Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2022, 06:44   #1
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard Komt de ultieme vrijheid door de natuurlijke gang van zaken ?

Tot spijt van wie het benijd, ook na 3 prikken zitten we nog steeds in een pandemie
Momenteel hebben we de hoogste besmettingsgraden ooit gemeten, ondertussen lijkt het virus wel steeds minder mensen te invalideren of ernstig ziek te maken.

Hebben we 2 jaar maatregelingen in overschoot genomen ? of zal de geschiedenis uitwijzen dat we toch (miljoenen) mensen hebben kunnen redden ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 07:10   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Mijn antwoord ken je he Ja we zijn zwaar in overshoot gegaan, nee we hebben waarschijnlijk niemand gered, maar zelfs mochten we "een paar miljoen mensen" gered hebben, de schade aan de 7 miljard mensen is veel en veel groter dan de enkele levensjaren die we gered zouden hebben. Maar dat was van in het begin duidelijk. Let wel, het gaat hier niet enkel over de acuut opgelopen schade (de gemiste onderwijs dinges, de gemiste momenten van geluk en zo) maar vooral over de structurele schade aan onze westerse maatschappijen die grotendeels totalitaire trekken gekregen hebben waar de notie van burgervrijheden een vage herinnering is geweest. DAT gaat in de komende decennia veel meer brokken maken (nog veel meer brokken) dan de sociale schade die acuut veroorzaakt werd deze laatste 2 jaar.

De schade is zo gigantisch dat zelfs al hadden we tientallen of honderden miljoenen levens gered, dat nog altijd een negatief bilan zou zijn, dus in de huidige stand van zaken is daar zelfs geen discussie over.

Het is niet voor niks dat de eerste les is: vooreerst doe geen kwaad.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 11:28   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Als het kan, dan mag de natuurlijke gang van zaken wel wat gefaciliteerd worden in de ene of in de andere zin.
Voorbeeld bij uitstek: anti-conceptie.

Zo ook met vaccinaties.
Zo ook met maatregelen om de verspreiding van een besmettelijke ziekte, in het kader van een pandemie en zelfs van een zware epidemie, trager te laten verlopen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 11:50   #4
Walvader
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2020
Berichten: 1.442
Standaard

Stop dat testgezever.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:14   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo ook met maatregelen om de verspreiding van een besmettelijke ziekte, in het kader van een pandemie en zelfs van een zware epidemie, trager te laten verlopen.
En dus de miserie langer laten duren...

Als gezapige gepensioneerde merk je natuurlijk niet dat elke dag "maatregelen" een gigantische kost heeft voor die 99.8% van de wereld die geen zware last heeft van die ziekte he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 januari 2022 om 13:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:53   #6
betabyte
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 september 2021
Berichten: 252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn antwoord ken je he Ja we zijn zwaar in overshoot gegaan, nee we hebben waarschijnlijk niemand gered, maar zelfs mochten we "een paar miljoen mensen" gered hebben, de schade aan de 7 miljard mensen is veel en veel groter dan de enkele levensjaren die we gered zouden hebben. Maar dat was van in het begin duidelijk. Let wel, het gaat hier niet enkel over de acuut opgelopen schade (de gemiste onderwijs dinges, de gemiste momenten van geluk en zo) maar vooral over de structurele schade aan onze westerse maatschappijen die grotendeels totalitaire trekken gekregen hebben waar de notie van burgervrijheden een vage herinnering is geweest. DAT gaat in de komende decennia veel meer brokken maken (nog veel meer brokken) dan de sociale schade die acuut veroorzaakt werd deze laatste 2 jaar.

De schade is zo gigantisch dat zelfs al hadden we tientallen of honderden miljoenen levens gered, dat nog altijd een negatief bilan zou zijn, dus in de huidige stand van zaken is daar zelfs geen discussie over.

Het is niet voor niks dat de eerste les is: vooreerst doe geen kwaad.
De eed van Hyppocrates is meer hyppokrietus
betabyte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:55   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door betabyte Bekijk bericht
De eed van Hyppocrates is meer hyppokrietus
Had men die eed gevolgd, dat hadden de TV dokters gezegd "we weten het niet goed, maar bejaarde mensen, wees voorzichtig en zonder U af".

En dat was het dan geweest, en dat ware goed geweest.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:55   #8
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

persoonlijk vind ik dat de huidige maatregelingen zwaar overroepen zijn tov de lasten op de zorg, ik zou zeker stoppen met de coronapas & quarantaines in het algemeen, allemaal indrukwekkend nutteloos op dit moment
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:58   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
persoonlijk vind ik dat de huidige maatregelingen zwaar overroepen zijn tov de lasten op de zorg, ik zou zeker stoppen met de coronapas & quarantaines in het algemeen, allemaal indrukwekkend nutteloos op dit moment
Dat is een gigantische open garagepoort intrappen, he.

Het probleem dat wij de laatste 2 jaar meegemaakt hebben is dat, in tegenstelling tot wat men zou gedacht hebben, dat men iets *uitzonderlijks* aan het doen was dat echt wel zodanig uitzonderlijk was dat het onmogelijk kon blijven duren, en dat eigenlijk voor 90% onwettig was, men juist alles gedaan heeft om dat wettelijk te BESTENDIGEN. In plaats van duidelijk te maken dat men zo rap mogelijk terug naar normaal wilde, heeft men er alles aan gedaan om het legaal zo duurzaam mogelijk te maken.

We moeten dus nu niet verwonderd zijn dat we er niet "uit" geraken, vermits het gros van de wetgevende werkzaamheden gediend hebben om deze uitzonderlijke toestand te betonneren en duurzaam te maken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 17:44   #10
betabyte
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 september 2021
Berichten: 252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Had men die eed gevolgd, dat hadden de TV dokters gezegd "we weten het niet goed, maar bejaarde mensen, wees voorzichtig en zonder U af".

En dat was het dan geweest, en dat ware goed geweest.
Yup, dat zou het moeten geweest zijn, met misschien vaccinatie aanbeveling voor 60+...
betabyte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 18:06   #11
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door betabyte Bekijk bericht
De eed van Hyppocrates is meer hyppokrietus
De intimidatie van dokters en wetenschappers gaat ons nog zuur opbreken. Het klimaat voor ontwikkeling en onderzoek is zeer grimmig geworden, waardoor kundige mensen afhaken.
We zijn de poten van onder onze stoel aan het zagen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 19:56   #12
worried.civilian
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2021
Berichten: 206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
De intimidatie van dokters en wetenschappers gaat ons nog zuur opbreken. Het klimaat voor ontwikkeling en onderzoek is zeer grimmig geworden, waardoor kundige mensen afhaken.
We zijn de poten van onder onze stoel aan het zagen.
Misschien voorbereiding voor de release van een mega-besmettelijk ebola virus in een wet-market in Wuhan?
Als iedereen dan zegt "pfoe, 't is weer van dat" is iedereen besmet en 80% van de bevolking dood.

Beetje erger dan Thanos. Die plukte maar 50% weg.
__________________
The word ‘politics’ is derived from the Greek word ‘poly’ meaning ‘many’, and the word ‘ticks’ meaning ‘blood sucking parasites’.
worried.civilian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 20:14   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
De intimidatie van dokters en wetenschappers gaat ons nog zuur opbreken. Het klimaat voor ontwikkeling en onderzoek is zeer grimmig geworden, waardoor kundige mensen afhaken.
We zijn de poten van onder onze stoel aan het zagen.
Dat is inderdaad waar ik ook bang voor ben. De pseudo wetenschap die zich als waanzinnige kwakzalver getoond heeft overal ter wereld, gaat overal verward worden met de echte wetenschap, die het slachtoffer gaat zijn van deze maskerade.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 20:15   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door worried.civilian Bekijk bericht
Beetje erger dan Thanos. Die plukte maar 50% weg.
Ik heb dat altijd onnozel gevonden. Met 50% lost ge geen enkel probleem op
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 21:30   #15
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is inderdaad waar ik ook bang voor ben. De pseudo wetenschap die zich als waanzinnige kwakzalver getoond heeft overal ter wereld, gaat overal verward worden met de echte wetenschap, die het slachtoffer gaat zijn van deze maskerade.
Vooral de sfeer waarin nu aan wetenschap gedaan wordt is hoogst problematisch. Je voelt dat de tong vreemde kronkels neemt om toch maar niemand tegen het hoofd te stoten. Lijkt me geen goed klimaat voor innovatie.
Ook binnen families zijn diepe wonden geslagen. Heel die polarisatie vanuit de media en politiek zijn zeer maatschappij ontwrichtend, het lijkt er ook op dat sommigen niet meer terug kunnen en willen doorzetten. Het voorspelt niet veel goeds.

Laatst gewijzigd door Loki : 28 januari 2022 om 21:40.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 21:37   #16
Reverberation
Minister
 
Reverberation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2013
Berichten: 3.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is inderdaad waar ik ook bang voor ben. De pseudo wetenschap die zich als waanzinnige kwakzalver getoond heeft overal ter wereld, gaat overal verward worden met de echte wetenschap, die het slachtoffer gaat zijn van deze maskerade.
Massavorming
__________________
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 22:26   #17
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Had men die eed gevolgd, dat hadden de TV dokters gezegd "we weten het niet goed, maar bejaarde mensen, wees voorzichtig en zonder U af".
Ik wil mij niet afzonderen en heb nog steeds een professioneel leven en daarnaast een leven waar ik nog zoveel mogelijk wil van profiteren. Daar heb ik de hulp van mijn app voor.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 22:48   #18
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik wil mij niet afzonderen en heb nog steeds een professioneel leven en daarnaast een leven waar ik nog zoveel mogelijk wil van profiteren. Daar heb ik de hulp van mijn app voor.
Er zijn eenvoudigere manieren om aan magisch denken te doen..
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 22:53   #19
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Er zijn eenvoudigere manieren om aan magisch denken te doen..
Ik weet niet wat ge snuift of drinkt maar ik versta geen bal van uw zin.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 23:09   #20
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik weet niet wat ge snuift of drinkt maar ik versta geen bal van uw zin.
Vertrouwen op de covid safe is een vorm van magisch denken. Aangezien magisch denken per definitie gratis is, lijkt die pas een slechte deal. Je kan evengoed peterselie gedrenkt in citroensap in de neus proppen, werkt ook prima en kost de maatschappij niets.

Laatst gewijzigd door Loki : 28 januari 2022 om 23:10.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be