Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud Vandaag, 13:49   #15041
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

[quote=parcifal;9881060]Tot zover de fabeltjes en fantasie, nu even de realiteit :
Blijkbaar is die realiteit net het omgekeerde van jouw bewering.
Hoe vreemd toch he?

https://en.wikipedia.org/wiki/9K720_...ningrad_region[/QUOTE

In eigen land kunnen ze doen wat ze willen nee?
Niemand schrijft de VS voor waar ze hun raketten plaatsen in eigen land.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 14:00   #15042
edwinp
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=tomm;9881099]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Tot zover de fabeltjes en fantasie, nu even de realiteit :
Hoe vreemd toch he?

zoals kiezen om zich aan te sluiten bij de Navo ? omdat ze met een imperialistische buur zitten ?

Putin zit al lang in the hall of fame van dictators
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:00   #15043
parcifal
Secretaris-Generaal VN

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Putin zit al lang in the hall of fame van dictators
Hij kan zo stilaan in de top 3 van Russische leiders die berucht zijn om de schade die ze hebben veroorzaakt , niet zelden met mentale problemen :
  • Yvan Grosny (Yvan de Verschrikkelijke)
  • Stalin
  • Vladimir Putin

Laatst gewijzigd door parcifal : Vandaag om 16:04.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:14   #15044
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=tomm;9881099]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Tot zover de fabeltjes en fantasie, nu even de realiteit :
Hoe vreemd toch he?

Dat geldt ook voor Rusland en de Biden begrijpt dat

citaat NHD INTERVIEW Hoogleraar Rob de Wijk, internationaal buitenland-deskundige

Hoe ontwikkelt dit conflict zich?

„Een grote interventie van meerdere kanten gaat het niet worden. Oekraïne is nog complexer dan Afghanistan en de Russen willen elke militaire confrontatie met de NAVO vermijden. Zij denken weliswaar dat het Westen decadent is, maar ze hebben ook gezien dat hun tactiek in Wit-Rusland, waar ze vluchtelingen naar toe stuurden om Europa te destabiliseren, volledig is mislukt. Ze dachten: ’dat stelletje zwakkelingen pakken we wel even’. Nou, dat hebben ze geweten. De Polen hebben gewoon de grens dichtgedraaid en die vluchtelingen teruggestuurd, gesteund door de Europese Unie. Russen verwarren een stroperig politiek proces met interne verdeeldheid, maar de westerse sancties tegen Moskou staan nog steeds. Ik zeg dit zo vaak in Moskou: jullie snappen niet wat de dynamiek is in democratieën. In het Westen wil niemand wat, totdat het fout gaat en dan verenigen de bevolkingen zich en dan krijg je ook wat. En wat wil je nou eigenlijk, vraag ik ze. De meeste handel voeren jullie met ons. Wij betalen als enige de juiste prijzen voor jullie grondstoffen. Dus wat wil je nou?”

Voor de huidige Russische machthebbers is wraak op het Westen, na alle vermeende vernederingen, wellicht belangrijker dan handeldrijven?
„Die rancune is wel heel breed gedragen, inderdaad. Deze escalatie is niet zomaar een ideetje van de president, de Russische elite voelt zich écht geschoffeerd. Sergej Karaganov, een bekende Russische analist, die ik toch wel als een vriend beschouw, schreef laatst over een bijeenkomst met ons: ’Ik zei tegen mijn westerse vrienden: hou je mond, nu moeten jullie stil zijn!’ Dat klopt, dat heeft hij zo gezegd. Maar hij schrijft verder: ’En de groep was stil.’ Maar dat was niet zo, de groep was juist enorm verontwaardigd. Ik vind dit alles wel verontrustend. We raken steeds minder on speaking terms.”

Bestaat er wel een vreedzame oplossing voor de ’Oekraïense kwestie’?
„Natuurlijk, er moet gewoon een deal komen. Bij mijn laatste bezoek aan Moskou vroeg de adviseur van minister Sjoigoe van Defensie mij om bij hem te komen want ik moest een speech houden, die hij van tevoren had gelezen. Hij: ’Leuk hoor, die speech maar kan-ie niet anders? Wil je niet ook iets zeggen over Jalta 2.0?’”

Op de Conferentie van Jalta in 1945 kwamen de geallieerden met de Sovjet-Unie een nieuwe internationale machtsbalans overeen. Er werden invloedssferen afgebakend.
„Ja, ik wilde best iets over Jalta 2.0 zeggen, hoewel hem dat niet zou bevallen. Ik heb gezegd: laten we beginnen om de mechanismes uit de Koude Oorlog af te stoffen en die te eerbiedigen en nieuwe ideeën te formuleren. Vertrouwenwekkende maatregelen, wapenbeheersing, afspraken over troepenstationeringen in Europa: waar wel, waar niet? Dat is een aantrekkelijk idee, zei ik, maar westerse mogendheden kunnen nooit accepteren dat wij voor andere landen bepalen of zij wel of niet tot een club mogen behoren. Wat wél kan is dat landen als Oekraïne en Georgië zeggen: wij blijven neutraal, met Oostenrijk als voorbeeld. Maar dat moet dan wel de uitkomst zijn van een intern proces in die landen. Dat zelfbeschikkingsrecht vinden jullie Russen cruciaal, dus accepteer het ook voor die landen. De reacties waren heel positief: dit moeten we gaan doen. ”

Reageren Russen dan welwillend omdat ze de indruk krijgen dat ze serieus worden genomen?
„Ja, dat denk ik wel. En iemand als Biden, een oude rot, begrijpt dit allemaal heel goed. Hij is ook zo’n mastodont uit de tijd van de Koude Oorlog, een van de laatste der Mohikanen.”

Dat Koude Oorlogs-denken betekent ook: grenzen stellen aan je tegenstander.
„Ja, dat vind ik ook zo bijzonder aan de harde opstelling van Amerika, dat ze niet zeggen: Europa zoek het maar uit. Dat had ik niet verwacht. ”

https://digitalekrant.noordhollandsd....json#/pages/8

Laatst gewijzigd door cato : Vandaag om 16:18.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be