Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2019, 10:00   #141
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw voorspelling, nu op 7 augustus, is geen kloten waard gebleken.
Er is geen tekort aan drinkwater.

Ik zeg niet dat de toestand rooskleurig is, ik zeg wel dat jouw post op geen kloten strookt met de waarheid.
Uw kloten zijn blijkbaar het probleem?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2019, 11:01   #142
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De vlamingen mogen hier gratis water komen drinken.
Aan manneken pis?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 08:16   #143
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Heb ik al gedaan (in lijn met hetgeen ik al jaren propageer).
Het probleem daarbij is dat die "goeie praktijk" dus uitsterft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2019, 08:17   #144
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uw kloten zijn blijkbaar het probleem?
Bijlange niet. Die zijn nu beschermd door Unesco. Want zonder de kloten van de schoof zijn veel discussies niet meer mogelijk
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2019, 15:41   #145
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem daarbij is dat die "goeie praktijk" dus uitsterft.

Voor diegenen die niet kunnen volgen, het gaat over voortplanting.
Voortplanting als één van die zaken waar momenteel nog niet echt veel regulatie/sturing is vanwege de verschillende overheden.

Indien de overheden hier wel enige regeling/sturing zouden invoeren zouden de kansen op dat vlak (uitsterven/voortbestaan) ook meer gelijk getrokken worden.

Natuurlijk iemand (een individu) die zeer categoriek beslist om de keten te doorbreken door zich niet voort te planten, daar loopt het spoor effectief dood/ten einde (niet hetgeen waar ik voor pleit btw)

Als de overheden echter zouden beslissen om bvb 2 kinderen/koppel als streefdoel in te voeren zie ik op dat vlak eerder een grotere gelijkschakeling qua kansen (op voortbestaan) dan wanneer het omgekeerde het geval is.

Zonder sturing (situatie zoals ze nu grotendeels is) loopt het allemaal wat chaotischer lijkt me (vb toename migratiestromen, schaars worden van basisgoederen als water/voedsel/..., clanvorming/schermutselingen/oorlogen/...).
Op het eerste zicht is de veelkweker de grote winnaar, maar als de veelkweker hierdoor zijn nageslacht in de armoede (vb extreem hongerdood) drijft kan het best dat de weinigkweker zijn nageslacht weer meer kans maakt dan de veelkweker.
Het is natuurlijk ook nog afhankelijk van veel andere factoren, zoals hoe staan overheden van weinig kweeklanden tov immigratie vanuit veelkweeklanden enz...

Voorspelbaarheid maw nogal onzeker.

Het enige dat wat mij betreft met vrij grote zekerheid kan gezegd worden is dat minder (grote wereldbevolking) in dit geval wss een heel stuk meer (of beter leefomstandigheden) zou betekenen.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 24 augustus 2019 om 15:52.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 20:05   #146
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Heb ik al gedaan (in lijn met hetgeen ik al jaren propageer).
Hoe komt dan dat je hier nog zit? Ik zou dan al gedacht hebben dat je 2 meter onder de grond zat.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 28 augustus 2019 om 20:07.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 20:45   #147
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Enfin, we zijn weeral goed op weg. Begin dit jaar hadden we al aan jaar regenachterstand die wat is weggewerkt na een goede regenperiode, maar ondertussen zitten we alweer met een serieus tekort.

Normaliter zou in deze periode reeds een reserve moeten zijn aangelegd voor de zomer door te komen. Het waterverbruik is thans ook erg hoog.

Al een geluk dat we een vooruitziende en anticiperende overheid hebben. De verkoop van zwembaden zit al 10 jaar in de lift en ook boorputten worden jaar na jaar meer en meer geplaatst, doch de overheid stond erbij en keek ernaar.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 april 2020 om 20:45.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 12:13   #148
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard Vlaanderen draagt te veel water naar de zee

Amai

Heb me doorheen al deze pagina's geworsteld. Ben ook op heel wat gevloek en getier gekomen.

Ik tracht voorzichtig een beetje on topic te antwoorden.

Is Vlaanderen niet stilaan 1 grote goot aan het worden waarbij al het regenwater ( ong 800 ml per m2 ) niet in de grond mag dringen, maar versneld via goten, grachten en rivieren naar de zee wordt gebracht.

Ikzelf schreef mee aan een nieuwe leermethode waarbij in 1 van de deeltjes de leerlingen zich buigen over deze vraag.

In onze gemeente deden we enkele ingrepen.
- grotere plantvakken voor straatgroen
- 2 retentiebekkens van overstromingsgevoelige beken
- premie rond ontharding voortuintjes
- ...
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 19:40   #149
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Beter zou zijn voorkomen dat er verharding wordt aangelegd in plaats van premies te geven om te ontharden. Thans heb je voor aanleggen van een terras geen bouwvergunning nodig zo deze kleiner is dan xx m². Doch in de praktijk is dit niet te controleren waardoor iedereen maar terrassen aanlegt naar goeddunken. Kortom, weer zo'n typische draak van een Belgische wetgeving ...
Het nieuwe opera plein van onze eco-analfabeet Bart De Wever is nog zo'n voorbeeld van hoe het niet moet.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 06:24   #150
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Beter zou zijn voorkomen dat er verharding wordt aangelegd in plaats van premies te geven om te ontharden.
...
Daar heeft u volledig gelijk in, maar het mag toch dat een nieuw verkozen dorpslijst de problemen aanpakt.
En ja, dat woordje "premie", daar heb ik ook serieus een bloedhekel aan. Maar als het budget werd aangereikt door een hogere instantie wilden wij er positief gebruik van maken.

Bij de heraanleg van straten gingen wij de facto grotere plantvakken aanleggen ( link naar deze berichtgeving )
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 22:14   #151
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.342
Standaard

De droogte begint al schade te berokkenen aan de landbouw,
het is nog maar mei en de grondwaterlagen zijn al bijna op hun laagste niveau,
zonder te beginnen panikeren of doemdenken houd ik toch mijn hart al vast
tegen dat het hoogzomer is, 40° C of meer,

en dan onze onbekwame politiekers,
ze kunnen nog niet zorgen dat iedere burger tijdig een mondmasker heeft,

wat gaan ze doen als het water nog lager staat?

kijk maar naar Zuid-Afrika, daar is het al zover
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 23:07   #152
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Onze politici gaan gewoon denken aan hun eigen comfort.

Als onze landbouwers denken aan hun eigen winstmarges, dat ze of iets anders gaan doen, of andere technologie gaan gebruiken.

Ik weet dat ik Huize Chaos niet veel zuiniger kan gaan met drinkwater, tenzij we voor een High tech space age toilet gaan, en onze douches (met spaarkop en eco HR++ -ketel) niet meer thuis nemen, maar op het werk (oei, mag niet Covid-19 maatregel).
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 23:43   #153
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Wat waterverbruik per persoon betreft, scoren Nederland en België vrij hoog.
(Huishoudelijk verbruik)
Er zijn nu ook nog de industie en de landbouw.
Industrie scoort bij ons ook vrij hoog.

Soms vraag ik me af hoe ze dat in andere landen doen waar er een pak minder regen valt dan bij ons het geval is.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 00:25   #154
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wat waterverbruik per persoon betreft, scoren Nederland en België vrij hoog.
(Huishoudelijk verbruik)
Er zijn nu ook nog de industie en de landbouw.
Industrie scoort bij ons ook vrij hoog.

Soms vraag ik me af hoe ze dat in andere landen doen waar er een pak minder regen valt dan bij ons het geval is.
Niet abnormaal, ons klimaat geeft genoeg regenwater om 75 mensen per km² met een 21ste eeuw levensstandaard te handhaven tot de zon uitdooft (of continentale drift ons buiten de comfortabele positie brengt)

En hoe doen ze het in bv de VAE, met genoeg energie maken ze hun drinkwater uit zeewater.
En met een stukje meer energie, awel dan kan je zelfs drinkwater oogsten uit vers geperste kamelenkeutels.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 08:48   #155
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

Er zijn al verscheidene grote water- en dijkwerken afgewerkt de laatste jaren maar die dienen vooral om overstromingen tegen te gaan of de diversiteit te ondersteunen en minder om het drinkwater aan te vullen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 09:17   #156
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Inderdaad, en ook de humuslaag die ontstaat in loofbossen zorgt ervoor dat hemelwater veel beter de grond binnen sijpelt en beschermt tegelijkertijd tegen uitdroging.
Ik dacht dat het ondertussen algemene kennis was dat bomenkap tot watertekort leidt. Dat zie je overal ter wereld.

Daarom ook dat dat heide idee waarmee men dat in Vlaanderen rond loopt misschien wel idilisch klinkt maar eigenlijk veel slechter is voor het milieu dan een bos. En dan zie je de Vlaming bossen kappen om droge heide vlaktes te creëren pretenderend dan het een groen beleid betreft in het enige nationaal park dat Vlaanderen telt. Een dubbele facepalm is niet genoeg voor de 'experten' die zo iets verzinnen. De Vlaamse overheid is niet goed bezig wat betreft milieu als men wat verder kijkt dan de o zo gemakkelijk te manipuleren statistieken waar het milieu zelf zich niet van aantrekt natuurlijk.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 12:30   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Er zijn al verscheidene grote water- en dijkwerken afgewerkt de laatste jaren maar die dienen vooral om overstromingen tegen te gaan of de diversiteit te ondersteunen en minder om het drinkwater aan te vullen.
Nu niet overdrijven, er zijn verschillende projecten afgewerkt waarbij overstromingsgevaar wordt beheerst met "overstromingsgebieden". Als dat geen waterinsijpelkans geeft, dan is dat idee ook misgelopen.

Maar ja, de 21ste eeuwse levensstijl en wens voor comfort eist heel veel proper water.

Ironisch genoeg,is dat ook een heel leuk grabbelpotje voor de politici. Voorbeelden genoeg. Maar 1 is hilarisch. Er zijn bedrijven die dok of kanaalwater gebruiken als koelwater, en na gebruik het properder lozen.
En ze worden belast op de inname van het dokwater, en het lozen van properder water...
Waarom is dat kanaal/dokwater properder na gebruik als koelwater? Vuil water door de koelbuizen pompen geeft teveel afzetting en dus kosten.
En men moet geloosd water constant monitoren, en die gegevens moeten beschikbaar zijn voor de overheid. Te warm, of een vervuiling, en de boetes regenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 13:39   #158
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Beter zou zijn voorkomen dat er verharding wordt aangelegd in plaats van premies te geven om te ontharden. Thans heb je voor aanleggen van een terras geen bouwvergunning nodig zo deze kleiner is dan xx m². Doch in de praktijk is dit niet te controleren waardoor iedereen maar terrassen aanlegt naar goeddunken. Kortom, weer zo'n typische draak van een Belgische wetgeving ...
Het nieuwe opera plein van onze eco-analfabeet Bart De Wever is nog zo'n voorbeeld van hoe het niet moet.
Hoe meer volk je wenst in Vlaanderen, hoe meer verharding en hoe hoger het totaalverbruik.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 11:18   #159
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik dacht dat het ondertussen algemene kennis was dat bomenkap tot watertekort leidt. Dat zie je overal ter wereld.

Daarom ook dat dat heide idee waarmee men dat in Vlaanderen rond loopt misschien wel idilisch klinkt maar eigenlijk veel slechter is voor het milieu dan een bos. En dan zie je de Vlaming bossen kappen om droge heide vlaktes te creëren pretenderend dan het een groen beleid betreft in het enige nationaal park dat Vlaanderen telt. Een dubbele facepalm is niet genoeg voor de 'experten' die zo iets verzinnen. De Vlaamse overheid is niet goed bezig wat betreft milieu als men wat verder kijkt dan de o zo gemakkelijk te manipuleren statistieken waar het milieu zelf zich niet van aantrekt natuurlijk.
Fijn dat u dat durft stellen.
Die heide is een landschap in overgang. Normaal nemen de berken het over.
Daarna is het de beurt aan beuken en later nog eiken = natuurlijke vegetatie in West-Europa!
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 11:36   #160
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Hoeveel liter gaat er dagelijks verloren door lekken aan de leidingen van de watermaatschappijen? Was het nu een paar honderdduizend of een paar miljoen per dag?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be