Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2019, 17:09   #241
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Men moet ook nog observeren, he. Observeren en denken, het enige dat nodig is.

Elk van beide alleen komt niet ver. De twee samen zijn onklopbaar.
Observeer je zoals het hoort en dat is natuurlijk heel belangrijk hewel dan zul je weten dat het denken, het verstand alleen niet ver staat...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:11   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Observeer je zoals het hoort en dat is natuurlijk heel belangrijk hewel dan zul je weten dat het denken, het verstand alleen niet ver staat...
Hoe kan het denken die observaties juist ordenen als hetzelfde denken blijkbaar "niet ver staat". Dat klopt niet, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:14   #243
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kan het denken die observaties juist ordenen als hetzelfde denken blijkbaar "niet ver staat". Dat klopt niet, hoor.
Wie zegt jou dat je observaties moet ordenen??? Of je hebt het alleen maar over wetenschappelijk onderzoek???

Met observaties heb ik het hier over het zien van de werkelijkheid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:23   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wie zegt jou dat je observaties moet ordenen??? Of je hebt het alleen maar over wetenschappelijk onderzoek???

Met observaties heb ik het hier over het zien van de werkelijkheid...
En die observaties vertalen we nu eenmaal in denken. Als het denken onvolmaakt en zelfs gebrekkig, zal het er dus een gebrekkige verwerking gebeuren van die observaties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:29   #245
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En die observaties vertalen we nu eenmaal in denken. Als het denken onvolmaakt en zelfs gebrekkig, zal het er dus een gebrekkige verwerking gebeuren van die observaties.

Inderdaad als je bij het denken, het verstand, blijft zweren...
Ik herhaal, je moet je verstand niet uitschakelen; maar je moet weten dat met het verstand alleen je er niet komt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:38   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad als je bij het denken, het verstand, blijft zweren...
Ik herhaal, je moet je verstand niet uitschakelen; maar je moet weten dat met het verstand alleen je er niet komt...
Waarmee kon je er dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:55   #247
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarmee kon je er dan wel?
Door grondige zelfstudie en door in te zien dat je veel meer weet dan dat je verstand alleen je heeft proberen wijs te maken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 17:57   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Door grondige zelfstudie en door in te zien dat je veel meer weet dan dat je verstand alleen je heeft proberen wijs te maken...
Zelfstudie. Nadenken over jezelf. Probleem: u zei eerder dat het denken heel onvolmaakt en gebrekkig is. Hoe zou u dan kunnen komen tot zelfkennis?

Heel uw betoog is een merkwaardige vorm van eindeloze cirkeltjes, waar het ene teruggrijpt naar het andere om aan wederzijds bewijsvorming te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:03   #249
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfstudie. Nadenken over jezelf. Probleem: u zei eerder dat het denken heel onvolmaakt en gebrekkig is. Hoe zou u dan kunnen komen tot zelfkennis?

Heel uw betoog is een merkwaardige vorm van eindeloze cirkeltjes, waar het ene teruggrijpt naar het andere om aan wederzijds bewijsvorming te doen.
Jan van den Berghe, je denkt toch niet dat ik hier in een paar woorden kan uitleggen wat zo wie zo al moeilijk onder woorden te brengen is...

Maar ik herhaal jij bent je verstand niet; jij bent veel meer dan alleen maar je verstand.
Jij zegt: u zei eerder dat het denken heel onvolmaakt en gebrekkig is. Hoe zou u dan kunnen komen tot zelfkennis?
Dat is nu juist een opmerking voor iemand die alleen bij het verstand blijft zweren...
Weet je wat het verstand in de wereld te weeg gebracht heeft???
In plaats van te leven, denken de mensen dat ze leven...
Dus de meeste mensen gaan gewoon aan het leven voorbij en denken te leven in een zogezegde schijnwereld... Een beetje zoals de grot van Plato veronderstel ik...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:08   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Jan van den Berghe, je denkt toch niet dat ik hier in een paar woorden kan uitleggen wat zo wie zo al moeilijk onder woorden te brengen is...

Maar ik herhaal jij bent je verstand niet; jij bent veel meer dan alleen maar je verstand.
Jij zegt: u zei eerder dat het denken heel onvolmaakt en gebrekkig is. Hoe zou u dan kunnen komen tot zelfkennis?
Dat is nu juist een opmerking voor iemand die alleen bij het verstand blijft zweren...
Weet je wat het verstand in de wereld te weeg gebracht heeft???
In plaats van te leven, denken de mensen dat ze leven...
Dus de meeste mensen gaan gewoon aan het leven voorbij en denken te leven in een zogezegde schijnwereld... Een beetje zoals de grot van Plato veronderstel ik...
Dan blijf ik met de vraag: wat gebruikt u dan wel om die observaties te begrijpen? Welke faculteit gebruikt u buiten het verstand om jezelf te kennen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:11   #251
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan blijf ik met de vraag: wat gebruikt u dan wel om die observaties te begrijpen? Welke faculteit gebruikt u buiten het verstand om jezelf te kennen?
Ik noem dat meer vertrouwen, meer luisteren naar mijn instinct...
Je hebt je verstand nodig; maar je verstand geef je het 'eten' niet; het verstand geld enkel om het op fatsoenlijke manier binnen te werken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:18   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik noem dat meer vertrouwen, meer luisteren naar mijn instinct...
Je hebt je verstand nodig; maar je verstand geef je het 'eten' niet; het verstand geld enkel om het op fatsoenlijke manier binnen te werken...
Hoe dat nu "fatsoenlijk" zijn als u zelf aangeeft dat ons verstand beperkt is en dat daardoor ons denken onvolmaakt is?

U ziet: u blijft rondjes draaien: het ene onbewezen element haalt u aan om het andere zogezegd aan te tonen. En ook in de andere richting.

Trouwens "luisteren naar uw instinct"? Is dat dan volmaakt? Op uw verstand kan je je volgens u niet te sterk vertrouwen, want dat is onvolmaakt en beperkt. Waar haalt u die zekerheid dan vandaan als het om het "instinct" gaat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:18   #253
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag werd gesteld alsof het een element uitmaakt waardoor mijn geloof staat of valt. Het maakt mij niets uit of de aarde nu zesduizend, tienduizend of vijftienduizend jaar is of-wat-weet-ik-nog-allemaal. Mij interesseert het trouwens ook niet, net zoals motorfietsen, nagellak, cactussen... mij ook niet kan boeien.
Tja zo is het gemakkelijk natuurlijk. Als het je totaal niet interesseert dan zal er ook geen conflict zijn.

Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat uw opinie over bepaalde ethische kwesties de anderen totaal niet interesseren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:22   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Tja zo is het gemakkelijk natuurlijk. Als het je totaal niet interesseert dan zal er ook geen conflict zijn.

Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat uw opinie over bepaalde ethische kwesties de anderen totaal niet interesseren.
Schijnbaar interesseert het hier velen, want zodra ik een stelling neem in een ethisch debat zien we hier een gestruikel ontstaan in een wedstrijd om alles eerst de aanval in te zetten.

Is er trouwens een conflict, als ik aangeef dat nagellak me niet interesseert? Nagellak is geen bepalend element in mijn geloof. De ouderdom van de aarde ook niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:23   #255
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfstudie. Nadenken over jezelf. Probleem: u zei eerder dat het denken heel onvolmaakt en gebrekkig is. Hoe zou u dan kunnen komen tot zelfkennis?

Heel uw betoog is een merkwaardige vorm van eindeloze cirkeltjes, waar het ene teruggrijpt naar het andere om aan wederzijds bewijsvorming te doen.
Grappig, in de yoga leer van Patantjali is de gedachtenstroom duidelijk uitgelegd en ook hoe je die moet stilleggen. Tot zelfkennis komt men door de gedachtenstroom te aanschouwen zonder oordeel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 18:39   #256
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag was eerder of het mij niet interesseert. En neen, vraag noch antwoord boeien mij.
Mij wel, het is duidelijk dat het geloof mensenwerk is.
Ik geloof liever in de moderne wetenschap die probeert uit te leggen wat een God zou kunnen zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:02   #257
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe dat nu "fatsoenlijk" zijn als u zelf aangeeft dat ons verstand beperkt is en dat daardoor ons denken onvolmaakt is?

U ziet: u blijft rondjes draaien: het ene onbewezen element haalt u aan om het andere zogezegd aan te tonen. En ook in de andere richting.

Trouwens "luisteren naar uw instinct"? Is dat dan volmaakt? Op uw verstand kan je je volgens u niet te sterk vertrouwen, want dat is onvolmaakt en beperkt. Waar haalt u die zekerheid dan vandaan als het om het "instinct" gaat?
Het instinct heeft een miljarden jaren ontwikkeling achter de rug; het is zoiets als het DNA... Het instinct weet veel... Kijk naar de dierenwereld waar het elke dag opnieuw bewezen wordt.
Het verstand weet van zichzelf uit niets; maar is wel een heel goed bijkomend instrument dat het mensdom heeft verworven.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:09   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mij wel, het is duidelijk dat het geloof mensenwerk is.
Ik geloof liever in de moderne wetenschap die probeert uit te leggen wat een God zou kunnen zijn.
Van welke wetenschap is God het studieobject?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:20   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het instinct heeft een miljarden jaren ontwikkeling achter de rug; het is zoiets als het DNA... Het instinct weet veel... Kijk naar de dierenwereld waar het elke dag opnieuw bewezen wordt.
Het verstand weet van zichzelf uit niets; maar is wel een heel goed bijkomend instrument dat het mensdom heeft verworven.
Als het verstand uit zichzelf niets weet, dan houdt dat in dat iedere mens op dat vlak een gelijke start kent. Als ik echter naar mijn zesdejaars kijkt, dan zie ik evenwel heel grote verschillen. De een is begiftigd; de ander moet het met veel minder stellen. De mens blijkt dus niet zomaar een leeg vat te zijn - een verstand dat niets weet - dat je vervolgens zomaar kunt volgieten of leeggieten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:57   #260
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar interesseert het hier velen, want zodra ik een stelling neem in een ethisch debat zien we hier een gestruikel ontstaan in een wedstrijd om alles eerst de aanval in te zetten.

Is er trouwens een conflict, als ik aangeef dat nagellak me niet interesseert? Nagellak is geen bepalend element in mijn geloof. De ouderdom van de aarde ook niet.
En het bestaan van uwe engelbewaarder, is dat een bepalend element?
Bestaat hij, of is hij fictie?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be