Hij noemde dat "een intelligente lock-down" , passend bij de mentaliteit van de Nederlanders.
België heeft voor een aanpak gekozen ,passend bij de mentaliteit van de Belgen.
En zo deed ieder land zijn eigen ding.
Toch heeft Nederland een lager percentage corona-doden dan België.
Hoe verklaart je dat
?
-Die Hollanders daar boven de moerdijk zijn minder sociaal dan Belgen. Hebben dus minder verschillende contacten met elkaar. (lees: er werd geen carnaval gevierd op het verkeerde moment.)
-Maar vooral: De voorjaarsvakantie in het Noorden van Nederland was al voorbij toen het Zuiden en België op skivakantie vertrok. Zij konden het virus dus niet meenemen naar huis.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:38   #99
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Daarom dat ze in de walen meer doden hebben dus
Ze hebben er procentueel een beetje meer dan Vlaanderen, maar daar ook clusters. Soms in overwachte plaatsen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 10:42   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
-Die Hollanders daar boven de moerdijk zijn minder sociaal dan Belgen. Hebben dus minder verschillende contacten met elkaar. (lees: er werd geen carnaval gevierd op het verkeerde moment.)
-Maar vooral: De voorjaarsvakantie in het Noorden van Nederland was al voorbij toen het Zuiden en België op skivakantie vertrok. Zij konden het virus dus niet meenemen naar huis.
En... wees maar zeker dat er heel wat Coronadoden bij zijn in Nederland die niet als dusdanig officieel werden bestempeld. Maar zo kennen we de Hollanders wel.

Toegegeven, bij ons waren ze wat vlug om te besluiten dat iemand gestorven was aan corona. Te vlug volgens mij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 10:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be