Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2015, 21:11   #141
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wat vlijmscherp stelt, klopt wel.

Mi lanct nae di, uit het Egidiuslied, bevat een datief die wij niet meer herkennen: Ik verlang naar jou. Verlangen als intransitief is nu volledig ingeburgerd. Hetzelfde gebeurt nu ook met mankeren:

- Mij mankeert niets of
- Ik mankeer niets

Volgens de regels is zin 1 correct. Maar voor hoelang nog?
In het zuiden gebruiken we beiden nog volop door elkaar hoor.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2015, 21:39   #142
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wat vlijmscherp stelt, klopt wel.

Mi lanct nae di, uit het Egidiuslied, bevat een datief die wij niet meer herkennen: Ik verlang naar jou. Verlangen als intransitief is nu volledig ingeburgerd. Hetzelfde gebeurt nu ook met mankeren:

- Mij mankeert niets of
- Ik mankeer niets

Volgens de regels is zin 1 correct. Maar voor hoelang nog?
"Waarom nou jij" (Marco Borsato)
https://www.youtube.com/watch?v=l9KwHvZrWHk

Wie gebruikt het woord "nou" in Vlaanderen? Dat is typisch Nederland!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2015, 21:45   #143
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Waarom nou jij" (Marco Borsato)
https://www.youtube.com/watch?v=l9KwHvZrWHk

Wie gebruikt het woord "nou" in Vlaanderen? Dat is typisch Nederland!
En wie gebruikt nu" p'tain cong" in Frankrijk buiten de streek van Toulouse ?
Taalvariaties zijn toch normaal ? Waarom al die opschudding over verschillen tussen Noord en Zuid Nederlands.

Dit verschil vind ik bijv. belangriijker dan nou of doei.

NL lopen = VL wandelen
VL lopen = NL rennen
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 01:16   #144
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
In het zuiden gebruiken we beiden nog volop door elkaar hoor.
Niet alleen het Zuiden, hoor.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 01:29   #145
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Niet alleen het Zuiden, hoor.
Mooi zo.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 01:31   #146
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Waarom nou jij" (Marco Borsato)
https://www.youtube.com/watch?v=l9KwHvZrWHk

Wie gebruikt het woord "nou" in Vlaanderen? Dat is typisch Nederland!
De Vlamingen hebben geen boodschap aan zo'n vermaning, Everytime.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 01:55   #147
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Deze morgen reed ik op de Louisalaan. Mijn aandacht werd getrokken op een affiche. Daarop las ik het volgende:
Semaine de la mobilité
Week van de vervoering
"Vervoering"???
De Van Dale geeft volgende definitie.
vervoering (de(v)) toestand waarin men overweldigd wordt door gevoel of hevige gemoedsbeweging, vooral door geestdrift, syn. exaltatie, extase, geestdrift, verrukking...

In Brussel heb ik reeds meermaals dergelijke stommiteiten gezien. Onder meer ook de Nederlandse benaming van straten en pleinen.
Le bilinguïsme bruxellois est une chose bien remarquable...
En Aaantwaarpe is A, zoals in anders:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vervoeringAntwerpen.jpeg‎
Bekeken: 147
Grootte:  111,2 KB
ID: 98859  

__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 07:39   #148
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Vervoering...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 11:00   #149
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Praktijktesten wijzen uit dat in de Vlaamse hoofdstad Brussel minder dan één op vijf apothekers is in staat om klanten in het Nederlands te helpen.

En dat terwijl je voor almaar meer zaken naar de apotheek ipv naar de dokter moet.

Dekoloniseer Brussel !
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 april 2022 om 11:01.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 18:02   #150
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Taalvariaties zijn toch normaal ? Waarom al die opschudding over verschillen tussen Noord en Zuid Nederlands.

Dit verschil vind ik bijv. belangriijker dan nou of doei.
NL lopen = VL wandelen
VL lopen = NL rennen
Ik durf te wedden dat men in NL het woord "lopen" "verkeerd" gebruikt. Ttz niet in de authentieke (Vlaamse) betekenis.
Temeer daar hetzelfde woord in het Duits (laufen) dezelfde betekenis heeft dan in Vlaanderen. En heeft de meerderheid het dan niet bij het rechte eind, ben ik in deze geneigd te stellen...?

Het gaat er mij niet om wie "verkeerd" is, en wie gelijk heeft maar om die betekenisevolutie als interessant fenomeen op zich en stel mij daarvoor de volgende vragen:
Bij NL lopen = VL wandelen ; Is in NL dat "lopen" voor het Vlaamse "wandelen" geen omgangstaal, en heeft in de geschreven taal lopen niet dezelfde betekenis als in Vlaanderen ?


Had lopen in noord en zuid vroeger niet dezelfde betekenis met als synoniem rennen of hollen ? En is die betekeniswijziging in het noorden van tamelijk recente datum ? Ik vermoed van wel.
Want kijken we naar deze samenstelling van lopen:
een langeafstandsloper is in NL toch geen langeafstandsrenner ?
In die samenstelling heeft "lopen" in NL dus dezelfde betekenis in NL dan in VL.
Ik vermoed dat er zich in het noorden een betekenisverschuiving van "lopen" heeft voorgedaan. En dat de betekenis in VL de meest authentieke is.
Weeral:Vlamingen als hoeders van het Nederlands.

Van ongeveer dezelfde orde zijn de betekenisverschuivingen zee /meer:

zee (NL) = Meer (D)
meer (NL) = See (D) (waarbij in het Duits de S als een Nederlandse Z wordt uitgesproken en dat dus dezelfde woorden zijn, maar anders geschreven worden)
Ik vermoed dat de Nederlandstalige betekenissen de meest authentieke zijn.
In het Duits heeft men het immers ook over de Noordzee/ Nordsee met "see" in dezelfde betekenis van het Nederlands. En die naamgeving is echt wel heel oud.
Waar, wanneer, hoe, en door wie deed zich die betekenisverwisseling voor in het Duits ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2022 om 18:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 01:25   #151
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Praktijktesten wijzen uit dat in de Vlaamse hoofdstad Brussel minder dan één op vijf apothekers is in staat om klanten in het Nederlands te helpen.

En dat terwijl je voor almaar meer zaken naar de apotheek ipv naar de dokter moet.

Dekoloniseer Brussel !
Als dan toch 99% er Frans spreekt misschien gewoon officieel Franstalig maken en niet die belachelijke zever met vertalingen waarbij het enige verschil een accent aigu is ofzo. Precies of ge kunt dat niet lezen met of zonder.

Mij kan dat geen barst schelen welke taal ergens heerst. Brussel is Vlaanderen niet. Dus moeten ze er van mij niet per se Vlaams kunnen.

Mijn Frans is echter niet zo geweldig dus ben al blij als ze wat Engels kunnen.

Mja, misschien ben ik anders opgevoed. Ik ken veel mensen die altijd steigeren wanneer ze iemand Frans horen spreken, maar als die dan aangesproken worden in 't Nederlands beginnen ze er zelf Frans tegen.

Ja, "weet wat ge wilt" denk ik dan.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 04:35   #152
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik durf te wedden dat men in NL het woord "lopen" "verkeerd" gebruikt. Ttz niet in de authentieke (Vlaamse) betekenis.
Temeer daar hetzelfde woord in het Duits (laufen) dezelfde betekenis heeft dan in Vlaanderen. En heeft de meerderheid het dan niet bij het rechte eind, ben ik in deze geneigd te stellen...?

Het gaat er mij niet om wie "verkeerd" is, en wie gelijk heeft maar om die betekenisevolutie als interessant fenomeen op zich en stel mij daarvoor de volgende vragen:
Bij NL lopen = VL wandelen ; Is in NL dat "lopen" voor het Vlaamse "wandelen" geen omgangstaal, en heeft in de geschreven taal lopen niet dezelfde betekenis als in Vlaanderen ?


Had lopen in noord en zuid vroeger niet dezelfde betekenis met als synoniem rennen of hollen ? En is die betekeniswijziging in het noorden van tamelijk recente datum ? Ik vermoed van wel.
Want kijken we naar deze samenstelling van lopen:
een langeafstandsloper is in NL toch geen langeafstandsrenner ?
In die samenstelling heeft "lopen" in NL dus dezelfde betekenis in NL dan in VL.
Ik vermoed dat er zich in het noorden een betekenisverschuiving van "lopen" heeft voorgedaan. En dat de betekenis in VL de meest authentieke is.
Weeral:Vlamingen als hoeders van het Nederlands.

Van ongeveer dezelfde orde zijn de betekenisverschuivingen zee /meer:

zee (NL) = Meer (D)
meer (NL) = See (D) (waarbij in het Duits de S als een Nederlandse Z wordt uitgesproken en dat dus dezelfde woorden zijn, maar anders geschreven worden)
Ik vermoed dat de Nederlandstalige betekenissen de meest authentieke zijn.
In het Duits heeft men het immers ook over de Noordzee/ Nordsee met "see" in dezelfde betekenis van het Nederlands. En die naamgeving is echt wel heel oud.
Waar, wanneer, hoe, en door wie deed zich die betekenisverwisseling voor in het Duits ?
Duits kent beide vormen: das Meer (de zee), die See (de zee), maar ook der See (het meer). Kortom das Mittelmeer, die Nordsee en der Weißensee, maar het is inderdaad oude naamgeving want het is ook die Ostsee, maar andere zeeën zijn meestal een Meer.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 10 april 2022 om 04:36.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 05:14   #153
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Als dan toch 99% er Frans spreekt misschien gewoon officieel Franstalig maken en niet die belachelijke zever met vertalingen waarbij het enige verschil een accent aigu is ofzo. Precies of ge kunt dat niet lezen met of zonder.

Mij kan dat geen barst schelen welke taal ergens heerst. Brussel is Vlaanderen niet. Dus moeten ze er van mij niet per se Vlaams kunnen.
Dat was nochtans de deal voor 50% Franstalige ministers en allerlei andere beschermingen.

Brussel niet langer tweetalig: blaas alle grendels dan ook op.

Vlamingen niet beschermd in Brussel: dan ook geen Franstaligen beschermd in België.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 06:50   #154
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Ik zeg tegenwoordig ook lopen in de betekenis van 'wandelen'. Vroeger deed ik dat niet. Ik ben daarin dus 'verhollandst'. Gevolg van wonen aan de grens en meer in Nederland te vertoefen dan in Vlaanderen. Ik herinner me nog vier jaar geleden die 'aha-erlebnis' toen mij verteld werd 'loop jij even mee' en dat ik dacht 'juist ja, ik ben in Nederland'. Nu valt dat me niet meer zo op.

In België vindt men mij nu ook soms te direct. Laatst in de Bibliotheek Permeke in Antwerpen begon ik een gesprek met een medewerkster over hoe het er fel veranderd is sinds mijn laatste keer en dat er nu vier kassa's zijn i.p.v. één. Ik kreeg snel een 'dat is onze interne keuken waarmee je verder geen zaken hebt'. Dus ik meteen 'oké, dat snap ik'. De teneur bleef wel vriendelijk uiteraard en ik veranderde snel onderwerp.

In 'Olland' vinden ze mij toch nog steeds soms 'te Belgisch' hoor. Vaak vinden ze me te 'ingewikkeld', maar ik word in mijn waarde gelaten. België is oninteressant bij de meesten en ik kan dat zelf niet zo vinden. Het is een 'onhebbelijkheid' wel daar, de sumiere (vaak zwart-witte) kijk op anderen en daarom onvolledige inzichten. Toch stoor ik me er niet te veel aan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 april 2022 om 07:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 08:09   #155
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Dat was nochtans de deal voor 50% Franstalige ministers en allerlei andere beschermingen.

Brussel niet langer tweetalig: blaas alle grendels dan ook op.

Vlamingen niet beschermd in Brussel: dan ook geen Franstaligen beschermd in België.
2

Een Franstalige stad kan onmogelijk ook nog de Hoofdstad van de Vlamingen blijven.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:52   #156
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Mij kan dat geen barst schelen welke taal ergens heerst. Brussel is Vlaanderen niet. Dus moeten ze er van mij niet per se Vlaams kunnen.
In privé zaken hoeft dat voor mij ook niet. Je kan een winkelier geen taal opleggen. Die spreekt wat hij of zij wil.
Echter vind ik dat anders wanneer het gaat over openbare diensten en al zeker hulpdiensten waaronder naar mijn mening ook apothekers toe behoren.
Anders moet men van een apotheek maar een self service maken.

Uiteindelijk betaalt een Brusselse Vlaming evenveel en evengoed belastingen aan zijn Brussels gewest en dan is het maar normaal hij of zij kan rekenen op dezelfde dienstverlening.

Maar anders probeer eens het omgekeerde en zet aan een loket een Vlaming die geen woord Frans spreekt of begrijpt. Neem eens een politie agent in dienst die geen woord frans spreekt

Weet me te zeggen hoelang die dat gaan uitzingen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 april 2022 om 11:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 12:33   #157
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
(...)

Maar anders probeer eens het omgekeerde en zet aan een loket een Vlaming die geen woord Frans spreekt of begrijpt. Neem eens een politie agent in dienst die geen woord frans spreekt

Weet me te zeggen hoelang die dat gaan uitzingen
Ik vraag mij af hoe dan het aanwerven gebeurt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 12:57   #158
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
2
Een Franstalige stad kan onmogelijk ook nog de Hoofdstad van de Vlamingen blijven.
Brussel is maar recent een Franstalige stad geworden.
Wat op de agenda moet komen is een heus Reconquistaprogramma.
Om het kru te stellen: uw defaitistische houding betekent voor mij verraad.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 13:00   #159
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe dan het aanwerven gebeurt.
Of hoe nu de aanwerving van nederlandsonkundige Franstaligen gebeurt terwijl die wettelijk moeten tweetalig zijn.
Het antwoord is simpel: door getrapte - lees: vervalste - taalexamens !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2022 om 13:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 13:07   #160
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Taal = identiteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Mij kan dat geen barst schelen welke taal ergens heerst.
Dat mag dan sommige boeren ijskoud laten maar mij maakt dat zeer heet.
Ik heb namelijk desbetreffende dezelfde ingesteldheid als de Franstaligen wereldwijd: taal = identiteit. En wie aan mijn taal(rechten) raakt trapt op mijn ziel.
Citaat:
Brussel is Vlaanderen niet. Dus moeten ze er van mij niet per se Vlaams kunnen.
Brussel is nog steeds geen derde gewest a part entière. En het is volslagen onbegrijpelijk dat er zelfs witte kaproenen zijn die er dat samen met het FDF zouden willen van maken, waarbij ik mij dan volledig aansluit bij wat Karel Martel B hierboven stelde.
De Belgische taalpolitiek is namelijk het gevolg van een kompromis waarbij wederzijds gegeven en genomen werd, en waarbij een zeer broos evenwicht werd bereikt. Indien men ons iets afneemt moeten we dus iets terugkrijgen waarop we toegegeven hebben.
Als men iets aan een taalwet wil wijzigen moet de ganse taalpolitiek worden herzien, want bij elke wijziging is er een winnende en een verliezende partij.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2022 om 13:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be