Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2021, 16:07   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die windmolens zouden ze enkel op zee moeten plaatsen.
Wel, de meeste land windmolens zullen toch in de zee komen als die stijgt he.
Komt in orde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2021, 17:00   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die windmolens zouden ze enkel op zee moeten plaatsen.
Ik erger mij aan het feit dat in een landelijk landschap van die molens opduiken.
Stel je voor dat je vanuit je keukenvenster steeds naar zo'n windmolen moet kijken. Om zot te worden.
Ik zou daar watermolens zetten.
Met al dat water.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:17   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die windmolens zouden ze enkel op zee moeten plaatsen.
Ik erger mij aan het feit dat in een landelijk landschap van die molens opduiken.
Stel je voor dat je vanuit je keukenvenster steeds naar zo'n windmolen moet kijken. Om zot te worden.
Voor zover bekend zijn er nog geen omwonenden zot geworden.

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 22:26   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die windmolens zouden ze enkel op zee moeten plaatsen.
Ik erger mij aan het feit dat in een landelijk landschap van die molens opduiken.
Stel je voor dat je vanuit je keukenvenster steeds naar zo'n windmolen moet kijken. Om zot te worden.
Of uit je vensters op zoiets kijken: (Tihange)

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 09:02   #25
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of uit je vensters op zoiets kijken: (Tihange)

Een sfeerbeeld zijn die torens natuurlijk ook niet maar die windmolenparken die men wil bouwen zijn dat ook niet al staan er sommigen in het 'water'.



Ik zit altijd te wachten tot daar eens een schip opknalt. (was dat een tijdje geleden al niet zo???)

België naar rechter tegen windpark in Duinkerke
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 09:53   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een sfeerbeeld zijn die torens natuurlijk ook niet maar die windmolenparken die men wil bouwen zijn dat ook niet al staan er sommigen in het 'water'.
Sfeerbeeld? Dat waren in de middeleeuwen alvast de vele windmolens op land dan ook niet.

De Zaan ten noorden van Amsterdam:
Citaat:


Eén van de spectaculairste ontwikkelingen van industriële windmolens wereldwijd vond plaats in de Zaan, de regio net boven Amsterdam.

Hoewel het gebied omgeven is door water, was het potentieel van watermolens er beperkt omdat het land zo vlak is als een pannenkoek. Maar er is wind. Veel van de industriële toepassingen van windmolens die hierboven zijn beschreven, verschenen voor het eerst (en soms exclusief) in de Zaan. De regio was in feite het eerste industriepark ter wereld. Van 1600 tot 1750, toen Nederland een belangrijke economische mogendheid was, werden hier ongeveer 1.000 windmolens gebouwd. Die kregen allemaal een naam, net zoals schepen.

https://www.lowtechmagazine.be/2009/...windmolen.html

Portugal, Spanje, verschillende eilanden in de Middellandse Zee en vele Oost-Europese en Scandinavische landen hadden ook veel windmolens. Het totale aantal door windkracht aangedreven molens in Europa wordt geschat op 200.000 (op het toppunt van hun populariteit), het aantal watermolens op zo'n 500.000. Windmolens werden gebouwd op het platteland en in de steden, en zelfs op de muren van kastelen en steden om zo meer wind te vangen.
Citaat:


Ik zit altijd te wachten tot daar eens een schip opknalt. (was dat een tijdje geleden al niet zo???)
Nog altijd niets gevonden?

Zoek best eens naar de vele fossiele rampen op zee (olietankers, boortorens enzovoort)

Zal weinig uithalen aangezien ze in de Franse territoriale wateren gepland zijn, maar Be kan (Europees) proberen daarmee ze 5 km verder van de kust komen te staan. Ook voor de Fransen zal dat mogelijk interessanter zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2021 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 09:58   #27
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Mijn achter-achter-achter kleinkind zal zich afvragen wanneer in toekomst energie word ontwikkel uit een klein doosje wie al die ijzeren rommel in Noordzee zal opruimen.

Laatst gewijzigd door Deo : 3 september 2021 om 10:00.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 10:02   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Vraag mij wanneer in toekomst energie word ontwikkel uit een klein doosje wie al die ijzeren rommel in Noordzee zal opruimen.
De boorplatformen gaan alvast niet opgeruimd worden, of bedoel je het olietankerkerkhof?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 10:33   #29
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De boorplatformen gaan alvast niet opgeruimd worden, of bedoel je het olietankerkerkhof?
Ombouw naar B&B
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 11:00   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ombouw naar B&B
Ik denk het niet...

Citaat:
https://decorrespondent.nl/556/in-ba...50728-2fcad672

Als ik mijn kapotte koelkast kwijt wil, kan ik hem niet zomaar dumpen in de dichtstbijzijnde plomp.

Als ik mijn rammelende auto wil lozen, mag ik hem niet achteloos achterlaten in de berm.

Maar als ik eigenaar ben van een afgeschreven olietanker, belet niets mij dat gevaarte in Zuid-Azië bij hoog water het strand op te rammen. Geen haan die ernaar kraait.

En het bizarre is: dit gebeurt al tientallen jaren. Zelfs de Europese regeling voor scheepsrecycling, die eind vorige maand van kracht werd, maakt daar geen einde aan.

Van de 50.000 grote schepen die de zeven wereldzeeën doorkruisen, komen er jaarlijks gemiddeld ruim 1.000 aan hun einde. Minder in tijden van voorspoed. Meer in tijden van crisis. Hun schrootwaarde overtreft de kosten om ze in de vaart te houden. Hun laatste bestemming is de sloop.

Tussen de 65 en 75 procent van die schepen belandt op de grootste scheepskerkhoven ter wereld. In Bangladesh bij Chittagong, in India bij Alang en in Pakistan bij Gadani. Door de grote verschillen tussen eb en vloed kunnen schepen daar makkelijk aan de grond worden gezet.

De vraag naar schroot en tweedehandsonderdelen is er groot. Het aanbod van goedkope arbeidskrachten is er zo mogelijk nog groter. Overheden doen niet moeilijk over milieu en arbeidsrechten. Nergens krijg je zo’n hoge prijs voor je wrak als hier. Hoe kan dat straffeloos gebeuren?



De werkers links in beeld trekken met stalen kabels onderdelen van schepen dichter bij de kust om het daar verder te demonteren. Rechts in beeld sjouwen mannen gasflessen naar het schip om met gasbranders het staal te kunnen snijden. Foto: Pierre Torset

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2021 om 11:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 22:53   #31
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk het niet...
"Als ik mijn rammelende auto wil lozen, mag ik hem niet achterlaten in een berm."
Toen wij op reis waren in de Cevennen (Fr) zagen we midden in een bos een autowrak. Het was gedeeltelijk overgroeid. Het lag op +/- 100 m. van het wandelpaadje ! Hoe die daar geraakt was, was een compleet raadsel.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 17:24   #32
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
"Als ik mijn rammelende auto wil lozen, mag ik hem niet achterlaten in een berm."
Toen wij op reis waren in de Cevennen (Fr) zagen we midden in een bos een autowrak. Het was gedeeltelijk overgroeid. Het lag op +/- 100 m. van het wandelpaadje ! Hoe die daar geraakt was, was een compleet raadsel.
Misschien hetzelfde als met die ongelukkige duiker die men eens gevonden heeft zwaar verbrand kilometers verder dan er water was al hangende in een boom.

Men heeft daar lang achter moeten zoeken wat er eigenlijk aan de hand was, hoe die daar gekomen was.

Uiteindelijk moet het geweest zijn: een blusvliegtuig moet die (de ongelukkige duiker) tijdens het vullen van zijn waterbak mee opgeschept hebben en daar waar de brand(en) waren mee gedropt hebben met het water uit de tank.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 september 2021 om 17:26.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 17:58   #33
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Een windmolen op je kop krijgen is ongezond.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 18:10   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Of ze ongezond zijn weet ik nog niet zo...

Maar in Lommel,zo begint vandaag de 8ste oktober 21 massaal in het nieuws te komen ,zijn ze ILLEGAAL.....

5 van die joekels staan daar en ze mochten daar niet staan......nota bene plof temidden in een vogeltrekroute.....
Wel ja,alweer een dossiertje van een zekere voorgaande Vlaamse milieu-en omgevingsminister dat nu op Mevr Demir's bureau open ligt.

Welke str*nt zit daar nog in de schuif "Schauvliegen"?

Hoe moet dat nu weer opgelost worden.....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 oktober 2021 om 18:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2021, 11:13   #35
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Of ze ongezond zijn weet ik nog niet zo...

Maar in Lommel,zo begint vandaag de 8ste oktober 21 massaal in het nieuws te komen ,zijn ze ILLEGAAL.....

5 van die joekels staan daar en ze mochten daar niet staan......nota bene plof temidden in een vogeltrekroute.....
Wel ja,alweer een dossiertje van een zekere voorgaande Vlaamse milieu-en omgevingsminister dat nu op Mevr Demir's bureau open ligt.

Welke str*nt zit daar nog in de schuif "Schauvliegen"?

Hoe moet dat nu weer opgelost worden.....
Je zou u daarbij de vraag kunnen stellen: "Gaat het 'welzijn' van de mens boven dat van dieren?"
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 oktober 2021 om 11:14.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 13:43   #36
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Steeds meer ongelukken met windmolens.

BRON - Immer mehr Unfälle mit Windkraftanlagen

Ander BRON-artikel

Zal dat in stijgende lijn gaan?

Is het wachten tot er een schip op een windmolenconstructie vaart in de 'vele' nieuwe windmolenparken op zee?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 13:52   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Steeds meer ongelukken met windmolens.

BRON - Immer mehr Unfälle mit Windkraftanlagen

Ander BRON-artikel

Zal dat in stijgende lijn gaan?

Is het wachten tot er een schip op een windmolenconstructie vaart in de 'vele' nieuwe windmolenparken op zee?
Nog altijd niets gevonden? Raar.

Google toch eens op lekkende of gestrande olietankers, of zijn dat geen ongelukken met schepen?

Of gewoon 1000 grote olietankers per jaar die gedumpt worden:
Citaat:
https://decorrespondent.nl/556/in-ba...50728-2fcad672

Als ik mijn rammelende auto wil lozen, mag ik hem niet achteloos achterlaten in de berm.

Maar als ik eigenaar ben van een afgeschreven olietanker, belet niets mij dat gevaarte in Zuid-Azië bij hoog water het strand op te rammen. Geen haan die ernaar kraait.

En het bizarre is: dit gebeurt al tientallen jaren. Zelfs de Europese regeling voor scheepsrecycling, die eind vorige maand van kracht werd, maakt daar geen einde aan.

Van de 50.000 grote schepen die de zeven wereldzeeën doorkruisen, komen er jaarlijks gemiddeld ruim 1.000 aan hun einde. Minder in tijden van voorspoed. Meer in tijden van crisis. Hun schrootwaarde overtreft de kosten om ze in de vaart te houden. Hun laatste bestemming is de sloop.

Tussen de 65 en 75 procent van die schepen belandt op de grootste scheepskerkhoven ter wereld. In Bangladesh bij Chittagong, in India bij Alang en in Pakistan bij Gadani. Door de grote verschillen tussen eb en vloed kunnen schepen daar makkelijk aan de grond worden gezet.
Of beter op alle milieurampen door olie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills

Man man wat is dat toch heel erg dat er af en toe een windmolen omkipt of eens in brand schiet. (/ironie)

Want vergeet zeker niet het aantal ongelukken te berekenen per windmolen, ik lees daar geen nuancering in jouw link... (waarom ook? )

Citaat:
Nach einer Recherche von t-online ist es in Deutschland seit 2015 zu Dutzenden schwerwiegenden Vorfällen an Windrädern gekommen. Offiziell sind in Deutschland nur 26 schwerwiegende Fälle den Behörden bekannt. Die Recherche hat aber allein durch ausgewertete Lokalzeitungsartikel 62 schwerwiegende Vorfälle im Zeitraum 2015 bis Anfang 2019 ergeben.
OK 62 serieuze ongevallen in Duitsland alleen volgens krantenartikels, maar daar daar kunnen ook een paar dubbelgetelde bij zitten. Officieel maar 26, maar daar zal ook wel een definitie van zijn wat met "zwaarwegend genoeg" bedoelt is.

Nemen we nog 50 tussen 2015 en 2019, maar dan op pakweg 30.000 windmolens gemiddeld:
Citaat:
More than 26,772 wind turbines were located in the German federal area by year end 2015
https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany
Hoeveel percent is 50 op 30.000?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2021 om 14:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 21:36   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Slimme zelf-drijvende windmolens op zee om turbulentie te vermijden?

Citaat:
https://www.tudelft.nl/stories/artic...nde-windmolens

Nu staan windmolens op zee nog keurig in het gelid. Maar dat gaat volgens TU onderzoeker Jan-Willem van Wingerden veranderen: “Vanaf 2030 werken ze als een team van slimme, zelfrijdende auto’s en drijven ze zichzelf steeds naar de beste plek.”

“De beste plek is daar waar de windmolens enerzijds zoveel mogelijk energie produceren en anderzijds zo min mogelijk last te hebben van turbulentie, zodat ze zo lang mogelijk meegaan. Dat samenwerken is mogelijk, omdat in de toekomst elke windmolenturbine meetapparatuur heeft om de windkracht, de richting en de trilling te bepalen. Die data wordt vervolgens via algoritmen verwerkt om te voorspellen wat voor elke turbine de beste plek is”.

Potentie drijvende windmolenparken

Jan-Willem van Wingerden, die bij het Delft Center for Systems and Control (DCSC) onderzoek doet op het gebied van meet– en regeltechniek van grootschalige mechatronische systemen die gedreven worden door een verstoring zoals bijvoorbeeld wind of golven, ziet het al helemaal voor zich. Hij denkt dat drijvende windmolenparken in de toekomst een enorme potentie hebben: ze kunnen wel veertig procent meer energie opwekken. Bovendien gaan ze veel langer mee, omdat ze minder belast worden. En dat komt allemaal, omdat drijvende windmolens, beter dan de huidige windmolens die stil staan, kunnen omgaan met het zog. Dat zit zo: als een turbine energie uit de wind haalt, neemt de windsnelheid af en ontstaat er bovendien een turbulente stroming. Daar heeft de windmolen die er achter staat last van, omdat deze door minder wind niet alleen minder energie kan produceren; door de trillingen gaan de rotorbladen bovendien eerder stuk. Hoe dichter de windmolens in een park op elkaar staan, hoe groter die twee negatieve effecten. Daar wil Van Wingerden graag iets aan doen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 05:22   #39
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Slimme zelf-drijvende windmolens op zee om turbulentie te vermijden?
Gaan de kabels dan gewoon mee door de zee zwerven ? En de krabben volgen ?

__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 09:09   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Gaan de kabels dan gewoon mee door de zee zwerven ? En de krabben volgen ?
Vraag eens aan Wim. Ik denk dat beestjes al die kabels en infra tof vinden. Beetje zoals de scheepswrakken die op de zeebodem liggen en vol leven zijn.

Citaat:
https://www.tijd.be/dossiers/de-noor.../10310826.html

Windmolens van de toekomst gaan drijven en vliegen

Wim de Preter, 03 juni 2021 05:45

We zijn vertrouwd geraakt met het idee van windmolens voor onze kust, iets wat ooit bijna ondenkbaar leek. Maar ingenieurs laten ze nu ook al drijven op diepe oceanen, en werken aan energieproductie met grote vliegers.

De fundering is misschien niet het eerste dat u met innovatie in zeewindmolens associeert. Toch heeft die in enkele jaren tijd al een stevige evolutie gekend. De eerste molens voor onze kust rustten op enorme betonnen sokkels die met zand gevuld afgezonken werden naar de zeebodem. Daarna kwamen metalen draagconstructies of ‘jackets’ die in een fabriekshal gemaakt konden worden. De jongste generatie molens in onze Noordzee staat op monopiles, gigantische buizen die recht in de zeebodem gehamerd worden.

De essentie

De meeste offshore windmolens staan op een fundering in de zeebodem, in relatief ondiepe kustwateren.
Een nieuwe generatie drijvende windmolens kan ook in dieper water gebouwd worden, waardoor ook plekken met veel wind ontsloten kunnen worden.
Ingenieurs experimenteren ook volop met grote vliegers om windenergie te capteren.
De volgende stap is, hoe gek het ook klinkt, een windmolen zonder fundering. Drijvende of floating windparken zijn nog bescheiden in aantal en omvang, maar zullen het komende decennium ook figuurlijk de wind mee hebben. Dat komt omdat ze ingezet kunnen worden op plaatsen waar de zeebodem te diep (vanaf pakweg 50 meter) is voor een klassieke fundering. De techniek laat ook toe nieuwe zones te ontsluiten voor de ontwikkeling van windenergie, ook op locaties met veel wind.

De molens staan op vlotters of floaters waarvan het ontwerp grotendeels is overgenomen uit de olie- en gassector. Die gigantische platformen worden verankerd in de zeebodem, maar hebben een bewegingsvrijheid en worden onder meer met ballasttanks stabiel gehouden.

Een van de grootste drijvende projecten is WindFloat Atlantic, 20 kilometer voor de Portugese Atlantische kust, waar de zeebodem 100 meter diep is. Via het energiebedrijf Engie, dat participeert in het project, zijn heel wat Belgische ingenieurs betrokken. ‘Na een prototype van 2 megawatt hebben we daar drie turbines van elk 8,4 megawatt geplaatst’, zegt Cedric Dewandre van de Engie-dochter Tractebel, die hielp bij de installatie van de windplatformen.

‘In Portugal hebben we voor de eerste keer offshore windturbines van op land op vlotters gebouwd en met sleepboten ter plaatse gebracht. Zo’n drijvend platform kan je voor het onderhoud weer naar de haven trekken. Werkzaamheden die je aan wal kan doen, zijn veel voordeliger dan offshore’, zegt Dewandre.

Binnenzeeën

Engie investeert in het project via Ocean Winds, een joint venture met het Spaans-Portugese EDPR waarin het zijn activiteiten rond offshore wind heeft ondergebracht. ‘Alles samen hebben we vandaag 220 werknemers aan de slag’, zegt Wouter Vandekerkhove, de Belgische country manager voor de offshore activiteiten van Engie. ‘We mikken voor de komende jaren op een groei van 1,5 gigawatt naar 5 ?* 7 gigawatt geïnstalleerd vermogen.’ Ocean Winds is betrokken bij diverse vaste windparken op zee, onder meer in België (SeaMade), Schotland en Frankrijk. Behalve het project in Portugal bereidt het zich voor op de aanleg van een drijvend windpark voor de Middellandse Zeekust van Frankrijk.

In binnenzeeën zoals de Middellandse Zee of de Zwarte Zee kunnen drijvende windparken veel energie aanleveren voor een groot aantal landen. Experts sluiten niet uit dat tegen 2050 een derde van alle offshore windinstallaties in Europa drijvend is, goed voor 150 gigawatt.

De verwachting is dat andere ‘oceaanlanden’ zoals Japan volop in drijvende molens zullen investeren. Een extra voordeel voor dat land is dat drijvende parken geen last hebben van seismische schokken. Noorwegen is van plan een aanbesteding uit te schrijven voor een drijvend park in de Noordzee, terwijl de Amerikaanse regering haar eerste drijvende turbines wil installeren voor de Californische kust.

Toch moeten nog een paar problemen aangepakt worden om de techniek op grote schaal mogelijk te maken. Een van de uitdagingen is de enorme schaal, zeker om zulke floaters in serie te produceren. ‘De logistieke keten en de haveninfrastructuur moeten aangepast zijn’, zegt Dewandre.

Ook de elektrische infrastructuur onder water is kwetsbaar. De sterke deining op de open zee kan trillingen veroorzaken die de onderstations op de zeebodem beschadigen. Dat zijn stroomcabines die de opgewekte elektriciteit op hoogspanning brengen om ze efficiënter aan land te brengen. ‘Drijvende onderstations die beter bestand zijn tegen de deining kunnen een oplossing zijn, maar dan moeten we eerst in staat zijn die te maken’, zegt Regis Boigegrain, die de maritieme afdeling van de Franse stroomnetbeheerder RTE leidt.

Een andere hindernis is dat de stroomkabels last kunnen krijgen van het gewicht van aangroeiende schelpen, sponzen en zeewier, een fenomeen dat bekend staat als biofouling of biologische vervuiling. En omdat de kabels aan een vlottend platform voortdurend bewegen, kunnen ze schade oplopen door wrijving met gesteente op de bodem. De Deense ontwikkelaar Ørsted signaleerde dat eerder dit jaar bij een installatie voor de Britse kust.
(...)
Citaat:
https://www.change.inc/energie/de-gr...portugal-33067

03 janauri 2020

De grootste drijvende windturbine ligt voor de kust van Portugal

Gisteren leverde de grootste drijvende windturbine ter wereld van 8,4 megawatt zijn eerste stroom. De turbine is de eerste van drie die samen stroom moeten leveren aan 60.000 Portugese bewoners.
Ook andere beestjes wordt hier uitgelegd door Annemiek:

Citaat:
https://www.noordzeeloket.nl/beleid/...bels-noordzee/

Haaien, roggen en stroomkabels op de Noordzee

Als het lukt met de financiering start er in 2020 een promotieonderzoek naar de effecten van elektromagnetische velden van kabels in offshore windparken op het gedrag van haaien en roggen. Initiatiefnemer Annemiek Hermans (Witteveen+Bos) geeft tekst en uitleg.

Annemiek Hermans, die bij bureau Witteveen+Bos betrokken is bij MER-rapportages, heeft een voorliefde voor roggen en haaien. Door haar werk stuitte ze op een grote kennisleemte op het gebied van elektromagnetische velden (EMF’s(Electromagnetic fields)) rond de stroomkabels in windmolenparken op de Noordzee en de kabels die de stroom aan land brengen. Sindsdien is ze in de ban van dat thema. Ze nam het initiatief voor een onderzoek dat ze presenteerde tijdens de Noordzeedagen in IJmuiden. Haar pitch viel toen in de prijzen: ze eindigde er op de eerste plaats.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2021 om 09:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be