Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2013, 20:48   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Goed, laten we er akkoord over gaan dat initiële oorzaak van de verfransing bij Willem I lag. Doordat die gebieden door Willems toedoen bij de provincie Luik (ex-departement van de Orthe) bleven vielen, die daar natuurlijk ten prooi van de verfransing, hetgeen niet zou het geval zijn geweest, waren ze door Willem overgeheveld naar zijn nieuwe Limburg.
Dat klopt ergens niet. Ook de huidige fusiegemeente Landen behoorde tot Luik. En kijk, die dorpen werden niet verfranst. Bij Willem moeten we het dus niet zoeken. Er zijn wel dichtere oorzaken aan te wijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 20:50   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Plombières, Blieberg, Bleiberg is wel degelijk de facto drietalig. Dat is wat telt. Het recht moet zich aan de praktijk aanpassen.
Neen, ook niet de facto. Dat blijkt uit het enorm snel achteruitgaan van de plaatselijke volkstaal, die nu eenmaal een Limburgs dialect is. Dat Limburgs verdwijnt en maakt plaats voor Franse eentaligheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 22:25   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt ergens niet. Ook de huidige fusiegemeente Landen behoorde tot Luik. En kijk, die dorpen werden niet verfranst. Bij Willem moeten we het dus niet zoeken. Er zijn wel dichtere oorzaken aan te wijzen.
Zijnde?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 22:30   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Plombières, Blieberg, Bleiberg is wel degelijk de facto drietalig. Dat is wat telt. Het recht moet zich aan de praktijk aanpassen.
Hahaha! Hoe sarkastisch!
Dat gebeurde enkel in de faciliteitengemeenten ten voordele van de Francité maar dat gebeurde nergens ten nadele van de Francité (Luxemburg, Elzas, Frans-Vlaanderen, Brussel, de Platdietse Streek, de Jekervallei, Edingen enz....)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2013 om 22:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 22:34   #45
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt ergens niet. Ook de huidige fusiegemeente Landen behoorde tot Luik. En kijk, die dorpen werden niet verfranst. Bij Willem moeten we het dus niet zoeken. Er zijn wel dichtere oorzaken aan te wijzen.
Maar toch is er een zeker oorzakelijk verband;had Willem de Platdietse streek, de Voer, Aubel en de Jekzevalei bij zijn nieuw geliefd Limburg dan had de verfransing daar geen wortel kunnen schieten.
En kijk eens wat voor een Voermiserie ons niet zou zijn bespaard gebleven.

Maar zoals ik reeds eerder mezelf vebeterend aangaf, de initiële "schuldigen" zijn - weeral - de oprichters van het departement van de Ourthe.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2013 om 22:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2013, 16:26   #46
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Van het Kongres van Wenen in 1815 tot 1920 is korrekter.
Het kanton Eupen hoorde daarvoor bij het Hertogdom Limburg en Sankt-Vith bij Luxemburg. Het Waalstalige Malmedy vormde met Stavelot het kleine zelfstandige abdijvorstendom Stavelot-Malmedy dat in de strikt juridische betekenis geen deel uitmaakte van de Nederlanden maar van de Nederrijns-Westfaalse Kreits.

En enkel Malmedy ging in 1815 (dus samen met Eupen en Sankt-Vith) naar Pruisen dat toen een gedeelte van het departement van de Ourthe kreeg. En ik vraag me begod nog steeds af waarom; het waren toch niet de Nederlanden die te Wenen moesten gesanktioneerd worden maar Frankrijk.
Lees hier eens het eerste hoofdstuk: http://books.google.be/books?id=seMU...page&q&f=false

Het komt er op neer dat het verenigd koninkrijk gevormd en (de grenzen) getekend werd tegen de wil van het volk, en enkel om de grote mogendheden en vorsten te dienen.

Terloops wil ik er u op wijzen dat in uw redenering de Fransen er dan ook voor verantwoordelijk zijn dat de Belgische provincie Limburg, zijnde het Land van Loon + onafhankelijke gebieden voorheen rechtstreeks onderhorig aan de Duitse keizer, nu bij het Vlaamse (Nederlandstalige) gewest ingedeeld is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2013, 22:05   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het komt er op neer dat het verenigd koninkrijk gevormd en (de grenzen) getekend werd tegen de wil van het volk, en enkel om de grote mogendheden en vorsten te dienen.
Welneen, er was geen "wil" van het volk. De mensen waren in die tijd vrij gelaten: in 1815 was alles goed, zolang het maar geen Fransen waren. De zuidelijke Nederlanden hadden ze immers leeggeroofd, verarmd... Daarnaast had men er de legerplicht ingevoerd, iets wat indruiste tegen een traditie van eeuwen in de Nederlanden dat een overheid slechts legers op de been bracht die bestonden uit betaalde soldaten die uit vrije wil de dienst aangingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:39   #48
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Terloops wil ik er u op wijzen dat in uw redenering de Fransen er dan ook voor verantwoordelijk zijn dat de Belgische provincie Limburg, zijnde het Land van Loon + onafhankelijke gebieden voorheen rechtstreeks onderhorig aan de Duitse keizer, nu bij het Vlaamse (Nederlandstalige) gewest ingedeeld is.
Wat mij vooral opvalt is de graagte waarmee ge dat stelt eerder dan het feit op zich.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._Dyle_1811.svg
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:47   #49
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, er was geen "wil" van het volk. De mensen waren in die tijd vrij gelaten: in 1815 was alles goed, zolang het maar geen Fransen waren. De zuidelijke Nederlanden hadden ze immers leeggeroofd, verarmd... Daarnaast had men er de legerplicht ingevoerd, iets wat indruiste tegen een traditie van eeuwen in de Nederlanden dat een overheid slechts legers op de been bracht die bestonden uit betaalde soldaten die uit vrije wil de dienst aangingen.
Zelfs Hitler stuurde ons niet verplicht naar het Oostfront, maar wél Napoleon.

Leeggeroofd en dat in een eeuwenoude traditie vanaf de Frans-Vlaamse oorlog (1298-1305) Enkel nu laten ze ons al een tijdje gerust...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 november 2013 om 14:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 21:09   #50
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt ergens niet. Ook de huidige fusiegemeente Landen behoorde tot Luik. En kijk, die dorpen werden niet verfranst. Bij Willem moeten we het dus niet zoeken. Er zijn wel dichtere oorzaken aan te wijzen.
Maar Landen lag niet zo dicht bij de industriestad Luik dan de Platdietse streek.
Dat waren andere ekonomische banden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 16:19   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
...

Wat heeft het Duitse volk nu nog waar "wij" een voorbeeld aan kunnen nemen?
Een republiek.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 17:10   #52
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een republiek.
Voor de Belgen mogelijk een voorbeeld, de doorsnee Nederlander lijkt voor als nog meer voor de monarchie van de Oranjes te gaan.
Zolang Alex niet op de één of andere wijze de fout in gaat, anders zal het vermoedelijk vrij snel een afgelopen zaak worden
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 20:49   #53
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Voor de Belgen mogelijk een voorbeeld, de doorsnee Nederlander lijkt voor als nog meer voor de monarchie van de Oranjes te gaan.
Zolang Alex niet op de één of andere wijze de fout in gaat, anders zal het vermoedelijk vrij snel een afgelopen zaak worden
In Nederland is sprake van een langzame verdamping van de wettelijke bevoegdheden van het koningshuis. Dit eigenlijk al vanaf 1815.
Het koningshuis heeft in de loop der tijd meer een symbool-en culturele functie gekregen. Dit proces gaat ook steeds verder. Leuk dus voor feestjes en partijen, zowel in binnen als in het buitenland.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 december 2013 om 20:51.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be