Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2019, 11:40   #301
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit wou ik ook al zeggen. Dankzij de wet zou dit nu moeilijker zijn. Er wordt nml. geverifieerd indien het wel degelijk de eigen keuze van de vrouw is.
Inderdaad, daarom dat bij de vraag of abortus volledig uit het wetboek moet, ik ook aarzel...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 12:21   #302
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad, daarom dat bij de vraag of abortus volledig uit het wetboek moet, ik ook aarzel...
wat bedoel je met volledig uit het wetboek?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 12:39   #303
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom ?

Op welk principe baseer je om aan 12 weken te geraken ? Is na 12 weken, de vrouw haar lichaam nu bezit van de gemeenschap en moet leghen zijn ?
Ik denk dat abortus tot 12 weken met een curettage gebeurd, daarna is er dacht ik sprake van een soort bevalling. Het is een arbitraire grens als een andere natuurlijk.

Als je die grens nu wenst te verleggen dan lijkt levensvatbaarheid mij een aanvaardbaar criterium. Die levensvatbaarheid ligt nu op een week of 21 dacht ik.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 13:20   #304
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik denk dat abortus tot 12 weken met een curettage gebeurd, daarna is er dacht ik sprake van een soort bevalling. Het is een arbitraire grens als een andere natuurlijk.

Als je die grens nu wenst te verleggen dan lijkt levensvatbaarheid mij een aanvaardbaar criterium. Die levensvatbaarheid ligt nu op een week of 21 dacht ik.
Het criterium 'levensvatbaar' is even arbitrair. Elk criterium is arbitrair.

'Levensvatbaar' is trouwens een vreemde term/argument. Een foetus is op 5 weken even levensvatbaar als het op 15 weken is: zolang het in de baarmoeder blijft. Het is nl. niet de bedoeling van een foetus om buiten de baarmoeder te zijn.
De mens is op aarde levensvatbaar. Op Pluto is de mens niet levensvatbaar.
Dat is omdat de mens bedoeld is om op aarde te leven, en niet op Pluto.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 6 december 2019 om 13:30.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 13:26   #305
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.841
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik denk dat abortus tot 12 weken met een curettage gebeurd, daarna is er dacht ik sprake van een soort bevalling. Het is een arbitraire grens als een andere natuurlijk.

Als je die grens nu wenst te verleggen dan lijkt levensvatbaarheid mij een aanvaardbaar criterium. Die levensvatbaarheid ligt nu op een week of 21 dacht ik.
Ik herinner me er eigenlijk niks meer van.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2019, 13:28   #306
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad, daarom dat bij de vraag of abortus volledig uit het wetboek moet, ik ook aarzel...
Dat is wel eigenaardig want je bent voorstander dat vrouwen naar Nederland gaan.

Abortus is, net zoals uw haar laten knippen, een persoonlijke beslissing. Maar natuurlijk moet je een "kapper" vinden. In de mate dat dat een arts is, zal die wel een deontologisch voorgeschreven procedure hebben, die verder gaat dan de methode van de kapper.

U laten steriliseren is helemaal niet "wettelijk" beperkt. Maar wel deontologisch (wat indirect wettelijk is). Al die dingen waar medische ingrepen gebeuren die niet VERBODEN zijn, zijn altijd deontologisch ingekaderd. Er is dus geen enkel gevaar dat vrouwen met een paar kletsen gedwongen worden tot abortus bij meneer doktoor he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 01:31   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik denk dat abortus tot 12 weken met een curettage gebeurd, daarna is er dacht ik sprake van een soort bevalling. Het is een arbitraire grens als een andere natuurlijk.

Als je die grens nu wenst te verleggen dan lijkt levensvatbaarheid mij een aanvaardbaar criterium. Die levensvatbaarheid ligt nu op een week of 21 dacht ik.
Merkwaardig. Er werd tot hier toe altijd betoogd dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw boven alles primeerde...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 05:32   #308
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig. Er werd tot hier toe altijd betoogd dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw boven alles primeerde...
Nee, dat werd maar door sommigen gesteld, waaronder ikzelf. Zoals ik hier al heel lang geleden schreef in deze draad, de werkelijke beslissing is een incoherente hutsepot van verschillende principes die elkaar tegenspreken, maar mensen hebben blijkbaar geen problemen met logisch incoherent zijn.

Let op, er is een verschil tussen "incoherent compromis" (zoals men hier doet), en "een optimum in een continuum". Een optimum in een continuum steunt wel degelijk heel net op een duidelijk principe, het principe dat de kostfunctie beschrijft en dus het optimum definieert (zoals een marktprijs).

Hier gaat het eerder om mossel-noch-vis compromissen tussen verschillende tegenstrijdige principes, waarvan er vele zijn die zelf-inconsistent zijn, zoals "respect voor het leven".

In de mate dat ge "baas in eigen buik" NIET toekent aan een vrouw, is haar lichaam een object ter beschikking van de maatschappij. Let op, dat kan een principe zijn: alle vrouwenlichamen horen de Sultan toe. Maar men moet dat wel beseffen.
In de mate dat "respect voor het leven" toegekend wordt moeten we allemaal sterven van honger, want we mogen zelfs nog geen wortel opeten.
En in de mate dat we "respect voor cognitief bestaan" moeten toekennen, mogen we uiteraard geen gewervelden slachten of doden.
In de mate dat we "menselijk DNA" moeten respecteren, mogen vrouwen niet menstrueren, en mannen niet masturberen.

Goed nadenken, dus. Of incoherent zijn. Meestal gaat men voor het laatste.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 december 2019 om 05:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 10:33   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat werd maar door sommigen gesteld, waaronder ikzelf.
Ja, dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 13:05   #310
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het criterium 'levensvatbaar' is even arbitrair. Elk criterium is arbitrair.

'Levensvatbaar' is trouwens een vreemde term/argument. Een foetus is op 5 weken even levensvatbaar als het op 15 weken is: zolang het in de baarmoeder blijft. Het is nl. niet de bedoeling van een foetus om buiten de baarmoeder te zijn.
De mens is op aarde levensvatbaar. Op Pluto is de mens niet levensvatbaar.
Dat is omdat de mens bedoeld is om op aarde te leven, en niet op Pluto.
Met levensvatbaar wordt bedoeld; de mogelijkheid om buiten de baarmoeder te kunnen overleven en die grens is vastgesteld tussen 22- 23 weken.
Niet door bonobo's maar door artsen, dat " het niet de bedoeling is van een foetus om buiten de baarmoeder te leven" slaat als argumentatie nergens op!
Dan kun je evengoed zeggen" wanneer een foetus langer dan normaal in de baarmoeder blijft is het aangeboren gedrag en mag je niet ingrijpen" ook al beperkt dit de overlevingskansen bij geboorte.

In uw argumentatie is alle redelijkheid of logica totaal zoek.
Of dit aangeboren is en u geen keuze heeft laat ik aan uw eigen beoordelingsvermogen over, volgens uw redenering " kunt u er niets aan doen".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 20:12   #311
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Met levensvatbaar wordt bedoeld; de mogelijkheid om buiten de baarmoeder te kunnen overleven en die grens is vastgesteld tussen 22- 23 weken.
Niet door bonobo's maar door artsen, dat " het niet de bedoeling is van een foetus om buiten de baarmoeder te leven" slaat als argumentatie nergens op!
Dan kun je evengoed zeggen" wanneer een foetus langer dan normaal in de baarmoeder blijft is het aangeboren gedrag en mag je niet ingrijpen" ook al beperkt dit de overlevingskansen bij geboorte.

In uw argumentatie is alle redelijkheid of logica totaal zoek.
Of dit aangeboren is en u geen keuze heeft laat ik aan uw eigen beoordelingsvermogen over, volgens uw redenering " kunt u er niets aan doen".
Alice, u bent het die ervoor terugschrikt de enige principes consequent door te trekken. Als zelfbeschikking van de vrouw volgens u het leidend principe is, dan kan het element "levensvatbaarheid" van een kind niet van die aard zijn dat het de toepassing van het hoofdprincipe beperkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2019, 20:14   #312
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice, u bent het die ervoor terugschrikt de enige principes consequent door te trekken. Als zelfbeschikking van de vrouw volgens u het leidend principe is, dan kan het element "levensvatbaarheid" van een kind niet van die aard zijn dat het de toepassing van het hoofdprincipe beperkt.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 13:07   #313
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
2
Hallo jongens? Zoals nu al zo vaak gesteld, binnen het wettelijk kader! En maar door blijven gaan zonder banaan jullie twee...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 13:20   #314
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
wat bedoel je met volledig uit het wetboek?
Hewel dat wel of niet abortus gewoon een probleem is van de vrouw en niet meer van de staat...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 13:23   #315
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het criterium 'levensvatbaar' is even arbitrair. Elk criterium is arbitrair.

'Levensvatbaar' is trouwens een vreemde term/argument. Een foetus is op 5 weken even levensvatbaar als het op 15 weken is: zolang het in de baarmoeder blijft. Het is nl. niet de bedoeling van een foetus om buiten de baarmoeder te zijn.
De mens is op aarde levensvatbaar. Op Pluto is de mens niet levensvatbaar.
Dat is omdat de mens bedoeld is om op aarde te leven, en niet op Pluto.
Een foetus die zijn baarmoeder verliest kan vanaf 21 weken kunstmatig in leven gehouden worden en verder uitgroeien tot een volwassen baby... onder de 21 weken is er geen beginnen aan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 13:42   #316
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een foetus die zijn baarmoeder verliest kan vanaf 21 weken kunstmatig in leven gehouden worden en verder uitgroeien tot een volwassen baby... onder de 21 weken is er geen beginnen aan...
inderdaad Marie, toch wel zorgwekkend dat je dit aan zoveel mannen moet toelichten!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 13:43   #317
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hewel dat wel of niet abortus gewoon een probleem is van de vrouw en niet meer van de staat...
Dan nog is een wettelijk kader nodig voor legalisering.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 18:17   #318
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dan nog is een wettelijk kader nodig voor legalisering.
?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 21:58   #319
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hallo jongens? Zoals nu al zo vaak gesteld, binnen het wettelijk kader! En maar door blijven gaan zonder banaan jullie twee...
We hebben het over een NIEUW wettelijk kader dat uitgevonden moet worden. Hoe kan je dan het oude wettelijke kader gaan gebruiken, waarvan de bedoeling is om het af te schaffen, als argument hiervoor ??
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2019, 22:01   #320
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een foetus die zijn baarmoeder verliest kan vanaf 21 weken kunstmatig in leven gehouden worden en verder uitgroeien tot een volwassen baby... onder de 21 weken is er geen beginnen aan...
Juist, dus stel ik voor dat vanaf 21 weken, de vrouw mag beslissen van "te bevallen" en dat de maatschappij dan haar plan trekt met die levensvatbare foetus van 21 weken he. Maw, wat we abortus noemen na 21 weken, is gewoon het veroorzaken van een bevalling op dat moment.

Het punt is dat een vrouw blijft beschikken over haar lichaam, en op elk ogenblik kan beslissen van dinges die van haar lichaam leven, de verdere toegang te ontzeggen. Is dat dinges groot genoeg om zijn plan te trekken, dat het dan zijn plan trekt. Het moet niet per se gedood worden. Zij die het schandalig vinden dat het gedood wordt, moeten er dan maar verder voor zorgen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be