Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2022, 18:43   #481
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik wens u veel succes met het luchtgitaar spelen.
en jij met je electrische plofwagen en nog veel pinten bij uw natte-toog-verhalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2022 om 18:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2022, 19:36   #482
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

CEO Elon Musk gaat pas half februari Duitsland bezoeken, zelf bevestigt via Twitter.

https://teslamag.de/news/tesla-chef-...-februar-44887

Geruchten van gisteren spraken dat Musk al onderweg was.

Wslk is pas half februari de start van de massaproductie "Tesla made in Europe" gepland.

Dan zullen er nog wat extra bootjes van Shanghai naar Europa varen.
Ook niet erg.

Het is nu wel very likely dat Giga Texas sneller van start zal gaan dan Giga Berlijn.
Alhoewel Berlijn toch meer afgewerkt is, soit de productie zal toch maar langzaam opgevoerd worden, wie weet maakt Berlijn meer wagens tegen halfweg 2022, liefst met 4680 cellen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 23:08   #483
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Klopt
Sommigen liegen zelfs keineig....(zoals u aanhaalde)
Bovendien hangt alles af van uw rijstijl.
Eens keihard optrekken (wat electrische en PHEV wel echt kunnen) verminderd serieus het rijbereik.
Maar bvb ook in de winter de verwarming en ventilatie van de auto.
En alle rijhulpmiddelen.

Ik heb sinds 2 maanden een RAV4 PHEV.
Een fenomenale wagen....een hyper aanrader. Ik scheur de Tesla 3 naar huis en sommige porsche ook.....
Alleen....
Ik doe dat na enkele keren niet meer.
70 km electrisch rijbereik, zeggen ze.

Met alle rijhulpmiddelen aan, de airco op 20.0° C en een normale rijstijl die vlot het verkeer volgt in de stad, ben ik maximaal al op 59 km gestrand.
Enkele keren flink optrekken (haha dit porsche, GTI, Mercedes, BMW,...een poepie laten ruiken) brengt dat terug naar 51 km.
Met airco af en ventilatie uit (in de winter !!!!) was het met een ouw-peekes rijstijl 64 km.
Die beloofde rijkbereiken zijn voor een constante sneleheid (75 of 90 km/u) en zonder alle electriciteit verbruikende dingen uitgezet.

En mijn Toyota is daarmee bij de betere wat beloofd tov reëel rijbereik betreft.
Tesla zit in de Fiat categorie...namelijk de grote belovers maar niet ver rijders.
https://media.whatcar.com/wc-image/2...ults_table.jpg

Ik blijf erbij. Een Tesla (Model S) is een auto van het niveau 30-35.000 euro met een heel dure baterij erin. Voor de prijs dat je aan de Tesla geeft, heb je een echt hoogwaardig alternatief op een veel hoger niveau.
Dat is wel een bijzonder erg klein rijbereik.
En zoals u zegt, je bent ook volgens mij beter af met een andere auto dan een peperdure Tesla.

Hoeveel verdelers hebben die waar je je auto kan laten herstellen?
Ik kom elke weekend wel ergens in Oost-Vlaanderen om het provinciaal voetbal te volgen maar heb nog nergens een Tesla garage gezien.

Laatst gewijzigd door daiwa : 19 januari 2022 om 23:09.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2022, 13:58   #484
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Snelste SUV/ 6-zit van de wereld: Model X Plaid, tri-motor en tot 760 kW (1035 PK) in de plaid mode.

Test en andere variabele snufjes onderweg getoond:

https://www.youtube.com/watch?v=AFhzl84iAXw

ook 9,9 seconden voor de 1/4 mijl (402 meter). Model S Plaid doet er 9,4 sec over.


https://www.teslarati.com/tesla-mode...claimed-video/

deze was iets sneller dan fabrieksgegevens (wel 22" sloffen)

Cd is nog ietsje beter geworden met 0,24. Wslk ook een SUV-wereldrecord.

De X Plaid is $2500 goedkoper dan de S Plaid, dat zal zijn redenen hebben (S Plaid heeft 75 kmh snellere Vmax)

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 14:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2022, 15:47   #485
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Er komt een Tesla-garage in Brugge, waar ooit een Citroën-showroom was.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220120_95845374

Er zijn geruchten uit China dat Tesla al bezig is met een model Q, een compacter model dan het model 3, maar wel een vijfdeurs.

Die (straffe) geruchten bestaan al sinds september 2021, nu zijn er verdere aanwijzingen.

Zou maar $25.000 kosten voor de instapversie met achterwielaandrijving.

Met de modernste LFP batterijcellen (Blade) van BYD.

https://topelectricsuv.com/news/tesl...esign-details/

BYD heeft al een deal met Tesla.

Tesla zal die versie al dan niet officieel aankondigen de 26 januari 2022.

In september 2020 tijdens battery day was er al een hint naar een $25.000 Tesla in 2023 (met alle toeters en bellen, dus ook zelfrijdend):

Citaat:
https://insideevs.com/news/446245/te...lfp-batteries/

Tesla Slide Reveals $25,000 Electric Car Will Have LFP Batteries

And it makes a lot of sense.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 16:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2022, 22:13   #486
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Een pure EV-fabriek is de produktiefste autofabriek USA in 2021, wie had dat 5 jaar geleden durven voorspellen?
(in 2016 maakte Fremont 1600 wagens/week)

Tesla in Fremont was de meest productieve fabriek van USA in 2021, met 8.550 wagens gemiddeld per week. (~445k/jaar).

De beste fabriek van Toyota (8.427/w) volgt, dan ene van BMW (8.343/w), Ford komt pas aan 5.564/w)...

Aja, Tesla is de enige die geen vakbond nodig heeft om meer wagens te maken - per fabriek - , lol. De tweede Tesla fabriek in Texas zal veel meer maken...
Citaat:
https://www.bloomberg.com/graphics/2...ar-production/

Tesla Now Runs the Most Productive Auto Factory in America

Elon Musk’s California plant cranked out more cars than 70 competing facilities in North America. His next factories are even bigger.

Elon Musk has a very specific vision for the ideal factory: densely packed, vertically integrated and unusually massive. During Tesla Inc.’s early days of mass production, he was chided for what was perceived as hubris. Now, Tesla’s original California factory has achieved a brag-worthy title: the most productive auto plant in North America.

Last year Tesla’s factory in Fremont, California, produced an average of 8,550 cars a week. That’s more than Toyota Motor Corp.’s juggernaut in Georgetown, Kentucky (8,427 cars a week), BMW AG’s Spartanburg hub in South Carolina (8,343) or Ford Motor Co.’s iconic truck plant in Dearborn, Michigan (5,564), according to a Bloomberg analysis of production data from more than 70 manufacturing facilities.

In a year when auto production around the world was stifled by supply-chain shortages, Tesla expanded its global production by 83% over 2020 levels. Its other auto factory, in Shanghai, tripled output to nearly 486,000. In the coming weeks, Tesla is expected to announce the start of production at two new factories—Gigafactory Berlin-Brandenburg, its first in Europe, and Gigafactory Texas in Austin. Musk said in October that he plans to further increase production in Fremont and Shanghai by 50%.

Tesla’s California Factory Outpaces Every Auto Plant in North America
Average weekly output by year (dashed lines indicate estimated 2021 data

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2022 om 22:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 18:54   #487
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

@Troy Teslike doet straffe voorspellingen over Tesla.

Meer dan driemaal meer autoproductie in 2025, of 2.834.500 jaarproductie 2025 (2021: 930.268)

De nieuwe Teslafabrieken Berlijn en vooral Texas (indien afgewerkt) kunnen ook gemakkelijk 50% meer productie aan per fabriek als de huidige twee Fremont en Shanghai.



Het grondplan van Berlijn dat nu ~1/3 af is en de productie langzaam opgestart kan worden:



Morgen gaan we de 2021 jaarwinst weten, dan weten we de netto winst per wagen (margins)

"Wall Street" verwacht 17,1 miljard $ omzet:
https://electrek.co/2022/01/25/tesla...hat-to-expect/

Ik ben eerder benieuwd naar de outlook en-of de eerste productiewagens met de strukturele batterijen (cell-to-body).
Wie weet wordt ook een kleinere Cybertruck gepresenteerd (productierijp voor USA)
Citaat:
Beelden tonen prototype Tesla Cybertruck met gigantische ruitenwisser en zonder deurhendels

Het beeldmateriaal, dat Cybertruck Owners Club publiceerde, toont een versie die aan de voorkant iets korter lijkt dan de variant die in 2019 bij de aankondiging op het podium stond. Daarnaast ontbreken de deurgrepen in zijn geheel. In plaats daarvan kunnen gebruikers de deur openen met een app of een tag die op een sensor gelegd moet worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 21:23   #488
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Gigafabriek Texas zorgt in eerste faze al voor 5000 jobs en nog veel meer zullen volgen... (bepaalde leveranciers ook nog). Pakweg 15.000.

Men zal een groot woonproject starten en snel "2500 huizen + tot 2000 meerfamiliehuizen bouwen"

Het lijkt wel op een goede eeuw geleden toen mijn mijncités gebouwd heeft in de mijnstreek...

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-giga...llion-mirador/



A $500 million, 2,500 home development project will come to the City of Austin located near Tesla’s Gigafactory Texas as the electric automotive plant is catalyzing employment in the area and bringing on a need for more housing.

Hines, a real estate development company based out of Houston, has plans to develop a $500 million housing community on 1,400 acres. The plot of land will be large enough to have 2,500 new houses and between 1,250 and 2,000 multifamily units. Mirador, the project’s name, will be developed in the southeastern portion of Austin, in a location within close proximity to Tesla’s Gigafactory Texas, as just a fifteen-minute drive will get you to the factory from your front door.

Dustin Davidson, a managing director for Hines, said that the influx of employment opportunities, especially Tesla’s new factory, have surged the market for Austin’s residential real estate. “Lots of employment opportunities coming; Tesla’s obviously the big one, but they’re just one of many, and we believe more will come,” Davidson said to the Austin Business Journal (via KXAN).

Hines announced details of the project on its website:

“Mirador will consist of 2,500 single-family lots, 50 acres of multi-family and townhomes (including attached, detached, duplexes, quadplexes) and 75 acres of commercial land. The development will continue a partnership with Gehan Homes and Lennar Homes, add David Weekley Homes, Highland Homes, MHI Homes, and will bring on more builders to in the future. Conveniently located off the 130 Toll and Highway 71, the community offers a suburban ambiance with easy access to the new Tesla Gigafactory, the Circuit of the Americas Formula One racetrack, as well as all the local restaurants, parks, live music venues and other attractions Austin offers in under 15 minutes. Plus, residents can make use of the convenient on-site amenities, such as the 60-acre lake, over 600-acres of greenbelt, community parks, extensive trails and swimming pool.”

Tesla’s Gigafactory Texas is expected to amend an area weakened by the COVID-19 pandemic. Travis County officials launched a “Declaration of Disaster” in March 2020, and Federal Reserve data showed a 10.2 percent spike in unemployment filings from April 2019 to April 2020. According to a presentation given by Tesla in June 2020, the automaker projected that its new plant would supply “5,000 middle-skill jobs that fit a targeted economic development need” and would directly contribute $600 million in annual sales activity. The factory was also expected to create 4,000 new non-Tesla jobs due to “secondary effects.”

Gigafactory Texas’ most recent estimates have projected at least 15,000 new jobs both directly and indirectly at the plant. As of October 2021, Tesla had already created 5,000 new jobs in Austin, the most that any company had created in 2021. Amazingly, Tesla has not received an approval certificate from the State that would allow it to build vehicles at the plant and deliver them to customers, yet it still created more jobs than any other company in the Austin area last year.
De afmetingen van die fabriek? De lengte is alvast al 1,22 km en kan nog 1,37 km worden:
https://insideevs.com/news/539166/te...in%20Phase%202.
Maar er zijn alvast nog grotere, ik denk daar aan vliegtuigfabrieken.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2022 om 21:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 16:56   #489
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Hopelijk beperkt het probleem zich tot de Amerikaanse versie van de wagen? (voor de Tesla fans bedoel ik )

Tesla roept ruim 800.000 auto's terug vanwege defect gordelsignaal

p.s.

Rekening houdende dat er veel mensen zijn die gewoon de pest hebben aan dat signaal en het laten uitschakelen of er zelf wat aan doen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 februari 2022 om 16:57.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 08:45   #490
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Ik heb het enige jaren met een zeker enthousiasme,later verzachtend naar mildheid,aangezien...

Maar ondertussen,begin 2022,terwijl Tesla ondertussen al zo lang in business is,is de firma nog steeds geen autobouwer maar hoogstens een "meme".

Het gaat niet over die "probleempjes" zoals eerder in dit draadje vermeld,en die bij andere autofabrikantenb ook wel optreden.

Het gaat er over dat Tesla eigenaars momenteel,terwijl grote delen van de Verenigde Staten hun traditionele Wintersituaties hebben,in levensgevaar zijn omdat ze bij defecten in nog geen weken terecht kunnen voor volledige en definitieve reparatie van,bijvoorbeeld,de verwarmingsinrichtingen in hun toestel...DIT IS HUN THUISMARKT!

https://youtu.be/6gu-xYnB6Kw

Het is niet meer "anecdotal".Ja,ook Electrische voertuigen gaan wel eens defect,ook in de winter,en eigenaars van wagens die vele tienduizenden dollars kosten kunnen dan feitelijk de boom in want onafhankelijke garagisten KUNNEN hen zelfs niet helpen....


Beslissing van Kelt:
Kelt koopt geen EV,dus ook geen Tesla,als de lokale garage,zoals momenteel met mijn Seat met ICE,mij geen volledige service kan bieden...(dus ik de "dealer" niet eens nodig heb).Er is nog steeds een uitgebreid netwerk van bekwame garages,veelal behorend tot het Bosch,Hella,Eurepar .....etc.....netwerk...veelal bijna op wandelafstand voor de meeste Vlamingen ..een auto die niet kan geserviced worden door dat netwerk hoeft voor mij niet,dan liever geen meer!

Laatst gewijzigd door kelt : 5 februari 2022 om 08:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 10:09   #491
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb het enige jaren met een zeker enthousiasme,later verzachtend naar mildheid,aangezien...

Maar ondertussen,begin 2022,terwijl Tesla ondertussen al zo lang in business is,is de firma nog steeds geen autobouwer maar hoogstens een "meme".

Het gaat niet over die "probleempjes" zoals eerder in dit draadje vermeld,en die bij andere autofabrikantenb ook wel optreden.

Het gaat er over dat Tesla eigenaars momenteel,terwijl grote delen van de Verenigde Staten hun traditionele Wintersituaties hebben,in levensgevaar zijn omdat ze bij defecten in nog geen weken terecht kunnen voor volledige en definitieve reparatie van,bijvoorbeeld,de verwarmingsinrichtingen in hun toestel...DIT IS HUN THUISMARKT!

https://youtu.be/6gu-xYnB6Kw

Het is niet meer "anecdotal".Ja,ook Electrische voertuigen gaan wel eens defect,ook in de winter,en eigenaars van wagens die vele tienduizenden dollars kosten kunnen dan feitelijk de boom in want onafhankelijke garagisten KUNNEN hen zelfs niet helpen....

Beslissing van Kelt:
Kelt koopt geen EV,dus ook geen Tesla,als de lokale garage,zoals momenteel met mijn Seat met ICE,mij geen volledige service kan bieden...(dus ik de "dealer" niet eens nodig heb).Er is nog steeds een uitgebreid netwerk van bekwame garages,veelal behorend tot het Bosch,Hella,Eurepar .....etc.....netwerk...veelal bijna op wandelafstand voor de meeste Vlamingen ..een auto die niet kan geserviced worden door dat netwerk hoeft voor mij niet,dan liever geen meer!
Er is alleszins werk van gemaakt, blijkbaar een ernstige panne:

https://www.google.com/search?q=Tesl...hrome&ie=UTF-8

4 dagen na dat filmpje had Tesla een software firmware update uitgerold, of die het probleem gans opgelost heeft (ook bij -40°C) weet ik niet, tweet van Musk:

Citaat:
https://carbuzz.com/news/musk-promis...0out%20now.%22
Musk Promises To Fix Tesla's "Life-Threatening" Heat Pump Issue

Elon Musk
@elonmusk ·Jan 16, 2022. Replying to @DriveTeslaca and @Tesla
Fixing this is a high priority

Elon Musk @elonmusk

Firmware fix to recalibrate heat pump expansion valve is rolling out now

1:42 AM · Jan 16, 2022
Indien het een hardware probleem is zal wel een fysieke terugroepactie nodig zijn. Toch als er genoeg wisselstukken er zijn, die veel beter tegen de zeer strenge koude kunnen...

Het betreft enkel de Teslas met warmtepomp neem ik aan. (model 3 vanaf bouwjaar 2021 / alle model Y). En enkel bij "extreme koude". -30°C, zelfs vanaf -40°C is sprake. Dus noord-Canada enzo.

Meer details: https://electrek.co/2022/01/17/tesla...dware-problem/

https://www.thedrive.com/news/43915/...n-extreme-cold

https://www.thedrive.com/news/43915/...n-extreme-cold

Na de software update zijn er toch tweets dat hun warmtepompen werken bij -26°C, en ook bij koudere temperaturen ook kouder dan -30°C.

Citaat:
https://insideevs.com/news/561282/te...ftware-update/

Citaat:
@ScottPolhamus
Heat pump drama issues all fixed now? Mine is working at -26c now seems fine

Ram it 10 times since my issue to be sure and seems the fix worked $tsla

Replying to @ScottPolhamus @28delayslater and 3 others

My understanding is that Tesla released a workaround, not a permanent fix, forcing heat pump to turn on even if the front air intake failed to close. That said - this seems like a mechanical issue related to environment, like snow/dirt buildup or something - random-ish

Wabbit of Tesla
@klolik791 ... based on this
??Tesla Owners Online
@Model3Owners
Replying to @Model3Owners

1) The heat pump system actually has the ability to work really well, even in temps colder than -30C, because there are two loops that use compression and expansion of the refrigerant (going from liquid to gas to liquid) and those loops can produce heat, even in the extreme cold.
12:43 PM · Jan 17, 2022

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2022 om 10:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 10:44   #492
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb het enige jaren met een zeker enthousiasme,later verzachtend naar mildheid,aangezien...

Maar ondertussen,begin 2022,terwijl Tesla ondertussen al zo lang in business is,is de firma nog steeds geen autobouwer maar hoogstens een "meme".

Het gaat niet over die "probleempjes" zoals eerder in dit draadje vermeld,en die bij andere autofabrikantenb ook wel optreden.

Het gaat er over dat Tesla eigenaars momenteel,terwijl grote delen van de Verenigde Staten hun traditionele Wintersituaties hebben,in levensgevaar zijn omdat ze bij defecten in nog geen weken terecht kunnen voor volledige en definitieve reparatie van,bijvoorbeeld,de verwarmingsinrichtingen in hun toestel...DIT IS HUN THUISMARKT!

https://youtu.be/6gu-xYnB6Kw

Het is niet meer "anecdotal".Ja,ook Electrische voertuigen gaan wel eens defect,ook in de winter,en eigenaars van wagens die vele tienduizenden dollars kosten kunnen dan feitelijk de boom in want onafhankelijke garagisten KUNNEN hen zelfs niet helpen....


Beslissing van Kelt:
Kelt koopt geen EV,dus ook geen Tesla,als de lokale garage,zoals momenteel met mijn Seat met ICE,mij geen volledige service kan bieden...(dus ik de "dealer" niet eens nodig heb).Er is nog steeds een uitgebreid netwerk van bekwame garages,veelal behorend tot het Bosch,Hella,Eurepar .....etc.....netwerk...veelal bijna op wandelafstand voor de meeste Vlamingen ..een auto die niet kan geserviced worden door dat netwerk hoeft voor mij niet,dan liever geen meer!
post 2
Kan het zijn dat je wat overdrijft?
btw... volledige service? Denk je dat alle garages alle wisselstukken in vooraad hebben? Nee dus. => vervangwagen.


Van extreme koude gesproken.... (bij dit warme winterweer)

Ik ken zelfs Belgische en Duitse verhalen van diesels die vastliepen, zelfs met winterdiesel, dit bij zeer koude temperaturen naargelang snelheid en wind.
Ook perfecte 100% winterdiesel kan maar -27°C aan (in Alpenregio Duitsland/Oostenrijk zeker nodig)

Citaat:
https://www.autoblog.nl/dieselen-in-...stof-en-billen

Dieselen in de winter: bevroren brandstof en billen

Stoelverwarming helpt maar blijft een luxe. Wordt het een beetje kouder en rij je diesel dan bestaat bovendien de kans dat die er binnekort helemaal geen zin meer in heeft. De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden. Rond die -20 kan de parafine in de brandstof echte filterverstoppende vlokken vormen. Vooral bij tripjes richting het oosten dus iets om op te letten. In Duitsland liggen temperaturen op dit moment erg laag.

Omdat bij diesels de brandstof ook weer terugstroomt naar de tank zijn er rijdend minder tot geen problemen. Immers, wat er bij de motor vandaan komt warmt de rest op. Is de tank eenmaal warm dan vormen er ook geen paraffine-vlokken. Daarbij kan het helpen de tank niet volledig te vullen om het geheel sneller op te warmen. Rijden met een te lage tankvulling is echter ook niet aan te raden. De dan bevriezende condens in de tank kan voor nog meer problemen zorgen.

Bij een ander onderzoek heeft de ADAC gekeken naar het opwarmen van auto’s in de winter. De efficiëntie van diesels blijkt de auto’s parten te spelen. De auto’s produceren veel minder warmte bij hun verbranding. Soms duurt het zelfs een half uur voor het opgewarmd is van -10 tot een interieur-temperatuur van 22 graden celcius. Vaak is er een koelwater-verwarmer te bestellen maar auto’s zijn hier niet standaard mee uitgerust. De beste auto’s voor echte koukleumen zijn volgens de test een Mercedes SLS, Mercedes E500 of zelfs een Lada Priora. Autoblog wintervoorlichting over en sluiten. Rij warm, rij G-label.
Dus Kelt, nooit een nieuwe diesel kopen.

En geen enkel garage kan je helpen (want het ligt ook aan de brandstof).

Ook de ADAC heeft je verwittigd:

Citaat:
https://www.adac.de/verkehr/tanken-k.../winterdiesel/

Klirrende Kälte: Wenn der Motor trotz Winterdiesels streikt

Ijzige koude: wanneer de motor ondanks winterdiesel staakt

11.02.2021

Het is een bekend probleem: soms staken dieselmotoren in de winter - hoe kouder het is, hoe vaker het gebeurt. Waarom dit zo is en hoe dieselrijders zich kunnen behelpen. De tips van de ADAC.

- Bij koude temperaturen kan het brandstofsysteem verstopt raken.

- Winterdiesel moet ontdooien tot min 20 graden, maar valt vaak eerder uit.

- Bij pech helpt alleen opwarmen

Tips: .....

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2022 om 11:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 11:14   #493
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

De aankoop van een diesel lijkt me nogal onwaarschijnlijk

Maar inderdaad,EV fabrikanten zouden best,NU,al eens serieus overleggen met de garagisten (die gelukkig veelal in grote netwerken zitten)...

Herinneren we ons dat een kwart eeuw geleden de "automerken" dachten ons,consumenten ,naar HUN gareel te laten lopen door knutsel-exclusiviteit te geven aan officiele dealers ...Gelukkig heeft de politiek (op Europees niveau) daar een stevige knuppel in gesmeten en het recht op reparatie wettelijk verplicht gemaakt bij iedere garagist naar uw keuze,zelfs tot in hoge mate voor reparaties die garantieafhankelijk zijn.....(methoden en materialen goed,dan is reparatie goed en moet het "merk" niet zagen )

Het is misschien tijd er EV-fabrikanten aan te herinneren dat dit "verbatim" ook voor hen zal gelden en het zowat tijd wordt zich er aan te houden.....?

(want ik heb echt de indruk dat bvb Tesla dat aan het negeren is...)


Maar we zien wel,mijn ICE moet nog de rest van het decennium mee,en misschien wil inmiddels oude kelt tegen dan geen auto meer....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 februari 2022 om 11:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 11:18   #494
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De aankoop van een diesel lijkt me nogal onwaarschijnlijk

Maar inderdaad,EV fabrikanten zouden best,NU,al eens serieus overleggen met de garagisten (die gelukkig veelal in grote netwerken zitten)...

Herinneren we ons dat een kwart eeuw geleden de "automerken" dachten ons,consumenten naar HUN gareel te laten lopen door exclusiviteit te geven aan officiele dealers ...Gelukkig heeft de politiek (op Europees niveau) daar een stevige knuppel in gesmeten en het recht op reparatie wettelijk verplicht gemaakt bij iedere garagist ,zelfs tot in hoge mate reparaties die garantieafhankelijk zijn.....

Het is misschien tijd er EV-fabrikanten aan te herinneren dat dit "verbatim" ook voor hen zal gelden en het zowat tijd wordt zich er aan te houden.....?

(want ik heb echt de indruk dat bvb Tesla dat aan het negeren is...)


Maar we zien wel,mijn ICE moet nog de rest van het decennium mee,en misschien wel inmiddels heel oude kelt dan geen auto meer....
Je zult toch ook al veel meegemaakt hebben met de dienstverlening van garages na al die jaren. Ik denk dat het eerder bergaf gaat.

In elk geval is het verstandig nog andere alternatieven te hebben als jouw hoofdgarage, zelfs met een duurzame ICE, want eens in de jaren gekomen heb je zo van die zaakjes...
(ik heb 3 garages voor mijn oude BMW, eentje op 20 km, eentje op 75 km, en eentje op 700 km...)

Nog een tip: wij hebben altijd 2 autos gehad, dat is soms handig als eentje het niet meer doet... (het is natuurlijk duurder)

Citaat:
(want ik heb echt de indruk dat bvb Tesla dat aan het negeren is...)
Weet je wat het nadeel van het voordeel is dat men met een EV zeer weinig of niet op onderhoud gaat?
Bij de oude Tesla Model S (sinds einde 2013 in Europa) heeft men bij de Duitse keuring vastgesteld dat die veel meer verdekte mankementjes - zelfs heel ernstige - hadden en Tesla het meeste van alle merken plots (na x-jaar ouderdom*kms) niet door de tweejaarlijkse keuring geraakten. Niet zo dodelijk erg, daarvoor dient ook een keuring...

Tja waar had men het anders kunnen ontdekken als een EV zoals menige Teslas al die jaren voordien nooit op een hefbrug geraakte...?

Elke 10e Tesla geraakte niet door de keuring, Tesla auf Dacia-niveau stond in de Duitse pers:

https://www.handelsblatt.com/mobilit...5YkebOpJf5-ap5

https://www.auto-motor-und-sport.de/...-dacia-niveau/

Uiteraard gefundenes Fressen, maar iemand die ook met een Tesla op een grondige jaarlijkse inspectie gaat gaat dat niet aan de hand hebben. Men krijgt tenslotte een lange garantie. Tenzij men dat risico neemt natuurlijk dat ze pas iets bij de keuring vinden en de 4-jarige allround garantie van je wagen is voorbij... (eigen schuld... dikke bult ofzo)

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2022 om 11:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2022, 20:31   #495
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard cijfers EV-Volumes

Best verkochte stekker-modellen wereldwijd, aantallen 2021 tov 2020:
(dus BEV en PHEV)

Tesla model 3 natuurlijk, en was in zijn middenklassesegment - inclusief alle ICE - zelfs tweede na de Toyota Camry. Tesla model Y kwam reeds op de 3e plaats.

Citaat:
https://www.ev-volumes.com/



Made in China Counts

The Model-3 was the worlds best selling EV since 2018 and 2021 was no different. It ranked #2 among all mid-size car nameplates, ICEs included. Only Toyota's Camry sold more units. Among the 501 000 global Model-3 deliveries 270 000 were made in China and 120 000 were exported from China.

The #2, the Wuling Hongguang Mini EV went to the market at the right time to replace countless, third-rate Low Speed Vehicles which are banned from further sales. It trades for equivalent 4000 to 5000 USD.

The Tesla Model-Y came in as #3 despite still being ramped up in China and not delivered in Europe before August 2021. We expect it to move into 1st place in 2022.

On #4 the VW ID.4 with 122 000 sales worldwide; its Chinese siblings ID.4 X and ID.4 Crozz contributed with 49 400 units. 17 300 units went to USA and Canada, still from Europe production.

BYD has 3 models in the top-10, the Qin Plus PHEV, the Han BEV and the Song Pro PHEV. All 3 are available as BEV and PHEV. Adding the other EV variant would change Qin plus sales to 167 500 units, total Han sales to 117 400 units and Song Pro sales to 108 300 units. Among EVs, the BYD Han is now the best selling large sedan, worldwide.

The best selling large EV SUV is the Li Xiang One from CHJ Automotive with 90 500 sales in China only. It marks the renaissance of the Range Extender EV, a concept which has been introduced in a number of Chinese SUVs recently. The instant success of upmarket EVs from Chinese OEM, including many start-ups, has become a notable trend in the vast Chinese EV market.

The Renault Zoe has aged fast and faces fierce competition from newer sub-compact cars and SUVs in Europe. Sub-compacts (Car-B) are a very Europe-centric category and the Zoe is the only EV in this list without a China production base.
Ranking OEM BEV + PHEV, daar komt de VW Groep natuurlijk op de tweede plaats, wegens zijn xx merken, stekkerwagens inbegrepen.

Maakt men een ranking BEV, enkel het groene deel telt.

Citaat:


Only Winners - More or Less

The hyper-growth in China's EV sales created higher %-gains for the Chinese than for the America, European, Japanese and Korean players. The big winner was BYD which, after 2 years of declining sales, returned with exceptional gains for existing and new EV entries. Many of the 2021 launches did not have a full year of sales and we expect further, rapid sales increases for BYD.

Among the international OEMs Ford, GM and Stellantis grew fastest. Ford with the new Mustang Mach-E; GM with booming Mini-EV sales from their partner Wuling and Stellantis by a large number of product launches which had their first full year of sales in 2021. For most others, growth stayed below 100 %. Volume gains were still massive for EVs, while the decline for ICE-only variants accelerated. Tesla remains on top, BEV only, and the distance to the Volkswagen Group, has increased by 100k.

2021 saw some notable changes in the OEM ranking: BYD climed from #7 to #3, Stellantis climbed from #9 to #5, the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance dropped from #3 to #8, Daimler down from #8 to #9, SAIC passed Volvo for #10. Positions for VW and GM are unchanged.

Apart from ever advancing SAIC, the China NEV sector expansion supported even other State Owned Enterprises in the EV business like BAIC, Changan, Dongfeng, FAW and GAC, Many of them were in contraction mode between 2018 and 2020, with vast portfolios of hit and miss products. BAIC's decline from the #1 maker of BEVs in China to an also-ran is a sobering tale.

Better news from the Chinese EV start-ups: CHJ (Li Xiang), NIO, XPeng, Hozon, WM Motor and Leap Motor have not reached the 100 000 unit mark yet, but most of them now look back on 4 years of steady growth in volume and share. CHJ stands out, reaching 90 500 sales after 2 years with just one product, a luxury SUV, and in just one market, China. The combined 2021 volume of the aforementioned 6 start-ups is comparable with that of Stellantis.
Wereldwijd werden er 6,75 miljoen stekkerwagens verkocht waarvan 71% BEV of 4,8 miljoen.
FCEV of brandstofcelwagens slechts 15.400 (wslk 95% Korea/Japan), of verwaarloosbaar. Er zijn maar 2 modellen/2 merken.

China was de grote slokop en de grootste groei. Verhouding BEV/PHEV is in China ook het grootste.

Europa had eigenlijk zelfs de minste groei tov 2020. Wie weet zit het chiptekort er voor iets tussen (ook PHEV lijden daaronder).

Citaat:
Doubling from a Modest Base

With total light vehicle sales recovering by only 4,6 % from the crisis year of 2020, the 108 % growth of EVs means doubling their market share.

Variations between the market regions are strong, though: In Europe the EV share increased from 10 % to 17 %, with a 26 % peak in December, in a persistently weak total market.

In Northern America EVs had 4,4 % share (2,3 % in 2020), in China their share increased from 5,5 % to 13,3 %. For the remaining 70 markets we are tracking, the combined EV share was 1,5 %.

BEVs increased by 1 % in the EV mix with most of the gains occurring in the 2nd half of 2021. Their volume increased to 4,80 million units, PHEVs sold 1,94 million units and FCEVs 15 400 units.



Highest Annual Growth since 2012

China NEVs sales emerged stronger than ever from the steel bath during 2019 and 2020. Sales jumped by more than 2 million units, more than the combined volume increase of all other regions combined. Growth in Europe stayed lower as it compares to the boom in 2020 H2. Northern America sales benefited from the roll-out of attractive, new offerings by nearly all OEM and from better availability of Tesla Model 3 & Y.

Consistent, high growth also among the remaining countries: South Korea increased by 64 200 units to 114 500 EV sales. Israel, Australia, India, Japan contributed with additional sales of more than 10 000 units each. Many smaller EV markets e.g. Brazil, New Zealand, Saudi Arabia, Singapore increased EV sales by over 200 %. Most OEMs have noticeably enhanced their EV offers beyond Europe, China and North America.


Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2022 om 20:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 17:41   #496
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Achterste drive-unit en achteras van de Model S Plaid in detail, 2 motoren achteraan... (bij Munro ff eronderuitgehaald)

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=AAKwoZqaPbk&t=1s

Rear Cradle and Electric Drive Module | Tesla Model S Plaid Teardown

04.02.2022
Het vermogen dat die wagen op het asfalt moet overbrengen:
https://insideevs.com/news/513388/te...id-drive-unit/

Desondanks weegt deze wagen 100 kg minder dan een BMW i4 M50 die 20 cm korter is en een ~20 kWh kleiner accupack heeft.

De Mod S Plaid weegt ook 80 kg minder dan het vorige krachtigste model S Performance, ondanks drie E-motoren ipv twee.

De Plaid is tov Performance ook veel sneller geworden in de bochten, en kan nu recordverdachtige 1,09 g aan voor een seriewagen.

Meer details en een leuk vergelijk met "de concurrentie".
Citaat:
https://www.caranddriver.com/reviews...%20we%20tested
...
Despite the extra motor, the Plaid weighed in at 4828 pounds, 175 pounds lighter than the last Model S Performance we tested.
...
The Plaid's huge improvement in cornering grip likely played a part in that 'Ring time. On the skidpad, the Tesla delivered a Corvette-beating 1.08 g's, up from 0.92 g. The Plaid-spec Michelin Pilot 4S tires are 30 millimeters wider than before with perhaps some Cup 2 magic sprinkled in.


Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2022 om 18:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2022, 18:22   #497
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Verkoop Californië

Algemeen autoverkoop in Californië 2021, of "het thuisland" van Tesla.

BEV-aandeel 9,5% (176.357) , PHEV 3,3% (61.261).
Tesla-aandeel aan BEV: 68,6% (121.080)

Totaal ingeschreven in 2021: 1.856.391

Dat betekende dat zelfs 2 Teslas de top 5 haalden van alle modellen/brandstoffen, (zware) pickups inbegrepen:

1. Toyota Camry: 61.599
2. Tesla model Y: 60.394
3. Honda Civic : 59.818
4. Toyota Rav 4: 59.157
5. Tesla model 3: 53.572
6. Toyota Corolla: 48.915
7. Ford F-series : 46.817
8. Chevrolet Silverado: 44.670

9. Honda Accord: 44.576
10. Toyota Tacoma: 44.484

... de aantallen van de beste Europese modellen:

1. Mercedes GLE : 12.935
2. BMW 3-serie: 12.324
3. Audi Q5 : 11.297

https://www.teslarati.com/tesla-mode...th-california/

Of wat men het prijsvoordeel in eigen land noemt, Tesla krijgt al een tijdje (sinds einde 2019) geen enkele dollar federale premie
(GM ook niet meer, maar de andere EV-merken allemaal wel, tot $7500)

Alle Europese merken halen 15,2% marktaandeel in Californië, in USA nog 10,7%.

Citaat:
Registrations
California 2020 2021 Change || U.S. 2020 2021 Change

Domestic: 32.5 31.5 -1.0 || 45.0 40.9 -4.1

European: 15.1 15.2 0.1 || 10.0 10.7 0.7
Japanese: 45.2 44.9 -0.3 || 36.6 38.5 1.9
Korean: 7.2 8.4 1.2 || 8.4 9.9 1.5

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2022 om 18:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2022, 19:23   #498
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

De rechtbank zal nog moet optreden tegen de ruimtevervuiling

1 Tesla auto in ruimte geschoten .....vervuiling

2 Space X ook niet proper https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wet...orm/ar-AATDEdW

3 vanaf er een ruimte ongeval door de Tesla brokstukken voorvalt wat dan .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2022, 19:34   #499
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

https://www.msn.com/nl-be/financien/...0x2?li=BBqiSG8

Tesla betaald geen cent belastingen in de VS .

Laatst gewijzigd door chris k : 11 februari 2022 om 19:35.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2022, 08:11   #500
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Helaas ondervindt Tesla ondertussen waarom de andere massa-autofabrikanten Californie al lang verlaten hebben.

Het gaat niet alleen om de "kosten",daar kan,evident,iets aan gedaan worden door de juiste balans tussen mensenwerk en automatisatie te vinden.(de firma geeft eigenlijk les aan de rest van het veld op dat punt)


Maar de MENTALITEIT van de bevolking waaruit je moet recruteren,mensenlief...

Als dat zo voortgaat,dan zullen mensen die een Tesla bestellen EISEN dat hij NIET van de Californische vestiging komt....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 februari 2022 om 08:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be