Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2019, 07:34   #41
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
flauwekul Johan.

huurinkomsten zijn belast via KI en zijn geen beroepsinkomsten. waar haal je het??
2.

Ken ook iemand met iets van een 30 panden. Als dat beroepsinkomsten worden verkoopt hij de hele boel.

Je hebt meer miserie met een syndicus heb ik gehoord, geld achterhouden e.d. Werk niet fatsoenlijk doen enz..

Ik zou ook iets kopen nu met deze rentevoet. Teveel huisjesmelkers die huurders uitpersen. Indexatie hier en daar voor kruipkot.

Voor appartement => kopen
Huis => huren kan beter zijn. Je moet naar niets zien en meer oppervlak. Huisbaas heeft meer werk.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:26   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb er nog nooit last mee gehad, en m'n huurinkomsten lagen hoger dan mijn beroepsinkomsten.
en uiteraard had ik hypotheken lopen voor de aanschaf
Dan loop je sinds recent risico op controle van de belastingen.

Maar je hebt geluk: die zijn stevig onderbemand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:33   #43
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dan loop je sinds recent risico op controle van de belastingen.

Maar je hebt geluk: die zijn stevig onderbemand.
die hebben geen poot om op te staan.
dat zijn huurinkomsten en die zijn reeds belast via KI.
de hoogte van dat inkomen tov uw beroepsinkomsten heeft daar uiteraard niks mee te maken.
dan zouden inkomen uit beleggingen ook beroepsinkomsten worden indien die t loon zouden overstijgen

maar geen paniek, ik ben (buiten mijn eigen woning) alles aan t wegdoen. nog maar één te verkopen, daar is de notaris op dit moment ook al mee bezig.
daarna gaat alles in aandelen, zodat ik zoetjesaan alles onroerend kan versluizen naar volgende generaties.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:36   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die hebben geen poot om op te staan.
dat zijn huurinkomsten en die zijn reeds belast via KI.
de hoogte van dat inkomen tov uw beroepsinkomsten heeft daar uiteraard niks mee te maken.
dan zouden inkomen uit beleggingen ook beroepsinkomsten worden indien die t loon zouden overstijgen

maar geen paniek, ik ben (buiten mijn eigen woning) alles aan t wegdoen. nog maar één te verkopen, daar is de notaris op dit moment ook al mee bezig.
daarna gaat alles in aandelen, zodat ik zoetjesaan alles onroerend kan versluizen naar volgende generaties.
Ik heb u het arrest van het hof van beroep gegeven he, verderop in deze draad, die uw stelling tegenspreekt he.

En op dit moment in aandelen gaan...wacht even, tot we dieper in de recessie zitten. Dan kan je echt rijk worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:42   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb u het arrest van het hof van beroep gegeven he, verderop in deze draad, die uw stelling tegenspreekt he.

En op dit moment in aandelen gaan...wacht even, tot we dieper in de recessie zitten. Dan kan je echt rijk worden.
bij dat arrest zullen wsl andere zaken gespeeld hebben.
die koper heeft wellicht in één klap 6 woningen gekocht. wat een heel verschil is met tweeverdieners die om de vijf jaar een woning kopen als belegging en gestage opbouw v familievermogen.

maar om vast te stellen dat vastgoed stil aan in t vizier komt van de noodruftige overheid, daar moet je geen genie voor zijn...

met het nodige professioneel advies zeer gespreid aan t beleggen en aan t instappen. ik ga in elk geval ook niet op een berg cash blijven zitten in de EU.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 08:47   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bij dat arrest zullen wsl andere zaken gespeeld hebben.
die koper heeft wellicht in één klap 6 woningen gekocht. wat een heel verschil is met tweeverdieners die om de vijf jaar een woning kopen als belegging en gestage opbouw v familievermogen.

maar om vast te stellen dat vastgoed stil aan in t vizier komt van de noodruftige overheid, daar moet je geen genie voor zijn...

met het nodige professioneel advies zeer gespreid aan t beleggen en aan t instappen. ik ga in elk geval ook niet op een berg cash blijven zitten in de EU.
bonne chance
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 09:57   #47
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die hebben geen poot om op te staan.
dat zijn huurinkomsten en die zijn reeds belast via KI.
de hoogte van dat inkomen tov uw beroepsinkomsten heeft daar uiteraard niks mee te maken.
dan zouden inkomen uit beleggingen ook beroepsinkomsten worden indien die t loon zouden overstijgen

maar geen paniek, ik ben (buiten mijn eigen woning) alles aan t wegdoen. nog maar één te verkopen, daar is de notaris op dit moment ook al mee bezig.
daarna gaat alles in aandelen, zodat ik zoetjesaan alles onroerend kan versluizen naar volgende generaties.
Ik zou daar toch mee oppassen. Verkopen van tweedehandsgoederen is voor particulieren ook onbelast.
Tot het een beetje veel begint te worden en dan heb je het vlaggen.
Het hangt ervan af wat de prioriteit is bij de inspectie uiteraard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 09:59   #48
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Maar daarmee haal je ook een hoop extra werk, problemen en kosten op je hals. Je moet dat wel willen opbrengen.
Maar je kan ook allerlei kosten aftrekken. En zelf 5 panden onderhouden? Tenzij je een huisjesmelker bent kruipt daar ook tijd en geld in.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 september 2019 om 09:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:15   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als je een pand hebt, en dat ligt een beetje aardig, kan je het beter verhuren als vakantiewoning. Meer werk, maar ook potentieel meer inkomsten & nooit miserie met huurders die ge niet buiten krijgt etc...

Kameraad doet dat en die haalt het dubbele rendement van normale verhuring (i n % per jaar ivg met de aankoopkost).

Je moet wel goed opletten: dezelfde regels gelden ook voor deze panden, de inkomsten moeten neven uw arbeidsinkomsten & voor het verhuur van inboedel wordt wel belastingen betaald, de rest is stelsel kadastraal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 10:18   #50
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zou daar toch mee oppassen. Verkopen van tweedehandsgoederen is voor particulieren ook onbelast.
Tot het een beetje veel begint te worden en dan heb je het vlaggen.
Het hangt ervan af wat de prioriteit is bij de inspectie uiteraard.
ik zou verhuur (wat ook door particulieren compleet fiscaal gereglementeerd is) toch niet op één hoop gooien met verkopen.

PS als je huurwetgeving en taxatie voor verhuur aan bedrijven wil vermijden, moet je trouwens met contracten 'terbeschikkingstelling' werken, geen verhuurcontracten.

typisch BE koterij en fiscale achterpoort ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 18:36   #51
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb er nog nooit last mee gehad, en m'n huurinkomsten lagen hoger dan mijn beroepsinkomsten.
en uiteraard had ik hypotheken lopen voor de aanschaf
Het is niet omdat jij er nooit last mee hebt gehad dat dat automatisch inhoud dat de fiscus niet het recht heeft om uw inkomsten na een controle te beschouwen als beroepsinkomsten.
En met uw ogen rollen gaat daar niks aan veranderen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 18:37   #52
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bij dat arrest zullen wsl andere zaken gespeeld hebben.
Redelijk naief om u op deze manier te sussen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 20:16   #53
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Redelijk naief om u op deze manier te sussen.
Want in een vonnis of een arrest spelen immers nooit specifieke omstandigheden ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 20:19   #54
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Want in een vonnis of een arrest spelen immers nooit specifieke omstandigheden ?
Live dangerously but dont come weeping if it goes wrong.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 21:06   #55
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

https://www.rtbf.be/classic21/articl...ns?id=10305059

Eens lezen. De neergeschreven versie van de reportage die ik aanhaalde.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 september 2019 om 21:08.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2019, 21:53   #56
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

30 panden verhuren onder kadastraal systeem is vragen voor een controle.

Easy money voor de fiscus, die met succes zal aanvoeren dat het verhuren van 30 panden kwa klusjes, onderhoud, administratie, enz...een beroep is.

Reden waarom veel kotbazen nu reeds met vennootschappen werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 09:50   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Ik heb enige tijd geleden mijn huis, dat we pakweg 35 jaar geleden sleutel op de deur laten zetten hebben, verkocht om te verhuizen naar een pas aangekocht appartement.
Bij verkoop is de grond geschat aan een waarde maal acht.
Het huis geschat aan een waarde maal twee.

Ik denk niet dat ik zoiets kon maken met een andere belegging, na het betalen van maandelijkse huurgelden.

Maar belangrijkst: we hebben daar zeer graag gewoond.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 september 2019 om 09:52.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 11:58   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb enige tijd geleden mijn huis, dat we pakweg 35 jaar geleden sleutel op de deur laten zetten hebben, verkocht om te verhuizen naar een pas aangekocht appartement.
Bij verkoop is de grond geschat aan een waarde maal acht.
Het huis geschat aan een waarde maal twee.

Ik denk niet dat ik zoiets kon maken met een andere belegging, na het betalen van maandelijkse huurgelden.

Maar belangrijkst: we hebben daar zeer graag gewoond.
Nieuwbouw appartement?

In onze streek is het meestal maal 2,5 voor grond+huis tov ~ 25 jaar geleden (zeer goede ligging x3)

Probleem is wel dat je nog serieus wat moet bijleggen voor een nieuwbouw appartement... nope dus...

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2019 om 11:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 12:09   #59
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nieuwbouw appartement?

In onze streek is het meestal maal 2,5 voor grond+huis tov ~ 25 jaar geleden (zeer goede ligging x3)

Probleem is wel dat je nog serieus wat moet bijleggen voor een nieuwbouw appartement... nope dus...
Dit dus.

(deftige en ruime) appartementen zijn hier zo duur geworden dat je met je 30-40 jaar oude woning er niet geraakt. Je zal moeten bijleggen.

Ouders van een vriendin hebben hun woning verpatst voor 245k euro (10a grond, bouwjaar eind jaren 80), en moesten 280k betalen voor een appartement op het gelijkvloers met 3 slaapkamers. De BTW is de boosdoener hier uiteraard.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 14:33   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nieuwbouw appartement?

In onze streek is het meestal maal 2,5 voor grond+huis tov ~ 25 jaar geleden (zeer goede ligging x3)

Probleem is wel dat je nog serieus wat moet bijleggen voor een nieuwbouw appartement... nope dus...
Ik heb vanzelfsprekend ook moeten bijleggen. Maar die som zou grofweg overeen kunnen komen met hetgeen nodig was om de woning in een staat van vernieuwing te brengen die ik nu heb op dit appartement.
Keuken, badkamer, ramen, deuren, vloer, verwarming, opfrissen, plus tuin en oprit.

Herhaling: wij hebben zeer graag in dat huis gewoond; maar nu wonen we zeer graag hier in ons appartement.
(en stel dat we teveel uitgegeven zouden hebben, dan is dat niet erg. Toch niet voor ons. Wel een klein beetje voor de erfgenamen ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be