Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG 46 52,87%
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND 41 47,13%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2002, 14:20   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnVL
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Kortom, wees eerlijk: vlaamsnationalisme in dit derde millenium behelst enkel de illusie van er financieel beter op te worden, een ander argument las ik hier op dit forum nog nooit.
Bullshit, een volwaardige vlaamse lidstaat in Europa heeft meer met beter bestuur te maken dan met financiele belangen. En dat weet je maar al te goed.
Dat argument van beter bestuur is een schaamlapje dat enkele goedmenende (linkse?) vlaamsnationalisten uit o.a. Meervoudhoek zich nogal graag eens aanpassen. Sommigen willen zelfs nog wat solidariteitsmechanismen instandhouden ook, om niet direct met een onderontwikkeld land als economische buur opgezadeld te zitten.
Als je denkt dat een vlaams bestuur zoveel beter zal zijn, kijk dan eens naar het rapaille dat hedentendage de gewestelijke instellingen bevolkt, en laat dan dat argument maar vlug vallen, vooraleer een schaterlach in heel België opgaat.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:22   #42
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnVL
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Kortom, wees eerlijk: vlaamsnationalisme in dit derde millenium behelst enkel de illusie van er financieel beter op te worden, een ander argument las ik hier op dit forum nog nooit.
Bullshit, een volwaardige vlaamse lidstaat in Europa heeft meer met beter bestuur te maken dan met financiele belangen. En dat weet je maar al te goed.
'Beter Vlaams bestuur!' zong StijnVL op de karkassen van L&H en de Lijn
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:24   #43
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Denkt U eigenlijk historisch gezien dat de Vlamingen meer bevoegdheden wouden, om eigenlijk onafhankelijk te worden en er aldus een groot complot bestond, of zoiets?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:26   #44
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Denkt U eigenlijk historisch gezien dat de Vlamingen meer bevoegdheden wouden, om eigenlijk onafhankelijk te worden en er aldus een groot complot bestond, of zoiets?
Neen, er was wel een complot maar dat bestond enkel uit flaminganten, daar zaten geen echte Vlamingen in

Bourgeois is een flamingant, d.w.z. hij is een illusoire Vlaming
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:27   #45
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

En wat was dan het complot?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:28   #46
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
En wat was dan het complot?
Pak de geldzak!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 14:55   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De ware reden om NIET separatistisch te zijn is de Waalse geldzak maar die zak is uiteraard, vanuit ethisch (of is het Belgicistisch ?) oogpunt gezien, beter verdedigbaar dan de Vlaamse...
Waarom denk je dan dat de Walen van geen separatisme willen weten? Omwille van de mooie ogen van hun noorderburen?

Waarom is het dan de VLAAMSE geldzak die het altijd met ontgelden bij de Belgicisten?
Omdat de flaminganten een Vlaamse geldzak gecreëerd hebben door de staatshervormingen
Waarmee je bedoelt dat Vlaanderen door de staatshervormingen rijker werd en Wallonië armer?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 16:50   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Welke oetlul verknalde mijn tot nu toe eerlijk beantwoorde poll


Vanwaar plots dit vertrouwen in politici?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de afvalbak van het intellect?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de meest marginale beroepsgroep aller tijden?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de moderne versie der struikrovers, beurzensnijders, oplichters, schamoteurs en fratsenmakers?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de maffia met goedkeurig van staatswege?
Ben ik hier dan echt mijn poer aan het verschieten met een clubje randdebielen?

Laat de falsaris die zich een muisarm klikte op de mensonwaardige keuze uit mijn poll desnoods anoniem opbiechten hoeveel keer hij deze topic onteerde!

De boze SUPERSTAAF[size=6]®[/size]
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 16:54   #49
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Ik was het niet Superstaaf! Echt waar....

Ik was helemaal niet zinnens te stemmen op die ongenuanceerde vraag van jou, maar heb het nu toch gedaan. Resultaat: de stand is gelijk, je kan weer opnieuw beginnen

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:07   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Welke oetlul verknalde mijn tot nu toe eerlijk beantwoorde poll


Vanwaar plots dit vertrouwen in politici?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de afvalbak van het intellect?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de meest marginale beroepsgroep aller tijden?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de moderne versie der struikrovers, beurzensnijders, oplichters, schamoteurs en fratsenmakers?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de maffia met goedkeurig van staatswege?
Ben ik hier dan echt mijn poer aan het verschieten met een clubje randdebielen?

Laat de falsaris die zich een muisarm klikte op de mensonwaardige keuze uit mijn poll desnoods anoniem opbiechten hoeveel keer hij deze topic onteerde!

De boze SUPERSTAAF[size=6]®[/size]
Ja, 't is zover.
De forum-gekte -ziekte slaat toe.
Ik haal twee topics dooreen.
Hier gaat het om secessisme.

Toch nog redelijk veel stemmen van goedgelovigen die denken dat na afscheiding de gebraden kippen in het rond gaan vliegen.
Ze beseffen niet dat de gloeiend gebakken beesten hen tegen de oren gaan knallen, en diepe brandwonden gaan slaan. Ook in de geldzak. Jaja!

De andere poll is over vertrouwen in politici:

http://www.politics.be/phpBB/viewtop...t=780&start=15
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:20   #51
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Welke oetlul verknalde mijn tot nu toe eerlijk beantwoorde poll


Vanwaar plots dit vertrouwen in politici?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de afvalbak van het intellect?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de meest marginale beroepsgroep aller tijden?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de moderne versie der struikrovers, beurzensnijders, oplichters, schamoteurs en fratsenmakers?
Vanwaar plots dit vertrouwen in de maffia met goedkeurig van staatswege?
Ben ik hier dan echt mijn poer aan het verschieten met een clubje randdebielen?

Laat de falsaris die zich een muisarm klikte op de mensonwaardige keuze uit mijn poll desnoods anoniem opbiechten hoeveel keer hij deze topic onteerde!

De boze SUPERSTAAF[size=6]®[/size]

Ik heb nog niet gestemd, en de stand is 50/50, rap iets aan veranderen se.
17:22:02
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:25   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Ik had ook nog niet gestemd om dezelfde reden als Linus. Nu dus wel.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 18:23   #53
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Alle zogezegde vlaamsnationalisten lopen met een grote frustratie rond: ze voelen zich door België en Wallonië financieel benadeeld. Dit is eigenlijk hun enige argument dat steeds boven komt drijven. Zeer menselijk, want het hemd is steeds nader dan de rok.
Ze lopen met de illusie dat na een afscheiding van Wallonië de gebraden kippen hen in de mond gaan vliegen. Ze vergeten echter het vlaams profitariaat en fiscus. Zelfs na de ruime overhevelingen en splitsingen van bevoegdheden en belastingen uit het recente verleden, betalen we nu gewoon een groot pak extra o.a. aan een overbodige vlaamse politieke kaste en een pak vlaamse "diensten" die sinds dan grip op onze portemonnee hebben gekregen.
Alleen een naïeveling gelooft dat dergelijke praktijken na een splitsing gaan wegvallen: er wordt gewoon een nieuwe klasse rovers en haaien in het leven geroepen die zich van uw centjes gaan meester maken.
Vergeet ook niet het enorme financieel-economisch sociaal débâcle voor al de mensen die nu voor hun job van België afhankelijk zijn en daarbovenop ook nog de aflossing van de staatsschuld (welke sommige kwieten zelfs voorstellen geheel over te nemen, van simplisme gesproken!)

Kortom, wees eerlijk: vlaamsnationalisme in dit derde millenium behelst enkel de illusie van er financieel beter op te worden, een ander argument las ik hier op dit forum nog nooit.
Hola SS, waar haal je dat nu?

Misschien moet ik nog eens herhalen waarom ik de Belgische staat wil zien verdwijnen?
Niet omwille van de "transfers" want die kunnen mij geen zak schelen.
Niet omwille van de vermeende verschillen in "volksaard".
Maar wel omdat mensen in Vlaanderen en Wallonië worden geregeerd door mensen die ze niet eens kunnen verkiezen.
Momenteel zadelen we burgers op met:

1. Een structuur op het niveau van het Vlaamse parlement.
2. Een structuur op het niveau van het federale parlement.
3. Een structuur op het niveau van Europa

In zo'n systeem is de transparantie zoek, mensen weten niet wie op welk niveau voor wat bevoegdheden heeft en vooral wie zich met hun specifieke problemen kan inlaten. Wie is met andere woorden aansprakelijk?
Dit zijn toch fundamentele zaken in een democratie?
Hoe kan een democratie geloofwaardig zijn wanneer mensen ze niet eens begrijpen?!
Veel mensen in Vlaanderen weten zelfs niet dat er een eigen regering IS voor bepaalde bevoegdheden!! Hoe kan onze democratische vertegenwoordiging dan nog geloofwaardig zijn?

Om dit gebrek aan transparantie op te kunnen heffen, lijkt het mij logisch dat we ofwel:

1. België een unitaire staat maken, wat onmogelijk is aangezien we de afgelopen jaren net een omgekeerde ontwikkeling hebben gekend.
2. Het federale niveau afschaffen wat gezien de historische ontwikkelingen na verloop van tijd de logische stap zou zijn.
Bij de opkomst van de "Europese gedachte" begon Belgiê immers langzaam met de afbouw van de unitaire staat, het is dus logisch dat dit proces van afbouw van macht voor de federale overheid en anderzijds de groeiende macht van het overkoepelende Europese niveau gevolgen heeft voor het voortbestaan van Belgiê? Of blijven we hier blind voor?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 18:26   #54
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Dat had je beter niet gezegd Jonas! Onze vriend Superstaaf zal nu weer met zijn "geldzak" op de proppen moeten komen, bij gebrek aan ander en beter
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 20:12   #55
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Dat had je beter niet gezegd Jonas! Onze vriend Superstaaf zal nu weer met zijn "geldzak" op de proppen moeten komen, bij gebrek aan ander en beter
Je kan niet ontkennen dat hij eigenlijk wel gelijk heeft. Ik hoor van vele vlaamsnationalisten ook dat hun grootste argument de transfers naar Wallonië zijn.

Dat vind ik echt geen argument, maar uiteraard zijn er vele andere argumenten zoals ik er hier o.a. heb aangedragen.

Ik word ook niet goed wanneer ik uitspraken hoor zoals: "de walen zijn lui en profiteren alleen"....

"wij zijn creatiever en ondernemender terwijl de walen alleen op den dop willen staan"....

We kennen ze allemaal, de stompzinnige redeneringen en verwijten die men de Walen vaak maakt, maar waarom komen zo weinig vlaamsnationalisten tegen deze onzin op?

We hebben toch veel betere argumenten? Waarom die dan niet gebruiken?

Maar uiteraard ben ik even benieuwd als jij om te horen wat SS nog te zeggen heeft... 8)
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 21:26   #56
Robrecht
Burger
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Citaat:
Dat had je beter niet gezegd Jonas! Onze vriend Superstaaf zal nu weer met zijn "geldzak" op de proppen moeten komen, bij gebrek aan ander en beter
Je kan niet ontkennen dat hij eigenlijk wel gelijk heeft. Ik hoor van vele vlaamsnationalisten ook dat hun grootste argument de transfers naar Wallonië zijn.

Dat vind ik echt geen argument, maar uiteraard zijn er vele andere argumenten zoals ik er hier o.a. heb aangedragen.

Ik word ook niet goed wanneer ik uitspraken hoor zoals: "de walen zijn lui en profiteren alleen"....

"wij zijn creatiever en ondernemender terwijl de walen alleen op den dop willen staan"....

We kennen ze allemaal, de stompzinnige redeneringen en verwijten die men de Walen vaak maakt, maar waarom komen zo weinig vlaamsnationalisten tegen deze onzin op?

We hebben toch veel betere argumenten? Waarom die dan niet gebruiken?

Maar uiteraard ben ik even benieuwd als jij om te horen wat SS nog te zeggen heeft... 8)
Net als Jonas deel ik zijn ergernis wanneer uit bepaalde hoek(we weten allemaal welke) de rechtvaardige eis voor Vlaams zelfbestuur, verklaard wordt uit egoisme of verwijten naar een ander volk.
Als Vlaamsvolksnationalist en volksnationalist in het algemeen vind ik het schrijnend dat het Waalse volk in deze construktie België veroordeeld wordt tot de bedelstaf.
Vlaanderen onafhankelijk is voor mij tevens een noodzaak tot blijvende solidariteit met andere volkeren.
Zeker en vast ook met de Walen.
Een solidariteit die eindelijk eens werk maakt van een toekomstgerichte Waalse economie.
Niet zoals de pseudo solidariteit waar Vlaams geld gebruikt wordt om de zuilen-economie van het machtsgeile PS mee in stand te houden.
Dat dit niet overeenstemt met de egoistische visie die SS en andere belgicisten toeschrijven aan het Vlaamsnationalisme, is voor hun rekening. Maar ook de schuld van een zogezegde Vlaamsnationalistische partij, die het opportuun vindt om volkeren te stigmatiseren.
Inderdaad zoals in VB-propaganda vermeld staat. De transferten naar Wallonië stopzetten betekenen een netto-winst ter waarde van een middenklassewagen per Vlaams gezin.
Alleen hebben de meeste der Vlaamse gezinnen die auto niet nodig.
We zijn reeds materialistisch genoeg.
Vlaanderen heeft genoeg ruimte om bij onafhankelijkheid, GERICHT solidair te zijn met andere volkeren.
Als men daarbij nog weet dat een rijke Waalse economie ook nog uitermate winstgevend zou zijn voor de Vlaamse onafhankelijke buur, dan is het zeker niet nodig om de Walen deze clichéverwijten naar het hoofd te slingeren.
Vlaanderen bouwde een economie op uit het niets, zonder Belgische steun. (zie onderzoek prof Hannes)
Wallonië kan dit ook, en meer nog, Vlaanderen kan en zal daarbij moeten helpen. Dit België en zijn PS-zuilen zal daarvoor echter moeten verdwijnen.
Robrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 21:33   #57
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Wat Robrecht schreef is juist.

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zo het dom zijn om alle transfers naar Wallonië te stoppen. Buitenlandse hulp moet blijven bestaan. Alleen ze de Walen het geld dan wat nuttiger gebruiken en aan interessante dingen besteden. Als je me vraag waar ik het liefst heb dat het geld van Vlaanderen (onafhankelijk) naar toe gaat, dan heb ik liever naar Wallonië dan naar Guadeloupe. Omdat de band met de Walen dichter is dan deze met Guadeloupe.

VL
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 22:11   #58
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Vlaanderen bouwde een economie op uit het niets, zonder Belgische steun. (zie onderzoek prof Hannes)
Wallonië kan dit ook, en meer nog, Vlaanderen kan en zal daarbij moeten helpen.
Zoals mijn peter zaliger zei " Godzijdank ligt de zee niet in Wallonië"
Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 22:28   #59
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Zoals mijn peter zaliger zei " Godzijdank ligt de zee niet in Wallonië"
"En straks Vlaanderen niet meer in België"
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 22:29   #60
Robrecht
Burger
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Vlaanderen bouwde een economie op uit het niets, zonder Belgische steun. (zie onderzoek prof Hannes)
Wallonië kan dit ook, en meer nog, Vlaanderen kan en zal daarbij moeten helpen.
Zoals mijn peter zaliger zei " Godzijdank ligt de zee niet in Wallonië"
Weet hier iemand wat Tjolder, zijn peter, daarmee bedoelde?
Robrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be