Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2020, 01:35   #121
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Erratum

"Groot-Nederlands" moet in mijn vorige post gelezen worden als "Heel-Nederlands" !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 05:43   #122
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zucht.

En, hoe lang zijn we samen 1 land geweest ? 1 bestuur ?

Van 1543 tot 1585 (in 1566 was er al opstand) en van 1815 tot 1830.

Dat is maar magertjes hé. En Limburg/Loon/Luik heeft die hele eerste periode zelfs niet meegemaakt.

Degene die zegt dat de Belgie en Nederland een gezamelijke geschiedenis hebben die voldoende is om over 1 land te spreken raad ik toch wat geschiedenisboeken aan.
Ik heb een kast vol geschiedenisboeken, en ik heb ze nog doorworsteld ook...

De Unie van Utrecht heeft het in de vorm die we vandaag een konfederatie noemen uitgehouden van 1579 tot Frankrijk (jawel) er in 1795 een einde aan gemaakt heeft.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 23 oktober 2020 om 05:44.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 08:16   #123
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ik heb een kast vol geschiedenisboeken, en ik heb ze nog doorworsteld ook...

De Unie van Utrecht heeft het in de vorm die we vandaag een konfederatie noemen uitgehouden van 1579 tot Frankrijk (jawel) er in 1795 een einde aan gemaakt heeft.
Inderdaad de Republiek van de Verenigde Nederlanden , heeft in die tijd goed kunnen functioneren.
De eenheid -staat die na de Franse tijd werd ingevoerd , was de eerste 150 jaar geen succes.
Pas na WOII is Nederland weer tot bloei gekomen .
Bovendien de verscheidenheid van de provinciale staten , zijn altijd een belangrijke rol blijven spelen, tot op de dag van vandaag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Republ...de_Nederlanden

Laatst gewijzigd door cato : 23 oktober 2020 om 08:18.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 23:46   #124
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
De Unie van Utrecht heeft het in de vorm die we vandaag een konfederatie noemen uitgehouden van 1579 tot Frankrijk (jawel) er in 1795 een einde aan gemaakt heeft.
Ho, maar tot de Unie van Utrecht behoorden toch ook de Vlaanders en het zuiden van Brabant hetgeen de Spanjaarden er later van afgeknabbeld hebben...
Maar het konfederale karakter werd inderdaad wel de ganse tijd bewaard, en ik denk dat dat nu het punt is dat ge wilde maken. Maar dat staat dan wel naast het punt van Tavarek die het had over een gebek aan politieke eenheid in de Nederalden.

De Nederlanden kenden idd. een eeuwenlange konfederale traditie.
Het Bourgondische Rijk, de Republiek, de Verenigde Nederlandse staten, het waren allemaal konfederaties.
En waar het centralisme het haalde op een konfederale geest liep het spaak (VKN, België, de 80-jarige oorlog als gevolg van centralistisch ingrijpen door Filips)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 oktober 2020 om 00:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 00:32   #125
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
"Groot-Nederlands" moet in mijn vorige post gelezen worden als "Heel-Nederlands" !
Inderdaad. Er zijn zelfs Walen die warm te krijgen zijn voor Heel-Nederland. Ik heb zelf zulke Walen gesproken.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2020, 20:31   #126
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Inderdaad. Er zijn zelfs Walen die warm te krijgen zijn voor Heel-Nederland. Ik heb zelf zulke Walen gesproken.
Denk dat de meeste Walen toch eerder op Frankrijk georiënteerd zijn ? Of is er een kentering gaande ? Denk dat een confederatie een goede keuze zou zijn en doet recht aan de geschiedenis.

Voordeel van een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland is dat het zorgt voor evenwicht tussen noord en zuid.

Denk dat taal niet echt een probleem zal zijn. We kunnen gewoon het huidige model gebruiken of als toevoeging anders gedeeltelijk het Ierse model gebruiken ( denk aan de Gaeltacht daar).
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 oktober 2020 om 20:34.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2020, 08:47   #127
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat de meeste Walen toch eerder op Frankrijk georiënteerd zijn ? Of is er een kentering gaande ? Denk dat een confederatie een goede keuze zou zijn en doet recht aan de geschiedenis.

Voordeel van een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland is dat het zorgt voor evenwicht tussen noord en zuid.

Denk dat taal niet echt een probleem zal zijn. We kunnen gewoon het huidige model gebruiken of als toevoeging anders gedeeltelijk het Ierse model gebruiken ( denk aan de Gaeltacht daar).
Laat Nederland, Nederland blijven en Vlaanderen onafhankelijk worden.
De verschillen zijn nu nog te groot.
Over 30 jaar zien we verder.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2020, 09:17   #128
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Laat Nederland, Nederland blijven en Vlaanderen onafhankelijk worden.
De verschillen zijn nu nog te groot.
Over 30 jaar zien we verder.
Inderdaad. Nederland moet het zelfbeknottende hokjesdenken afleren.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2020, 09:51   #129
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Inderdaad. Nederland moet het zelfbeknottende hokjesdenken afleren.
Er is weinig tot geen interesse in België en Vlaanderen vanuit Nederland en de meeste Nederlanders zijn al niet meer actief of weg bij dit forum.

De meeste interesse voor samenwerking kwam vooral vanuit Vlaanderen in het verleden. Ben denk ik bijna de laatste Nederlander hier nog.

Nederlanders zijn niet echt welkom in België, omgekeerd hebben wij geen problemen met Belgen of Vlamingen. Wij zijn veel vriendelijker, echt een gidsland dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 oktober 2020 om 09:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2020, 10:00   #130
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er is weinig tot geen interesse in België en Vlaanderen vanuit Nederland en de meeste Nederlanders zijn al niet meer actief of weg bij dit forum.

De meeste interesse voor samenwerking kwam vooral vanuit Vlaanderen in het verleden. Ben denk ik bijna de laatste Nederlander hier nog.

Nederlanders zijn niet echt welkom in België, omgekeerd hebben wij geen problemen met Belgen of Vlamingen. Wij zijn veel vriendelijker, echt een gidsland dus.
Valt wel allemaal mee. Nederlanders klagen sneller over Hollanderhaters en omgekeerd niet. Ik kom overal even graag in de Lage Landen hoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 oktober 2020 om 10:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 00:51   #131
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Niet België maar de Belelux moet gekonfederaliseerd worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voordeel van een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland is dat het zorgt voor evenwicht tussen noord en zuid.
En het Dietse ideaal van eeuwen oud dan maar op de mestvaalt gooien....
Neen, in mijn staatkundig ideaal wordt het Groot-Nederlandisme verzoend met het Heel-Nederlandisme.
Mijn ideale staatsvorming bestaat uit een konfederatie met drie komponenten op basis van taal:
Dietsland; Wallonië; en de Duitstaligen ( de Oostkantons en Luxemburg).
Eventueel een vierde Friese komponent erbij.
Filips de Goede, Karel de Stoute, Keizer Karel, Willem de Zwijger, en al diegenen die de Nederlanden gestalte gaven zullen glimlachen in hun graf en zien dat het terug goed is....
En de eeuwenoude aarts- en erfvijanden der Nederlanden: de Franse imperialistsen zoals, Philippe Le Bel, Lowie Kators en andere Napoleons zullen zich omdraaien in hun graf.
Want nu liggen de gedesïntegreerde Nederlanden er als hapklare brokjes bij.

Maar ik kan de Vlaamsnationalisten geruststellen. Een zeer losse konfederatie, uiteraard, waarbij iedereen zijn eigen potje kookt en niet veel meer dan buitenlandse zaken en landsverdediging gemeenschappelijk gedaan worden. Gedaan dus met de miljardentrasfers. En de Dietsers hebben hun Dietsland, en Belgicisten het groter België waar Polle II van droomde...
Verborgen agenda: Men moet van België geen konfederale lege doos maken, om Laurette Onkelinx te parafraseren maar van de Nederlanden !

Onze Geopoltieke Grootsheid moet hersteld worden door weerwraak te nemen op de geschiedenis. En we hebben er niemand voor nodig , we zouden het alleen kunnen...
Alleen de Franse Nederlanden die zijn we natuurlijk kwijt en die komen nooit nog terug.... Stel je voor dat Duinkerken nog een Dietse haven was.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 01:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 00:54   #132
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Laat Nederland, Nederland blijven en Vlaanderen onafhankelijk worden.
Een onafhankelijk Vlaanderen is het allerslechtste scenario. Als er NU een referendum zou komen stem ik gegarandeerd tegen om twee redenen:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

De tijd is er niet rijp voor. En als de NVA zo verder doet zal dat er NOOIT van komen.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=173954
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 01:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 01:48   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard 30 jaar later....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Laat Nederland, Nederland blijven en Vlaanderen onafhankelijk worden.
De verschillen zijn nu nog te groot.
Over 30 jaar zien we verder.
Van de scheidingsredenen uit 1830 blijft al heel lang niets meer over sinds de franstaligen niet meer de plak zwaaien in Vlaanderen; sinds er geen verlichte despoten zoals Willem I meer op de troon zitten, maar we in een parlementaire demokratie leven; en sinds het kerkelijk leven vooral gekenmerkt wordt door buitenkerkelijkheid.
Charles Rogier, hemzelf, de revolutionaire hard-liner van het eerste uur, paste nog maar 30 jaar later, in 1860 de Brabançonne aan. De uitvallen naar Nederland werden afgezwakt, ook kwam hij met ideeën over een nieuwe vorming van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, in...konfederale vorm.
(Toch heb ik lang twee keer per dag een metrostation moeten doorkruisen dat naar deze megaklootzak werd genoemd.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 02:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:19   #134
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er is weinig tot geen interesse in België en Vlaanderen vanuit Nederland en de meeste Nederlanders zijn al niet meer actief of weg bij dit forum.

De meeste interesse voor samenwerking kwam vooral vanuit Vlaanderen in het verleden. Ben denk ik bijna de laatste Nederlander hier nog.

Nederlanders zijn niet echt welkom in België, omgekeerd hebben wij geen problemen met Belgen of Vlamingen. Wij zijn veel vriendelijker, echt een gidsland dus.
Je hebt gelijk.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 09:20   #135
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

In België worden Nederlanders onvriendelijk behandeld dus, bij die tien man en een paardenkop. Als je een leugen herhaalt dan begin je die zelf te geloven. Dat heb ik leren inzien door in Nederland te werken en veel met Nederlanders om te gaan. Het valt eigenlijk allemaal heus mee.

Iemand die anticipeert dat hij niet welkom is zal het inderdaad sneller merken. Andere Nederlanders die dat niet doen hebben er amper last van.

Het probleem is wanneer een Nederlander klaagt over ongastvrije Belgen dan springen Belgen hem ook nog eens bij uit onze cultuur van valse bescheidenheid. Dat sterkt die overtuiging. Omgekeerd bestaat er echter ook een dergelijk wantrouwen, waar de Belg zich in Nederland dan weer niks van aantrekt. We zijn een land met weinig patriotisme. Dat is een oorzaak.

Wat mij betreft zijn Belgen vals bescheiden en Nederlanders vals nuchter (gezien er in NL ook vaak wild om zich heen geslagen wordt).

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2020 om 09:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 11:37   #136
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In België worden Nederlanders onvriendelijk behandeld dus, bij die tien man en een paardenkop. Als je een leugen herhaalt dan begin je die zelf te geloven. Dat heb ik leren inzien door in Nederland te werken en veel met Nederlanders om te gaan. Het valt eigenlijk allemaal heus mee.

Iemand die anticipeert dat hij niet welkom is zal het inderdaad sneller merken. Andere Nederlanders die dat niet doen hebben er amper last van.

Het probleem is wanneer een Nederlander klaagt over ongastvrije Belgen dan springen Belgen hem ook nog eens bij uit onze cultuur van valse bescheidenheid. Dat sterkt die overtuiging. Omgekeerd bestaat er echter ook een dergelijk wantrouwen, waar de Belg zich in Nederland dan weer niks van aantrekt. We zijn een land met weinig patriotisme. Dat is een oorzaak.

Wat mij betreft zijn Belgen vals bescheiden en Nederlanders vals nuchter (gezien er in NL ook vaak wild om zich heen geslagen wordt).
Is dat de verklaring waarom er geen Nederlanders meer op dit forum komen?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 11:39   #137
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Is dat de verklaring waarom er geen Nederlanders meer op dit forum komen?
Dit forum trekt een apart soort volk. Jij komt er toch?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 16:09   #138
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En het Dietse ideaal van eeuwen oud dan maar op de mestvaalt gooien....
Neen, in mijn staatkundig ideaal wordt het Groot-Nederlandisme verzoend met het Heel-Nederlandisme.
Mijn ideale staatsvorming bestaat uit een konfederatie met drie komponenten op basis van taal:
Dietsland; Wallonië; en de Duitstaligen ( de Oostkantons en Luxemburg).
Eventueel een vierde Friese komponent erbij.
Filips de Goede, Karel de Stoute, Keizer Karel, Willem de Zwijger, en al diegenen die de Nederlanden gestalte gaven zullen glimlachen in hun graf en zien dat het terug goed is....
En de eeuwenoude aarts- en erfvijanden der Nederlanden: de Franse imperialistsen zoals, Philippe Le Bel, Lowie Kators en andere Napoleons zullen zich omdraaien in hun graf.
Want nu liggen de gedesïntegreerde Nederlanden er als hapklare brokjes bij.

Maar ik kan de Vlaamsnationalisten geruststellen. Een zeer losse konfederatie, uiteraard, waarbij iedereen zijn eigen potje kookt en niet veel meer dan buitenlandse zaken en landsverdediging gemeenschappelijk gedaan worden. Gedaan dus met de miljardentrasfers. En de Dietsers hebben hun Dietsland, en Belgicisten het groter België waar Polle II van droomde...
Verborgen agenda: Men moet van België geen konfederale lege doos maken, om Laurette Onkelinx te parafraseren maar van de Nederlanden !

Onze Geopoltieke Grootsheid moet hersteld worden door weerwraak te nemen op de geschiedenis. En we hebben er niemand voor nodig , we zouden het alleen kunnen...
Alleen de Franse Nederlanden die zijn we natuurlijk kwijt en die komen nooit nog terug.... Stel je voor dat Duinkerken nog een Dietse haven was.
Juist ja, een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland gezamenlijk, dus het huidige België en Nederland samen. Dat is heel neerlandisme.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 21:44   #139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Juist ja, een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland gezamenlijk, dus het huidige België en Nederland samen. Dat is heel neerlandisme.
Neen, niet helemaal, mijn beste Edwin, bekijk en vergelijk toch effe de Wikistukken ter zake....

Om u te dienen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heel-N...nd_(staatkunde)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grootneerlandisme

Dietsland = Groot-Nederland = de Nederlandstalige Nederlanden, die slechts 1 komponent vormen van Heel-Nederland.

Ik ben dus voor de realisatie van beiden, die mekaar helemaal niet hoeven uit te sluiten; de oprichting van een Dietse eenheidsstaat als konfederale komponent binnen de Herenigde Nederlanden met als andere komponenten de Franstaligen en de Duitstaligen, en wat mij betreft de Friezen als vierde komponent.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 21:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 21:49   #140
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Dat is duidelijk. Anders snapte ik de naam Dietsland niet voor Heel-Nederland. Walen spreken niet eens een Germaanse taal en in het Frans is thiois het woord dat Walen (en Picarden) historisch gebruikten voor hun Nederlandstalige buren en ook bewoners van de Platdietsche streek.

Ik vind het Nederlandstalige deel divers genoeg om eerlijk te zijn. Nederland, zelfs Vlaanderen zijn verre van cultureel homogeen en gelukkig maar. Verscheidenheid maakt de Lage Landen zo mooi. Een gedecentraliseerde eenheidsstaat waar de provincies nog bevoegdheden hebben idealiter. Vergeet trouwens niet dat ultieme beslissingen op staatsniveau uit Den Haag zouden komen in een dergelijke staat.

Immers, de Randstad telt 8 miljoen zielen, meer dan zelfs het Vlaamse Gewest telt en Holland is van de Gouden Eeuw tot heden nog steeds het meest ontwikkelde deel van de Lage Landen. Dat is hoe Nederland werkt en iedereen vind het er prima zo, zelfs Noord-Brabanders. De laatste twee eeuwen is Noord-Brabant dan ook sterk gegroeid mede dankzij Holland.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2020 om 21:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be